Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:36

Van alle stellen die scheiden zegt er altijd iemand: "Dat had ik nou nooit verwacht, dat die persoon zó gemeen kon zijn".

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:45

Neonlight schreef:
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Heel bewust voor gekozen, nadat we er niet uit kwamen met een notaris over een SLC. Alles wat wij precies niet wilden stond daarin. :+

Op het moment van huwelijkse voorwaarden of een SLC moet je een gescheiden boekhouding bij gaan houden. Als je dat niet doet, ga je terug naar de gemeenschap van goederen. Wij kennen onszelf, en weten dat we dat niet gaan doen. Waarom dan nog die extra kosten maken bij de notaris om alles vast te leggen?

Ook met scheidingen, ik heb genoeg scheidingen gezien van mensen die onder huwelijkse voorwaardes getrouwd waren. En was dat allemaal beter/makkelijker? Nee, want niemand had die boekhouding bijgehouden, waardoor het juist alleen maar moeilijker werd.

Overigens gaat het trouwen in gemeenschap van goederen binnenkort wel veranderen. Alles wat niet gedeeld eigendom was voor het huwelijk blijft niet gedeeld eigendom.

Daar zeg je iets wat ik nog niet wist _O_ :j
En per wanneer gaat dat veranderen dan? Waar heb je dat gelezen?

Mijn vriend zegt ook dat hij het 'startgeld', dus het geld dat hij heeft vóór we gaan samen wonen vast wil laten leggen.. Maar dat wordt straks dus gewoon standaard?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:50

Neonlight schreef:
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Heel bewust voor gekozen, nadat we er niet uit kwamen met een notaris over een SLC. Alles wat wij precies niet wilden stond daarin. :+

Op het moment van huwelijkse voorwaarden of een SLC moet je een gescheiden boekhouding bij gaan houden. Als je dat niet doet, ga je terug naar de gemeenschap van goederen. Wij kennen onszelf, en weten dat we dat niet gaan doen. Waarom dan nog die extra kosten maken bij de notaris om alles vast te leggen?

Dit is niet helemaal waar. Dit is volledig afhankelijk van wat je in je voorwaarden zet. Als je alles na de huwelijksdatum gezamenlijk laat lopen is dit niet nodig. Alleen dat wat je gescheiden wilt houden moet bijgehouden worden. Als je er dus voor kiest alles gescheiden te houden moet je alles bijhouden, kies je er voor bv. alleen het huis en paard geschieden te houden (meestal inclusief vervanging daarvan) hoef je alleen dit bij te houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:52

Grapjasjes12

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:59

Ik weet hoe ik reageer op vreemdgaan, verdrietig, maar niet boos. Zelf ben ik geen vreemdganger.
Wij zijn inmiddels zo lang samen en hebben zoveel samen meegemaakt dat we zelfs bij een scheiding schappelijk zullen blijven, wij hebben het hier ook over gehad. Verder kan ik naar de scheiding met zijn eerste vrouw kijken en dat was een erg slechte scheiding. Toch zijn ze het heel snel en gemakkelijk eens geworden.

Denk dat het heel erg aan de personen ligt. Weet je van jezelf dat je erg gemeen kan zijn of dingen bezit waar je erg aan gehecht bent, dan is gemeenschap van goederen waarschijnlijk niet voor jou.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:09

Huwelijkse voorwaarden.

Is voor is allebei tweede huwelijk en dan vergaat het romantische eraan ook wel :+
Daarnaast zat ik in de sanering uit mijn vorige huwelijk dus was het belangrijk om niets gemeenschappelijks te hebben.

Maar dan nog, je leert iemand pas kennen wanneer het je vijand wordt, vaak toch het geval met ex-en.
Aftimmeren die boel :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:31

Als we ooit gaan trouwen dan is dat zeker weten op huwelijkse voorwaarden ivm mijn eigen bedrijf. Ook om oms in te dekken voor het geval dat het ooit misgaat met de zaak, dan ben ik alleen aansprakelijk en niet wij beiden.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:35

Huwelijkse voorwaarden als het aan mij zou liggen, gelukkig moet ik eerst nog iemand vinden die überhaupt een relatie wil en ligt trouwen nog héél ver weg, haha.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:19

Wij trouwen 15 september, in gemeenschap van goederen.
We wonen nu een paar jaar samen en hebben totaal niet 'dit is van mij'. Het is 'ons'.
Nu zijn we bezig met ons eerste koophuis, dan is het ideaal om getrouwd te zijn!
( en daarom trouwen we ook :+ )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:29

Huwelijkse voorwaarden. Heb al een huis en geen zin getouwtrek of mogelijke problemen bij een eventuele scheiding. Dan maar zo. Heb nog niemand op het oog hoor. Maar mocht ik nog ooit gaan trouwen dan weet ik het wel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:54

Ik zou nooit in gemeenschap van goederen trouwen. Het zijn mijn dieren, het is mijn huis (en mijn hypotheek), alle meubels zijn van mij en ik heb mijn eigen auto's en ook mijn eigen schulden. Nu hoeft hij die dingen nu niet, en vind ik hem (toch ook) geen persoon om de ander een hak te zetten zelfs al is er ernstige ruzie maar, ik wil er niet eens discussie over mogelijk laten.
Ik wil na trouwen uiteraard mijn salaris delen met hem, geen probleem, maar dingen die nu van mij zijn blijven ook gewoon van mij. En mijn schulden heeft hij niets mee te maken en ga ik hem niet mee opzadelen.

Ik heb al gezien in vriendenkring hoe in niet getrouwde relaties je de ander een enorme hak kan zetten (ook niet zo slim geweest van de ene partij, maar met roze bril..... vergeet je soms slim te zijn)

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:02

Gemeenschap van goederen en gemeenschappelijke betaal-en spaarrekening. Wij zijn jeugdliefdes, 21 jaar samen en 12,5 jaar getrouwd. Voor ons was en is dit heel normaal. Alles samen gekocht en opgebouwd. Voor mij totaal geen probleem ondanks een hele rits scheidingen in de familie ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:07

Neonlight , dat wist ik helemaal niet .

Als wij gaan trouwen dan wordt het in gemeenschap van goederen. Wij zijn al 14 jaar bij elkaar en hebben helemaal niet het dit is van mij en dat is van jou idee.
Wat van mij is , is van hem en andersom.
Het enige wat ik vast wil hebben is dat de hond en het paard naar mij gaan , en mijn vriend wil zijn motor houden haha . Maar dat hoeven we niet eens vast te leggen , dat is gewoon zo.
Ik roep altijd , als wij ooit uit elkaar gaan mag je alles hebben behalve de hond en het paard..
ow ja en de smart tv :P

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:12

Tsja, wij storten, op wat zakgeld voor onszelf na, alles gewoon op een gezamenlijke rekening en er is geen mijn of zijn, maar we hebben nu ook geen bezittingen of schulden
Zodra we dat wel weer krijgen (vooral dat eerste, schulden doen we maar niet) gaan we dat wel goed vastleggen

Het is niet zo dat je gescheiden moet leven bij hw, ik gehecht helemaal niet aan geld of goederen maar bij bezit en of schuld is het het enige wat ik aan kan raden.
Hoe verliefd, leuk en gezellig het nu ook is, in de toekomst kijken kan niemand.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:15

Ik zou trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Je weet nooit wat er gebeurt.. tenzij je vriend miljonair is natuurlijk :+

Wij hebben nu een gezamenlijke boodschappen rekening maar onze salarissen worden apart gestort.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:54

Wij wij getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. We hebben beiden een eigen bedrijf, maar hij heeft een groot eigen bedrijf. Tevens heeft hij een bak aandelen en spaargeld. Ook hebben we een testament opgesteld. Jaarlijks moeten we wijzigingen aangeven bij de notaris welke dan worden verwerkt. Ik werk mee in het bedrijf voor mijn man, dat hebben wij ondervangen door mij op de payroll te zetten. Ik ontvang dus salaris voor mijn werkzaamheden ipv dat ik later bij een eventuele scheiding de helft van het bedrijf op zou kunnen eisen. Hij heeft hier met een vorige relatie wel veel last van gehad door zijn ex uit te kopen.

Een huwelijk is geen romantisch verhaaltje, het is een zakelijke overeenkomst waardoor bepaalde dingen makkelijker worden en er voordelen kunnen ontstaan tov van belasting betalen, voogdij over (eventuele) kinderen etc. Bij scheiden kunnen er problemen ontstaan, daarom is het niet meer dan logisch er een contract aan vast te hangen.

Trouwen is tegenwoordig niet meer tot de dood ons scheidt, maar tot je elkaar niet meer gelukkig kan maken. Met een beetje mazzel blijf je gelukkig, maar realistisch is dat helaas niet. De enige zekerheid in je leven is dat je dood gaat en dat je belasting moet betalen. That's it.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:29

Omdat mijn man in de schuldsanering zit zijn we getrouwd met huwelijkse voorwaarden, zodat ze bij mij geen geld kunnen halen.
Zodra zijn schuldsanering afgelopen is laten we de voorwaarden opnieuw aanpassen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:36

Zeker Huwelijkse voorwaarden! Ik kan niet begrijpen dat mensen zo naief zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen. Onder het mom van nee als we uit elkaar gaan krijgen we geen ruzie.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:39

Wij zijn getrouw op huwelijkse voorwaarden, alles wat op zijn naam staat is van hem en alles wat op mijn naam staat is van mij.

Ik ben bij hem in zn koophuis ingetrokken, persoonlijk vind ik het niet netjes dat ik dan recht op het huis heb als we zouden gaan scheiden. Zijn huis, zijn geld zit erin en ik betaal er niks aan ( betaal weer andere dingen) dus waarom zou ik recht op dit huis hebben??

Evenals we gaan verhuizen komt het huis op zijn naam. Zelf met mijn inkomsten zou ik er nooit alleen voor op kunnen draaien dus stel we gaan uit elkaar moet of hij me uitkopen of verkopen. Ik vind dat niet kunnen, hij kan er blijven wonen dus hebben de kinderen altijd een veilige plek.
Kinderen worden niet omdat wij gaan scheiden uit hun vertrouwde omgeving gehaald en ik kan dan opzoek naar een woonruimte die ik wel kan betalen.

Evenals spullen, dit is zijn inboedel en ik hoef zijn bank niet mee. Kopen we straks wat anders? Dan word dat eerlijk verdeeld mochten we scheiden

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:46

Een samenlevingscontract. Omdat je dezelfde rechten hebt als huwelijkspartners maar daarin kunt afspreken wat je wilt en niet aan de wetten gebonden bent die de huwelijkse staat eraan verbindt, voorwaarden of niet.
Daarnaast hoef ik of mijn partner nooit te vragen (of overleggen zoals anderen dat noemen, haha!) om iets te doen/ kopen enz. Wij willen voor onszelf zorgen en nooit afhankelijk zijn van de ander. En zeker niet wanneer de relatie over zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 30-08-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:48

Mijn man en ik zijn ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat er bij hem een heel bedrijf achter zit.
We delen op zich alles maar we hebben wel alles vast laten leggen bij een notaris, ook ivm de kinderen.
Waar gaan zij heen als wij er niet meer zijn en zij nog minderjarig zijn maar ook erfenissen en huis ed maar vooral het bedrijf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:50

bliver schreef:
Zeker Huwelijkse voorwaarden! Ik kan niet begrijpen dat mensen zo naief zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen. Onder het mom van nee als we uit elkaar gaan krijgen we geen ruzie.

En ik kan niet geloven dat mensen zo laag en kifterig kunnen doen. Zelfs als mijn man alles zou willen hebben zou ik zeggen 'prima joh, neem maar mee'. Ik ben gewoon niet materialistisch en heb niets belangrijks.
Ik vind het wat anders bij eigen bedrijven of enorme schulden. Maar wat kan jou het nou schelen of je het bankstel wel of niet krijgt? :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:55

Hier is alles met gemeenschap van goederen, alleen de paarden zijn officieel neergeschreven als 'dit paard is mijn paard, dat paard is jouw paard' :)

Verder, als we ooit uit elkaar zouden gaan, maakt het mij geen reet uit wat hij wilt :')
Ik hecht geen emoties of waarde aan een televisie of een bestek.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:21

Ik zou later graag juist onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen. Vooral als ik later mijn eigen bedrijf zou krijgen. Ik zou niet willen dat mijn partner dan persoonlijk aansprakelijk zou zijn met zijn gehele financiën. Wat wel zo het geval is als je gewoon trouwt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:44

phormicola schreef:
bliver schreef:

En ik kan niet geloven dat mensen zo laag en kifterig kunnen doen. Zelfs als mijn man alles zou willen hebben zou ik zeggen 'prima joh, neem maar mee'. Ik ben gewoon niet materialistisch en heb niets belangrijks.
Ik vind het wat anders bij eigen bedrijven of enorme schulden. Maar wat kan jou het nou schelen of je het bankstel wel of niet krijgt? :')

Maar als je straks een kleintje hebt, komt dat bankstel je verdomd handig uit. Ik vind dat je elkaar ook beschermt door op HV te trouwen.