Totaal geen motivatie voor auto theorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:24

Rocamor schreef:
Het slagingspercentage dat enorm zakt, ligt ook wel enigszins aan de instelling van velen die nu lessen. Er zijn er zat die alles van pappie en mammie krijgen en gewoon er te makkelijk mee omgaan. Of 1 dag van te voren het boekie uit de kast halen. Hoe kan het dat het slagingspercentage op welke school dan ook niet "maar" 39% is? Verkeerstheorie is echt geen hogere wiskunde.

Tja dat lijkt me ook. Ik vind 39% die de eerste keer slaagt echt schrikbarend laag! In mijn tijd kreeg je het ook niet cadeau en om nou te zeggen dat er zo gigantisch meer verkeersregels zijn bijgekomen ...

En de ene theorie moeilijker dan de andere? De regels zijn gewoon de regels, daar is toch niet makkelijk of veel moeilijker in?

Zoals Polly zegt denk ik ook dat het veel met de instelling te maken had. Ik heb me suf geleerd en geoefend, omdat ik het gewoon in één keer wilde halen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:25

Zertab schreef:
En het zakken, het slagingspercentage ligt nu op 39%. Zegt al genoeg denk ik. Daarbij, ik ben nog niet op examen geweest.

Geloof me, als je gewoon goed kunt leren is het echt geen lastig examen. Dat lage slagingspercentage komt volgens mij gewoon door veel jongeren die het 'stoer' vinden om zo weinig mogelijk te doen en dan te zakken. Ik had niet hard geleerd voor mn examen drie jaar geleden, maar ben er wel even serieus mee bezig geweest. 3/4 van de mensen in mijn zaal was dat overduidelijk niet. Te laat komen, tussendoor grappen en praten met zn alleen, onderuit gezakt zitten, grote bek geven tegen de surveillanten. Ja, met zo'n houding mag je ook zakken van mij!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:27

Jasmijn159 schreef:
Zertab schreef:
En het zakken, het slagingspercentage ligt nu op 39%. Zegt al genoeg denk ik. Daarbij, ik ben nog niet op examen geweest.

Geloof me, als je gewoon goed kunt leren is het echt geen lastig examen. Dat lage slagingspercentage komt volgens mij gewoon door veel jongeren die het 'stoer' vinden om zo weinig mogelijk te doen en dan te zakken. Ik had niet hard geleerd voor mn examen drie jaar geleden, maar ben er wel even serieus mee bezig geweest. 3/4 van de mensen in mijn zaal was dat overduidelijk niet. Te laat komen, tussendoor grappen en praten met zn alleen, onderuit gezakt zitten, grote bek geven tegen de surveillanten. Ja, met zo'n houding mag je ook zakken van mij!

Met zo'n houding zie ik ze liever ook niet in het verkeer...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:43

Dan zou je de mensen nu ook niet in het verkeer willen hebben? Want ik ken ouders, die dan de cd maken, en dan zakken als een baksteen. Maar dat terzijde.

Ik leer liever voor school, dan dat ik auto theorie leer. Ik heb gister en vandaag geleerd. Ben van plan over vier weken examen aan te vragen, wil eerst nog die vier theorielessen mee maken. Dus dan zou ik over 7 a 8 weken theorie examen hebben. Ik ga toch wel zakken haha.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Totaal geen motivatie voor auto theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:56

De meeste mensen die jaren geleden het rijbewijs gehaald hebben (de ouders van de huidige generatie leerlingen bv) zakken voor de theorie. Dat komt omdat er in de loop der jaren best veel regels bijgekomen zijn en de overheid nou niet echt scheutig is met het publiceren en onder de aandacht brengen. Het zou daarom verstandig zijn om elke 5jr bv een opfriscursus te doen. Het is niet voor niks dat wij jaarlijks bijscholen.

Ik hoop dat je de motivatie nog kan vinden om te gaan leren voor je theorie en dat je een beetje achter je gekozen rijopleiding gaat staan, dit is niet echt motiverend voor zowel jou als je instructeur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:58

Ik snap het niet, geloof ik. Je hebt de verkeersregels toch nodig om in praktijk goed te kunnen lessen? Zonde van het geld als je lest zonder theorie. Als je de verkeersborden en regels niet snapt, dan weet je bij een kruising toch ook niet wie voorrang heeft?
Apart, ik zou denken dat theorie juist heel belangrijk is voor verkeersinzicht en kan je een hoop extra rijlessen schelen en daar mee honderden euros besparen. Dat moet toch wel genoeg motivatie zijn om snel je theorie examen te halen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:06

Als het niet veranderd is ( is al 11 jaar geleden) moet men in België eerst theorie hebben voor je de praktijk mag beginnen.
Vind dat een beter iets, dan moet je de theorie eerst wel kennen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:13

maar in Belgie mag je vervolgens wel lessen met je ouders in een 'normale' auto.

Hier in NL hoef je niet eerst je theorie te hebben maar zitten er wel opgeleide instructeurs naast je die ervoor hebben geleerd om mensen te leren autorijden en de lastigere punten op te zoeken en uit te leggen met als doel mensen op te leiden die zo veilig mogelijk de weg op kunnen. Daarnaast hebben wij dubbele bediening in de auto om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. Helaas is dat weleens nodig en komen er vanuit de overkoepelende organisatie regelmatig berichten dat het hier toch echt een stuk veiliger is dan in Belgie.

Wel kan een leerling hier vanaf 17jr afrijden en mag dan tot de 18e verjaardag alleen onder begeleiding van een volwassene (die al x-jaar het rijbewijs heeft en geen ernstige overtredingen achter zn naam heeft) autorijden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:23

D e regels zijn nu juist ook verstrengt, als ik het juist heb, is iedereen nu verplicht eerst een aantal uur praktijk met de rijschool te doen.

Ik heb het volledig met de rijschool gedaan, die kennen er het meest van en toen ik mijn examen moest doen, dan was de examinator met mijn rij instructuur aan het babbelen over vannalles en nog wat. Mag normaal niet maar nam toch wat aandacht weg op mij.

Ik was er van de eerste keer door voor mijn theorie ( heb wel theorieles gevolgd) en de 2de keer van mijn praktijk.

Ts ik denk dat je geen excuses moet zoeken, als je je rijbewijs wilt dan zal je ervoor moeten leren. Dat de slagingskans zo laag is, is geen excuus. Waarschijnlijk denkt het overgrote deel zoals jij en doen ze er niet veel voor en dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat het zo laag staat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:33

Ik vond mijn theorie halen helemaal niet moeilijk :) vooral omdat ik er gemotiveerd was want pas dan mocht ik autorijden (belgië) en ik vind het helemaal heerlijk om te doen *\o/*

je moet toch ook leren voor school? dan kan je ook leren voor de auto. Motivatie : na mijn theorie mag ik rijden, als ik kan rijden kan ik naartoe waar ik wil, zit ik altijd droog (ipv fiets) en hoe ik nooit meer op een trein of bus te wachten *\o/*

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:13

Gelukkig ben ik niet de enigste :Y)
Heb er ook echt totaal geen motivatie voor..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:25

Zertab schreef:
Ik ga toch wel zakken haha.

Heel grappig ;) Ik vind het eerlijk gezegd best sneu dat je nu al min of meer weet dat je toch gaat zakken, terwijl je over 7 á 8 weken pas je theorie examen zou gaan maken.
Ik zou zeggen ... doe het dan niet. Dan zet je het halen van je rijbewijs toch even in de ijskast als je daar de motivatie niet voor kunt vinden. Dan haal je toch gewoon je rijbewijs over een paar jaar bijvoorbeeld. Theorie is immers de basis voor je praktijklessen vind ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:47

Volgens mij zijn er twee dingen die belangrijk zijn om je te realiseren. 1) Zonder theorie geen rijbewijs en hoe langer je wacht en hoe vaker je zakt, des te meer geld je verspilt. 2) Ondanks de slechte slagingspercentages hoef je echt niet te zakken, dat heb je volledig zelf in de hand.

Faalangst laat ik even buiten beschouwing, want ook dat kan een reden zijn voor onderpresteren en dus zakken. De meest voorkomende redenen om te zakken zijn echter zelfoverschatting, het onderschatten van het examen, pure luiheid of een combinatie van die factoren. Allemaal zaken waar inderdaad heel veel mensen aan lijden, wat die slechte slagingspercentages ook verklaart. Deze stof is geen hogere wiskunde, iedereen kan het leren. Natuurlijk is het waar dat de één daar meer voor moet doen dan de ander, maar zakken is echt onnodig en iedereen die anders beweert moet nog eens eerlijk naar zichzelf kijken.

Het grootste gedeelte van de stof is namelijk gewoon stampwerk, niets meer en niets minder. Herhalen loont! Het toepassen van de regels gaat iets verder, die moet je immers ook op nieuwe situaties kunnen toepassen. Een kwestie van oefenen en dan is ook dat te leren. Gevaarherkenning kan misschien iets lastiger zijn, vooral als je nog weinig gereden hebt, maar als je bedenkt dat je daar bijna de helft fout mag hebben kun je wel nagaan dat ook dat niet veel voorstelt. Zoals al eerder werd geschreven betekent een bal of een kind altijd remmen, dat is eenvoudig te onthouden. Als je verder bij elke vraag één verkeerd antwoord kunt wegstrepen en gokt tussen de twee resterende antwoorden dan ben je er met een beetje geluk al!

Kortom, mensen laten zich ten onrechte demotiveren door de slechte slagingspercentages. Men verzint liever een excuus dan de waarheid onder ogen te zien. Ik heb via de rijschool een korte klassikale cursus gedaan en ik waande me gelijk weer in de tweede klas van de middelbare school. :') Ik hoop dat ik niet bij al te veel mensen op de tenen ben gesprongen, maar jouw persoonlijke slagingskans heb je naar mijn idee echt volledig zelf in de hand. Hopelijk vergroot dit je motivatie, want volgens mij is niets zo demotiverend als denken dat je bent overgeleverd aan de moeilijkheidsgraad van de toets van die dag, de temperatuur in het lokaal of andere externe factoren en toevalligheden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:34

goeroe schreef:
Volgens mij zijn er twee dingen die belangrijk zijn om je te realiseren. 1) Zonder theorie geen rijbewijs en hoe langer je wacht en hoe vaker je zakt, des te meer geld je verspilt. 2) Ondanks de slechte slagingspercentages hoef je echt niet te zakken, dat heb je volledig zelf in de hand.

Faalangst laat ik even buiten beschouwing, want ook dat kan een reden zijn voor onderpresteren en dus zakken. De meest voorkomende redenen om te zakken zijn echter zelfoverschatting, het onderschatten van het examen, pure luiheid of een combinatie van die factoren. Allemaal zaken waar inderdaad heel veel mensen aan lijden, wat die slechte slagingspercentages ook verklaart. Deze stof is geen hogere wiskunde, iedereen kan het leren. Natuurlijk is het waar dat de één daar meer voor moet doen dan de ander, maar zakken is echt onnodig en iedereen die anders beweert moet nog eens eerlijk naar zichzelf kijken.

Het grootste gedeelte van de stof is namelijk gewoon stampwerk, niets meer en niets minder. Herhalen loont! Het toepassen van de regels gaat iets verder, die moet je immers ook op nieuwe situaties kunnen toepassen. Een kwestie van oefenen en dan is ook dat te leren. Gevaarherkenning kan misschien iets lastiger zijn, vooral als je nog weinig gereden hebt, maar als je bedenkt dat je daar bijna de helft fout mag hebben kun je wel nagaan dat ook dat niet veel voorstelt. Zoals al eerder werd geschreven betekent een bal of een kind altijd remmen, dat is eenvoudig te onthouden. Als je verder bij elke vraag één verkeerd antwoord kunt wegstrepen en gokt tussen de twee resterende antwoorden dan ben je er met een beetje geluk al!

Kortom, mensen laten zich ten onrechte demotiveren door de slechte slagingspercentages. Men verzint liever een excuus dan de waarheid onder ogen te zien. Ik heb via de rijschool een korte klassikale cursus gedaan en ik waande me gelijk weer in de tweede klas van de middelbare school. :') Ik hoop dat ik niet bij al te veel mensen op de tenen ben gesprongen, maar jouw persoonlijke slagingskans heb je naar mijn idee echt volledig zelf in de hand. Hopelijk vergroot dit je motivatie, want volgens mij is niets zo demotiverend als denken dat je bent overgeleverd aan de moeilijkheidsgraad van de toets van die dag, de temperatuur in het lokaal of andere externe factoren en toevalligheden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
kan niks anders dan me hierbij aansluiten.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:37

Ja meid dan leer je niet. Dan kun je ook niet op praktijk examen en ben je veel geld kwijt. Heek simpel.
Niet zo zeuren, gewoon achter de pc en oefenen.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:49

ik vond eht ook niks maar wel geleerd en geleerd, vooral CD testen maken, keer op keer, zo leerde ik het beste. thuis bleef ik maar zakken en met lood in mijn schoenen naar CBR.., in 1 keer geslaagt :D gewoon schop onder je kont en gewoon doen..,

Mentaliteit onder de jongeren is ook echt verschrikkelijk, zat in de zaal en iemand achter mij.., "Ja, ik doe dit nu de 2de keer maar een 3rde keer opnieuwe doen is ook niet zown probleem" :+ snap niks van die mentaliteit, zonde van het geld.

(helaas ben ik al wel 2 keer gezakt voor de praktijk, iets met zenuwen die mij blokeren)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:03

Story of my life dit :')