Vrouwen complimenten geven: ja en nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:55

Boras schreef:
Om het wat breder te trekken: ik leerde tijdens een opleiding dat Nederland geen complimentencultuur is. Zowel mannen als vrouwen vinden het in tegenstelling tot sommige andere culturen lastiger om complimenten geven en te ontvangen.

Precies. Een van de redenen om dit topic te starten.

Sterker nog: wij zijn niet zo gewend om elkaar aan te spreken op dingen.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:10

BarryPlopper schreef:
Verder probeer ik altijd beleefd te zijn maar schijnen veel vrouwen tegenwoordig te denken dat je er als man meteen andere bedoelingen mee hebt als je ze een complimentje geeftg :')

Dat lijkt tegenwoordig inderdaad meer te zijn dan vroeger.

Kijk alleen al in dit topic: sommige vrouwen worden zelfs kwaad, en bij sommigen kun je het nooit goed doen.
Die willen helemaal geen complimentjes, en dat is hun goed recht.
Alles heeft zijn reden en historie.

Zelfs gewoon een complimentje in het voorbijgaan kan soms op wrevel rekenen.

Dat zijn dingen die ik niet verwacht had, maar die wel logisch zijn als je de historie er achter zou kennen.

Nog even wat losse zaken:
-Complimenten maken is geen vorm van beleefdheid. Het houdt een risico op afwijzing in.
-Mannen maken wel degelijk complimenten met bijbedoelingen. Maar niet alle mannen, en zeker niet altijd.
-Als je op het punt staat een compliment te geven met als doel iets voor elkaar te krijgen, vraag je dan af:
waarom zou ik dat zeggen? alleen maar om te kijken hoe ze reageert? in een poging haar het hof te maken?

jorretje

Re: Vrouwen complimenten geven: ja en nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:20

Tja ik vind gemeende complimentjes bijna altijd leuk. Je merkt het ook heus wel of het gemeend is. Van die openingszinnen als 'wat ben jij een lekker wijf' zijn dan weer een stuk minder, maar die zijn op zijn minst toch goed voor je ego of voor je lach spieren.
Dus mannen: gewoon dat gemeende complimentje geven!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:21

Ik denk dat wij als vrouwen voelen welke bedoeling een man er mee heeft. In het geval van mijn collega ren ik het liefst heel hard weg :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:25

MarjanB schreef:
Nou nu vraag ik me het volgende af:

Heb een mannelijke collega die altijd iets te veel complimentjes geeft en te gretig kijkt. Hij houd de deur standaard open (ik denk getsie gaat ie naar mn kont kijken) Zegt oh wat kan jij goed achteruit inparkeren (dan denkik ja jij niet sukkel) Ik vind het een grote griebel maar probeer toch vriendelijk te zijn op een afstandelijke manier. Hoe los ik dat op Dr. Nutter?

Oef, dat is minder ja. Ik zou dan ook vriendelijk blijven op een afstandelijke manier.
Heb iemand in de buurt wonen die zijn interesse niet onder stoelen of banken schoof. Mijn oudste zoon vroeg een paar jaar geleden wat moet die vent van je. :') Stond zelfs een keer aan de deur voor een kop koffie, dat ging mooi niet gebeuren. :wave: Ook in mijn ruimte komen en geen gepaste afstand houden. Brrrr nu verleden tijd gelukkig ben wel duidelijk genoeg geweest, maar een collega lastig hoor...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:29

Zoals al eerder besproken een gemeend compliment van een man naar een vrouw en dan ook nog een "fatsoenlijk" compliment kan best leuk zijn daar hoef je je niet voor te schamen en dat is te accepteren.

Maar alles over billen/borsten/lekker lijf etc zijn echt not done in mijn ogen!

Die kleur (jurk/bloes etc) staat leuk bij je haar/ogen enz klinkt toch echt heel anders en iets over je innerlijk of capaciteiten komt al heel anders aan dan over je uiterlijk.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:29

Voorbeeld, bij mij werk een vrouwelijke secretaresse, aardige meid maar verder ook niet. Die geef ik soms wel eens een complimentje aangezien ze altijd vrolijk is vind ik dat dat wel moet kunnen. Dus ik zei "Wat zie je er zomers uit vandaag" ze keek me aan alsof ze water zag branden :') later vertelde ze mij dat ze het eerder vreemd vond omdat bijna niemand dat (nog) doet

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:36

Ik zat enkele weken geleden bij de kapster en het viel me op dat ze een enorm tof kleedje aanhad. Dus heb ik de hele tijd dat ze aan het knippen was zitten twijfelen of ik het zou zeggen of niet :') Uiteindelijk wel gezegd en ze was heel blij met het compliment. En omdat zij blij was, was mijn dag ook goed. Als mensen blij zijn met een compliment is het even leuk om ze te geven dan als ze aan te nemen. :)

Als mannen complimenten geven is het meestal wel een andere zaak ja. Ik denk ook al snel: 'die wil wat van me'. Maar ik denk dat ik de complimenten meestal wel goed aanneem. Tenzij het over iets is waar ik zelf niet helemaal tevreden over ben. Als iemand bv een compliment geeft over mijn constant blozende wangen is het iets moeilijker. Alhoewel het dan eigenlijk betekent dat ik me er geen zorgen om zou moeten maken. :P

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:48

MarjanB schreef:
Nou nu vraag ik me het volgende af:

Heb een mannelijke collega die altijd iets te veel complimentjes geeft en te gretig kijkt. Hij houd de deur standaard open (ik denk getsie gaat ie naar mn kont kijken) Zegt oh wat kan jij goed achteruit inparkeren (dan denkik ja jij niet sukkel) Ik vind het een grote griebel maar probeer toch vriendelijk te zijn op een afstandelijke manier. Hoe los ik dat op Dr. Nutter?

Hm, een lastig geval.

Wat zou je willen? Dat hij verandert? Dat jij verandert?
Hoe assertief ben je, stel hij zegt dat weer over dat achteruit inparkeren.
Zie jij jezelf zeggen "waarom zeg je dat?".
Hoe zou je willen reageren in zo'n situatie?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:07

Volgens mij heb ik iets gezegd in de trant van tja dat kan ik nu eenmaal. Hij heeft me ook een keer een soort van besprongen tijdens een uitje van het werk. En als hij de kans krijgt geeft ie me een schouderklopje. Ik ben inmiddels zo ver dat ik er wel wat van ga zeggen in de trant van dat ik dat niet fijn vind en dat hij mijn persoonlijke ruimte moet respecteren.

Heb nog een collega die dat doet maar goed die ken ik al langer vanuit privé en bij hem is er niks achter te zoeken :) Maar die andere, ik krijg er moordneigingen van ;)

Verder ben ik enorm assertief maar ook erg lomp waardoor ik soms mn mond houd om de vrede te bewaren

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:23

Je kent jezelf goed, dat is mooi werk.
Het lijkt me een prima benadering die persoonlijke ruimte.

Ik dacht eerst dat een klapper op het moment zelf de beste optie zou zijn, ik neem aan dat een combo het helemaal gaat maken deze zomer :-)

Dus als het weer gebeurt, hup er bovenop.
Precies zoals je gezegd had.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:53

En het is maar net hoe je een compliment brengt, hoe het overkomt.
Ik kan elke vrouw het hof maken door haar te complimenteren over haar uiterlijk. :))

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:58

Ik denk dat veel vrouwen snel denken: 'ja hoor, daar heb je er weer zo een...pfff'
Maar dat dat lang niet altijd hoeft.
Mijn ervaring is ook dat vrouwen die er arrogant op reageren eigenlijk onzekerder zijn dan vrouwen die er leuk op reageren.
Het is inderdaad de toon die de muziek maakt.
Ik vind het meestal erg leuk als ik een compliment krijg, ook al gaat het over mijn uiterlijk.
Voor mijn opleiding heb ik eens lang geleden een dag in een rolstoel doorgebracht voor een project.
Toen ineens viel het mij enorm op dat er geen bouwvakkers naar mij floten en riepen... en vervelend dat ik dat vond :P
Terwijl ik mij daar normaal altijd aan erger haha!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:15

ik had vroeger een collega die de meest vreemde complimenten maakte waar de vrouwen nog om konden lachen ook :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:37

Jeetje wat lastig, echt een vrouwen antwoord dit denk, omdat je er totaal niets aan gaat hebben }:0
Het is namelijk een gevoel _O-

Het ligt er aan wie, hoe en wanneer je het zegt! Als ik een poedersuiker dag hebt en je zegt dat ik er stralend uit zie dan val ik je aan denk *D al ligt het er ook weer aan door wie en hoe het gezegd word. Snap je hem nog? :n

Vandaag zei een man: "wat ruik je lekker" dat vind ik veel leuker om te horen dan dat "hee lekker ding"
"Jij mag er ook best wezen" slijmerige gedoe!

Ook complimenten over karakter / persoonlijkheid vallen hier goed :j
"Wat ben jij lekker vrolijk / spontaan zeg"

Mijn baas is ook echt een kei in (per ongeluk) misplaatste complimenten geven.
"Je bloes schijnt door, maar het ziet er mooi uit hoor!" Juistem :')
(Ik had een soort organza blouse aan, met een spaghetti hemdje eronder)
Toch kan ik het van hem waarderen, omdat ie gewoon zo knullig is. :(:)

Na het lezen van dit topic voel ik mij wel enorm arrogant, ik incasseer de complimentjes altijd met een dankjewel en glimlach en vaak nog best wel gemeend ook.
Ik ga eigenlijk nooit direct in de achterdochtige attack modus ...

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 08:47

Nant, goed verhaal!
Enne, dit hele topic gaat toch over gevoel? Zelfs mijn posts, als man! En die van mijn kameraad* BarryPlopper :)

Het verbaasde mij zeer dat er zoveel achterdocht kan zijn idd. Wees blij dat het voor jou geen probleem is.
Het incasseren doe je prima, je staat er sterk in en maakt er voor beide partijen een feest van.

Aan de andere kant, voor mensen die er niet zo in staan: niet weten wat je moet zeggen en een beetje hakkelen en je dan uit de voeten maken is ook heel charmant hoor. Staat lief.

Tuurlijk, sommige complimentjes kunnen even verkeerd vallen. Zeker als ze niet op de persoon gericht zijn, dus iets heel algemeens en dan ook nog rechtstreeks afkomtig van eh... kom, hoe heet dat

Voor allen vandaag: "Well, good hunting, S.T.A.L.K.E.R.!"

*kameraad: als kerels onder elkaar hier :)
En ik heb pas S.T.A.L.K.E.R. weer gespeeld, dus dan moet dat woord er een keer in.