Auto theorie, brrrr

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 17:27

Haha, GESLAAAAAAGGDDD !! *\%/*

gevaarherkenning 2 foutjes, en die andere met de hakken over de sloot met 5 foutjes... :D

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:33

Gefeliciteerd!! *\o/* Ach boeie geslaagd is geslaagd toch? :+

Kwal

Re: Auto theorie, brrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:49

Gefeliciteerd! Zeiden je ouders er nog wat van of heb je ze het niet verteld? :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:15

Gefeliciteerd

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:40

xDonja schreef:
Gefeliciteerd! Zeiden je ouders er nog wat van of heb je ze het niet verteld? :)

Haha die stonden stom verbaast te kijken,. en de reactie net zo :')
Maar ze vonden het helemaal super!

Krijg zelfs een deel van m'n lessen cadeau! :o

Alleen nog opzoek naar een goeie/betaalbare rijschool... heb al wel een lijstje wat mij wel wat lijkt...Dus nog maar even in overleg.

Heb de smaak nu te pakken, dus wil 'm nou ook zo snel mogelijk hebben.

qua rijscholen heb ik nu :

-Nova Groningen (heeft een vriendin van mij haar rijbewijs bij gehaald..)
-1,2,3, volgas (eens op facebook tegen gekomen)
-Centra (van de slagingspercentage site gehaald)
-Roy Westerborg (van de slagingspercentage gehaald)

Maar tot nu toe qua prijs gaat m'n voorkeur uit naar 'Centra'

Maar als er nog tips zijn......... ze zijn welkom!
Heb sowiezo iemand nodig die rustig blijft. :)

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:17

Gefeliciteerd! Ik heb het woensdag ook gehaald. Ik les ook in Groningen, bij Rijschool City. Mijn instructeur heb ik de eerste les uitgelegd dat wanneer ik het gevoel krijg de controle over iets (auto, examen, mijn eigen emoties, noem maar op) te verliezen, ik in paniek raak. Hij gaat daar erg goed mee om en weet dan op het juiste moment me rustig te krijgen. Ook heb ik van hem wat handvatten gekregen om zelf rustig te blijven. Hij doet dat met veel humor, maar blijft altijd rustig en serieus als het nodig is. Ik heb ook eenmalig van een van de andere instructeurs daar les gehad en ook zij was erg goed in het wegnemen van stress. Ze zijn niet de goedkoopste maar ook niet erg duur (wel goede aanbiedingen), hebben goede service en een relatief hoog slagingspercentage mbt het aantal leerlingen. Tip trouwens: slagingspercentages kunnen door de jaren heen per school ook sterk wisselen. Zo kwam ik een school tegen die vorig jaar hoog scoorde, maar de jaren ervoor beroerd.

Voordat ik bij City terecht kwam heb ik met Roy Westerborg gebeld. Hele relaxte man, vond ik, die overkwam alsof hij wist wat hij aan het doen was en duidelijk over zijn aanpak vertelde. Helaas kon hij alleen tot 15.00 uur lesgeven en moet ik doordeweeks gewoon werken.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:16

Heeft iemand nog voor mij tips voor theorie, ik ga al voor de 3e keer hoor, maar zijn er nog belangrijke punten om te weten???

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:16

bij mij werd altijd gezegt

kijk hem in zn bek = blijf op je plek
kijk hem van op zij = gas er bij
geef hem door recht gaat voor
met kinderen = bijna altijd stoppen

(helaas zelf nog steeds niet in bezit van een rijbewijs had ooit mn theorie gehaald
maar paard werd ziek dus echter ging mn geld daar naar toe nu theorie verlopen)

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:28

Ruby1995 schreef:
Heeft iemand nog voor mij tips voor theorie, ik ga al voor de 3e keer hoor, maar zijn er nog belangrijke punten om te weten???

(Nou mag ik eindelijk mee praten om ook anderen tips te kunnen geven) ..
Iets waar ik veel aan gehad heb ;

-Vertrouw je zelf, als het met het oefenen goed gaat, dan kan je het daar ook!
-NOOIT geen antwoorden gaan veranderen!
-Logisch na denken.. staan altijd antwoorden tussen, wat nooit kan kloppen.. dus streep die weg voor je zelf. (ik had zelf een vraag '' hoe is de afstand van een hoofdsteun? > korte afstand of lange afstand.
Nou ik had werkelijk waar geen idee.. maar dacht ; hoofdsteun op grote afstand betekend dat je rug eerst de klap zou krijgen bij een ongeluk... dus leek mijn korte afstand het slimste... En ja hoor... GOED!''

En qua regels etc.
-Zorg dat je de algemene regels goed kent... betekenissen van de borden en tekens op de weg..
- Denk om de instinkers.. (daar heb ik er genoeg van gehad, maar was scherp die dag haha!) vb. auto met kar op de snel weg....
-Zorg dat je de ''extra'' regeltjes kent , banden profiel, ladingen vervoeren, afmetingen etc.

En ik had voor mezelf geluk dat ik al op de 3e rij zat, tafel 13. <<)
Laat jezelf niet gek maken door al die knopjes die je hoort tikken om je heen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:40

Voor de auto valt het nog mee, voor de vrachtwagen komt er nog veeeeeel meer theorie :D

Maar fijn dat je in 1 keer geslaagd ben.

Ik heb er zelf 5 keer over gedaan omdat ik gewoon te lui was om überhaupt het boek open te doen, wat ik de laatste keer dus wel heb gedaan.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:45

palousa_boy schreef:
Voor de auto valt het nog mee, voor de vrachtwagen komt er nog veeeeeel meer theorie :D

Maar fijn dat je in 1 keer geslaagd ben.

Ik heb er zelf 5 keer over gedaan omdat ik gewoon te lui was om überhaupt het boek open te doen, wat ik de laatste keer dus wel heb gedaan.

Hahaha,. nou dan zie ik maar van de vrachtwagen af.. :P
Ik ben normaal voor zulke dingen ook gewoon te lui om een boek open te slaan.. maar goed, had in dit geval een doel...

Had m'n theorie op 4 sept.. en had al even bedacht.... ''als'' ik 'm zou halen dan zit er misschien wel een kansje in dat ik een praktijkles cadeau krijg als verjaadagscadeau!
En ja hoor.... vandaag jarig.. cadeau van m'n vader ; 5 praktijklessen! :D
(voel me haast een verwend nest)

Ik hou het er maar op; het heeft zo moeten zijn dat ik 'm in één keer kon halen vlak voor m'n verjaardag aan. *D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:32

Ik snap echt niks meer van die stopafstand reactieafstand remweg en volgafstand, gek word ik ervan!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:04

Reactieafstand is de afstand die je aflegt voor je reageert. Dus de persoon voor je remt, jij ziet dat en je trapt ook de rem in. Tussen het zien en het remmen in zit tijd, onder normale omstandigheden ongeveer 1 sec dat is de reactietijd en de reactieafstand is dus de afstand die je aflegt in de reactietijd. Het moment dat jij de rem intrapt tot het moment dat je stil staat is je remweg. De reactieafstand + de remweg is de stopafstand.

Je volgafstand is de minimale afstand die je moet houden om in bijvoorbeeld de bovenstaande situatie niet op de voorganger te knallen. Daar heb je twee methodes voor:
1. Als je bijvoorbeeld 80km/h rijdt moet je de helft van de snel + 10% afstand houden in meters. Dus 80:2 =40 en 80:10= 8 dus 40+8 = 48 meter afstand houden.
2. De twee seconde regel. Als je achter iemand rijdt kies je een herkenbaar punt uit bijv. een verkeersbord of lantaarn paal. Wanneer de auto voor je deze passeert begin je te tellen. (een en twintig, twee en twintig.) Er moet dan dus twee seconde tussen zitten voordat jij hetzelfde punt passeert.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)

ps. Please correct me if I'm wrong

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:38

Hoe ik volgafstand uitreken wist ik, toch bedankt... Maar hoe reken je dan de stopafstand uit? Is dat niet km per uur delen door vier plus tien procent?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:44

de stopafstand is reactieafstand + remweg. Dus dat ligt aan veel dingen. Reactie afstand kan je uitreken door het aantal kilometer per uur te delen door 3,6. Hoe je de remweg uit rekent zou ik niet zo weten. Maar deze sommen zijn verder geen onderdeel van de examen stof. Dus dat scheelt haha