"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:29

Mijn moeder heeft ook met de bus rondgelopen.
En ik ook een keer.
En wij geven aan elk goed doel dat langs komt.
Alleen al voor de moeite. Want wij wonen in een doodlopend straatje met 3 huizen.
Wij geven altijd 2 euro.
Wij bellen bij de straten die we doen aan en schrijven op welke niet thuis waren. En daar gaan we dan nog een keer langs :j

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:32

Ik woon momenteel ook weer in zo'n "ons kent ons" dorp. De mensen die dus langskomen zijn kinderen uit de straat, de buurvrouw, de vriendin van mijn tante, etc. Ik vind het altijd lastig om daar dan nee tegen te zeggen dus geef ik ze maar een kleinigheidje. Maar dat komt puur door de sociale druk, eigenlijk ook de verkeerde reden. :+

Ach, hier komen ze maximaal eens per week dus het valt nog wel mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:38

belle_boef schreef:
Deurbel weghalen +:)+

Inderdaad. Ik heb al 4 jaar geen deurbel om deze reden. Ik heb helemaal geen zin om me bijna verplicht te voelen om te doneren voor kouwelijke pinguïns of ongelukkige clowns ofzo.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:44

voor kouwelijke pinguins heb ik nog wel een paar euro en een sjaal over... maar voor een dikke mercedes voor een directeur van een groot fonds ben ik toch geneigd minder te geven :-)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:45

GMekkes schreef:
Ik geef aan iedere collecte die hier aan de deur komt ;)
Doelen waar ik niet zoveel mee heb geef ik gewoon maar weinig.
Bij ons staat er een potje met kleingeld bij de voordeur.
Ik sta op, doe open, groet, stop wat in de collecte, zeg gedag en sluit de deur.
Kost me minder dan een minuut, ik hou niet bij wat het mij op jaarbasis kost maar het is echt geen schrikbarend bedrag.
Persoonlijk heb ik dus geen moeite met collectanten.

Dit doe ik dus ook. Alleen tegenwoordig komen er steeds vaker van die studenten met een vlotte babbel langs, die proberen je te strikken om een vast bedrag per maand te gaan doneren aan een doel. Dan heb je al drie keer gezegd dat je het niet wil en praten ze gewoon verder over zielige kindertjes of vreselijke ziektes. Dat vind ik echt te ver gaan; het is mijn huis, ik zeg 'nee.' Laat me dan vervolgens met rust! Ik ben niet zo aso dat ik dan gewoon de deur dichtgooi, maar die neiging krijg ik soms wel als ik al meerdere keren heb aangegeven niet te willen en ze proberen toch mijn 'nee' naar een 'ja' om te buigen.

Door dit soort acties begin ik ook een sticker te overwegen, terwijl de gewone collectebus mij eigenlijk helemaal niet stoort.

pjer

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:50

Ik heb ook altijd het idee bij die donatie-abonnementen dat de 'verkopers/collectanten' er zelf ook een leuk centje aan verdienen.

Laatst toch gezwicht (hoe schrijf je dat?) en het valt nog niet mee om er weer vanaf te komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:51

Maar voor dat soort mensen is het ook gewoon hun werk, die verdienen geld met zieltjes werven. Daar wordt je ook op uitgekozen om je vlotte babbel. Zitten echt hele vervelende bij waar je echt amper tussen komt :+ Of ze beginnen al meteen met praten, komt er een heel verhaal, zijn ze klaar moet ik alsnog zeggen dat ik niet geinteresseerd ben :')

Collecte met de bus is wel vrijwilligerswerk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:54

Mensen met een collectebus krijgen eigenlijk altijd wel iets van mij. Varierend van 20 ct tot 1 of 2 euro. Je zit nergens aan vast, er worden geen gegevens genoteerd door het goede doel om later nogeens per post of email nog meer geld op te eisen.
Ik heb echt een hekel aan van die donatie-abonnementen.
Ik vul pertinent geen enkele machtiging in om een donatie van mijn rekening te laten halen :n
Maakt niet uit welk doel het is, ik vul gewoon geen machtiging in aan de deur.

Ooit eens als tiener wel een keer via een machtigingsformulier gedoneerd en het jaar erop herinneringen krijgen dat ik dat jaar nog niet gedoneerd heb. Ja doei!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:57

Collectebus doe ik 9 vd 10 keer wat in (als ik kleingeld heb), maar colportage ben ik rap klaar mee en vraag altijd keurig; en, sta je zelf ook een deel van je loon af dat je hiermee verdient aan dit doel? Als je er zoooo achter staat, moet je op z'n minst zelf het goede voorbeeld geven :Y) (gek genoeg nog geen 1 die 'ja' kon zeggen :D)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:03

Ik denk dat veel collectanten de moeite niet nemen om de sticker te lezen. Ik begrijp je punt goed, ook wij zijn in een dorp gaan wonen en krijgen veel meer collecte nu aan de deur dan voorheen. Maar dan ook met de boodschap hoe het wonen bevalt en zij min of meer de buren zijn, ze wonen daar en daar, haha, dan voel je je al helemaal verplicht.. Maar goed, ik doe liever een euro in de bus dan een abonnement idd, die soms wel een paar euro per maand zijn, maar vraag wel waarvoor en beslis dan. Denk dat je gewoon het beste eerlijk kunt zijn, voor jouw liever niet. Hier heb ik ook al wel eens gehad dat er gevraagd werd om in mijn ogen erg grote bedragen (35 en 40 euro) voor het dorpsbelang ivm een nieuw sportveld en gebouw. Dan bedank ik erg graag hoor. Dat heb ik in de stad nog nooit mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:24

Ik heb een sticker tegen geloofsovertuigers en verkopers, collecteren mag wel.. Afhankelijk van het doel bepaal ik wat ik erin doe, soms maar een paar cent :+ Ben ik meteen van dat kleingeld in mijn portemonnee af

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:28

Yonker schreef:
Zielige of schattige mensen? Mensen kiezen zelf ervoor om te collecteren, niemand dwingt ze.....
Officieel mag er maar 1 keer per week iemand aan de deur kopen... Of miss vaker... maar er idd een kalender en elk goed doel heeft bepaalde weken dat ze langs de deuren komen. :)

En ik ben echt niet schattig hoor O:) :')

Haha! zo denk ik er ook over. Vaak zijn het naïeve mensen die zelf geen nee durven te zeggen en eigenlijk helemaal geen zin hebben om te collecteren. 9 van de 10 voelt zich verplicht als ze gevraagd worden.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:29

Gewoon de stekker van de bel eruit trekken :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:31

Wij hebben ze ook regelmatig aan de deur (ookal heb je zo'n papiertje).
Ze bedoelen het goed, maar wij doneren ook liever 'zelf' en niet zo via de deur.

Laatst hadden we een mevrouw met 2 kinderen (van 5 en 7 denk ik), mijn moeder zei vriendelijk 'Sorry, maar wij geven niet via de deur', toen ze wegliep met haar kinderen zei ze 'kijk kinderen, dat is nu een mevrouw die niks om anderen geeft.' Toen heeft mijn moeder haar echt wel even teruggeroepen om dat terug te nemen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:33

Ik ben niet van plan wat te doneren, u kunt dus beter omkeren....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:07

Dat er echt mensen zijn die de stekker uit de bel trekken.... Jemig ik vraag me dan af waar het heen gaat met de mensheid. Je kan toch gewoon zeggen nee sorry ik doneer liever niet. Even goede vrienden.... Die mensen doen ook alleen maar hun best. :)
Ik heb bijv gecollerteerd voor NSGK (stichting voor het gehandicapte kind) en deed dit zodat de organisatie waar ik vrijwilligerswerk deed 50% van de opbrengst kreeg...... Is prima dat mensen niet geven hoor, maar ik vind het gewoon aso als je gewoon doet alsof je niet thuis bent. Als iemand in de supermarkt iets vraagt dan doe je toch ook niet alsof je niks horot?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:14

Komt u om te collecteren of om mij te bekeren? Wilt U dan a.u.b. verder gaan zonder op de bel te slaan. :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:28

jorika1986 schreef:
Ik ben niet van plan wat te doneren, u kunt dus beter omkeren....

_O-

Mijn moeder laatst: "De Jehova's komen eraan! Snel, verstop je!"

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:00

Yonker schreef:
Dat er echt mensen zijn die de stekker uit de bel trekken.... Jemig ik vraag me dan af waar het heen gaat met de mensheid. Je kan toch gewoon zeggen nee sorry ik doneer liever niet. Even goede vrienden.... Die mensen doen ook alleen maar hun best. :)
Ik heb bijv gecollerteerd voor NSGK (stichting voor het gehandicapte kind) en deed dit zodat de organisatie waar ik vrijwilligerswerk deed 50% van de opbrengst kreeg...... Is prima dat mensen niet geven hoor, maar ik vind het gewoon aso als je gewoon doet alsof je niet thuis bent. Als iemand in de supermarkt iets vraagt dan doe je toch ook niet alsof je niks horot?

Als ik de hele dag heb gewerkt en daarna met de hond op pad ben geweest en in de keuken heb gestaan wil ik gewoon in alle rust kunnen zitten. Ik heb geen enkele behoefte aan mensen voor de deur en ik vind het heel vervelend om op te moeten staan voor een donateur, enqueteur of andere "zeur".
Daarbij; als ik al wil doneren zoek ik dat verder zelf wel uit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:02

Ik ga eerdaags deze sticker bestellen:
Afbeelding

Of even overleggen met de buurvrouw om gezamenlijk een set stickers te bestellen zodat zij ook geen last meer heeft van alle mensen die langs komen.
Bij ons komen er heel veel colporteurs enzo langs, soms heb je 's ochtends de ene aan de deur, 's middags de volgende en dan 's avonds nog iemand. -O-
En dan hebben we het nog niet eens over collectanten en geloofsovertuigers, waarvan er ook genoeg langskomen.
Nu hoeven ze bij ons niet de voortuinen in omdat onze voordeuren aan de stoep liggen dus kost het hun ook geen extra moeite oid.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:04

Misschien zelf iets uitprinten (en plastificeren) met een tekst ?
Zoiets van; doneren doe ik wel, maar niet aan de deur.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:08

Ik geef ook niet en zeg dat gewoon.
Na tien jaar weten ze het zo langzamerhand wel zo.n beetje. :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:12

Ik geef ook nooit wat aan collectes. En heb ook geen enkele moeite om dit te zeggen. Het meeste gaat toch naar de directeuren en reclamecampagnes. Ik had net nog een meneer aan de deur beneden (ik woon 3 hoog) die stroom wilde verkopen. Hij wilde dat ik de centrale deur beneden open deed. En was verontwaardigd dat ik dit niet wilde. Ik doe alleen open voor mensen die voor mij komen. Daarna brak ik het gesprek af met de mededeling dat ik geen behoefte had aan stroomwisseling ( :+ )
Toen ik weer naar binnen liep ging hij weer op alle bellen drukken, ook weer op de mijne. Ik heb het maar genegeerd. :O

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:19

pjer schreef:
Ik heb ook altijd het idee bij die donatie-abonnementen dat de 'verkopers/collectanten' er zelf ook een leuk centje aan verdienen.

Laatst toch gezwicht (hoe schrijf je dat?) en het valt nog niet mee om er weer vanaf te komen.

Dat klopt hoor. Kennis van mij ging ook langs de deuren voor donateurs te werven en die verdiende er flink veel geld mee. Soms wel 300 euro per week. Nu was die er ook wel heel goed in maar toch. Dat gaat dus ook nog van het "goede doel"af waar je voor geeft.

Wij wonen erg achteraf en hebben honden en hebben nooit collectanten aan de deur. Enkel wel eens een jehova getuige maar die vertel ik netjes dat ik geen interesse heb en dan doe ik de deur weer dicht.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:27

Jehova's kom ik op de gekste plaatsen tegen. Ik heb in noord Zweden gewoond, ik doe de deur open: Jehova's. Volgens mijn baas hadden ze die nog nooit daar aan de deur gehad.

Van de zomer ben ik met mn vriend bij zijn ouders in Noorwegen. We komen de auto uit, wie staan er achter me? Juist, jehova's. _O-