Volgens mij zijn er twee dingen die belangrijk zijn om je te realiseren. 1) Zonder theorie geen rijbewijs en hoe langer je wacht en hoe vaker je zakt, des te meer geld je verspilt. 2) Ondanks de slechte slagingspercentages hoef je echt niet te zakken, dat heb je volledig zelf in de hand.
Faalangst laat ik even buiten beschouwing, want ook dat kan een reden zijn voor onderpresteren en dus zakken. De meest voorkomende redenen om te zakken zijn echter zelfoverschatting, het onderschatten van het examen, pure luiheid of een combinatie van die factoren. Allemaal zaken waar inderdaad heel veel mensen aan lijden, wat die slechte slagingspercentages ook verklaart. Deze stof is geen hogere wiskunde, iedereen kan het leren. Natuurlijk is het waar dat de één daar meer voor moet doen dan de ander, maar zakken is echt onnodig en iedereen die anders beweert moet nog eens eerlijk naar zichzelf kijken.
Het grootste gedeelte van de stof is namelijk gewoon stampwerk, niets meer en niets minder. Herhalen loont! Het toepassen van de regels gaat iets verder, die moet je immers ook op nieuwe situaties kunnen toepassen. Een kwestie van oefenen en dan is ook dat te leren. Gevaarherkenning kan misschien iets lastiger zijn, vooral als je nog weinig gereden hebt, maar als je bedenkt dat je daar bijna de helft fout mag hebben kun je wel nagaan dat ook dat niet veel voorstelt. Zoals al eerder werd geschreven betekent een bal of een kind altijd remmen, dat is eenvoudig te onthouden. Als je verder bij elke vraag één verkeerd antwoord kunt wegstrepen en gokt tussen de twee resterende antwoorden dan ben je er met een beetje geluk al!
Kortom, mensen laten zich ten onrechte demotiveren door de slechte slagingspercentages. Men verzint liever een excuus dan de waarheid onder ogen te zien. Ik heb via de rijschool een korte klassikale cursus gedaan en ik waande me gelijk weer in de tweede klas van de middelbare school.

Ik hoop dat ik niet bij al te veel mensen op de tenen ben gesprongen, maar jouw persoonlijke slagingskans heb je naar mijn idee echt volledig zelf in de hand. Hopelijk vergroot dit je motivatie, want volgens mij is niets zo demotiverend als denken dat je bent overgeleverd aan de moeilijkheidsgraad van de toets van die dag, de temperatuur in het lokaal of andere externe factoren en toevalligheden.