Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lianne86 schreef:Geluk is een soort emotie, het bestaat uit momenten
Tegen mij is letterlijk gezegd dat ik nooit gelukkig zal worden.. Heel veel mensen zeggen ook dat ik op foto's standaard iets droevigs uitstraal... Het erge is dat ze deels gelijk hebben. Wat doe je als je op te jonge leeftijd te veel hebt gehad, dat het niet meer beter kan worden? Dan blijf je altijd zoeken naar datgene.. Dat ene gevoel om dat weer terug te krijgen. En zonder dat, ontbreekt er gewoon ietsHet is niet dat ik geen geluksmomenten heb, maar ik had ze ooit vaker
kimberly1995 schreef:Lianne86 schreef:Geluk is een soort emotie, het bestaat uit momenten
Tegen mij is letterlijk gezegd dat ik nooit gelukkig zal worden.. Heel veel mensen zeggen ook dat ik op foto's standaard iets droevigs uitstraal... Het erge is dat ze deels gelijk hebben. Wat doe je als je op te jonge leeftijd te veel hebt gehad, dat het niet meer beter kan worden? Dan blijf je altijd zoeken naar datgene.. Dat ene gevoel om dat weer terug te krijgen. En zonder dat, ontbreekt er gewoon ietsHet is niet dat ik geen geluksmomenten heb, maar ik had ze ooit vaker
Geluk heb je gedeeltelijk zelf in de hand. Daarmee doel ik op de mate waarin je geluksmomenten voor jezelf kan creeeren. Waarom ga je geen dingen doen die bij jou geluksmomenten opleveren. Als je niet weet hoe je ze op kan wekken, moet je er naar op zoek.
Op die manier bedoel ik het meer :p kimberly1995 schreef:Lianne86 schreef:Geluk is een soort emotie, het bestaat uit momenten
Geluk heb je gedeeltelijk zelf in de hand. Daarmee doel ik op de mate waarin je geluksmomenten voor jezelf kan creeeren. Waarom ga je geen dingen doen die bij jou geluksmomenten opleveren. Als je niet weet hoe je ze op kan wekken, moet je er naar op zoek.
Nayomie schreef:Geluk ligt voor iedereen anders.
Ik kan het heel simpel houden, op dit moment ben ik nog niet gelukkig. Maar wat er niet is, kan nog komen

) kan lachen, die op hun eigen manier allemaal van me houden. Zoals Suzanne zegt: daar moet je dan van genieten. En dat deed ik ook, dat kòn ik op dat moment, en die momenten zijn in een depressie zelden. Maar heerlijk
En ik kan er dan voor mijn gevoel dubbel van genieten.
Maar het heeft voor mij persoonlijk het 'voordeel' dat de momenten dat die zware deken van depressie even weg is, ik me licht als een veertje voel. En buiten het proberen te functioneren als normaal lid van een samenleving: voor dìe momenten leef ik voorlopig. Nayomie schreef:Suzanne, heb je het dan zowel over tastbare dingen als niet tastbare dingen?
En het is cliche maar veel sterker als de oude ik.
NatasjavE schreef:kimberly1995 schreef:
Je hebt het voor ongeveer 10% zelf in de hand. 30 tot 40 % zijn omstandigheden en 50 tot 60 % is gewoonweg aangeboren. Als je genetisch " slecht" loot en je maakt (op jonge leeftijd) het een en ander mee dan het soms echt lastig zijn je gelukkig te voelen.
Hoe gelukkig je je voelt heeft heel veel te maken met de aanleg van de serotonine banen in je hersenen en de hoeveelheid serotonine die beschikbaar is.
kimberly1995 schreef:Dat heeft naar mijn mening ook wat te maken met je houding in het leven. Wat veel mensen hier ook zeggen: acceptatie. Niet altijd willen dat alles goed gaat. Je leert gewoon gedurende je leven hoe met bepaalde situaties om te gaan, of juist niet. Als jij voor jezelf geen goede manier vind om met bepaalde situaties om te gaan, zul je je doorgaans ongelukkiger voelen, dan als jij een manier voor jezelf gevonden hebt iets een plaats te geven.
NatasjavE schreef:kimberly1995 schreef:Dat heeft naar mijn mening ook wat te maken met je houding in het leven. Wat veel mensen hier ook zeggen: acceptatie. Niet altijd willen dat alles goed gaat. Je leert gewoon gedurende je leven hoe met bepaalde situaties om te gaan, of juist niet. Als jij voor jezelf geen goede manier vind om met bepaalde situaties om te gaan, zul je je doorgaans ongelukkiger voelen, dan als jij een manier voor jezelf gevonden hebt iets een plaats te geven.
Serotonine geeft in de hersenen een geluksgevoel. Dat komt vrij als je iets leuks overkomt(in de meest brede zin van het woord....een mooie zonsondergang of een cadeautje krijgen.)
Als je lijf te weinig serotonine maakt kan je enorm je best doen om positief in het leven te staan wat je wil. Je zal je echter nooit zo gelukkig voelen om die zonsondergang als iemand die wel voldoende serotonine aanmaakt.
Je kan het wel een beetje beïnvloeden door heel positief alles te benaderen en anders ten dingen aan te kijken(gedragstherapie) maar dat blijkt in het beste geval maar voor 10% te werken.
In het aller ergste geval heb je last van de ziekte depressie en heb je zelfs medicatie nodig voor je serotonine tekort. Maar dat is gelukkig maar bij +/- bij 1% van de bevolking het geval.
NatasjavE schreef:kimberly1995 schreef:Dat heeft naar mijn mening ook wat te maken met je houding in het leven. Wat veel mensen hier ook zeggen: acceptatie. Niet altijd willen dat alles goed gaat. Je leert gewoon gedurende je leven hoe met bepaalde situaties om te gaan, of juist niet. Als jij voor jezelf geen goede manier vind om met bepaalde situaties om te gaan, zul je je doorgaans ongelukkiger voelen, dan als jij een manier voor jezelf gevonden hebt iets een plaats te geven.
Serotonine geeft in de hersenen een geluksgevoel. Dat komt vrij als je iets leuks overkomt(in de meest brede zin van het woord....een mooie zonsondergang of een cadeautje krijgen.)
Als je lijf te weinig serotonine maakt kan je enorm je best doen om positief in het leven te staan wat je wil. Je zal je echter nooit zo gelukkig voelen om die zonsondergang als iemand die wel voldoende serotonine aanmaakt.
Je kan het wel een beetje beïnvloeden door heel positief alles te benaderen en anders ten dingen aan te kijken(gedragstherapie) maar dat blijkt in het beste geval maar voor 10% te werken.
In het aller ergste geval heb je last van de ziekte depressie en heb je zelfs medicatie nodig voor je serotonine tekort. Maar dat is gelukkig maar bij +/- bij 1% van de bevolking het geval.
Depressie kan dus stiekem voortkomen uit een lichamelijke 'afwijking'. Medicijnen als serotonine-heropname-remmers (die er dus voor zorgen dat er meer serotonine in je hersenen aanwezig is) kunnen dan een wereld van verschil maken.
. Dus dat zit gelukkig ook mee.. Mijn moeder zegt altijd, geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt wel ongelukkig. Ik heb weleens in financiële nood gezeten en dat maakt je soms toch echt wanhopig en radeloos. Nu is dat geen issue meer en dat is wel heel fijn. ElineS schreef:Dan de momenten van intens geluk die gecreëerd worden door de kleine gebaren of momenten. In de auto zitten en ineens heel melancholiek worden als je langs dat mooie oude boederijtje rijd, gewoon omdat het zo mooi is... Of iemand anders, een goede vriend(in), echt zien lachen van blijdschap. Andermans geluk heeft veel invloed op die van mij. Of een vriend of vriendin die iets voor je betaald, een drankje of een ijsje en zegt, laat maar zitten die paar euro. Gewoon mensen die attent zijn. Vreemden in de winkel die de deur voor je openhouden of vreemden in de trein waar je een leuk gesprek mee hebt.
En het belangrijkste, omdat ik ondanks alle tegenslagen mensen heb die van me houden en waar ik van houd. Ik heb prachtige vrienden en ondanks mijn familie zijn tekortkomingen hier en daar, houden ze wel van me en ik van hen.
Op mijn verjaardag bijvoorbeeld... Ik stond daar te midden van iedereen en ik kreeg mijn cadeautjes. Stuk voor stuk geen dure dingen, want we zijn allemaal student, maar wel dingetjes met een betekenis erachter. Iets wat ik gezegd of gedaan had en daar hadden ze dan een cadeautje van gemaakt.. Ze lieten mij toen zien, we kennen je, we zien je, we horen je, we doen moeite voor je.. En ja, dat maakt mij gelukkig.