Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:40

Kana schreef:
Ik heb 2 marsrepen en een half flesje 7UP. :j

Om eerlijk te zijn sta ik totaal niet stil bij dit soort dingen. Ik mag erg graag naar het programma Doomsday Preppers kijken, maar dat is meer omdat ik het intrigerend vind om te zien hoe sommige mensen in totale gekte leven. := Ik denk dat mocht er zich echt een ramp voordoen dan is het vooral een kwestie van improviseren met de spullen die je om je heen kunt vinden(of jatten).

En de nieuwe Linda om de tijd te doden zonder internet :7.

Ik denk er wel eens aan hoor, 'stel dat..', maar langer dan de duur van die ene zeldzame gedachte sta ik er ook niet bij stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:54

Niet. Absoluut. niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:00

Als de "hel" losbreekt, hoor ik bij de groep met mensen die als eerste doodgaan. Ik heb geen survival skills, ik wil niet leven zonder elektriciteit, ik wil niet leven zonder internet, ik wil niet leven zonder warm water, ik wil geen moeite doen om hout te hakken, ik wil niet jagen op voedsel.
We zien het wel. :Y)

charysa

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:04

Ik heb wel eens nagedacht omdat ik de Walking Dead heb gevolgt ( wachtend op seizoen 5 8-) )
Als mij zoiets zou gebeuren? ik weet het niet. nu in huis redden we het met voorraden misschien 1 weekje. Maar zaklamp of iets nee. ik gebruik altijd de flitser op me telefoon maar zonder stroom werkt die ook niet.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik het zou overleven :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:06

Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht, wel over wat ik zou doen als er brand in huis uitbreekt, maar niet als er een grote ramp is. Ik denk doordat dat komt doordat ik nog gewoon thuis woon (16 jr.) en zoiets heb van "m'n ouders lossen dat wel op." Eigenlijk is het wel goed om er eens over na te denken, maar aan de andere kant wil ik daar ook niet te ver in gaan. Als ik moet leven met het idee van 'heb ik dit wel in huis, straks gebeurt dit' dan heb ik ook geen leven meer denk ik.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:08

Ach,als het eten op is gaan we de pony wel opeten.Denk wel dat ze wat taai is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:09

Ik ben geboren en getogen in Duitsland, nog nieteens zo heel ver zuidelijk, maar daar werd door de Duitse overheid toch echt met klem geadviseerd om iig een voorraadje aan levensmiddelen in huis te hebben, met name in de winter zo erg ging sneeuwen dat je afgesloten was van voedselvoorzienig en andere eerste levensbehoeftes. In die tijd hadden we een open haard en voldoende brandhout achter het huis, als het erg ging sneeuwen kon je de sneeuw smelten dus van dorst omkomen was geen eerste gedachte die in je opkwam.

Inmiddels zijn mijn ouders en ook ik verhuisd. Ik mijn flatje van drie hoog kan ik het misschien een aantal dagen volhouden als ik water uit de sloot drink, en als ik in bed kruip om warm te blijven maar daar houdt het dan toch mee op. Wat ik wel geleerd heb is in de winter iig een survival pakket in de auto te hebben liggen, bestaande uit een doosje biskwietjes en een slaapzak. Een opvouwbare spade heb ik uit mijn auto verbannen toen ik verhuisde naar Nederland. Ga er van uit dat hier geen meters sneeuw gaan vallen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:34

Met een Walking Dead achtige ramp zou ik echt het liefst een kogel door m'n hersens jagen (in de serie wordt/blijf je een zombie als je hersens niet doorboord worden) := Maargoed gaan er maar niet vanuit dat dat gebeurd. Maar zoiets zou echt m'n ergste nachtmerrie zijn. Constant op de vlucht... En waarheen? Geen idee, alles is dood en verlaten. Misschien is er niet eens een cure. Constant op je hoede, voor je het weet heb je een zombie in je nek. Ik ben als de dood voor de zombies... Maar het is wel een hele vette serie!

In alle andere gevallen zou ik iets beter m'n best doen := we hebben hier sowieso 6x2 liter Bar le Duc water, 6 flessen Spa Rood en een goed gevulde voorraadkast. En m'n moeder schijnt nog ergens een geheime snoepvoorraad te hebben :+ Daarnaast ook een klein moestuintje met tomaten en aardbeien en een volle regenton. We hebben ook een bramenstruik. Een gasstelletje hebben we ook, net als hele dozen lucifers, kaarsjes, touw, zaklamp e.d. opzich zouden we het dus wel een paar dagen uit kunnen houden in sommige gevallen. Bij een kernontploffing of overstroming komen we niet ver ben ik bang :))

Doomsday Preppers vind ik echt een geweldig programma overigens. Maar zover zou ik nooit gaan. We hebben niet eens een kelder :+

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:40

Ik zou op kot (kamers) geen 24u overleven :P de enige drank die ik hier heb komt uit de kraan. En eten ga ik elke dag in de supermarkt halen, ik doe geen boodschappen voor een paar dagen

Maar ik denk niet dat ik hier ooit een ramp ga meemaken dus ik ben ook niet van plan om een overlevingspaket te gaan kopen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:51

Nou als er iets zou komen zoals zombies, weet ik zeker dat ik als eerste dood ben haha. :') Ik heb echt geen overlevingsinstinct geloof ik. _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 03:08

Rebeccaa schreef:
Als de "hel" losbreekt, hoor ik bij de groep met mensen die als eerste doodgaan. Ik heb geen survival skills, ik wil niet leven zonder elektriciteit, ik wil niet leven zonder internet, ik wil niet leven zonder warm water, ik wil geen moeite doen om hout te hakken, ik wil niet jagen op voedsel.
We zien het wel. :Y)

mag ik je adres vast? dan kan ik een kaart gaan aanleggen waar na een paar maanden zich leegstaande panden bevinden.. :j

ook zou ik graag van iedereen die gemeld heeft groenten te verbouwen of vee te houden of op een boerderij te wonen graag de adressen..

Ze zijn in goede handen natuurlijk :Y) ( }:) )

winter en auto.. dat vond ik overigens ook een goede opmerking.. Ik ben opgevoed om te kunnen 'overleven' als je strand met een auto in de winter..

altijd in mijn auto te vinden:
- twee fleecedekens
- legio aanstekers (goed ik rook, dus dat is makkelijk)
- paar flesjes water
- snoep (tja ik heb geen 'eten' in de auto, maar altijd wel wat te snaaien.. niet te prefereren maar calo's zijn calo's als je een stukje moet wandelen of een nachtje in de auto moet blijven)..
- een rol toiletpapier (overleven op openbare toiletten of bosjes is een vak appart ;) en je kunt er een vuurtje mee aanmaken (vooral als je m even door je oren heen haalt, yuk ja, maar het werkt wel).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 04:14

Wij hebben een voorraad levensmiddelen in blik, chocolade, altijd veel flessen limonade en water staan, aanstekers, lucifers, kaarsen, EHBO voorraad, radio op batterijen en wat legerartikelen (gasmasker, vesten, waterzuiveringskit e.d.) En ons huis draait grotendeels op zonneenergie, zelfs met alle stroomvretende apparaten (droger, vaatwsmachine e.d.) draait onze meter terug sinds we daar wonen...
In de tuin enkel een aardbeien en munt plant en wat tijm :+ mijn man is een soort van prepper ben ik bang :')

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 04:39

Wij hebben hier vaker zonder water of elektrisch gezeten. Niet zo'n hele grote ramp! Elektrisch was elke keer zo opgelost en met dat water.. Tsja, we hebben een eigen zaak en dus altijd drinken op voorraad!

Stel het elektrisch valt voor een langere tijd uit.. Ik weet waar mijn belangrijke spullen liggen en kan in het donker de weg vinden! Dus dat scheelt weer :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 05:23

Ik woon op t laagste punt van Nederland zon beetje. Voorraden in de kelder? Bij n overstroming (de meest reële ramp in nl denk ik) is alles meteen onbruikbaar. Een rubberbootjes op zolder heb ik meer aan. En nee die heb ik dus niet :-)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:38

Die geheime snoepvoorraad moet natuurlijk als eerste op }> Zonde om al dat lekker lang te laten staan.

voor degen die in het lage deel wonen, je hebt hele makkelijke gas opblaasbare (reddings)vlotten. Zelfs met dak en noodpakketje. ;) Ze zijn allen wel zwaar.

Als het op plunderen slaat, gaan als eerste de luxe artikelen er aan (denk aan elektronica, sieraden, horloges.....) Ik raad aan om te gaan "shoppen" bij kampeer/water sport/vis-winkels, boekenwinkels, ruitersportzaken, boerenbont en dat soort winkels apotheek niet te vergeten. Daar hebben ze hele nuttige dingen om het overleven net even wat makkelijker te maken.
In een supermarkt zou ik gaan voor meel, suiker, zout, gist/bakpoeder, gedroogde/gesuikerde vruchten, noten en zaden, olie, zaden van groenten en kruiden. Eventueel limonade om regen/sloot water een beter smaakje te geven.

Elena, je krijgt mijn adres echt niet ^) Mijn groente en vee is bij mij in heeeeel goede handen ~~}> Wil wel ruilen als het zo ver is :Y)

O ja, heb je de ruimte, ga dan bij een varkensboer langs voor een aantal biggen. Bij stroomuitval staat de boel daar ook stil en vergassen die arme lekkere biggetjes in hun eigen ammoniak dampen. Die moeten gered worden :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:50

Tamary zei al wat ik wilde zeggen :+ Plunderen kun je vergeten, dat is het eerste dat iedereen gaat doen. Van alleen konijn ga je inderdaad dood, voornamelijk door vetverhongering

Mick75: :oo Word je niet boos als je vriend weer eens goed voedsel weggeft of weggooit? Ik ben zo'n gierigaard ik zou daar helemaal gek van worden :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:02

Je moet ook plunderen op plekken die de meeste links laten liggen. Die vinden rijkdom belangrijker ook al kan je er niks mee. E het gebruikelijke (luxe) eten is ook zo weg. Ga niet voor het meest gangbare en je vind genoeg eetbare en bruikbare spullen.

Ik zou ook "aangebrand" raken als mijn wederhelft goed voedsel weggooit/geeft. Geldboompje is al jaren geleden overleden en op mijn rug groeit het niet.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:02

Dat is ook het gene wat mijn man mij altijd op het hart drukt :P
In geval van nood/ramp... Ga NOOIT waar de meute heen gaat of waar de regering zegt dat je heen moet haha.
Dus niet naar de supermarkt, apotheek, in de rij bij een tankstation enz enz.
Daarom is dat enigszins voorbereid zijn zo gek nog niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:06

Ik zou hier wel een flinke tijd kunnen overleven als het nodig zou zijn.

We hebben hier genoeg boerderijdieren lopen om op te eten en met de moestuin en mijn voorraad (groente)zaadjes kunnen we ook wel even vooruit.
Ook hebben we een schuur vol met gereedschap en agrarische spullen, dus we hoeven niets met de blote handen te doen. Mijn vriend en ik zijn gek op oude spullen, dus ik kan onze kleding repareren op een naaimachine die je met de voet aan moet sturen, gereedschap uit begin 1900 werkt nog niet op stroom en koken kan nog op een oud fornuis dat moet worden opgestookt met hout.
Gas hebben we niet omdat dat hier nooit is aangelegd en water kunnen we uit ons meertje halen en zuiveren. Ook is er binnen een houtkachel en hebben we meerdere stookpotten en bbq's buiten.
In het begin hebben we nog stroom van de aggregaat, tot de benzine op is, maar met alle machines/voertuigen hier hebben we een klein voorraadje.

Voor iedereen die wil komen plunderen hebben we een mooie buks klaar staan haha

Het enige wat ik wel echt zou gaan missen is een lange warme douche..!

Oh en onze buurman van eind 70 heeft nog een hele kelder vol staan met wek potten die zijn moeder ooit nog heeft gevuld :p
Die man leeft al alsof er een wereldramp is gebeurt.. :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:13

Ergens heb ik geen vertrouwen in onze overheid mocht het op echt een serieus/langdurige ramp aankomen. Veel rampenplannen zijn al verre van bruikbaar in zelfs maar een plaatselijke ramp.

Een 100 m. tegen over mij zit een vuurwerk fabriekje/handel, 300 m. verder zit een grote verffabriek. Ik heb de ramp van Enschede nog steeds in mijn geheugen zitten, zeker met waar ik dichtbij in de buurt woon. En nee, ik zie niet dat mijn gemeente er ook maar een beetje op voorbereid is mocht een van tweeën de lucht in gaan.

Elise, die douche kan je maken door een oude grote spoelbak va een wc te gebruiken. Daar is een vergietkop op te zetten om lekker douchen. Je heb dan ongeveer 10 liter water. dit moet je natuurlijk wel eerst zelf warm maken op een vuur. (wij hebben dit uitgeprobeerd bij scouting, het werkt echt ;) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:14

Ik ben niet voorbereid.
Stel je hebt een mega voorraad in huis en je huis spoelt weg (meest waarschijnlijk in NL). Zit je dan op je dak met een verzopen voorraad. Heb je spijt dat je geen reddingsbootje aan je schoorsteen geknoopt hebt :+

Stel dat ik in een aardbeving kom, stort mijn huis in, kan ik nog niet bij mijn voorraad kelder.

Stel er valt een atoombom....tja, wil je dan je leven nog wel rekken }:0

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:22

aikon schreef:
Elise, die douche kan je maken door een oude grote spoelbak va een wc te gebruiken. Daar is een vergietkop op te zetten om lekker douchen. Je heb dan ongeveer 10 liter water. dit moet je natuurlijk wel eerst zelf warm maken op een vuur. (wij hebben dit uitgeprobeerd bij scouting, het werkt echt ;) )

10 liter is echt te weinig! Haha

Hebben ooit een keer in de winter buiten een bad opgehangen boven een stel pellets en deze in de fik gezet, was veel werk, maar best te doen haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:31

Je gaat toch niet uitgebreid douchen bij een ramp }:0
Dan ben je al blij als je je gezicht kunt wassen.....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:35

Laat je onder tussen bijvullen :D Kan je langer douchen.

Kan ook nog, lekker badderen (worteltjes, selderij, bouillonblokjes erbij }> Lekker soepje :P )

Tuurlijk wel, wat kan het schelen. Lekker douchen. Die ramp kan je weinig meer aan doen. En hygiëne is heel belangrijk wil je gezond overleven.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:37

Het leven moet toch nog wel een beetje leuk blijven toch? :D

Zie mijn vriend al helemaal gaan met rare uitvindingen en ontwerpen waarop hij zich dan helemaal uit kan leven (zoals die badkuip) haha