Samenwonen, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:52

_Mary schreef:
Ga jij er wel op vooruit ?
je bent extra tijd kwijt, extra geld, je gaat ver van je huidige vriendenkring wonen en je mag dadelijk voor je vriend gaan zorgen (met een beetje pech)...
Ook al 'verdien' je meer, het kost je ook veel... en als je dadelijk geen geld meer hebt om je eigen dingen te doen..

Tsja je moet er soms wat voor over hebben he!
Ik ben vorig jaar gaan samenwonen. Ipv 10 minuten op de fiets was ik ruim een uur kwijt om op mijn werk te komen, 300 euro reiskosten erbij en mijn vriendenkring dus ook een eind verderop. Gelukkig hoef ik niet voor mijn vriend te zorgen, scheelt weer ;)
Ik heb t er wel eens moeilijk mee, maar t samenwonen is het me zeker waard!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:56

Mijn vriend en ik gaan ook samenwonen binnenkort.

Mijn vriend werkt fulltime + veel overuren. Hij verdient veel. Ik ben nog werkloos dus betaal eigenlijk niks.
Wij gaan gehuurd zitten binnenkort. Hij betaalt alles tot nu toe. Ik heb gezorgd voor meubels, bestek, servies, pannen enz.

Als ik straks werk heb dan betaal ik de boodschappen. En door een toeslag kan ik mijn auto en paard zelf betalen. Verder hebben we het eigenlijk niet echt besproken.

miccamaaike

Re: Samenwonen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:58

Ik vind t eigenlijk nogal wat om je vriend alles te laten betalen... Lijkt me dat je toch wel een baantje ergens moet kunnen vinden om een beetje bij te dragen in de dagelijkse lasten?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:04

Dat kan je vinden. Hij wil zelf samenwonen en heeft het zelf gezegd. Als hij daar voor kiest en alsnog wil samen wonen ondanks ik nog niks heb gevonden is zijn eigen keus. En een baantje vinden is niet zo makkelijk als je denkt hoor. Ben als tijdje bezig met zoeken maar vaak word er niet terug gemailt of gebeld, is advertentie niet meer beschikbaar of je bent te oud. En ja ik kijk ook naar werk waar ik niet voor geleerd heb, schoonmaak enz.

Sta ook al bij 3 uitzend bureaus ingeschreven. Wat kan ik er aan doen dat het steeds niks word.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:08

Wel tyisch dat je van een toeslag/uitkering een paard kunt betalen. Soms denk ik.. Nederland...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:09

Een samenlevingscontract hebben wij pas laten opstellen toen we samen een huis hebben gekocht. Dat gaat om dusdanige bedragen dat het toch wel verstandig is om het een en ander vast te leggen.

Toen we net gingen samenwonen, in een huurflatje, hadden we alles gescheiden. We rekenden simpel uit wat de vaste lasten waren (vergeet de jaarlijkse rekeningen niet!) en zorgden ervoor dat we beiden evenveel 'vrij' geld hadden. Benzine en hobbys rekenden wij ook bij vaste lasten. Het vrije gld berekenden we Niet procentueel maar in harde euros. Dat vonden wij fijner, omdat het eerlijker voelt. Ik studeerde, hij werkte. Hij verdiende dus veel meer, maar ik werkte echt niet minder hard dan hij deed. Als je allebei je best doet en zo hard werkt als je kan, dan is het toch krom om de een meer geld te laten overhouden dan de ander? Puur omdat diegene in de praktijk door wat voor reden dan ook meer verdiend?

Inmiddels hebben we een gezamelijke rekening en geen eigen rekeningen meer. Het is nu al zolang ons geld ipv zijn en mijn, het is totaal onlogisch om alles zo gescheiden te houden. Ik wil niet leven met het idee "wat als het mis gaat?", ik wil mijn leven delen met deze man en dus ook mijn financien.

Vergeet trouwens niet om alvast afspraken te maken over dingen zoals het huishouden. Volgens mij is dat na geld het grootste punt van ruzie. Mannen denken hier vaak toch totaaaal anders over.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:09

Romeo2007 schreef:
Wel tyisch dat je van een toeslag/uitkering een paard kunt betalen. Soms denk ik.. Nederland...

Ook ik heb daarbij nog geld gespaard ( van eerdere baantjes en stages
En trouwens ik hoef mijn paard niet zo duur te hebben staan. Waar het staat staat het goed. Dus waarom duurder staan als ik goedkoop sta. Ook heb ik een auto die goedkoop is en belastingvrij, zelf kan onderhouden en repareren als dat nodig is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:25

Met mijn ex had ik altijd ruzie en woorden over geld. Met mijn huidige partner heb ik nooit problemen met geld. De situatie met mijn ex werkte dus voor mij totaal niet en die met mijn huidige partner werkt prima (al heb ik soms wat last van een gekrenkt ego… := )

Met mijn ex was het heel simpel: we deelde de vaste last door 2 en ieder betaalde de helft. In het begin studeerde we allebei en werd het betaald uit geld van onze bijbaantjes en stufi. Later studeerde ik nog steeds en hij werkte al fulltime. Toen begon het allemaal een beetje vervelend te worden (qua geld dan, relatie is uiteindelijk ergens anders op stuk gelopen). Ik zat namelijk nog steeds helemaal in mijn 'ik-ben-student-dus-ik-heb-nooit-geld' leven, maar bij m'n ex kwam er een nieuwe motor, een nieuwe auto, een dure PC, dure spullen in huis waarvan hij vond dat ik daar ook aan mee moest betalen (wat ik ook deed). Ik beet op een houtje terwijl hij zichzelf allerlei luxe kon veroorloven. Hij wilde luxe op vakantie maar ik kon dat niet betalen. Toch heb ik nooit het gevoel gehad tijdens die relatie dat het oneerlijk was of iets dergelijks. Maar dat is wel het begin geweest van het uit elkaar groeien.

Nu heb ik een partner die een stuk meer verdiend (en ook krijgt) dan ik. Bij ons gaat het geld op een grote hoop, daar gaan alle vaste lasten vanaf, dus ook de auto's, hypotheek, zorgverzekering etc. Daarvan gaat er een deel naar de spaarrekening en wat over blijft verdelen we 50/50 om 'vrij' te besteden aan hobby's, kleding, persoonlijke spaardoelen etc. Tot nu toe verloopt dit eigenlijk heel 'natuurlijk'.

Soms vind ik het wel lastig dat hij uiteindelijk veel meer bijdraagt aan de vaste lasten dan ik. Aan de andere kant doe ik weer veel meer in huis (lees: alles) en gaan we ook niet kleiner wonen omdat ik per ce de helft van de vaste last wil bijdragen.

Conclusie, situatie 1 met mijn ex vind ik bij nader inzien toch best oneerlijk. Situatie 2 zorgt in mijn geval nooit voor spanningen of jaloezie en dit verloopt eigenlijk heel prettig.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:48

_Mary schreef:
Ga jij er wel op vooruit ?
je bent extra tijd kwijt, extra geld, je gaat ver van je huidige vriendenkring wonen en je mag dadelijk voor je vriend gaan zorgen (met een beetje pech)...
Ook al 'verdien' je meer, het kost je ook veel... en als je dadelijk geen geld meer hebt om je eigen dingen te doen..

Haha, het klinkt allemaal op papier niet zo positief nee! Ik zal inderdaad moeten opletten dat ik nog geld overhoud.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:54

zo negatief als ik het schrijf bedoel ik het niet, maar mannen denken daar soms niet aan.
Samenwonen is leuk maar kom voor jezelf op, het is niet alleen financieel delen, tijd is ook belangrijk.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:22

_Mary schreef:
zo negatief als ik het schrijf bedoel ik het niet, maar mannen denken daar soms niet aan.
Samenwonen is leuk maar kom voor jezelf op, het is niet alleen financieel delen, tijd is ook belangrijk.

Ik begrijp je helemaal, had het ook niet vervelend opgevat hoor. Ben het met je eens!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:07

Ik ga volgende maand ook samenwonen :D

Wij hebben een woonunit gekocht en hebben beide de helft betaald.

We gaan een gezamenlijke rekening openen. Daar storten we iedere maand beide 500 euro op. Alles wat er over blijft gaan we overboeken naar onze spaarrekening. Zo sparen we ook voor grotere dingen voor ons samen.

Verder zorgen dat dubbele verzekeringen worden opgezegd. Ziektekostenverzekering voor twee is vaak goedkoper. Let ook even op het fiscale gedeelte (fiscale partner / toeslagpartner). En hoe zit het met pensioenopbouw ?

Veel geluk samen!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:07

Ik woon sinds een tijdje ook samen maar nog geen gezamelijke rekeningen.
kan je zoiets ook online afsluiten of moet je echt samen naar de bank?

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:13

Ligt aan de bank, bij sommige banken kan het online

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:18

Wij wonen inmiddels al vier jaar samen en mijn partner werkt ook en ik ben student (feitelijk is onze situatie dus vergelijkbaar met die van jullie).

Ondanks alles wat er al genoemd is, zou ik goed nadenken en een goed praten over een samenlevingscontract. Als er immers iets met een van jullie beiden gebeurt, kan de familie van diegene in het meest ongelukkige geval zonder ook maar een rode cent op straat zetten. Een samenlevingscontract is echt geen overbodige luxe.

Zorg ervoor dat je allebei op de juiste manier bent ingeschreven bij de gemeente, houdt rekening met de gemeentelijke belastingen en eindafrekeningen (die komen immers over enkele maanden alweer).

Maak verder, juist omdat jij de grootste inbrenger bent, goede afspraken over het financiële plaatje. Wie betaald wat en hoe lossen jullie dingen op wanneer de ander niet uitkomt. Ook niet onbelangrijk; het sparen. Sparen jullie samen of sparen jullie apart. En als jullie samen sparen, moeten de verhoudingen dan gelijk zijn of ieder naar draagkracht.

Mijn ervaring is vooral ook, dat het verstandig is om jezelf mentaal voor te bereiden op mensen die een 'onbalans' zien en een van beide een profiteur zullen noemen. Wij hebben het zowel meegemaakt met mensen van buitenaf, maar ook binnen de familie. Naast scheve gezichten kan dit ook voor conflicten zorgen die mogelijk een wig tussen jullie kan drijven.