Nieuwe auto kopen, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welke auto zou jij kiezen?

Poll eindigt op

Kia Picanto
12 (20%)
Mitsubishu Space Star
8 (13%)
VW Up
24 (40%)
Toyota Aygo nieuwe model
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 59

Jennnnn

Re: Nieuwe auto kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:22

Ik rijd zelf ondertussen ruim een jaar in een nieuwe kia picanto, kan hem dan ook van harte aanbevelen :) lekker vlot kn de stad, genoeg power om mee de snelweg op te gaan en een fijne wegligging. Verder vind ik de picanto van binnen lekker ruim voor een kleinere auto en vind ik dat je ten opzichte van bijv. Een Volkswagen veel luxe krijgt voor je geld.
Ook ben ik erg te spreken over de service van de kia garage zelf, al kan dat natuurlijk ook puur deze garage zijn. Succes met kiezen in ieder geval! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:29

Ik zou zelf ook niet persé meer voor een duitse auto gaan (enige die ik graag zou willen is een mercedes). Japanse auto's hebben hier nu wel echt de voorkeur. Uit jouw lijstje toch dan de nieuwe Aygo, maar dat is dan puur omdat er geen Suzuki instaat of een iets grotere Toyota: een auris of een yaris.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:34

Als je tevreden was met je Toyota zou ik gewoon voor de nieuwe Aygo gaan, qua inruil krijg je bij de Toyota dealer misschien ook meer voor je Toyota.

Persoonlijk zou ik voor de Mitsubishi gaan maar ik heb dan ook jarenlang veel plezier gehad van mijn mitsu. Heb nu een mercedes en dat is echt wel een betere auto maar het is wel wennen... en dat heb je altijd met een nieuw merk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:38

Mijn ouders hebben het oude model van de space star gehad en vond dat 1 van de fijnste auto's waar ik ooit in gereden heb :) De nieuwe is wel een stukje kleiner geloof ik.

Jappanners hebben bij mij toch altijd voorkeur, zijn sterke auto's die niet snel stuk gaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:40

Ik rijd in een tweedehands Swiftje... iedeaal en mijn halve paardenstal ligt erin :+.
Karretje heb ik 2 jaar geleden voor 500 euro gekocht en ondertussen al 22000 km mee gereden. Hij is alleen wel uit 94 maar rijden doet ie als de beste. Ik zou dan voor een Japanse auto gaan aangezien deze sterk zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:47

Ik wilde trouwens ook per sé een japanse of Duitse auto, de Kia zou dan afvallen want dat is een Koreaan. Maar persoonlijk zou ik niet snel een nieuwe Duitser kopen tenzij ik geld over had: prijs kwaliteit verhouding is toch niet je van het. Voor 10 a 12.000 euro krijg je trouwens ook een hele mooie tweedehandse, kun je zelfs open rijden (dat vind ik dan weer elke cent waard).

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:01

Misschien ga ik idd wel voor een segment groter, weten jullie wat ik dan ongeveer aan wegenbelasting kwijt zou zijn? Ik woon in Zuid-Holland.

Mijn huidige auto is nog niet klaar bij de reparateur, daar zit ik nu nog op te wachten voor ik proefritten kan gaan maken.

Waarom ik in eerste instantie voor klein segment ga, is het financiele plaatje, ik wil natuurlijk mijn enige hobby (2 verzorgpaarden) niet opgeven...

In de VW Up heb ik eerder gereden voor werk toen de dienstauto in de garage stond. 8 uur in dat wagentje rondgereden en het beviel best.

Ook in een Suzuki Alto heb ik gereden, maar voelde me zo klein tussen de vrachtwagens, had steeds het idee dat ze dicht achterop zaten wat niet het geval was, heb daar met mijn Aygo geen last van.
Picanto en Spacestar heb ik nooit gereden, dus vandaar ook de vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:02

Een tweedehands auto hoeft helemaal niet zo veel te kosten. En met een dure auto kun je ook veel problemen krijgen.
Mijn eerste auto kostte 3850 euro en die kon ik na 2 maanden al bij de sloop zetten. Auto van 500 euro doe ik nog iedere keer heel erg goed mee en ben nog steeds tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:03

Hangt van het gewicht af, wegenbelasting kan je via het RDW berekenen geloof ik, op hun site.

Wij zitten in klasse 2 wegenbelasting, provinci utrecht (duurste provincie), en zijn 75 per kwartaal kwijt aan wegenbelasting. Onze auto is een 850kg wegende Seat Arosa.

Een swift weegt 945 die zou 82 per kwartaal zijn, 328 per jaar. Voor provincie zuid holland.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:07

Dank je Jans, heb ik even een ideetje. Ik betaal nu voor de Aygo 63 per kwartaal, dus dat scheelt niet veel.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:11

Ik betaal voor mijn Punto 100 per kwartaal. Is 1015/1115 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:12

En een swift rijdt 20km/liter op de snelweg, 25km/liter binnendoor. Dat is handgeschakeld, met de automaat reed ik in japan volgens de tellers ruim 50km/liter op de 50wegen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:13

Jans schreef:
Hangt van het gewicht af, wegenbelasting kan je via het RDW berekenen geloof ik, op hun site.

Wij zitten in klasse 2 wegenbelasting, provinci utrecht (duurste provincie), en zijn 75 per kwartaal kwijt aan wegenbelasting. Onze auto is een 850kg wegende Seat Arosa.

Een swift weegt 945 die zou 82 per kwartaal zijn, 328 per jaar. Voor provincie zuid holland.

63 euro per kwartaal.
9 binnen de bebouwde kom, 13-14 op snelweg. Maar ik heb dan een opaatje he...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:16

En een Toyota Yaris Hybrid? Of trend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:16

Ja de arosa doet ook iets van 16 op de snelweg.. maar da's ook wel een ouwetje al :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:47

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:28

Ik wil even terugkomen op benzine - diesel, maar bij mij was het rond de 15000 km al rendal om diesel te gaan rijden. (diesels rijden ook meer km's per liter, ook iets om rekening mee te houden qua berekening).

Zeker gezien de km die je wil gaan rijden zou ik ook voor een iets stevigere auto gaan, met de kop eraf ipv zo'n licht autotje nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:38

Ik las laatst ook ergens dat die hele kleine goedkope zuinige autootjes ook minder lang meegaan omdat er zulke lichte / goedkope onderdelen gebruikt zijn, volgens mij in het vakblad van mijn broertje (werktuigbouwkundige). Dat je daar dus waar je normaal met een auto zo'n 300.000 km kan rijden al rond de 150.000 je autootje kan afschrijven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:00

Jans schreef:
Ik las laatst ook ergens dat die hele kleine goedkope zuinige autootjes ook minder lang meegaan omdat er zulke lichte / goedkope onderdelen gebruikt zijn, volgens mij in het vakblad van mijn broertje (werktuigbouwkundige). Dat je daar dus waar je normaal met een auto zo'n 300.000 km kan rijden al rond de 150.000 je autootje kan afschrijven.

klopt, komt omdat verreweg de meeste als boodschappenwagen of auto erbij gebruikt worden en dus veelal weinig km's maken. Ze zijn niet gemaakt voor veel km's en lange einden op de weg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:02

Als je een slagje groter gaat denk ik dat het rendabeler is om naar het verbruik te kijken dan naar de wegenbelasting. Ik werd gek van mijn volkswagen golf in de stad. Superfijne auto hoor, echt, maar hij lustte wel wat extra benzine.

Wij hebben nu de 2 meest zuinige benzineauto's van dit moment voor de deur staan: Toyota Yaris Hybrid en de Fiat 500 twin air. De fiat is in de praktijk eigenlijk nog zuiniger dan de Toyota (terwijl de Toyota op 1 staat en de fiat op 2 volgens de ANWB) maar ook de Toyota verbruikt echt de helft dan de golf terwijl ze net zo zwaar zijn.

Jans, ik heb dat nog nooit gehoord. Heb met mijn oude Nissan Micra de 250.000km gepasseerd zonder problemen (behalve dat de lak eraf bladderde :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:07

Het gaat ook om de nieuwere kleine auto's, zoals de 107's en de C1tjes. De oude kleinere auto's waren een stuk duurder (relatief gezien dan). Mijn Arosa is ook niet groot maar zit ook bijna aan de 200.000 zonder noemenswaardige problemen :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:43

Ik denk dat dat temeer komt omdat deze autootjes veel stilstaan en weinig kilometers lopen. Altijd korte afstanden is voor elke auto slecht. (= km's met koude motor) De fiat 500 is ook wel een trend-autootje die veel in de lease zit, ik zie ze voorbij komen met meer dan 200.000km op de teller. De aygo's zitten dan weer niet zo snel in de lease voor meer kilometers. De fiat 500 is ook maar gewoon een fiat panda in een leuk jasje.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:55

Wij hebben een up! En alleen al om de naam ben ik gek op die auto. En hij heeft een hitteschild =:)
Wij hebben wel een Diesel omdat het een lease van mijn vader is. Ja, het is gewoon een schattig doosje eigenlijk maar ik vind hem wel degelijk! Hebben wel eens een polo als vervanging gehad en dat was veel meer auto. Rijd heel anders meteen. Verder hebben wij ook een nieuwe yaris en hiervoor hadden wij de eerdere versie. Ik weet niet waarom maar we hebben altijd gedonder met de koppeling. Hoewel ik de nieuwe wel een stuk fijner vind, en zo heel lang heb ik mijn rijbewijs nog niet. Bij de yaris heb ik het gevoel dat ik hem sneller op zijn staart trap, maar een yaris is natuurlijk geen aygo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:57

Ik vind de oude twingootjes geweldig... de bouw van die auto's is echt cute

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:37

Danique_G schreef:
Bij de yaris heb ik het gevoel dat ik hem sneller op zijn staart trap, maar een yaris is natuurlijk geen aygo.

Dat heeft vaak meer met de motorinhoud te maken dan met het type. Ik had hiervoor bv een colt czc 1.5 turbo, maar als ik dan een colt meekreeg als vervanger (banden wisselen bv) dan leek dat wel een oma-autootje omdat het bijvoorbeeld maar een 1.1 was :')

Ik zou dan ook zelf altijd iets meer investeren om iets meer vermogen te krijgen, dat kan je leven redden bij een inhaalmaneuvre bijvoorbeeld.