18 en op jezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:34

Als je straks klaar bent met de havo kun je dat zeker wel doen. Want ik kan €980 studiefinanciering krijgen als ik maximaal zou bijlenen en collegekrediet. Maar die laatste 2 moet je wel zeker terugbetalen.
En iedereen die niet maximaal aanvullend krijgt kan dat deel dan weer bijlenen volgens mij.
Ik zit er nog steeds over na te denken op kamers te gaan, maar weet niet wat voor extra kosten je nog kunt verwachten naast huur (incl gwl), eten, kleding, studiekosten, zorgverzekering en tel abbonement.

En vergeet ook niet de kosten voor spullen die je allemaal moet kopen om zelfstandig te wonen.

Anoniem

Re: 18 en op jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:04

Over het algemeen betaal je het huren van een kamer al gwl inbegrepen, zijn dus geen variabele kosten. Buiten dat heb ik persoonlijk geen extra kosten, alleen zo nu en dan ov kosten als ik in het weekend naar mijn ouders wil.. Maar dan hebben we het over hooguit een tientje/20 euro per maand.

Let er wel op dat je je collegekrediet niet op je rekening krijgt. Als je maximaal bijleent krijg je 833, en als je collegekrediet aanzet wordt dat automatisch overgemaakt naar de Hogeschool volgens mij.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:48

Ik woon dus zelf op kamers en ik wil best een kostenplaatje schetsen? Ik vrees dat je het met €300 per maand (zonder zekerheid van ander inkomen) echt niet gaat redden. Maar zoals ik al eerder aangaf, er zijn meer opties met behulp van instanties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:26

Ik woon sinds mijn 19e op kamers, vooraf inderdaad goed mijn inkomsten en uitgaven bekeken en kwam allemaal precies uit per maand. Je hoeft niet perse te studeren wil je op kamers gaan, ik ben nu afgestudeerd en woon nogsteeds in 't studentenhuis. Ik werk nu Fulltime :)

Ik betaal voor 12m2 nu 220,- per maand !
Eten ben ik ongeveer 20,- per week aan kwijt
Verzekeringen ongeveer 120,-

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:55

Heb je bij die €20,- ook dingen zoals wasmiddel, shampoo etc als ik mag vragen, en spaar je nog wat mocht er iets kapot gaan zoals de wasmachine oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:13

Ja, dat zit er ook bij. Ik houd soms ook wel eens over per week, shampoo haal ik bij de action en wasmiddel koop ik enkel in in de reclame!

't is een kwestie van slim inkopen, als de ene week het vlees in de reclame is koop en vries ik die in..

Daarbij hebben wij hier de EMTE en de AH, dus ik kijk waar de aanbiedingen zijn.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:48

Ik vraag me echt af hoe mensen hier van 300 euro rond kunnen komen.. als je huur dat al zowat is, waar halen jullie dan je kleding, eten drinken ect ect. :p

Ik bedoel mijn huur is ook niet veel, 220 en dan iets van 150 voor gas water licht enzo. Ik heb dan wel wat meer te besteden, maar het is nog heel krap.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:19

Naar mijn idee red je het ook niet hoor met 300 euro. Ik betaal 250 huur incl, 80 zorgverzekering en dan moet ik dus mijn boodschappen, kleding, spaarpot incidentele uitgaven nog.