Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:38

Dat klopt. Daarom heb ik m'n moeder een iPad en iPhone kado gedaan. In het begin vond ze het dood eng. Maar ik heb ook gezegd: mam een kind van twee kan met de iPad spelen dus jij ook. Ik ben het haar gaan uitleggen en na een week was ze er super handig mee. En als ze er niet uitkomt dan appt ze de kleinkinderen en die komen het dan uitleggen.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:51

Persoonlijk denk ik dat het lang niet altijd te maken heeft met gemakkelijkheid of luiheid. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet handig met bepaalde vaardigheden. Dat kom ik in mijn werk ook tegen. Het is echt niet altijd onwil. Voor de mensen die graag googlen :D : misschien is het herkenbaar om eens wat te lezen over executieve functies. Daar heeft het naar mijn idee mee te maken. Deze functies (denkprocessen in de hersenen die nodig zijn om een opdracht uit te voeren of bijvoorbeeld te studeren) zijn niet bij iedereen zo goed ontwikkeld, terwijl andere mensen het enorm simpel vinden. Als de mensen die er moeite mee hebben er nooit een gedegen uitleg over krijgen, zullen ze het ook niet leren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:22

Ik snap je ergernis volkomen. Er worden dingen gevraagd die al 300x op bokt zijn gevraagd en ook nog eens met 3 klikken makkelijk op te zoeken zijn op andere sites. Vaak geef ik er een opmerking over en dan ben ik nog de boeman ook. :+ Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid foute antwoorden die vervolgens komen.

Shadow0

Re: Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:31

Ik vind het vooral jammer dat deze topics vaak leiden tot een vrij negatieve manier van erop reageren. Terwijl negeren (zodat het niet werkt) of vriendelijk een keertje erop wijzen net zoveel effect heeft, maar dan op een manier die voor iedereen prettiger is om te lezen. (Niet alleen voor degene die het over zich heen krijgt, maar vooral ook voor de andere mensen die meelezen.)

Daarnaast is het ook wel mode om je op allerlei zaken verheven te voelen boven anderen die het Fout Doen, om welke reden dan ook. (En daar dan weer een topic over te openen?)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:37

Dit topic zie ik ook voorbij komen in het rusthuis, maar dan niet over google.
In jullie tijd was dit ook, alleen niet in deze vorm want er was geen internet....

Verder ben ik het eens met marjonekke

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:13

Tja TS het is maar net waar je, je druk om maakt..
Je hoeft het niet te lezen of er iets mee te doen. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:36

Tuurlijk Shadow, jij hebt het helemaal goed hoor. :?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:39

Nies_ schreef:
Ik snap je ergernis volkomen. Er worden dingen gevraagd die al 300x op bokt zijn gevraagd en ook nog eens met 3 klikken makkelijk op te zoeken zijn op andere sites. Vaak geef ik er een opmerking over en dan ben ik nog de boeman ook. :+ Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid foute antwoorden die vervolgens komen.

Of je voelt je verheven boven anderen, of jij maakt je er 'druk' om. Je moet je niets meer afvragen tegenwoordig, wat je vreemd of bijzonder vindt dat moet je maar negeren zoals ik hier lees.
Wat betreft vragen staat vrij, uiteraard, vragen stellen is normaal. Maar ik vind het dan weer heel normaal om er eerst zelf energie in te steken. Waarom moet een ander dat voor jou doen als je er zelf te lui voor bent?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:47

Als ik die vragen soms zo lees voel ik me in ieder geval wel een heel stuk intelligenter dan anderen. Dat mag ook niet zeker? :')
Met vragen stellen is niks mis, goed juist zelfs en als je af en toe zit te slapen en je iets doms vraagt heb ik er ook echt geen problemen mee. Doe ik ook. Maar dan die vragen om het vragen.. :n Soms krijg ik het idee dat mensen hun best doen om zo dom mogelijk over te komen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:53

Nayomie schreef:
senna21 schreef:
Is het lui of slim?
Meerderen weten meer dan een.
En zo gemakkelijk/succesvol is een zoektocht op het internet ook niet altijd.
Iets met bomen en bos :P

Als een random bokker dat kan, kan TS dat ook.
Ooh, dus als een iemand de radslag kan kan iedereen dat? Ik heb vaak zat dat ik niet iets op Google kan vinden of ergens overheen kijk op een site. Mag ik daarom niet iets vragen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:10

Kinke schreef:
Of je voelt je verheven boven anderen, of jij maakt je er 'druk' om. Je moet je niets meer afvragen tegenwoordig, wat je vreemd of bijzonder vindt dat moet je maar negeren zoals ik hier lees.

Je mag het je uiteraard beslist afvragen, maar soms leidt al die verbazing en verontwaardiging ook wel tot snelle veroordelingen. En dat leidt helaas wel met regelmaat tot een sfeer waarin het een sport lijkt om onaardig op iemand te reageren.

En daarvan vind ik het jammer dat het veel topics schade doet. Als je wilt dat mensen meer moeite in hun topics steken, iets dat ik best kan begrijpen, dan helpt het vaak voldoende om het 1 keer (en niet vaker) vriendelijk uit te leggen / te vragen, en verder negeren. Gewoon helemaal niet reageren, ook niet met een bijdehante terechtwijzing, zodat hun topic zo gauw mogelijk wegzakt, en er dus ook zo min mogelijk anderen last van hebben.
De mensen die er wel wat mee kunnen als je ze vriendelijk wijst op hoe ze dat kunnen vinden, die gebruiken dat als goede aanwijzing, alle andere mensen gebruiken het niet, maar merken dat er geen enkele reactie op hun topic komt en dan neemt dat gedrag beslist af.

Juist door er vaak heel fel op te reageren creeer je het omgekeerde. Van de ene kant verdwijnen de mensen die een zinnige vraag hebben maar schrikken van de felheid. En jammer genoeg betekent dat dus ook dat meelezers minder positieve voorbeelden krijgen van hoe het wel moet.

En van de andere kant nodigt het mensen uit die het wel geinig vinden om een beetje leven in de brouwerij te hebben.

Ik hoop dus dat mensen anders reageren in die topics, juist om het ontstaan van die topics te verminderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:12

Waar maken jullie je druk om _O-

Klik gewoon dat topic weg, ga wat nuttigs doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:35

fourseasons schreef:
Nayomie schreef:
Als een random bokker dat kan, kan TS dat ook.
Ooh, dus als een iemand de radslag kan kan iedereen dat? Ik heb vaak zat dat ik niet iets op Google kan vinden of ergens overheen kijk op een site. Mag ik daarom niet iets vragen?

Wat je nu zegt is echt appels met peren vergelijking, een vergelijking van niets dus.
Een radslag kan 9/10de van de mensen niet eens, dus kun je niet verwachten dat een ander dat ook kan. Google intypen en wat trefwoorden gebruiken, kan iedereen (uitzonderingen daar gelaten). Verkeerd trefwoord? Probeer een andere!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:16

Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral jammer dat deze topics vaak leiden tot een vrij negatieve manier van erop reageren. Terwijl negeren (zodat het niet werkt) of vriendelijk een keertje erop wijzen net zoveel effect heeft, maar dan op een manier die voor iedereen prettiger is om te lezen. (Niet alleen voor degene die het over zich heen krijgt, maar vooral ook voor de andere mensen die meelezen.)

Daarnaast is het ook wel mode om je op allerlei zaken verheven te voelen boven anderen die het Fout Doen, om welke reden dan ook. (En daar dan weer een topic over te openen?)

jij slaat de spijker op z'n kop, amen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:21

Ik heb ooit gewerkt op een helpdesk waar het merendeel van de problemen die mensen hadden door onze 'professionals' met twee trefwoorden op google werd opgelost. :P Je zou denken dat die mensen dat zelf ook hadden kunnen opzoeken, maar googelen is een kunst blijkt wel.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:28

Tja, ik open ook wel eens topics waarvan je zou zeggen lmgtfy.com
Maar vaak heb ik dan al gezocht, en zijn de antwoorden die ik tegenkom gewoon niet duidelijk naar mijn doen. Iemand anders die het uitlegt kan er dan misschien voor zorgen dat ik het perfect snap.

Ik vind het ook best erg dat men er meteen vanuit gaat dat er niet meer word gegoogled.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:38

Het herkennen van de juiste trefwoorden is dan vaak de kunst. En als je weet hoeveel moeite mensen hebben met een samenvatting, of alleen al het aanstrepen van de kernwoorden in een tekst, dan klopt dat wel.
(En mensen hebben dat niet altijd door, maar soms weet je dus als lezer meteen welke zoekwoorden je moet hebben, en als schrijver niet. Geldt niet altijd, soms wel.)

Ipv 'lmgtfy' (dat toch meestal een beetje aanvallend overkomt,) kun je ook gewoon open vragen 'welke zoektermen heb je gebruikt bij Google?' Punt is hetzelfde maar als iemand werkelijk moeite heeft gedaan krijgen ze de kans dat rustig uit te leggen. Iemand die wel heeft gezocht zal op een lmgtfy-linkje vermoedelijk reageren met 'ja, sjonge dat heb ik echt wel gedaan hoor, ik ben niet achterlijk' - ook frustratie dus. Bij de open variant krijg je eerder een reactie als 'deze en deze termen maar dat geeft alleen maar [...]'

Ik weet wel wat ik liever lees als meelezer :j

(Minder van toepassing op Bokt, omdat mensen dan vaak ook niet op een forum komen, maar bij helpdesken gaat het ook vaak om vertrouwen. Mensen weten het wel een beetje maar durven eigenlijk niet zo goed te vertrouwen op wat ze kunnen, vinden zo'n pagina met zoekresultaten intimiderend, etc. Heb ook wel regelmatig mensen geholpen door eh, eigenlijk niks, alleen maar te luisteren zodat iemand het probleem zelf op een rijtje zet en niet meteen afhaakt bij de eerste foutmelding. Prima meestal :j Als ik de tijd heb wil ik dat best doen.)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:44

Ik snap je punt, maar een ongelooflijk simpele vraag, of iemand die vraagt om tips over een onderwerp waar genoeg van op internet staat (wat in mijn ogen niet hetzelfde is als ervaringen), lijkt mij dat je eerst gebruik gaat maken van Google.

Ja, dan ben ik kinderachtig genoeg om een lmgtfy link te gebruiken (en zoals anderen dat zullen omschrijven, maak ik er een sport van, wat ik ronduit belachelijk vind, maar dat terzijde) ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:50

Nayomie schreef:
Ja, dan ben ik kinderachtig genoeg om een lmgtfy link te gebruiken

Maar goed - het grote nadeel daarvan is dus dat je het probleem eerder groter maakt dan minder groot. Omdat het een beetje een aanvallende manier is, krijg je vaak vooral een defensieve reactie - dus meer frustratie, een topic vol gehakketak, en minder mensen die vriendelijk reageren.

Gewoon 1x vriendelijk vragen en verder negeren werkt gewoon veel effectiever om mensen aan te moedigen eerst zelf te zoeken. Juist als je je daaraan stoort is het handig om te kiezen voor de methode die het beste werkt, toch? :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:53

Zijn inderdaad veel mensen die google niet goed weten te benutten of het niet eens proberen. Op mijn werk zeggen ze wel eens: "hoe weet jij dat allemaal?" en dan zeg ik: "ik weet niks, maar meneer google weet alles" :D Het enige wat ik kan is zoeken! :)

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:46

Wel zeer jammer dat dit topic net is geopend inderdaad na mijn 'Mac Donalds klachten' topic.. Waar je ook z'n opmerking plaatst waarom ik het zelf niet kan zoeken en dat jij het zo goed en zo snel kon.. En als je jezelf er zo aan ergert , waarom open je de topic's dan? Nee sorry ik kan dit niet opvatten als naar aanleiding van een flinke tijd geleden. Want het is allemaal wel heel toevallig :j .

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:00

Sja jij hebt verbazing bij mensen die snel een vraag stellen inplaats van verder zoeken. Ik heb ergernis naar topics zoals deze waarin iemand zeurt over een ander. Leef en laat leven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 19:00

Stel je niet aan. Nu ga ik eens ever lekker lui zijn en desbetreffend topic niet voor je opzoeken :D
Jouw topic is inderdaad hetzelfde laken een pak, zoals er zovele zijn hier op Bokt. Zoals gezegd: 'wie de schoen past trekke hem aan".
Maar als jij jezelf hiermee in the picture wil zetten, ga je gang.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:03

Ach de jeugd van tegenwoordig stelt veel vragen en de oudere generatie kan daar lekker over zaniken. Zo is er voor ieder wat wils. Ik vind dit vooral nog nuttelozer dan een topic met een vraag waarbij persoon in kwestie geholpen kan worden met een antwoord.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:19

Laatst zag ik zoiets ook op een weggeefpagina. Mensen geven dan aan waar het op te halen is en dan reageren mensen met 'waar ligt dat?'. Voor mij voelt dit ook een beetje als luiheid, je zit op dat moment achter de computer oid, dus dan kun je toch net zo goed het even opzoeken op google maps..