Ik moet het even kwijt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:44

Dungen schreef:
Wat een rotstreek van je vader.

Maar wat ik niet begrijp is je DENKT dat je niet mag werken omdat je dan geen allimentatie meer krijgt. Heb je dat wel eens na gevraagd?

En ben je eigenlijk wel eens naar hem toe gegaan? Om hem te confronteren met de pijn die je hebt?

En begrijp me niet verkeerd ts maar 19 is een prachtige leeftijd om volwassen te worden. Ik had mijn moeder nooit naar een caravan laten verhuizen voor MIJN studie. Fulltime werken en een studie er naast doe daar had ik voor gekozen. Je kan niet altijd blijven wijzen met je vinger naar je vader het is zijn schuld.

mee eens!!

Linnie050

Re: Ik moet het even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:02

Heel veel sterkte.
De regels in Belgie ken ik niet.
Ik woon zelf in NL.
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt maar mijn vader ging zelf maar rechtzaken doen om de domste dingen om mijn moeder kapot te krijgen.
Maar hij had niet door dat hij hiermee zijn kinderen gewoon aan het kwijt raken was. Puur treiteren.
Wij hebben thuis ook een enkele keer maar alimentatie gehad en wij woonde inderdaad ook in een caravan op het laatst met mijn 2 zusjes en moeder ergens achteraf.
Probeer er echt het beste van te maken ondanks dat het heel zwaar is.
Ik heb zelf geen contact meer met mijn vader. Heb dat besluit ook zelf genomen en ja ook hier zijn rechtzaken over geweest. Te gek voor woorden.

Je kan altijd een brief naar je vader sturen hoe jij je vanaf het begin gevoelt hebt en hoe verder in de tijd.
Misschien wordt dan alles hem duidelijk en ziet hij dat wel in.
Je kan later als je ouder wordt wel je vader gaan missen.
En betaalt hij niet laat hem gewoon.
Hou de eer aan jezelf en wat je dan bereikt kan je dubbel zo trots op zijn.

Ik heb zelf nooit gesnpt hoe een vader zijn kinderen niet kan missen waarom een bv nieuwe vriendin zoveel meer belangrijker is. Als je de kans hebt zou ik er zeker met hem over praten.

Als er wat is pb me!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:31

Ik kan alvast bevestigen dat werken wél effect heeft op de alimentatie in België, mits het regelen van die alimentatie op de correcte manier gebeurd is. Afhankelijk van het bedrag van de alimentatie - tot 255 per maand wordt volledig vrijgesteld - kan je dan nog voor x aantal euro per jaar werken. Daar ik vermoed dat je meer krijgt dan 255, wat zou moeten als ik je verhaal lees, zou een eenmalige vakantiejob dus moeten lukken maar doordeweeks en in het weekend bijwerken valt te betwijfelen, tenzij je dit in het zwart voor elkaar krijgt.

Gezien je momenteel in een rechtzaak verwikkeld bent zou ik nog geen brieven schrijven, noch zaken posten op social media en hou alle bewijs die je kan verzamelen bij. Houd in je achterhoofd dat àlles tegen je gebruikt kan worden, tot de stomste dingen aan toe, als je vader het echt gemeen zou willen spelen. Dat moet je natuurlijk zelf ook een beetje inschatten. Moest je vragen hebben oid (onder andere over dat vakantiewerk) mag je me altijd PBen :)

Verder heel veel sterkte gewenst! Geen makkelijke situatie :( En veel succes met je opleiding!

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:51

xHaithi schreef:
Ik kan alvast bevestigen dat werken wél effect heeft op de alimentatie in België, mits het regelen van die alimentatie op de correcte manier gebeurd is. Afhankelijk van het bedrag van de alimentatie - tot 255 per maand wordt volledig vrijgesteld - kan je dan nog voor x aantal euro per jaar werken. Daar ik vermoed dat je meer krijgt dan 255, wat zou moeten als ik je verhaal lees, zou een eenmalige vakantiejob dus moeten lukken maar doordeweeks en in het weekend bijwerken valt te betwijfelen, tenzij je dit in het zwart voor elkaar krijgt.

Tiens, ik meende me te herinneren van mijn ex (met gescheiden ouders) dat alles binnen de wettelijke bepaling van het max aantal dagen dat je mag werken, dat dat geen invloed heeft op alimentatie?
Ik dacht je over het ganse jaar door 50 dagen mag werken, er is geen verschil meer tussen werken in het weekend of 1 maand tijdens de zomervakantie. In totaal in het ganse jaar mag je dus maar 50 dagen werken als jobstudent.. Hoe je het verdeelt maakt niet meer uit (1 ganse maand in juli + extra weken of gewoon ieder weekend).
Dacht wel dat je max 5000€ netto mocht verdienen ook op het ganse jaar.

Edit, oa dit heb ik net gevonden:

Voor het fiscale luik van studentenjobs zijn er verschillende aspecten. Blijft een jobstudent bijvoorbeeld ten laste van de ouders? “Ja”, zegt Grauls, “als zijn maximale jaarlijkse netto-inkomsten niet hoger liggen dan 3.070 euro. Voor studenten met een alleenstaande ouder, is dat 4.440 euro.” Die netto-inkomsten bestaan uit het (eventuele) onderhoudsgeld en het loon. Kinderbijslag, studiebeurzen, onderhoudsuitkeringen (die met terugwerkende kracht worden verkregen), gehandicaptentoelagen en premies voor voorhuwelijkssparen spelen geen rol.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:29

amintah schreef:
xHaithi schreef:

Tiens, ik meende me te herinneren van mijn ex (met gescheiden ouders) dat alles binnen de wettelijke bepaling van het max aantal dagen dat je mag werken, dat dat geen invloed heeft op alimentatie?
Ik dacht je over het ganse jaar door 50 dagen mag werken, er is geen verschil meer tussen werken in het weekend of 1 maand tijdens de zomervakantie. In totaal in het ganse jaar mag je dus maar 50 dagen werken als jobstudent.. Hoe je het verdeelt maakt niet meer uit (1 ganse maand in juli + extra weken of gewoon ieder weekend).
Dacht wel dat je max 7000€ netto mocht verdienen ook op het ganse jaar.

Dat van die 50 dagen klopt volgens mij en dat van die 7000 euro in zekere zin ook. Tot 6800 euro word je loon vrijgesteld van belasting, geld verdiend onder een studentencontract wordt tot 2560 euro blijkbaar ook vrijgesteld (al weet ik niet hoe dat dan zit met de verrekening), maar dat zegt niets over andere factoren zoals bv. kinderbijslag of ten laste kunnen blijven van je ouders. Ik heb het ondertussen op verschillende bronnen nagekeken en alles boven de 3070 euro per jaar (wat ongeveer neerkomt op 255 euro per maand aan alimentatie) wordt voor 80% meegerekend in de berekening van het inkomen van het kind. Dat geldt dus zogezegd als een bedrag dat je maandelijks hebt verdiend, wat maakt dat je minder mag verdienen met een studentenjob omdat je sneller aan je plafond zit, over welk plafond we het dan ook hebben. Voor elke student geldt dat je rekening moet houden met zaken als kinderbijslag, ten laste blijven, binnen 50 dagen blijven, x aantal uren werken, etc., wil je op geen enkel ander front verlies lijden of je ouders verlies laten lijden omdat jij werkt.
Voor TS houdt dit dus kort gezegd in dat ALS zij wil werken ze én rekening zal moeten houden met al deze factoren, én zal moeten verrekenen hoeveel zij volgens de staat al verdiend heeft omdat haar vader alimentatie betaalt, tenzij ze dus niet meer dan 255 euro per maand krijgt, wat me zou verbazen.

DFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:39

Bedankt voor alle superfijne reacties en PBs (die ik meteen ga beantwoorden)! Doet me echt goed!! :-)

Even in het algemeen omdat ik de opmerking kreeg om te gaan werken: dat doe ik al. Ik werk iedere week één dag 7 uur om alles mee te bekostigen. Volgens de regeling studentenjob, dus zolang ik onder de 50 dagen per jaar blijf zit ik goed.

Verder ga ik mijn vader niet zwartmaken via de (social) media. Zijn bedrijf is eerder klein en lokaal (op zelfstandige basis) dus hem op die manier raken zal sowieso niet veel zin hebben. Bovendien ben ik niet het soort persoon voor wraakacties, omdat ik er - ondanks mijn gevoel nu - achteraf wel spijt van zal krijgen.

@DaniqueHorse: Volgens mij is het niet mogelijk om de rechtzaak af te dwingen of een uitstelling te weigeren. Anders zou onze advocaat dat wel geregeld hebben, lijkt me? Het rechtssysteem in België zit erg naar in elkaar helaas. Dat van die brief sturen als ik er klaar voor ben kan ik me helemaal in vinden!

@chanel1985: echt waar? zou super zijn als je mij de naam kan geven! die 5% laten vallen maakt me dan niet eens meer uit, is in ieder geval beter dan de €0 die we momenteel krijgen...

@Matheno : wat een ongelooflijk lief voorstel!!!

Ik hoop dat ik iedereens vragen heb kunnen beantwoorden

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:45

joyce B schreef:
Tja, je kunt het zo opvatten als je wilt, maar hoor het in verhouding veel vaker dat vaders weigeren te betalen of dat ze het contact verbreken bij nieuwe relatie/nieuw gezin. misschien zijn deze vaders de uitzonderingsgevallen? Dan mag dat gerust gezegd worden. Hoor niet vaak over moeders die een nieuwe vriend krijgen en dan hun kind dat bij hun woont zo negeert dat ze bij hun vader gaan wonen.

Ik ken uiteraard wel vaders met veel pijn omdat moeder de kinderen bij hun weg houdt, maar dat is andere situatie. Ik heb zelf kinderen, maar kan me niet voorstellen dat een nieuwe relatie er voor zou kunnen zorgen dat ik mijn kinderen aan de kant zet. Als iemand daarop aan zou sturen zou ik diegene snel aan de kant zetten. Mijn kinderen zijn me meer dierbaar dan een mogelijke nieuwe relatie...
Of ze moeten zich als oudere puber zo slecht gedragen tegen nieuwe partner ivm afzetten tegen, dat ik denk dat een beetje afstand beter zou zijn. Maar dan nog niet op deze manier en ga er van uit dat dat hier niet het geval was...

Dus als jij het hoort is het maar waar? Ik ken genoeg moeders die hun kinderen in de steek laten. Niet van mij, maar ik ben er niet van gediend dat er een conclusie word getrokken uit: Ik heb het gehoord.

Maarja, ontopic!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:15

Jeetje wat een poedersuiker situatie TS! Heel erg veel sterkte in de komende tijd! :(:)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:39

Ik heb niet alle reacties hier gelezen. Dus misschien zijn mijn tips overbodig.

Heb je al eens gehoord van het LBIO? https://www.lbio.nl/

Hier heb ik mijn alimentatie zaak neergelegd. Het heeft jaren geduurd, maar nu druppelen er regelmatig kleine bedragen binnen.

Dit bureau neemt jou zaak op en gaat voor jou het bedrag bij je vader innen. Eerst proberen ze een regeling te treffen, maar laat je vader het afweten leggen ze op een begeven moment beslag. Het kan eeuwen duren voordat er daadwerkelijk wat komt, maar ook al gebeurd er geruime tijd niks, als het kan zullen hun innen en op den duur ook uitbetalen.

Ik kom zelf ook uit een gescheiden gezin, zelfde leeftijd, hoofdlijnen zelfde situatie. Ik kan me enorm goed inleven in wat jij allemaal meemaakt.

Hoop dat je wat aan mijn tip hebt!

DFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:38

Lang niets geplaatst... Maar oh wat is er veel gebeurd...

Allereerst is mijn moeder flink ziek geweest van de stress. Ze heeft 2 maanden niets kunnen eten, de eerste week hield ze zelfs water niet meer binnen waardoor ze bijna opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Ze viel ruim 15kg af op 2 weken tijd dus het zag er erg slecht uit. Ook financiëel natuurlijk gezien een groot deel van het inkomen wegviel.

Een dikke maand geleden was de rechtzaak. Ik moest zelf naar school en kon er dus niet bijzijn, al had ik dat sowieso niet gewild denk ik.

En vandaag... kregen we een brief in de bus. We hebben gewonnen. Ik krijg nog een deel van de achterstallige alimentatie terug (vanaf mei dit jaar) en naast een maandelijks vast bedrag moet hij ook opdraaien voor de helft van alle toekomstige kosten ivm mijn opleiding. Daarenboven zijn ook de gerechtskosten voor zijn rekening.

Ik kon wel janken!!! Ik ben zo ongelooflijk blij dat alles weer 'voorbij' is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:54

Wat een ongelooflijk goed nieuws!