130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:59

Ik rijd 130 (of harder :o ) als dat kan. Ik heb vooral een hekel aan mensen die 100/120 op de linkerrijstrook blijven rijden als je 130 mag.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:00

Ik snap nooit zo goed waarom men niet snapt waar je wel en niet 130 mag. Je mag overal 130, tenzij anders is aangegeven. En vaak staat er nog een bord 130 ook.
Ik rij overal de aangegeven snelheid (of een klein tikje harder) of dat nu 130, 120 of 100 is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:00

Het is inderdaad een maximumsnelheid. Geen hond die mij verplicht die snelheid op te volgen

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:01

RedPassion schreef:
Axel_Valerie schreef:
Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. .

Het moet niet, het is een maximum snelheid... Sommige auto's halen die snelheid helemaal niet op een prettige manier (mijn oude bakkie bv.) en anderen kunnen/willen gewoon geen 130 rijden, om verschillende redenen. Dan nog heeft iedereen gewoon het recht om in te halen (en dus even de linkerbaan te gebruiken) hoor.
Met de auto van mijn man rijd ik ook 130, maar het interesseert me niet als iemand voor me 110/120 rijdt en ik even in moet houden.

En dat 'met zijn allen op de rem moeten trappen' is meestal niet het gevolg van iemand die 110 rijdt, maar van mensen die 130 rijden met veel te weinig afstand op hun voorgangers. ;) Ik hoef echt zelden te remmen als ik 130 rijdt, kwestie van veel afstand houden en anticiperen op wat er voor je gaande is. Dan heb je nog tijd genoeg om even je gas los te laten.

Amen!

Hoe vaak het wel niet voor komt dat je alles bijna op elkaar ziet klappen op de linkerbaan van een 2-baans snelweg,
dat heeft volgens mij inderdaad niets met de snelheid te maken, maar meer met de haast die iedereen heeft en de weinige afstand tussen de auto's.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:02

Als t mag wel ja :j. Hebben een snelle Laguna dus dan doe je t automatisch.
kijk veel op de borden, stel cruise control in en rijden maar!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:03

Sani schreef:
Ik rijd ook wel 130 waar ik dat mag rijden.
Wel merk ik dat ik s'avonds langzamer rijd en dan nooit de 130 haal.

Hier precies hetzelfde.

RedPassion schreef:
En dat 'met zijn allen op de rem moeten trappen' is meestal niet het gevolg van iemand die 110 rijdt, maar van mensen die 130 rijden met veel te weinig afstand op hun voorgangers. ;) Ik hoef echt zelden te remmen als ik 130 rijdt, kwestie van veel afstand houden en anticiperen op wat er voor je gaande is. Dan heb je nog tijd genoeg om even je gas los te laten.

Imo klopt dat niet altijd, ik kom meer dan genoeg mensen op de weg tegen die met 100 op het laatste moment hun auto op de linkerrijstrook sturen waardoor je flink op de rem moet gaan en nee ze gebruiken dan ook geen knipperlicht.
Uiteraard moet je rekening houden met het verkeer om je heen en daardoor ook genoeg afstand houden maar hier kun je te weinig rekening mee houden omdat het zo onvoorspelbaar is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:03

Nou ok. Dan is het geen moeten. Maar het is toch elke dag feest. Vooral omdat er dan 100 gereden word op de linkerbaan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:04

Ik rijd ook gewoon 130 waar het mag, mijn auto slurpt toch al dus dat verschil merk ik toch bijna niet :')
's avonds rijd ik vaak wel wat langzamer, nachtblind }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:05

Axel_Valerie schreef:
Nee, je hebt helemaal gelijk. Ik maak dat helemaal niet elke ochtend mee. Stom van mij..

Dat is inderdaad stom van je. :D Ook in de spits/als het druk is heb ik dat nauwelijks en zie ik het veel gebeuren bij automobilisten die simpelweg te dicht op elkaar rijden. Dat is echt het grootste probleem bij filevorming e.d hoor...

C_arola schreef:
Imo klopt dat niet altijd, ik kom meer dan genoeg mensen op de weg tegen die met 100 op het laatste moment hun auto op de linkerrijstrook sturen waardoor je flink op de rem moet gaan en nee ze gebruiken dan ook geen knipperlicht.
Uiteraard moet je rekening houden met het verkeer om je heen en daardoor ook genoeg afstand houden maar hier kun je te weinig rekening mee houden omdat het zo onvoorspelbaar is.

Het gaat niet altijd op inderdaad, wegpiloten houd je altijd. Maar meestal is er een hoop op te vangen met voldoende afstand en anticiperen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:07

Ik rijd ook 130 heerlijk lekker door rijden mijn auto doet dit ook met gemak en is zuinig genoeg. Moet juist eerder opletten dat ik niet te fanatiek word met het gas :o

Ik vind het ook prima dat mensen een andere snelheid rijden mits ze anderen niet hinderen 80 links rijden waar je 130 mag lijkt mij niet handig ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:08

Nou ik weet niet waar jij rijdt, zo te zien in apeldoorn en omgeving, maar op de A9 is het toch echt elke dag feest omdat mensen dus ECHT 100 gaan rijden op de linkerbaan en dan OF helemaal niet naar rechts gaan, of op het allerlaatste moment. En dat er mensen zijn die op hun rem moeten trappen lijkt mij logisch als je 130 rijdt en je voorganger 100.. Dus dat heeft niks met dicht op elkaar rijden te maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:08

RedPassion schreef:
Axel_Valerie schreef:
Nee, je hebt helemaal gelijk. Ik maak dat helemaal niet elke ochtend mee. Stom van mij..

Dat is inderdaad stom van je. :D Ook in de spits/als het druk is heb ik dat nauwelijks en zie ik het veel gebeuren bij automobilisten die simpelweg te dicht op elkaar rijden. Dat is echt het grootste probleem bij filevorming e.d hoor...

C_arola schreef:

Het gaat niet altijd op inderdaad, wegpiloten houd je altijd. Maar meestal is er een hoop op te vangen met voldoende afstand en anticiperen.

Dat klopt :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:11

Axel_Valerie schreef:
Ik vind het ZO enorm naar als mensen geen 130 rijden als het wel is toegestaan. Ik rijd elke dag over de A9 en er gaat geen dag voorbij dat we niet met z'n allen op de rem moeten trappen omdat er weer een of andere idioot 100 of 110 gaat rijden. Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. Want het is een geboden snelheid. Als je heel langzaam gaat rijden is dat net zo gevaarlijk als dat je heel snel gaat rijden op zo'n weg.

Maar waarom dan? Vrachtwagens rijden toch ook 90?
Als je er zo hard voor op je rem moet dan zou je ook beter kunnen anticiperen IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:13

Axel_Valerie schreef:
Nou ik weet niet waar jij rijdt, zo te zien in apeldoorn en omgeving, maar op de A9 is het toch echt elke dag feest omdat mensen dus ECHT 100 gaan rijden op de linkerbaan en dan OF helemaal niet naar rechts gaan, of op het allerlaatste moment. En dat er mensen zijn die op hun rem moeten trappen lijkt mij logisch als je 130 rijdt en je voorganger 100.. Dus dat heeft niks met dicht op elkaar rijden te maken.

Vooral route Apeldoorn-Utrecht (A1/A28) en Apeldoorn-Amsterdam. Op de A9 heb ik maar een paar keer gereden, maar ik heb dat niet zo ervaren, of het was niet extreem genoeg om te onthouden denk ik. :D

En bij grote snelheidsverschillen of mensen die op het laatste moment voor je auto duiken moet er uiteraard geremd worden, maar toch zie ik zo vaak dat het vooral misgaat omdat mensen echt in Nederland (kijk maar eens in het buitenland, heel anders) zo gruwelijk dicht op elkaar rijden.

Axel_Valerie

Vrachtwagens rijden niet links. Tenminste niet waar ik vandaan kom.

bliver

F_Orumster schreef:
Axel_Valerie schreef:
Ik vind het ZO enorm naar als mensen geen 130 rijden als het wel is toegestaan. Ik rijd elke dag over de A9 en er gaat geen dag voorbij dat we niet met z'n allen op de rem moeten trappen omdat er weer een of andere idioot 100 of 110 gaat rijden. Dus ja, als er 130 gereden moet worden, doe dat dan ook. Want het is een geboden snelheid. Als je heel langzaam gaat rijden is dat net zo gevaarlijk als dat je heel snel gaat rijden op zo'n weg.

Maar waarom dan? Vrachtwagens rijden toch ook 90?
Als je er zo hard voor op je rem moet dan zou je ook beter kunnen anticiperen IMO.

vrachtwagens mogen maar tachtig trouwens. Maar die gaan wel naar rechts als het kan en mogen vaak in de spits niet inhalen. Ik heb daar eerlijk gezegd minder last van dan van die gewone auto's

Winged

Axel_Valerie schreef:

Jammer de bammer, maar er is geen verplichte minimumsnelheid meer op de snelweg. Deze was 60km per uur maar dat is afgeschaft bij mijn weten. Pietje, klaasje en bepje mogen dus op de snelweg rustig met 100km per uur gaan rijden. Of dat nou zo slim is...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:14

Een paar keer is niet hetzelfde als elke ochtend voordat de spitsstrook open gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:14

Axel_Valerie schreef:

Vrachtwagens die inhalen toch zeker wel? Tenzij inhaalverbod, wat vaak geldt rondom de spits, maar verder rijden ze ook gewoon links toch?

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:15

Met de ene auto zeker 130:) soms ook wel 140, maar met de oude suzuki alto 1998 die kan nog geen eens 100 dan trilt hij zo erg dat ik de spiegels niet meer kan zien. Te gevaarlijk.
Meestal is dat ook maar een klein atukje, dus maak ik het niet gekker.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:16

Het ligt eraan in welke auto we zitten. In ons patrolleke rijden we meestal max 100 omdat hij anders veel meer gaat zuipen (en hij verbruikt al zoveel…)
In mijn eigen auto rij ik meestal 120, maar rij ook gerust wat harder als dat beter uitkomt/makkelijker meestroomt of ik iets meer haast heb. Deze rijdt gemiddeld 1:22. Natuurlijk gaat het verbruik omlaag als ik max 1:100 rij, maar aangezien ik 130 km per dag rij vind ik mijn tijd duurder als de (duitse) diesel :Y)

Op zich erger ik mij niet aan langzamere bestuurders. De linkerbaan is immers niet van de snelste bestuurder, maar van iedereen die wil inhalen. Als ze maar niet een paar meter voor mijn auto invoegen en ik daardoor vol op de rem moet. Zolang ik maar tijd heb op de motor af te remmen vind ik het best. Natuurlijk rij ik liever door, maar ik kan moeilijk ergeren aan bestuurders die gewoon gebruik maken van dezelfde rechten die ik heb. Zolang ze maar gebruik maken van al die leuke oranje lampjes, over de schouder kijken, afstand houden en rekening houden met jouw/mijn snelheid… of te wel… een goed bestuurder zijn (en dat is al lastig zat ;) )

Wat ik een gevaar op de weg vind zijn personenwagens (zonder aanhangwagens oid) die langzamer rijden dan vrachtwagens. Als je niet 80/90 durft te rijden, neem dan de provinciale weg… Het (mijn) verwachtingspatroon is namelijk dat iedereen minimaal 80/90 rijdt en dan kan een 10 km langzamer toch snel voor gevaarlijke situaties zorgen (in het geval dat 120/130 de max snelheid is).

Op zich vind ik het niet onduidelijk waar je nu 130 of langzamer mag rijden. Als ik het een keer over het hoofd zie, is dat toch echt mijn fout (niet opletten.. oeps ;) ) , want meestal is het duidelijk aangegeven. Ook de tijdaanduidingen zijn echt niet zo grieks of zo. En meestal zijn de tijden ook nog eens vrij universeel.

Barte

Als ik 130 mag rijden (wat hier in de omgeving lekker kan :P op diverse wegen ) dan zal ik dat zeker doen .Wel word ik geschift van de vrachtwagens die elkaar dan toch gaan inhalen ondanks verbod en daardoor alles ophouden ....Ik merk wel dat er steeds vaker langzamer gereden wordt ook op 80 km wegen waar vaak maar 70 gereden wordt ggrr -:(- daar kan ik dus echt niet tegen en dan ook nog van die pokke 45 km wagentjes waar ik ook al mag ik niet inhalen dan er toch langs ga ...Te gevaarlijk om er achter te blijven in mijn ogen

Anoniem

Axel_Valerie schreef:
Een paar keer is niet hetzelfde als elke ochtend voordat de spitsstrook open gaat.

Nee, want bij Amsterdam en Utrecht is het 's ochtends lekker rustig... :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:19

RedPassion schreef:
Axel_Valerie schreef:

Vrachtwagens die inhalen toch zeker wel? Tenzij inhaalverbod, wat vaak geldt rondom de spits, maar verder rijden ze ook gewoon links toch?

Over het algemeen rijden alle vrachtwagens vaak aan de rechterkant. Zij vormen het probleem ook niet. Het komt heel af en toe voor dat ze elkaar inhalen. Ik heb het voornamelijk over auto's die links rijden met een snelheid van 100 km. Of ineens beslissen dat ze links willen rijden ipv rechts met 100km.

Maargoed alles wat ik zeg willen mensen hier toch ontkrachten. Ik probeerde alleen op de poll en de openingspost te reageren naar eigen ervaring. Ik vind het persoonlijk gewoon erg irritant dat mensen links rijden met 100km per uur of langzamer. Als je dat wilt doen blijf dan lekker rechts.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:20

Links blijven rijden met 100 is gewoon asociaal.. Nooit tegengekomen eigenlijk. Als ik langzamer rijdt dan de toegestane snelheid dan wacht ik achter mijn voorganger totdat er geen verkeer meer aan komt of geef ik even wat meer gas.
Maar dat het per definitie veiliger is om allemaal 130 te gaan rijden daar ben ik het zeker niet mee eens. Afgezien van de hoge snelheid waar oudere mensen bijvoorbeeld nogal eens moeite mee hebben zijn er ook auto's die het gewoon niet aan kunnen. Mijn vorige terreinwagen is hoog en vangt veel wind waardoor hij bij hogere snelheid niet heel stabiel rijdt.. en daarnaast heeft hij maar 4 versnellingen (automaat) waardoor hij bij 120 al tegen de 4500 toeren aan zit en bij 130 over de 5000 toeren heen gaat. Met zo'n auto ga je geen 130 rijden :=