Mijn weg terug omhoog? (depressie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn weg terug omhoog? (depressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:53

Je laat je geluk teveel afhangen van anderen. Leer eerst met jezelf gelukkig te worden. Kom voor jezelf op meid! Op deze manier blijf je in een cirkeltje rondgaan en daar moet je zelf uitbreken. Een ander kan dat niet voor je doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:55

Tja, ik ben met mijzelf inderdaad helemaal niet gelukkig, maar op dit moment zie ik ook geen uitweg om er door te breken... Ik doe echt mijn best en ik probeer maar het is zo zwaar en zo moeilijk. Heb nu eindelijk 2 weken verlof. Was meer dan nodig!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:06

Rust lekker uit in je vakantie ...

Lekker veel samen zijn met je paardjes, en genieten van de therapeutische werking die paarden kunnen hebben :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:23

DeMolenhoek schreef:
Weer een redelijke dip. Mijn ex, die vrienden wou blijven en misschien nog van gedachte ging veranderen over ons, is me van de 1 op de andere dag beginnen negeren. Snap er niets meer van |(

Het komt bij mij over alsof dit de eerste dag is dat 'ie je negeert, klopt dat? Want dat hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat 'ie helemaal niet meer met je gaat praten toch? Misschien heeft 'ie het druk of gewoon een dagje geen zin om sociaal te zijn..
Probeer je niet door zoiets onderuit te laten halen (i know, lekker makkelijk gezegd), denk aan het positieve, dat die vrouw contact met je opnam en dat je zondag je paardje weer ziet. En lees die steunende woorden van haar nog eens door!

Super fijn dat je vakantie hebt! Ik zou zeggen, spreek eens met Eleio af in die 2 weken! Dat kan ook mooie manier zijn om de 'cirkel' te verbreken :)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:06

DeMolenhoek zoek een leuke andere vent geloof mij hij is jou niet waard echt niet. Ik snap dat het moeilijk is maar als hij jou laat barsten is hij jou niet waardig. Er is (weet ik heeeel zeker) een hele leuke vent die jou wel waardig is meid echt waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:28

SpeechLess schreef:
DeMolenhoek schreef:
Weer een redelijke dip. Mijn ex, die vrienden wou blijven en misschien nog van gedachte ging veranderen over ons, is me van de 1 op de andere dag beginnen negeren. Snap er niets meer van |(

Het komt bij mij over alsof dit de eerste dag is dat 'ie je negeert, klopt dat? Want dat hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat 'ie helemaal niet meer met je gaat praten toch? Misschien heeft 'ie het druk of gewoon een dagje geen zin om sociaal te zijn..
Probeer je niet door zoiets onderuit te laten halen (i know, lekker makkelijk gezegd), denk aan het positieve, dat die vrouw contact met je opnam en dat je zondag je paardje weer ziet. En lees die steunende woorden van haar nog eens door!

Super fijn dat je vakantie hebt! Ik zou zeggen, spreek eens met Eleio af in die 2 weken! Dat kan ook mooie manier zijn om de 'cirkel' te verbreken :)

Dag 3 alweer, helaas :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:18

Ipv hier te gaan lopen klagen en zielig doen kun je ook iets gaan doen wat je leuk vind. Die gozer is je gewoon niet waard. Daar moet je niet te veel energie insteken.

Ik weet wat het is maar ik weet ook dat alsmaar klagen niets oplost. Je mag jezelf best eens een klaag/baaldag gunnen maar blijf er niet te lang inhangen.

Heb je nou echt niks wat je leuk vind?
Ga uurtje sporten, ga je pony poetsen, kijk een leuke film, ga vrijwilligers werk doe etc etc

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:27

Cowgirl schreef:
Ipv hier te gaan lopen klagen en zielig doen kun je ook iets gaan doen wat je leuk vind. Die gozer is je gewoon niet waard. Daar moet je niet te veel energie insteken.

Ik weet wat het is maar ik weet ook dat alsmaar klagen niets oplost. Je mag jezelf best eens een klaag/baaldag gunnen maar blijf er niet te lang inhangen.

Ga uurtje sporten, ga je pony poetsen, kijk een leuke film, ga vrijwilligers werk doe etc etc

Als ik heel eerlijk mag zijn snap ik je punt maar dat had ookwel op een andere manier gebracht kunnen worden. TS wil gewoon haar ei kwijt en omdat er zoveel bokkers haar willen helpen houd ze ons op de hoogte. Ik heb sireus nooit zolang en actief een topic gevolg. Zo leer ik zelf ook wat en kunnen we TS steunen. Ik snap ookwel dat ze iets leuks moet gaan doen maar als dat niet gaat gaat het niet. Tegenwoordig is overal geld voor nodig waar ze hard mee bezig is, je kan helaas gewoon niets meet doen zonder geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:39

Cowgirl schreef:

Hij is uiteraard ook niet het enige probleem. Ik blijf actief en bezig. Wil binnenkort weer beginnen met lezen, ga nog altijd naar mijn paarden en voor zondag is er een keuring gepland. Ben nu ook aan het afspreken met een vriendin om een dagje weg te gaan.

Maar ondanks alles blijft dit rottige gevoel. En ik doe er aan wat ik kan, maar dit is niet opgelost met een dagje iets leuks doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:45

Dat rottige gevoel slijt, duurt lang en doet pijn, maar het slijt echt. Wat je kan proberen is elke dag een moment te kiezen om er even bij stil te staan zeg maar en voor de rest zoveel mogelijk negeren. Bij mij hielp dat heel erg (al was dat wel geheel andere situatie). Ik had gekozen voor de avond, midden op de dag paste mij niet ivm school en 's ochtends leek me niet echt een goed begin van de dag :') . Wel zorgde ik dan dat ik daarna nog even iets anders deed (in mijn geval een dagelijkse serie, GTST, online kijken) voordat ik ging slapen, anders slaap je echt vreselijk rot in.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:47

Cowgirl schreef:

Ze zegt dat ze last heeft van een depressie, niet van een baaldag. Een baaldag is op te lossen met jouw voorstellen, een depressie niet. Ik snap dat je DeMolenhoek een schopje onder haar kont wil geven zodat ze zich beter voelt, maar ik denk niet dat dat op dit moment de oplossing is. Daar gaan de problemen te ver voor.

DeMolenhoek, zie je iets in de ReT waar een andere bokker (kan haar naam niet meer lezen) het over heeft? Ik denk net als zij dat een andere benadering van je problemen veel ruimte kan geven in je hoofd. Dat begint met inzien dat je problemen geen vast gegeven zijn. Het is jouw hoofd, dus je kan je problemen zien en omvormen zoals je wilt. Uiteraard is dat de basis en te simpel uitgelegd voor wat het is, maar tot je hulp krijgt van instanties kan je je hier misschien eens in verdiepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 07:57

Nou... Ik probeer effectief wat te doen met jullie tips. Ik mag vanmiddag naar een BBQ. Eigenlijk voel ik mij er niet goed voor en ga ik liever niet. Maar dan blijf ik wel weer binnen zitten... Dus heb gezegd dat ze me vanmiddag mogen verwachten.

Normaal moet ik vrijdag een telefoontje krijgen van het OCMW met wat ze kunnen doen voor mij. Kan dus niet wachten.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:27

Serendipity1 schreef:
DeMolenhoek, zie je iets in de ReT waar een andere bokker (kan haar naam niet meer lezen) het over heeft? Ik denk net als zij dat een andere benadering van je problemen veel ruimte kan geven in je hoofd. Dat begint met inzien dat je problemen geen vast gegeven zijn. Het is jouw hoofd, dus je kan je problemen zien en omvormen zoals je wilt. Uiteraard is dat de basis en te simpel uitgelegd voor wat het is, maar tot je hulp krijgt van instanties kan je je hier misschien eens in verdiepen?

Dat was ik ...
TS je zei toen dat je op dat moment te mentaal op was om mijn post te lezen maar mocht je wat in het idee van RET zien dan is RET-jezelf van Jan Verhulst een goed 'zelfhulp' boekje.

Het 'nadeel' van RET zonder begeleiding is wel dat je jouw waarheid heel erg als de waarheid ziet (dat is weer meer NLP), het heel lastig is om in je eentje die blinde vlekken te vinden.
Als het, om even datzelfde voorbeeld te gebruiken, voor jou zo logisch (een vaststaand feit) is dat jij verantwoordelijk bent voor de problemen van je zus (jouw perceptie) dan kan het best lastig zijn om, in je eentje, te ontdekken dat dát misschien een (irrationeel) idee is dat je ter discussie zou kunnen stellen.
Net als dat jij nu (andere voorbeeld) het gevoel hebt dat je noooooit meer gelukkig kunt worden. Heel normaal in een depressie, maar gelukkig niet de waarheid :)

Super van je dat je vanmiddag naar die BBQ gaat !

ps Mocht je er behoefte aan hebben, pb'tje mag altijd

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:59

Wij kunnen wel zeggen:ga dit doen,ga dat doen,ga iets leuks doen.Maar dat kán je gewoon niet,je wíl het niet.Dit is voor iemand die zelf nooit depressief is geweest gewoon niet of moeilijk te begrijpen.
Geloof me,het is niet alleen voor jezelf heel moeilijk,maar voor je omgeving is het nóg veel moeilijker.Iedereen probeert zijn best te doen,maar dat werkt niet.En men begrijpt dan ook niet waarom iemand nix leuks wil gaan doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:07

If you're happy for a reason, you do something wrong, because that reason can be taken from you. Be happy for no reason.

Ik vind deze quote wel erg toepasselijk voor jou, want ik krijg het gevoel dat je sterk vast houd aan dingen van buiten af en je geluk laat afhangen van mensen of dingen.

Probeer meer van jezelf te gaan houden, dan gaan anderen dat ook doen. Het is heel goed dat je hulp zoekt.
Kijk eens in je omgeving of er meditatie en mindfullness lessen worden gegeven, dit zou heel erg kunnen helpen om rust te krijgen in je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:25

En tot zover mijn aller laatste restje hoop. Het OCMW kan niets voor mij doen. Nee, ik mag lekker weg rotten in deze situatie...

Dan doe je al die moeite. Ga je gaan werken ipv lekker een gehandicapten uitkering aan te vragen omdat je zo min mogelijk wil profiteren van de rest. En het moment dat je er net niet komt dan kunnen ze niets doen. Nee, want dan doe je te veel jou best. Met die uitkering hadden ze me wel geholpen. Maar omdat ik mijn best doe om te werken kan ik het vergeten. Hoe achterbaks en krom kan het zijn...

Het huis uit gaan zit er dus niet direct in, met als gevolg dat ik nog eventjes tussen de problemen ga zitten van beide zussen en ouders. Geen tijd om even uit te blazen etc. Ik ben al zo spaarzaam, koop bijna nooit iets. Ik ga niet shoppen en zet al mijn geld opzij. Helaas niet genoeg om alleen te wonen. Maar tja. Ik mag dan nog 66% gehandicapt zijn. Ik heb ervoor gekozen om te gaan werken, dan moet ik nog maar harder werken wil ik alleen gaan wonen. Iets dat ik niet kan, die 32 u is nu al enorm belastend.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:03

Ach meid, het zit je ook niet mee :(:) Dat bureaucratische gedoe ook altijd.. zo krom!
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld particulier iets te gaan huren, of is dat financieel niet haalbaar voor je?
Of is het mogelijk om alsnog een uitkering aan te vragen? Dat hoeft dan natuurlijk niet volledig, dan kun je ook voor een deel blijven werken. Omdat je zegt dat het aantal uur dat je werkt al enorm belastend is, als dit echt té belastend is zou dit misschien kunnen. Ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt in belgië hoor, dus misschien praat ik onzin..
En ik snap dat je zo min mogelijk wilt profiteren van de rest, maar als je het nodig hebt, heb je het nodig. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:06

Maar daarin gaat iets fout als je het mij vraagt. Ik mag dan misschien in NL wonen, ik kon mij met 32 uur werken, minimum loon, prima redden op mijzelf. Is passen en meten op financieel gebied, ieder dubbeltje omdraaien. Maar ik had mijn vrijheid én twee paarden (die met samen zo'n 80 - 120 euro p/m kosten). Denk dat mijn maandinkomen zo'n 550 - 650 euro was. (300 huur, 100 boodschappen, 120 paarden, 85 zorgverzekering).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:11

Particulier is hier bijna niet betaalbaar. Dat betekend dat ik hier al minstens 50% van mijn loon aan verlies. Enkel huur. Als ik dan nog water, gas etc moet beginnen betalen. Eten, verzekering van mijn motor, anders geraak ik nauwelijks op mijn werk, kom ik te kort. Ik ging dus ook bij het OCMW omdat ze een systeem hebben waarbij jij 1/3de van uw loon betaald aan huur en zij de rest gingen bij betalen (particulier huis). Nu gaat dat dus niet want ik kan nog meer werken als ik wil volgens hun.

Als ik de uitkering aanvraag dan mag ik nog maximum 12 uur in de week werken en betalen zij de rest bij tot ik aan +- €950 kom. Dat is dik €350 minder dan dat ik nu verdien met werken. Dus dan sta ik nog verder :(

€650 van mijn loon aan huur. Een lening van €250 per maand die nog 2.5 jaar doorloopt. Dat betekend dat ik op het einde €400 over heb om al de rest van te betalen. Mijn benzine kost mij maandelijks al €100. De verzekering kost €60 per maand. En dan is er nog niets anders betaald of eten gekocht.
Dus zoals het er nu uit ziet moet ik waarschijnlijk nog de 2.5 jaar zien uit te zingen.

Van die €240 moet er dus nog ongeveer €100 aan eten. €20 aan telefoon. Dan heb ik nog €120 over voor al de rest maar daar red je het hier echt niet mee :(

Ik heb nog paarden maar deze zijn eigenlijk geen kost. Door de verkoop van veulens komt er even veel binnen als dat er buiten gaat aan hun. Zo is mijn hobby dus eigenlijk kosteloos.

@ Caily: €300 huur? Wauw... Wat een luxe! Hier onvindbaar (tenzij je student ben)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:14

Dat was ook een studentenkot, maar dat is een prima begin toch? Ik woonde tot twee weken terug op kot, nu ergens een appartementje gevonden die niet veel duurder is dan dat (tesamen met de paarden gerekend; die zitten inclusief). Ik heb nooit gestudeerd, maar ben (net als jij) wel die leeftijd, en aangezien ik gewoon kon betalen maken meeste verhuurders dan echt geen punt als je niet studeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:16

Hier mag dit wettelijk niet. De regels veranderen dan qua eisen (eigen douche en toilet etc) en de verhuurder moet een stuk meer afdragen aan belastingen. Ze weigeren dit dus definitief. Het goedkoopste kot dat je hier als niet student kunt huren is €550. Letterlijk 4 muren zonder een raampje in etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:21

Kom maar naar NL dan, je kan mijn buurvrouw worden voor minder :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:24

Ja, op vlak van loon en huren etc liggen België en Nederland mijlenver uit elkaar. Wij verdienen bijna altijd hetzelfde. Of we nu 16 zijn of 50. In dezelfde job is het eigenlijk allemaal hetzelfde. Net zoals de huur. Daar moet je het mee doen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:53

Krijg je in België dan geen huursubsidie? en Zorgtoeslag?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:54

Waar in België zit je dan? Is het geen optie om net over de grens te wonen? NL of DE? Als je naar Nl kan, zou ik lekker een kamer zoeken zodat je in elk geval weg bent van je familie. Dan heb je al 1 stap gezet.