Bod gedaan op een woning!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Bod gedaan op een woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:15

Klopt, maar ik zie vaker wel dan niet dat mensen boven die 80% zitten :) En dan is het echt een harde verplichting, ongeacht de verstrekker. Daaronder, of bij geen NHG, is het afhankelijk van de verstrekker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:24

Spannend TS! Wie heeft er een tuin nodig als je een natuurgebied hebt haha!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:23

Nou we kregen een tegenbod van 110.000

Maar ik zie alles nu in het water vallen wij waren vanmiddag bij de bank en moesten jaaropgave geven van de afgelopen 3 jaar. Natuurlijk verdiende wij toen aanzienlijk minder (Vriend word in okt 22 en ik 24) hij is in afgelopen 3 jaar 600,- gestegen maar ze maakte er een samenvatting van en het was zo belachelijk laag bedrag. Terwijl vriendlief dus aankomende maand weer zal stijgen in zijn loon, en het jaar daarop ook.
We moeten maar even kijken hoe wij het nu weer gaan aanpakken, morgen gesprek met een familielid die misschien wel wat kan betekenen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:28

Maar beide geen vaste baan of intentieverklaring dan? Of eigen zaak? Anders kijken ze niet naar de afgelopen 3 jaar maar naar je huidige loon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:29

Is hij niet in vaste dienst?

Mijn vriend had en heeft een vast contract dus de voorgaande jaren maakte niet uit, maar met mijn tijdelijk contract telde alleen van mijn afgelopen 3 jaar het laagst verdiende bedrag. Ze konden niet eens het gemiddelde pakken helaas omdat de jaren teveel verschilden. En wij hebben een stuk van het spaargeld ingezet om de hypotheek te verlagen en daarmee konden wij de hypotheek ook krijgen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:31

Ik zelf ben zelfstandig, en hij heeft inderdaad geen vast contract ziet er wel naar uit dat hij het gaat krijgen maar dit jaar zijn ze helaas al vergeven.
Wel kreeg hij een uitdraai van iets mee wat zou moeten helpen? Morgen op zijn werk nog maar even vragen wat zij kunnen betekenen en anders hopen wij dat zijn familielid iets voor ons kan gaan betekenen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:35

Bij jou kijken ze dan sowieso naar de afgelopen 3 jaar en bij je vriend dus ook, tenzij hij een intentieverklaring krijgt.
Maar dit is toch wel een beetje basiskennis huis kopen hoor. Het is geen pakje boter. Ik had me persoonlijk beter ingelezen of laten informeren voordat ik huizen ging kijken en al helemaal voordat ik een bod zou doen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:43

Wij zijn naar diverse banken en hypotheek verstrekkers gegaan om te vergelijken en mijn vriend had zijn gevraagde werkgegevens verklaring, overal kwamen wij rond een aantrekkelijk bedrag en hebben wij uit de sns gekozen.
Ook is mijn zwager makelaar en heeft ook meerdere keren met ons om de tafel gezeten.
Dus wij hebben ons toch aardig verdiept, maar dit kwam nu toch wel als een verrassing.

Bij geen enkele gesprek is ook gezegd dat zij uit eindelijk de afgelopen 3 jaar zouden gaan berekenen. Bij mij wist ik het omdat ik zelfstandig ben, en daarom gingen wij alleen van mijn vriend zijn loon uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:52

Bij de hypotheker staat het ook op de site.
Zonder vast contract willen ze eigenlijk alleen een lening verstrekken mits je NHG kunt krijgen.
Hierbij is het (vaste) salaris van de afgelopen 3 jaar belangrijk en daarbij een werkgeversverklaring.

Citaat:
Ik heb geen vast contract. Kan ik nu wel een hypotheek afsluiten?

Als je geen vast contract hebt op je werk, is het in veel gevallen toch mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Als je de afgelopen drie jaar een vast inkomen hebt gehad en je kunt een werkgeversverklaring krijgen, dan kun je in aanmerking komen voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... afsluiten/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:58

Ik zou serieus even nadenken of je wel een huis moet gaan kopen. Het is niet niks en je gaat een enorme schuld aan. Als de bank het niet aandurft, waarom jijzelf dan wel :=
En dan nog de rest van het verhaal... Mogelijk nog veel kosten aan het huis, weet niet of je hier je vingers aan moet willen branden.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:11

Wij zien geen nadelen, en financieel hebben wij niks te klagen.
3 jaar geleden was ik nog een studente, en vriendlief verdiende toen helaas aanzienlijk minder (jong en BBL) Nu zitten wij op een modaal inkomen er staat een leuk bedrag klaar voor ons die wij binnen enkele jaren zullen gaan ontvangen.

Nu kunnen wij ook prima rond komen, aantal keer per jaar op vakantie en luxe leven.
Wanneer wij een woning kopen zullen de kosten zelfs dalen, dus wij zitten er niet verkeerd bij. ;)

Het is alleen jammer dat ze nu naar 3 jaar geleden kijken, en helaas is dit nergens gezegd tijdens een gesprek. Wij werden de hele tijd lekker gemaakt met een mooi bedrag.

Aan het huisje hoeft trouwens ook niet veel gedaan te worden, weet niet waar jij dat uithaalt?
Enkel ontbreekt er een keuken, verder een laminaatje leggen, en een verfje op de muren wel zei ik dat de sanitair mij niet beviel qua smaak maar dit is recent vernieuwd (2012) dus daar kan ik nog wel enkele jaren mee leven er hoeft dus niet uitgebreid geklust te worden mits er iets onder de leden gevonden word tijdens een bouw inspectie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:22

Uitgaan van het laagste inkomen van de afgelopen drie jaar is ook niet standaard. Vaak wordt er een gemiddelde genomen, waarbij het gemiddelde niet hoger mag zijn dan het inkomen van het afgelopen jaar. Oftewel, dan pakken ze het laatste jaar.

Overigens is het niet standaard dat je alleen met NHG een hypotheek krijgt als je geen vast contract hebt. Misschien is dat een eis van de Hypotheker, maar het is geen algemene eis of voorwaarde ofzo.

Heb je ook gevraagd waarom het bedrag ineens zo afwijkt? Ben je rechtstreeks bij de SNS geweest of kom je via de Hypotheker uit bij SNS? Het kan lonen om nog eens (met deze informatie!) langs te gaan bij andere banken. Elke bank dient zich namelijk aan de GHF te houden, maar banken mogen op bepaalde punten strenger zijn dan de GHF.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:23

Je bent altijd meer geld kwijt dan je verwacht bij verhuizen (klussen/verf/vloerbedekking).
Een andere keuken kost ook altijd wel wat geld.

Je mag max 104% van de waarde lenen, dus je moet sowieso voldoende spaargeld hebben.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:34

Klopt maar dat gaat geen problemen leveren.

Wij gaan morgen eerst met een familielid om tafel, deze persoon heeft bij de nichten en neven van mijn vriend ook wat kunnen betekenen bij het verbouwen en kopen van huizen en nu is het onze beurt dus met deze persoon hebben wij gelukkig wel mazzel.
Ook gaat mijn vriend morgen kijken wat mogelijk is bij zijn werk gever omdat er wel een vast contract om het hoekje loert.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:02

Kleine update;

Vriendlief kwam gisteren thuis met een intentieverklaring, helaas hadden wij bezoek en konden we niet meer contact op nemen met de bank.
Dit wordt vanmiddag gedaan, zou de intentieverklaring dan nog niet voldoende zijn wilt zijn werk op alle vlakken gelukkig helpen.

En ondertussen zijn wij flink aan het onderhandelen met de makelaar, wij willen bij het bod blijven van 98.500 en de makelaar belt ons meerdere keren per dag dus dat ziet er allemaal voorspoedig uit. :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:54

Reken je ajb niet rijk voordat je daadwerkelijk de financiering rond hebt. Hypotheken zijn op dit moment nog een crime, zeker als het niet via de gebaande paden gaat. Een bank kijkt nu eerst 'in grote lijnen' naar jullie pakket, maar pas als je echt aan de slag gaan voor deze woning wordt er grondig naar alles gekeken en dat kan soms zomaar betekenen dat je vanwege een ontbrekende handtekening duizenden euro's minder krijgt dan je was voorgespiegeld. maar fijn dat er uberhaupt een intentieverklaring is, dat is iig een begin!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 07:28

Nou we zijn paar weken verder.
En nu is het zo ver!!! Morgen mogen wij tekenen bij de notaris!

Het is nog een heel gedoe geweest, maar het werk van mijn partner zag mogelijkheden om hem in vastdienstverband te nemen.
En daardoor kon het bedrag voor een hypotheek flink omhoog geschroefd worden! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:47

Gefeliciteerd!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:27

Fijn! Gefeliciteerd!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:08

Bedankt! :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:10

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie woning !

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:15

gefeliciteerd! jullie gaan morgen tekenen voor het voorlopig koopcontract? wij mogen volgende week tekenen voor de sleutel! succes nog verder je zult vast nog wat tegenslagen tegenkomen... duurt allemaal veel langer dan je zou willen enz maar het komt uiteindelijk wel goed ;)
succes!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:19

Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe het heet maar wij komen in ieder geval terug met de sleutel. :)

Het is een heel gedoe geweest, steeds weer dingen ondertekenen onze adviseur heeft 4x uitstel gevraagd. Dinsdag moest echt alles rond, maar toen hadden wij de notaris al op de dak en is het weer een dag uitgesteld gelukkig was toen woensdag ook alles klaar!

Nu begint het verhuisstress. :)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:15

Nog verbouwen of ga je er lekker zo snel mogelijk in?

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:20

Er moet sowieso een keuken ingezet worden en laminaat gelegd worden op de bovenverdieping en in de woonkamer.
Dan is het al prima bewoonbaar, als we er in zitten gaan we met het houtwerk beginnen dat mag ook wel een likje verf hebben.

Muren zijn allemaal mooi wit, misschien dat ik in de loop eentje wil gaan sausen.
En de hal + bovenverdieping zijn met zo'n structuur er in gestuct dat is nou niet bepaald onze keus maar het is keurig wit dus dat laten we voorlopig ook nog even zo en gaat met de tijd eens aangepakt worden.