Samenwonen en gezamelijke rekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Samenwonen en gezamelijke rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:06

Wij hebben een geamelijke rekening voor de boodschappen en verder betalen we alle 2 een deel van de vaste lasten. En wat overblijft is voor onszelf. Al komt het er in de praktijk op neer dat alles op 1 grote hoop beland en we van alle rekeningen dingen betalen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:06

Wij hebben 1 gezamenlijke rekening puur voor de toeslagen; als ik terug moet betalen dan kan ik dat in 1 keer daar af vissen. Dus dat is ons potje voor geld dat nog niet van ons is (pas als alles definitief is gaat het naar de reguliere rekening). Mochten er kinderen komen is dat de rekening voor de kinderen, waar wij, als wij geld kunnen missen, dan op sparen voor bv studie of een nieuwe fiets.
Verder beide een eigen betaal en spaarrekening. Overigens overleggen wij wel grotere aankopen, hij gaat z'n goddelijke gang maar als hij een nieuwe onderbroek wil kopen, maar dure aankopen in overleg. T is niet dat wij het echt breed hebben namelijk en ik wil niet meer uitgeven dan binnenkomt (noodzakelijke dingen uitgezonderd).

alhoewel het geld hoe dan ook eigendom is van ons beiden :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-14 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:07

Haha zo bedoelde ik het niet hoor, als mijn post zo overkwam :P
Jullie kunnen het zo duidelijk perfect met elkaar vinden, mooi zo!

Ik gooi niet met geld, en vriendje ook niet, maar er zijn zaken waar ik graag geld aan uitgeef en vriendje niet, en andersom. Wat voor mij Hoogst Nuttige Aankoop is, daar zal vriendlief wel eens het tegenovergestelde van vinden en vice versa :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:10

Nieuwe schoenen vind ik ook hoogst nuttig en hij niet, maar dat is meestal nog geen 100euro, als ik ze tegenkom ga ik niet bellen of ik ze mag. Als ze 300€ zijn zou ik het wel overleggen. ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:14

Dat klinkt allemaal heel erg redelijk, waardoor jouw systeem vast op hetzelfde neer komt als wat ik in gedachten heb, alleen met een verschillend aantal rekeningen :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:22

Ondanks dat ik financieel "afhankelijk" ben kan ik gewoon kopen wat ik wil hoor.
Als ik wil gaan lunchen, of schoenen moet kopen oid doe ik dat gewoon.
Mijn man vertrouwd mij er ook op dat ik dat alleen doe als het kan en dat we nog genoeg overhouden voor de boodschappen.
Grotere uitgaven overleggen we wel, maar dat is omdat er natuurlijk wel een bodem is en sommige dingen een maandje moeten worden uitgesteld of helemaal niet kunnen.

Mijn salaris gaat eigenlijk helemaal naar de paarden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:31

Bedankt voor de tip Bigone! Volgens mij is de woning qua gemeente apart (en burgerwoning) maar ik ga het even nazoeken.

@Vuurneon; Dat is wel slim met die toeslagen. Ik moest 3 jaar huurtoeslag terugbetalen omdat ze achteraf de regels hebben veranderd. Ging wel om ruim 1200 per jaar, dus niet erg grappig. Dan is zoiets wel een uitkomst.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:59

Waar ik moeite mee heb is dat er zoveel mensen zijn die aangeven dat de ene partner meer verdient dan de andere en dus meer voor zichzelf te besteden heeft. Je bent toch samen, dan deel je toch ook alles samen? degene die minder verdient, dóet die dan ook minder? lijkt me niet. Dus daarom hebben wij alles gezamenlijk en beiden een zelfde bedrag ter eigen besteding.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:05

Hier ook het geval dat ik een koophuis heb en mijn vriendin sinds 2 maanden bij mij inwoont.
Wij hebben ook een gezamenlijke rekening geopend, en dit is eigenlijk alleen voor de boodschappen (maar dan ook wel alle boodschappen zoals supermarkt, drogist, spullen voor de dieren enz). Verder betaalt zij mij een extra bedrag per maand ter ondersteuning van mijn vaste lasten, want alles blijft wel gewoon van mijn rekening gaan aangezien het ook mijn koophuis is.
Wanneer we ooit samen een huis gaan kopen gaan we alles qua kosten van de vaste lasten wel gewoon verdelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:18

ChristaMoor schreef:
Waar ik moeite mee heb is dat er zoveel mensen zijn die aangeven dat de ene partner meer verdient dan de andere en dus meer voor zichzelf te besteden heeft. Je bent toch samen, dan deel je toch ook alles samen? degene die minder verdient, dóet die dan ook minder? lijkt me niet. Dus daarom hebben wij alles gezamenlijk en beiden een zelfde bedrag ter eigen besteding.

Dat is inderdaad hetgeen ik soms niet snap, je gunt elkaar toch alles in principe? Maar het speelt natuurlijk ook mee of je allebei verantwoord met geld kan omgaan, je er goed samen over kunt praten en je niet een chronisch tekort eraan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:10

We hebben genoeg te besteden, maar de reserve loopt sneller op op rekening van de persoon zonder paarden zullen we maar zeggen :+
Vind ik ook echt vol in orde zo. Mochten we ooit uitelkaar gaan (ga ik niet vanuit) dan ik het terecht zijn niet uitgegeven geld. Mochten we ooit de kans krijgen een huis te kopen dan zal hij dat echter absoluut in het huis investeren bijvoorbeeld. Eigenlijk is het geld van ons persoonlijk totdat we het actief nodig hebben, dan schrijft ik met alle liefde geld naar zijn rekening over of omgekeerd.