Kwark als ontbijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Kwark als ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:45

Pindakaas en appelstroop door de kwark? :r Pindakaas van tijd tot tijd op een broodje dat krijg ik nog wel weg, appelstroop vind ik echt een van de ranzigste dingen die er zijn.
Pindakaas valt bij mij overigens niet echt onder de noemer gezond.

Ik ben geen held met het ontbijt maar een bakje magere kwark met een lepel zoetstof krijg ik prima weg. Ik begrijp dat er mensen zijn die erop tegen zijn zoetstoffen te gebruiken maar zolang ik niet ga schuimbekken en een extra oor aangroei vind ik het prima. :D

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:59

Ik eet sinds kort ook regelmatig kwark als ontbijt.
Meestal zo'n 150 gram en dan nog 40-45 gram muesli of cruesli.

Ik heb eerst de naturel magere kwark geprobeerd, kreeg ik echt niet weg..
Dus wel met een smaakje. Aardbei meestal.
Heb vandaag bij de Lidl de vanille van Linesse gekocht, dus die ga ik ook proberen.

Ik eet dit niet elke dag als ontbijt, anders eet ik:
- 2 crackers met smeerkaas (20+) of gerookte kipfilet
- fruit (geblenderd, meestal 2 stuks fruit en 2 sinaasappels geperst) appel, aardbei, kiwi, wilde perzik, banaan (niet te vaak doen).
- krentenbol soms (verder eet ik eigenlijk bijna geen brood meer).

Maar mijn voorkeur is dus om te ontbijten met kwark, maar dan wel magere met een smaakje.
Danio is heerlijk, maar niet geschikt om af te vallen volgens mij.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:01

Kwark gemixt met 1 banaan en een scheutje vers sinaassap is ook echt heerlijk!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:02

Ik ontbijt ook met kwark..

Gewoon magere franse kwark. Ik eet een hele bak dus 500 gram. Ik gooi daar ongeveer 300 gram vers fruit doorheen. Nu aardbeien frambozen, bramen etc. Maar ook druiven, verse ananas, banaan etc gaat prima :D

Mijn ontbijt is dus ongeveer 800 gram eten :+ Ik ben er inmiddels 40kg mee afgevallen dus het zal vast een goed ontbijt zijn :9 :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:05

Babsiej schreef:
Ik ontbijt ook met kwark..

Gewoon magere franse kwark. Ik eet een hele bak dus 500 gram. Ik gooi daar ongeveer 300 gram vers fruit doorheen. Nu aardbeien frambozen, bramen etc. Maar ook druiven, verse ananas, banaan etc gaat prima :D

Mijn ontbijt is dus ongeveer 800 gram eten :+ Ik ben er inmiddels 40kg mee afgevallen dus het zal vast een goed ontbijt zijn :9 :P

Hoe krijg je het weg?! :oo Ik eet zo'n 150gram en dat is meer dan genoeg want meer krijg ik echt niet weg. Bij geen enkele maaltijd...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:06

Babsiej, ik durfde al bijna niet te reageren omdat ik ook standaard met wel 400g kwark per portie begin :+ Standaard met bessen, 1 a 2 stuks fruit en allerlei andere meuk: http://photos-e.ak.instagram.com/hphoto ... 3909_n.jpg

Tazzey: Pindakaas is hartstikke gezond. Iets wat veel kcal of vet bevat is niet per definitie ongezond, integendeel :) ik zou me eerder zorgen maken over alle optimel en andere smaakjes kwarken waar allerlei suiker en zoetstof-rotzooi aan wordt toegevoegd :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:08

Wauw, ik zou echt geen hele bak van 500 gram wegkrijgen..
Was eerst begonnen met 200 gram en dat was al te veel.

Maar heb wel respect voor je dat je 40 kg al bent afgevallen! Maar dat is vast niet alleen gekomen door het veranderen van je ontbijt ;) !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:08

saroanda schreef:
Glossy227 schreef:
Oja danio kwak bevat overigens minder calorien en minder koolhydraten dan yoghurt en is prima geschikt als je wat wilt afvallen.

Ik weet niet welke etiketten jij leest... Danio citroen kwark zitten 3x zoveel kcal in als gewone yoghurt en 4x zoveel suiker (koolhydraten).

Wilde het net zeggen, dit is echt een suikerbom!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:09

dressagelady schreef:
Tazzey: Pindakaas is hartstikke gezond. Iets wat veel kcal of vet bevat is niet per definitie ongezond, integendeel :) ik zou me eerder zorgen maken over alle optimel en andere smaakjes kwarken waar allerlei suiker en zoetstof-rotzooi aan wordt toegevoegd :)

Mee eens! Mensen doen zo panisch over Kcal.
Maar waar je vooral op moet letten is ofdat er geen ongezonde dingen zijn toegevoegd.
Voor mij dus nooit Light producten.. Wat een zooi zit daar in!
Verder let ik voor mezelf wel op de suikers, omdat ik gewoon merk dat ik het beter doe op minder suikers..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:10

Ziet er lekker uit deressagelady!
Ik heb ook kwark geprobeerd. Maar vindt yoghurt echt lekkerder in de ochtend, wat frisser. Dus nu flink yoghurt met wat muesli en 2 stuks fruit er doorheen (meestal een stuk meloen en wat aardbeien, soms ook nog een banaan, mjam). Kan als ik opsta echt uitkijken naar mijn ontbijt, haha.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:10

Babs en Dressagelady: Tja, als je een beetje beweegt op een dag streef je toch al snel naar 500 kcal/maaltijd? Daar kan je imo toch echt niet aankomen met 150 grammetjes van dit of dat als maaltijd. Laat staan de voedingsstoffen en vitamientjes!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:12

Uiteraard ben ik niet alleen afgevallen met goed ontbijten.. Maar het is wel echt een goed begin van de dag waardoor ik de rest van de dag minder snaaitrek heb.

Het is in het begin even wennen maar nu is het met 20 minuten gewoon op hoor.

Pindakaas is inderdaad gezond. Althans ik heb pindapasta van de Body en Fit shop en dat is 100% gemalen pinda's zonder toevoegingen. Veel gezonde vetten dus echt gezond. Inderdaad moet je niet elke dag een pot leegeten maar ongezond is het niet.

Ik smeer op mn brood gewoon lekker roomboter :9

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:13

Ik kon ook nooit ontbijten, met als gevolg dat ik de rest van de dag aan het inhalen was... Ik ben nu sinds 2 weken aan het afvallen en hou me streng aan m'n ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten. Omdat ik heel de dag door, kleine beetjes, eet, voel ik me veel beter en val ik ook nog af. 's Ochtends eet ik gevarieerd, de ene keer crackers, een andere keer beschuit, maar ook vaak kwark. Ik heb meestal de goedkoopste magere kwart bij de supermarkt. 250 gram en wat fruit er doorheen of een beetje honing. Magere yoghurt heb ik ook geprobeerd, maar dat was me iets te zuur, daarom heb ik nu vanille magere yoghurt, nog steeds verantwoord, maar wel makkelijker weg te eten :-)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:14

* zou haast een bak popcorn willen halen om nu de margarinepolitie te zien aanstormen *

:D ;)

En wat ontzettend knap, 40 kg!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:22

:') zijn hier meer mensen die gruwelijk pijnlijke tanden krijgen van kwark? Gewoon, normale hatseflats kwark..
Ik probeer m'n brood in te wisselen voor kwark, maar ik krijg er zulke pijnlijke tanden van na een hap of wat. :\

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:25

In de kwark waar als vanuit de fabriek een smaak aan toegevoegd is, zitten al zoveel toevoegingen dat je je doel ver voorbij gaat wanneer je dat als ontbijt gaat gebruiken. Je kunt ook gewoon zelf wat fruit aan naturel kwark toevoegen.

Verder is het een kwestie van wennen om als ontbijt graanproducten te nuttigen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met één lepel muesli op een bakje kwark en dan opbouwen zodra je daaraan gewent bent. Zelf ben ik van gewone muesli overgestapt op speltmuesli, dat houdt namelijk de suikerspiegel gelijkmatiger dan tarweproducten en dat helpt weer bij het onderdrukken van snoepneigingen.

Voor lunch doe ik tegenwoordig wat fruit of groenten eten (als in komkommers en paprika e.d.). Door de zoetige smaken heb ik persoonlijk daardoor veel minder trek in snoepgoed. Wat ik ook vaak doe is een fruitsalade en daar doe ik ook vaak een verse kokosnoot doorheen. Kokos versnelt je metabolisme en als je wilt afvallen is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zwarte bessen is wat dat aangaat ook een heel goede optie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:30

dressagelady schreef:
Babsiej, ik durfde al bijna niet te reageren omdat ik ook standaard met wel 400g kwark per portie begin :+ Standaard met bessen, 1 a 2 stuks fruit en allerlei andere meuk: http://photos-e.ak.instagram.com/hphoto ... 3909_n.jpg

Ik heb het ook niet over de kcal maar over het zout wat er o.a. in zit. Als ik twee broodjes Calvé pindakaas op heb dan heb ik een hogere bloeddruk en een hartslag waar je naar van wordt. Toch is het van tijd tot tijd ZO lekker! :D

Ik let wel op wat ik eet maar ik ga niet panisch een calorieën lijstje bijhouden. Ik ben heel veel aangekomen doordat ik stil kwam te liggen met een gebroken rug en waarschijnlijk een schildklier probleem. Nu ga ik drie keer per week met een personal trainer aan de slag in de sportschool en ik zwem dagelijks. Dat helpt mij nu al enorm, ik ben bijna 12 kilo kwijt. Ik eet verder geen aardappels, weinig tot geen brood. Wij koken thuis uitsluitend met verse ingrediënten, mager vlees enz. Dat helpt ook al enorm.
Verder geen frisdrank maar spa rood en thee met een klein beetje honing erin en verder voldoende water. Tussendoor eet ik niets, of iets van fruit. Ik ben dol op vers fruit, en laten we nu om de hoek een grote Turkse supermarkt hebben die het allerlekkerste fruit uit de buurt verkoopt :9 Ik heb niet het gevoel dat ik op een dieet zit maar het afvallen gaat de goede kant weer op.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:35

Je kunt natuurlijk ook de avond van te voren even een groene smoothie in elkaar flansen en als ontbijt nemen. Lekker, supergezond en veel energie krijg je ervan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:38

Karin schreef:
Pindakaas door de kwark? Verrassend. :)

Ik houd absoluut niet van pindakaas, dus voor mij geen optie. ;)

oh ja, door de havermout, ook heerlijk.
Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik ook van he gatsie, maar is echt lekker hoor!

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:46

ik krijg brood smorgens ook niet weg , maar wat ik de laatste tijd doe <3 gewoon 1/2 boterhammen met kaas in magnetron <3

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:49

voor alle mensen die geen 'normale' kwark lusten, ik denk eerlijk gezegd dat jullie smaakpapillen zijn verpest door alle smaakjes die ze tegenwoordig door al onze producten doen. (smaakstoffen, suikers, zoetstoffen, aroma's, enz)

Kwark kun je prima op smaak krijgen door er fruit en wat muesli doorheen te doen. Zeker bij volle kwark heb je echt niets nodig om het zoeter te krijgen.

Als je gewone kwark niet zoet genoeg vindt is dat eigenlijk gewoon een teken dat je suikerverslaafd bent. :\

Als je van al deze smaakjes afstapt is het even wennen maar na een tijdje ga je de 'echte' smaken vanzelf weer lekker vinden.

Ik eet regelmatig 125 gr volle kwark met 35 gr zelfgemaakte muesli (gemaakt van havermout) en wat fruit erdoorheen. Ik vind het heerlijk en zit dan heel lang vol.
Laatst bijgewerkt door Toad op 09-09-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:50

Je hebt ook pindakaas van 100% pinda zonder zout :). Super lekker en vet gezond!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:20

@Tazzey: Sorry ik bedoel ook eigenlijk de 100% pindakaas van de B&Fshop :) Ik eet zelf ook geen calvé oid (alleen met hoge nood). Maar klinkt alsof je goed bezig bent, 12 kilo al, wauw! Toen ik nog in Utrecht woonde had ik ook veel Turkse groenteboeren in de buurt, nu helaas niet meer, mis het enorm eerlijk gezegd :') De jaren dat ik nog voor 10 euro de hele week vers fruit had .. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:27

Ik gooi havermout, met magere melk, banaan en soms een beetje honing in de blender. Neus dicht en drinken maar :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:14

Toad schreef:
Als je gewone kwark niet zoet genoeg vindt is dat eigenlijk gewoon een teken dat je suikerverslaafd bent. :\

Toch proef ik verschil tussen merken 'gewone' kwark. Ik kan ze zelf allemaal prima eten, heb alleen een voorkeur voor Senoble en als die er niet is pak ik wel een ander merk. Maar ik snap best dat sommige mensen naturel kwark te zuur/bitter/wat dan ook vinden. Ook de structuur van sommige merken kwark vind ik soms wat dubieus (heel waterig of juist dat je lepel er rechtop in blijft staan, dat moet je ook maar net wegkrijgen). Smaken verschillen, misschien dan eens een ander merk proberen.

Pindakaas gaat er hier echt niet in, ook niet door de kwark. Ik blijf het de hele dag proeven, of ik nou mijn tanden poets, een heel zakje Fisherman's Friends achterover sla of op peterselie kauw. Ik houd het wel bij honing, fruit of rauwe noten. :D

Maar idd, pindakaas is helemaal niet zo ongezond als wordt gedacht. Ik blijf het ook typisch vinden dat er meteen wordt gesteigerd bij termen als vet en suiker. Dat zijn gewoon stoffen die je lichaam nodig heeft. Het is alleen de kunst om 'goede' vetten en suikers te kiezen. En alles met mate natuurlijk.