Wie is er nou echt gelukkig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:58

Geluk is voor mij in balans zijn. Op dit moment overheerst werk ontzettend en heb ik geen tijd voor mezelf, waardoor ik vnl aan het overleven ben en dus niet echt gelukkig. Op momenten dat ik wel even tijd voor mezelf heb, overheerst een groot geluksgevoel. Ik heb een goede relatie, leuke hond, 2 geweldige paarden, ben net afgestudeerd in een vakgebied waar mijn passie ligt, er zijn geen financiële zorgen, vriend en ik zijn bezig ons droomhuis te kopen, etc etc. Als ik tijd heb om daarbij stil te staan, ervaar ik het geluksgevoel echt tot in mijn tenen :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:59

Lianne86 schreef:
Geluk is een soort emotie, het bestaat uit momenten ;)

Tegen mij is letterlijk gezegd dat ik nooit gelukkig zal worden.. Heel veel mensen zeggen ook dat ik op foto's standaard iets droevigs uitstraal... Het erge is dat ze deels gelijk hebben. Wat doe je als je op te jonge leeftijd te veel hebt gehad, dat het niet meer beter kan worden? Dan blijf je altijd zoeken naar datgene.. Dat ene gevoel om dat weer terug te krijgen. En zonder dat, ontbreekt er gewoon iets :) Het is niet dat ik geen geluksmomenten heb, maar ik had ze ooit vaker ;)

Geluk heb je gedeeltelijk zelf in de hand. Daarmee doel ik op de mate waarin je geluksmomenten voor jezelf kan creeeren. Waarom ga je geen dingen doen die bij jou geluksmomenten opleveren. Als je niet weet hoe je ze op kan wekken, moet je er naar op zoek.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:01

ja daar durf ik wel ja op te zeggen. Ik heb een lieve man, 2 mooie meiden, een mooie woning aan het water, leuk werk in de zorg, fijne mensen om me heen. Mijn dieren waar ik veel energie uit haal en al mijn dierbare zijn gezond.

Ik betrap me er wel eens op dat ik er niet altijd bij stil sta....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:25

kimberly1995 schreef:
Lianne86 schreef:

Tegen mij is letterlijk gezegd dat ik nooit gelukkig zal worden.. Heel veel mensen zeggen ook dat ik op foto's standaard iets droevigs uitstraal... Het erge is dat ze deels gelijk hebben. Wat doe je als je op te jonge leeftijd te veel hebt gehad, dat het niet meer beter kan worden? Dan blijf je altijd zoeken naar datgene.. Dat ene gevoel om dat weer terug te krijgen. En zonder dat, ontbreekt er gewoon iets :) Het is niet dat ik geen geluksmomenten heb, maar ik had ze ooit vaker ;)

Geluk heb je gedeeltelijk zelf in de hand. Daarmee doel ik op de mate waarin je geluksmomenten voor jezelf kan creeeren. Waarom ga je geen dingen doen die bij jou geluksmomenten opleveren. Als je niet weet hoe je ze op kan wekken, moet je er naar op zoek.

Ja, dat geef ik ook toe... Maar het is anders... Kijk ik heb bijvoorbeeld mijn droompaard al gehad... Dan is als ik nu bij mijn pony ben het "minder" omdat je iets mist.... Met dat beest kon ik alles, was echt mijn paard.... En heb nu een look-a-like gekocht, kei leuk beest.. maar niet zoals hem... En dan gaat je geluksmoment soms even over in een "gemis" ;) Op die manier bedoel ik het meer :p

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:43

kimberly1995 schreef:
Lianne86 schreef:

Je hebt het voor ongeveer 10% zelf in de hand. 30 tot 40 % zijn omstandigheden en 50 tot 60 % is gewoonweg aangeboren. Als je genetisch " slecht" loot en je maakt (op jonge leeftijd) het een en ander mee dan het soms echt lastig zijn je gelukkig te voelen.

Hoe gelukkig je je voelt heeft heel veel te maken met de aanleg van de serotonine banen in je hersenen en de hoeveelheid serotonine die beschikbaar is.

Nayomie

Re: Wie is er nou echt gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:19

Geluk ligt voor iedereen anders.
Ik kan het heel simpel houden, op dit moment ben ik nog niet gelukkig. Maar wat er niet is, kan nog komen :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:27

Nayomie schreef:
Geluk ligt voor iedereen anders.
Ik kan het heel simpel houden, op dit moment ben ik nog niet gelukkig. Maar wat er niet is, kan nog komen :)

Ik deel deze mening.
Ik vind het wel knap hoe eerlijk iedereen hierover is en het op internet zet.
Heb zelf heel veel redenen en dingen meegemaakt waardoor ik me (nog) niet gelukkig voel.
Ik zou het alleen nooit zo op internet zetten waarom.
Nou is dat dan ook wel weer kilometers lang om uit te leggen :+

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:35

Ik. Ik ben gelukkig. :)

Natuurlijk kan ik niet zeggen dat ik nooit verdrietig ben om iets dat er gebeurt, is gebeurd of zal gebeuren. Maar diep van binnen voel ik me eigenlijk altijd 'gelukkig'. Ik ben gewoon heel erg dankbaar voor wat ik heb en ook als er dan iets van me wordt weggenomen kan ik mezelf er toe zetten weer gelukkig te worden. Het zit ook grotendeels in mijn hoofd; het is gewoon een bepaalde manier van tegen het leven aankijken waar ik gelukkig van word.

Ik denk dus dat je leven niet per sé 'perfect' hoeft te zij om gelukkig te zijn, omdat je geluk zelf kunt creëren zonder daar iets voor nodig te hebben. Maar natuurlijk is het wel zo dat dat steeds moeilijker wordt naarmate je meer negatieve dingen meemaakt of minder tevreden bent met wat je hebt.

Dit is hoe ik er tegenaan kijk, het is voor iedereen anders natuurlijk.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:37

Zoveel verschillende en mooie antwoordrn ik waardeer het echt hoe eerlijk jullie allemaal zijn en je soms heel kwetsbaar opstellen.

Nadat er gister wat gebeurd was heb ik me later echt gelukkig gevoelt toen bleek dat ze wel een enorme fout had gemaakt maar relatief alles nog goed met haar ging kon weer opgelucht ademhalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:39

Je 'gelukkig' voelen heeft ook te maken met acceptatie en berusting. Vrede hebben met dingen. Een perfect leven bestaat namelijk niet. Er zijn altijd dingen die mislukken, die niet lopen zoals je hoopte, verdriet wat op je pad komt. Maar als je die een plekje weet te geven en je weet ondanks (of misschien wel dankzij) de tegenslagen toch de goede dingen in het je leven te zien dan kan je je gelukkig voelen. Je gelukkig prijzen met de dingen die je hebt ipv kijken naar de dingen die je niet (meer) hebt.

Altijd maar blijven vechten en streven en nooit tevreden zijn zorgt ook vaak voor een 'ongelukkig' gevoel. Zodra je zegt en voelt: Ja dit is wat ik heb en hoe ik ben en het is goed zo.... Dan pas laat je los en kan je een oprecht moment van geluk voelen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:51

Suzanne F.
Je slaat de spijker op z'n kop.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:53

Suzanne, heb je het dan zowel over tastbare dingen als niet tastbare dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:06

Goed gesproken Suzanne! !
Ik wil dit ik wil dat... kijk naar wat je allemaal al hebt daar word je veel gelukkiger van! !

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:02

Anke, wat heb je met je fijne vraag een boel eerlijke antwoorden opgeroepen. Goed om te lezen :)

Dit gaat misschien vreemd klinken, maar ik kan ook door mijn depressie heen nog gelukkig zijn. Want die 'drempel' van geluk is ook lager geworden - de momenten dat ik niet diep, diep in mijn eigen wereldje van verdriet en angst zit, maar me 'gewoon' voel, kan ik al gelukkig noemen.
Zoals ik gisteravond met vrienden zat, meer gelachen heb dan in tijden, en de tranen van het lachen stroomden me over de wangen: ja, ik was gelukkig. Want ik was op mijn gemak, bij mensen waar ik me niet anders voor hoef te doen, die oprecht blij zijn als ik om hun stomme grapjes (ook ten koste van mij :') ) kan lachen, die op hun eigen manier allemaal van me houden. Zoals Suzanne zegt: daar moet je dan van genieten. En dat deed ik ook, dat kòn ik op dat moment, en die momenten zijn in een depressie zelden. Maar heerlijk <3 En ik kan er dan voor mijn gevoel dubbel van genieten.

Het voelt een beetje als af en toe lachen door m'n tranen heen, maar ik kan ondanks mijn depressie niet zeggen dat ik een constant ongelukkig persoon ben. En ik hoop dat er nu geen reacties komen "dan ben je niet depressief", want depressie heeft IMO niet persé te maken met nooit gelukkig zijn. Het is zeldener, ja. Maar ook omdat het moeilijker te herkennen is. Ik weet dat mijn leven objectief fantastisch is, mijn studie ondanks alles goed loopt, en ik voor de meesten om me heen een relatief constant gelukkig persoon lijk. Mijn psychiater weet wel anders := Maar het heeft voor mij persoonlijk het 'voordeel' dat de momenten dat die zware deken van depressie even weg is, ik me licht als een veertje voel. En buiten het proberen te functioneren als normaal lid van een samenleving: voor dìe momenten leef ik voorlopig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:11

Ik ben echt gelukkig.

Dingen in het leven waar je geen invloed op hebt, moet je accepteren en niet proberen te veranderen.
Dingen waar je wel invloed op hebt, kan je aan werken en het in jouw voordeel veranderen.
Verder, denk niet te veel na over de toekomst of het verleden, leef in het nu. Geniet van de kleine dingen om je heen. Doe eens een keer wat anders dan normaal. Doorbreek patronen. Zie wat je nog niet eerder hebt gezien. En doe dingen voor anderen, daar krijg je veel voor terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:26

Nayomie schreef:
Suzanne, heb je het dan zowel over tastbare dingen als niet tastbare dingen?

Hier heb ik even over nagedacht. Ik denk beide.
Natuurlijk mag je nog dromen over dingen die je zou willen bereiken later en wensen hebben. Maar als je je geluk daarvan laat afhangen dan ben je ook verkeerd bezig. Het is net als het proberen te pakken van de regenboog. Steeds als je het probeert te grijpen dan is het weg. Je kan beter blijven staan en genieten van het uitzicht.

Ik heb heel veel verdriet gekend, echt heel veel. En hele diepe dalen. Ik kan gerust stellen dat er heel weinig van mezelf over was. Maar nu voel ik me compleet, er is een nieuwe ik gekomen. Zoals de feniks uit de as zeg maar. :') En het is cliche maar veel sterker als de oude ik.
Geluk nastreven moet geen doel zijn, geluk zit in jezelf, om je heen en in hele kleine dingen. Knuffeltje van iemand die je dierbaar is, een klein vogeltje wat naast je gaat zitten, de geur van versgemaaid gras, een appje/sms van iemand die gewoon oprecht vraagt hoe het met je is, en met name de rust en vrede van het nu voelen. Het is goed zo... Als dit het is is dit het en we zullen het wel zien....

Dit betekent niet dat ik geen ellende in mijn leven heb nu. Ik heb genoeg om me zorgen over te maken. En ik zou liegen als ik zeg dat ik geen stress en zorgen heb. Maar de manier waarop ik in het leven sta is anders. Ik streef geen doelen meer gefrustreerd na. Ik heb nog wel dromen maar laat het meer zijn beloop. Ik geloof in het lot en dat je dingen moet doorstaan om te groeien. Ik geloof dus ook dat dingen op je pad komen als het zo bedoeld is. Ik vecht dus niet meer maar laat het op me af komen. En dat geeft rust.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:33

Ben ik echt gelukkig?
Wat een moeilijke vraag is dit eigenlijk.

Ik ben heel gelukkig met veel dingen.
En ik ben ook ontevreden met een aantal dingen.
Het is de kunst om tevreden te worden met de dingen waar ik nu ontevreden over ben.

Geluk zit hem in kleine dingen, dat is wat ik momenteel wel ervaar.
En ja, ik ben momenteel erg blij met de dingen die ik heb <3

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:34

NatasjavE schreef:
kimberly1995 schreef:

Je hebt het voor ongeveer 10% zelf in de hand. 30 tot 40 % zijn omstandigheden en 50 tot 60 % is gewoonweg aangeboren. Als je genetisch " slecht" loot en je maakt (op jonge leeftijd) het een en ander mee dan het soms echt lastig zijn je gelukkig te voelen.

Hoe gelukkig je je voelt heeft heel veel te maken met de aanleg van de serotonine banen in je hersenen en de hoeveelheid serotonine die beschikbaar is.

Dat heeft naar mijn mening ook wat te maken met je houding in het leven. Wat veel mensen hier ook zeggen: acceptatie. Niet altijd willen dat alles goed gaat. Je leert gewoon gedurende je leven hoe met bepaalde situaties om te gaan, of juist niet. Als jij voor jezelf geen goede manier vind om met bepaalde situaties om te gaan, zul je je doorgaans ongelukkiger voelen, dan als jij een manier voor jezelf gevonden hebt iets een plaats te geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:44

kimberly1995 schreef:
Dat heeft naar mijn mening ook wat te maken met je houding in het leven. Wat veel mensen hier ook zeggen: acceptatie. Niet altijd willen dat alles goed gaat. Je leert gewoon gedurende je leven hoe met bepaalde situaties om te gaan, of juist niet. Als jij voor jezelf geen goede manier vind om met bepaalde situaties om te gaan, zul je je doorgaans ongelukkiger voelen, dan als jij een manier voor jezelf gevonden hebt iets een plaats te geven.

Serotonine geeft in de hersenen een geluksgevoel. Dat komt vrij als je iets leuks overkomt(in de meest brede zin van het woord....een mooie zonsondergang of een cadeautje krijgen.)

Als je lijf te weinig serotonine maakt kan je enorm je best doen om positief in het leven te staan wat je wil. Je zal je echter nooit zo gelukkig voelen om die zonsondergang als iemand die wel voldoende serotonine aanmaakt.

Je kan het wel een beetje beïnvloeden door heel positief alles te benaderen en anders ten dingen aan te kijken(gedragstherapie) maar dat blijkt in het beste geval maar voor 10% te werken.

In het aller ergste geval heb je last van de ziekte depressie en heb je zelfs medicatie nodig voor je serotonine tekort. Maar dat is gelukkig maar bij +/- bij 1% van de bevolking het geval.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:49

NatasjavE schreef:
kimberly1995 schreef:

Serotonine geeft in de hersenen een geluksgevoel. Dat komt vrij als je iets leuks overkomt(in de meest brede zin van het woord....een mooie zonsondergang of een cadeautje krijgen.)

Als je lijf te weinig serotonine maakt kan je enorm je best doen om positief in het leven te staan wat je wil. Je zal je echter nooit zo gelukkig voelen om die zonsondergang als iemand die wel voldoende serotonine aanmaakt.

Je kan het wel een beetje beïnvloeden door heel positief alles te benaderen en anders ten dingen aan te kijken(gedragstherapie) maar dat blijkt in het beste geval maar voor 10% te werken.

In het aller ergste geval heb je last van de ziekte depressie en heb je zelfs medicatie nodig voor je serotonine tekort. Maar dat is gelukkig maar bij +/- bij 1% van de bevolking het geval.

Maar ookal heb je weinig serotonine, dan hoef je niet per se ongelukkig te zijn. Je kan ook gewoon neutraal zijn lijkt mij.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:53

NatasjavE schreef:
kimberly1995 schreef:

:j Depressie kan dus stiekem voortkomen uit een lichamelijke 'afwijking'. Medicijnen als serotonine-heropname-remmers (die er dus voor zorgen dat er meer serotonine in je hersenen aanwezig is) kunnen dan een wereld van verschil maken. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:05

Mijn leven is soms net een achtbaan.. Er gebeuren dingen die gewoon niet zo prettig zijn.

Ik ben echter wel ontzettend gelukkig. Waarom? Meerdere redenen.

Omdat ik het materialistisch goed genoeg heb. Een mooie kamer. Een paard. Een geweldige lieve hond. Genoeg maandelijks over om hier en daar leuke uitjes te doen :). Dus dat zit gelukkig ook mee.. Mijn moeder zegt altijd, geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt wel ongelukkig. Ik heb weleens in financiële nood gezeten en dat maakt je soms toch echt wanhopig en radeloos. Nu is dat geen issue meer en dat is wel heel fijn.

Dan de momenten van intens geluk die gecreëerd worden door de kleine gebaren of momenten. In de auto zitten en ineens heel melancholiek worden als je langs dat mooie oude boederijtje rijd, gewoon omdat het zo mooi is... Of iemand anders, een goede vriend(in), echt zien lachen van blijdschap. Andermans geluk heeft veel invloed op die van mij. Of een vriend of vriendin die iets voor je betaald, een drankje of een ijsje en zegt, laat maar zitten die paar euro. Gewoon mensen die attent zijn. Vreemden in de winkel die de deur voor je openhouden of vreemden in de trein waar je een leuk gesprek mee hebt.

En het belangrijkste, omdat ik ondanks alle tegenslagen mensen heb die van me houden en waar ik van houd. Ik heb prachtige vrienden en ondanks mijn familie zijn tekortkomingen hier en daar, houden ze wel van me en ik van hen.

Op mijn verjaardag bijvoorbeeld... Ik stond daar te midden van iedereen en ik kreeg mijn cadeautjes. Stuk voor stuk geen dure dingen, want we zijn allemaal student, maar wel dingetjes met een betekenis erachter. Iets wat ik gezegd of gedaan had en daar hadden ze dan een cadeautje van gemaakt.. Ze lieten mij toen zien, we kennen je, we zien je, we horen je, we doen moeite voor je.. En ja, dat maakt mij gelukkig.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:03

Ik word echt blij van hoe eerlijk iedereen durft te antwoorden.
wat ik moet reageren vind ik moeilijk komt vast raar over maar gister voelde ik me enorm poedersuiker en jullie antwoorden hebben dat enorm verbeterd

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:16

ElineS schreef:
Dan de momenten van intens geluk die gecreëerd worden door de kleine gebaren of momenten. In de auto zitten en ineens heel melancholiek worden als je langs dat mooie oude boederijtje rijd, gewoon omdat het zo mooi is... Of iemand anders, een goede vriend(in), echt zien lachen van blijdschap. Andermans geluk heeft veel invloed op die van mij. Of een vriend of vriendin die iets voor je betaald, een drankje of een ijsje en zegt, laat maar zitten die paar euro. Gewoon mensen die attent zijn. Vreemden in de winkel die de deur voor je openhouden of vreemden in de trein waar je een leuk gesprek mee hebt.

En het belangrijkste, omdat ik ondanks alle tegenslagen mensen heb die van me houden en waar ik van houd. Ik heb prachtige vrienden en ondanks mijn familie zijn tekortkomingen hier en daar, houden ze wel van me en ik van hen.

Op mijn verjaardag bijvoorbeeld... Ik stond daar te midden van iedereen en ik kreeg mijn cadeautjes. Stuk voor stuk geen dure dingen, want we zijn allemaal student, maar wel dingetjes met een betekenis erachter. Iets wat ik gezegd of gedaan had en daar hadden ze dan een cadeautje van gemaakt.. Ze lieten mij toen zien, we kennen je, we zien je, we horen je, we doen moeite voor je.. En ja, dat maakt mij gelukkig.

Dit klinkt allemaal zo bekend; je treft echt de spijker op z'n kop. Vooral met het laatste, dat maakt zo'n ongelofelijk verschil in het leven :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:10

Gelukkig, ik heb momenten gekend dat ik werkelijk gelukkig was.

Ik heb een geweldige pony, doe het hartstikke goed op school, heb een liefhebbende familie en een paar geweldige vriendinnen.

Maar momenteel kan ik helaas niet zeggen dat ik gelukkig ben, maar ik weet hoe het voelt, en ik zal me niet altijd zo voelen als ik mij nu voel. Daar schep ik hoop uit, en hoop doet leven.