Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:28

Maartje1990 schreef:
Kind moet nog lekker kind kunnen zijn er zijn heel veel manieren om een kind te leren dat de wereld niet gratis is.

De financiele situatie weet ik niet maar ook dat is niet de verantwoordelijkheid van het kind.

Dit klinkt echt ontzettend verwend sorry hoor.

Mijn zoon heeft vanaf zijn 15e altijd bijbaantjes gehad en moest ook dingen daarvan zelf betalen voor studie. Onder andere meebetalen aan de extreme reiskosten voor het MBO tussen 16-18. Ik ben een alleenstaande ouder en heb geen toverstaf voor al deze extra kosten. Hij is er niks minder van geworden hoor :D

Maartje1990

Re: Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:43

Volgens mij ben jij gewoon op je teentjes getrapt. Verwend wat weet jij nu van mij? Ik heb hier gewoon een andere mening over.

Een kind doet zijn eigen aandeel in zijn studie, namelijk studeren en zorgen dat hij alles haalt. Ouders doen het financiele stukje en hun deel van hun kind helpen aan een goede toekomst. Als ouder kun je al vanaf de geboorte beetjes geld opzij zetten al is het maar een tientje in de maand. Dan heb je tenminste een spaarpot voor de studie. Nogmaals jij kiest als ouder voor een kind, ben je hier financieel niet toe in staat moet je geen kinderen nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:28

Maartje1990 schreef:
Volgens mij ben jij gewoon op je teentjes getrapt. Verwend wat weet jij nu van mij? Ik heb hier gewoon een andere mening over.

Een kind doet zijn eigen aandeel in zijn studie, namelijk studeren en zorgen dat hij alles haalt. Ouders doen het financiele stukje en hun deel van hun kind helpen aan een goede toekomst. Als ouder kun je al vanaf de geboorte beetjes geld opzij zetten al is het maar een tientje in de maand. Dan heb je tenminste een spaarpot voor de studie. Nogmaals jij kiest als ouder voor een kind, ben je hier financieel niet toe in staat moet je geen kinderen nemen.

10E per maand is 120E per jaar.
Na 15 jaar 1800E... 300E per maand reiskosten is 6 maanden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:34

@Maartje1990: ik heb (een deel van) mijn dure sport (paardrijden dus) en zelf betaald en toen ik ging studeren kwamen daar mijn studieboeken bij. Daar had ik dus een bijbaantje voor, al ben ik wel heel blij dat mijn ouders het collegegeld hebben betaald. Ik vind het dus helemaal niet zo gek om als gezin te kijken hoe je een studie mogelijk maakt en ja, daar hoort ook een (financiële) inspanning van de student in kwestie bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:38

Maartje1990 schreef:

Mee eens, ik ben namelijk ook 16 en verdfien maar 3 euro per uur. Ik werk in de horeca dus maar 10 uurtjes per week. Als ik van dat beetje geld ook nog reiskosten zou moeten betalen, hebben helemaal geen kans om te sparen!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:55

Mijn ouders moesten ook mijn reiskosten zelf betalen ( 24 jaar geleden) ik moest van maandag t/m vrijdag naar school, met het busje, anderhalf tot 2 uur onderweg elke dag, enkele reis, daarnaast werkte ik elke vrijdagavond en de hele zaterdag. Moest ook mijn huiswerk nog doen. Dus dat sommige hier opmerken dat ze geen tijd hebben voor een bijbaantje vindt ik beetje kul.

Van het geld wat ik verdiende hoefde ik niet zelf bij te leggen aan schoolkosten, dat was voor mijzelf, maar moet ik er wel bij zeggen dat de reiskosten tegenwoordig wel erg duur zijn, maar er vaak toch wel een korting of tegemoetkoming is, schoolgeld moest toen gewoon ook betaald worden , nu niet meer, ( tot 18 jaar) boeken moesten ook zelf betaald worden, nu ook niet, dit scheelt toch wel enorm in de kosten al.

Ben er na een schooljaar wel mee gestopt om fulltime te gaan werken maar ik weet wel dat het enorm veel geld was toen ook voor mijn ouders en dat het nu ook zwaar drukt op je inkomen, al verlicht de kinderbijslag en eventuele toeslagen het wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:59

[***] schreef:
Mee eens, ik ben namelijk ook 16 en verdfien maar 3 euro per uur. Ik werk in de horeca dus maar 10 uurtjes per week. Als ik van dat beetje geld ook nog reiskosten zou moeten betalen, hebben helemaal geen kans om te sparen!

Het ging er om.. als het kind er voor kiest een dure studie te willen.
Dus niet het standaard MBO, maar bv een dure particuliere opleiding of 1 die heel ver weg is.

Mijn zoon bv kan op 25km naar een geschikte MBO, maar stel hij wil misschien naar 1 die 100km verderop is, want die school lijkt hem leuker/beter.
Moet ik, als ouder, die extra kosten dan maar ophoesten omdat hij dan 4x zoveel reiskosten heeft?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:04

Brainless schreef:
[***] schreef:

Het ging er om.. als het kind er voor kiest een dure studie te willen.
Dus niet het standaard MBO, maar bv een dure particuliere opleiding of 1 die heel ver weg is.

Mijn zoon bv kan op 25km naar een geschikte MBO, maar stel hij wil misschien naar 1 die 100km verderop is, want die school lijkt hem leuker/beter.
Moet ik, als ouder, die extra kosten dan maar ophoesten omdat hij dan 4x zoveel reiskosten heeft?

Wil jij liever dat jouw zoon een studie gaat doen die hem niet bevalt dan? En dan voor de rest van zn leven moet werken in een gebied dat hij drie keer niks vindt? Het ging hier trouwens helemaal niet over particuliere opleidingen ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:06

Je zou altijd die kruidvat/AH/HEMA kaartjes kunnen opsparen. Bijna iedere twee maanden zijn er weer acties. Geloof dat je een x aantal kaartjes mag kopen. Laat je kind er ook nog halen en dan heb je iig wat mindere kosten. Ligt er natuurlijk aan wat je nu kwijt bent.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:11

chimello schreef:
Je zou altijd die kruidvat/AH/HEMA kaartjes kunnen opsparen. Bijna iedere twee maanden zijn er weer acties. Geloof dat je een x aantal kaartjes mag kopen. Laat je kind er ook nog halen en dan heb je iig wat mindere kosten. Ligt er natuurlijk aan wat je nu kwijt bent.

Dat is geen oplossing. Bijna altijd zijn deze kaarten alleen in het weekend (en/of buiten de spits) geldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:12

Maartje1990 schreef:
Wil jij liever dat jouw zoon een studie gaat doen die hem niet bevalt dan? En dan voor de rest van zn leven moet werken in een gebied dat hij drie keer niks vindt? Het ging hier trouwens helemaal niet over particuliere opleidingen ;)

Hoe weet hij of die niet bevalt?
Als het (qua niveau en richting) precies dezelfde school is?!
Dus geen hele andere richting, maar misschien omdat zijn vriendje ook naar die school gaat.

Zouden jouw ouders de reiskosten betalen naar Amsterdam omdat je niet bv de kappersopleiding in je woonplaats wil doen, omdat je die in Amsterdam gezelliger lijkt?

Mijn zoon als voorbeeld:
Van mijn woonplaats naar Groningen is 30E per dag reiskosten.
Naar die in Heerenveen 8E per dag.
En nee dat verschil ga/kan ik dan niet betalen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:15

Je kan de treinkosten wel deels terug krijgen bij de belastingaangifte. Wel alle kaartjes bewaren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:25

lauwie schreef:
Je kan de treinkosten wel deels terug krijgen bij de belastingaangifte. Wel alle kaartjes bewaren.

Als er geen recht is op kinderbijslag en daar hou je recht op als je kind MBO doet.
Maar bij een studie ver weg, staat niet in verhouding tot de kinderbijslag.
Citaat:
Wie kinderen jonger dan 21 jaar onderhoudt, mag een deel van de kosten aftrekken als er geen recht is op kinderbijslag of studiefinanciering.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:27

En zelfs al is het een net niet droomstudie. Ik mocht ook niet de opleiding van mijndromen doen omdat de reiskosten en studiematerialen te duur waren, en die studie geen ruimte liet voor een bijbaantje. Je kan niet altijd alles hebben en er zijn maar weinigen die uiteindelijk hun ultieme droombaan krijgen.

Ook met een tweede keus opleiding kan je hele leuke banen vinden.

Reiskosten mbo zijn erop gebaseerd dat er vrijwel overal vandaan wel mbo- instellingen in de buurt zitten. Dat mensen zelf de keuze maken een school veel verder weg te zoeken is niet de schuld van de overheid. Er zit altijd wel een ongeveer passende opleiding in de buurt, moet daar maar voor gekozen worden.

Mijn vriend heeft niet eens mogen kiezen welke opleiding hij ging doen! Tegen hem werd gewoon gezegd van dat ga je doen. Punt. En waag het om te zakken! Die opleiding is gekozen omdat het dichtbij was en hij zo ernaast kon werken. En zo zaten er genoeg in mijn klas.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:36

LoveChamp schreef:
Maartje1990 schreef:
Studenten OV is er ook voor studenten die onder de 18 zijn en naar hbo of wo gaan. Maar begrijp dus dat het hier om een mbo gaat? Gewoon eens kijken wat er eventueel kan, nooit verloren is altijd mis natuurlijk ;)

Ik ga nu naar eerste jaar MBO en heb hem ook aan kunnen vragen.

kim, dan heb je alleen nogmaar een ov :+ geen studenten reisproduct, die is pas vanaf je 18e aan te vragen..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:52

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe ver weg is de school? Ik zelf heb de afgelopen twee jaar in hetzelfde schuitje gezeten en heb af en toe flink krap gezeten. Zelfs een keer niet naar school gekund omdat het geld op was(ouder was op dat moment ook werkloos), achteraf gezien waren er wel oplossingen, maar dat is achteraf. Natuurlijk werkte ik wel wat bij, maar met het loon van een 16/17jarige kun je echt niet een hele maand met de trein. En met een studie kun je ook niet elke dag hele dagen aan het werk. Dit is de reden dat ik vaak met de fiets ging, 20 km heen en 20 km terug. Het is even wennen , maar prima te doen. Het hoeft echt niet elke dag, maar een paar keer moet kunnen. Zeker als het mooi weer is. Gelukkig krijgt ze met 18 jaar een studenten reisproduct.

Succes :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:40

wij wonen bij eindhoven en de school is in den bosch, dus fietsen is geen optie

natuurlijk betaal ik, maar mijn dochters hebben ook een eigen pony en niet alles kan maar gewoon uit mijn portemonee komen. dus ze mogen best weten dat er ook gewerkt moet worden voor leuke dingen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:54

Ts: daar ben ik het helemaal mee eens hoor ik vind er niets mis mee als je dochters een bijdrage leveren aan bijv een pony. Maar imo is de studie het financiele pakkie an van de ouders zeker op 16 jarige leeftijd.

@brainless: dat wat jij omschrijft lijkt me toch een hele amdere situatie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:23

Maartje1990 schreef:
Ts: daar ben ik het helemaal mee eens hoor ik vind er niets mis mee als je dochters een bijdrage leveren aan bijv een pony. Maar imo is de studie het financiele pakkie an van de ouders zeker op 16 jarige leeftijd.

@brainless: dat wat jij omschrijft lijkt me toch een hele amdere situatie

Maar stel, de ouders hebben alles wel goed bedacht en geregeld... en ze raken hun baan kwijt/worden ziek.
Of ze hebben op een andere manier een verlies van inkomen of schulden?
Dan zal er wel een oplossing moeten komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:28

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:36

maaike1994 schreef:
Wow wat duur! Hier (België) betaalde ik voor een JAAR met de trein naar school te gaan maar eenmalig €165 ofzo...
Is kinderbijslag bij jullie dan misschien veel hoger dan hier?

Juist in België is de kinderbijslag hoger dan in Nederland plus dat wij in de tso en bso een vergelijkbare hbo/mbo opleiding hebben binnen de middelbare school. Mijn dochter van, nu 16, zit op internaat vanwege de grote afstand (130 kilometer) naar haar school en betaalt voor 10 keer op en neer met de trein 18 euro met haar campuskaart, tenminste, dat betaal ik want ik vind school toch echt iets wat door de ouders betaald hoort te worden en niet door het kind. Extraatjes is een ander verhaal.

In Nederland zijn kinderen veel duurder in onderhoud ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:18

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 18:13

Marie111 schreef:

Heeft u minderjarige kinderen op het middelbaar onderwijs? Dan kunt u een tegemoetkoming aanvragen, als uw kind geen gratis schoolboeken krijgt. De hoogte van de tegemoetkoming is gebaseerd op uw inkomen en het inkomen van uw partner.

dat is dan toch voor alleen schoolboeken?? begin bijna te geloven van niet omdat veel mensen me naar deze pagina sturen ;)

Duo nog niet kunnen bereiken ivm lange wachttijd en omdat ik moest werken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:14

Denk dat je het beste naar een altijd korting kaart kunt kijken. Heb voor mijn zoon een 'altijd korting scholieren' abonnement voor de bus. Tot nu toe ook nog ieder jaar 100 euro korting op dat abonnement zelf gekregen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:53

met een altijd korting kaart heb je 20% korting op je kaartje. Dan zou ik in de maand september 243 euro betalen ipv 208

dus ook dat is niet voordeliger

het wordt een station verder opstappen, dat scheelt maar een klein stukje fietsen en dan kijken of we ergens iets van terug krijgen. Alle beetjes helpen