me maatje aan de drugs..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:42

Neon schreef:
Mensen kunnen enkel geholpen worden als ze ZELF geholpen willen worden...

Zolang dat niet het geval is, moet je je handen er van trekken en verder gaan met jouw eigen leven... je moet je enegie niet steken in het trekken aan een dood paard... mocht meneer besluiten dathij geholpen wil worden dan kun je hem naar een afkickcentrum toe brengen of naar de huisarts waar zij dit traject vmet hem kunnen doorlopen. Hij heeft hulp nodig van een professional. .. niet van een reddende engel zoals jij die hem met de beste bedoelingen wel even gaat verzorgen maar die en te dicht bij hem staat om hem objectief te kunnen helpen en waarbij de benodigde kennis ontbreekt

dus jij vind het ook niet een handig idee als ik dit hem voorstel ?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:00

JoellaLoves schreef:
Ik ben trouwens ook eventjes langs een vriend van mij geweest die dit vroeger gebruikte maar daar nu vanaf is ! hij vertelde mij dat je er totaal niet brak van bent en als je eventjes geslapen (2 uurtjes) heb je daarna weer top fit bent ! dat is juist wat ook vaak in de weg zit .. je hebt niet zoals van XTC dat je de volgende dag ook goed brak of emotioneel bent (iedereen ervaart dat natuurlijk anders) ! dus niet echt dat die op ze donder krijgt van ze lichaam..

daarom denken ze er ook makkelijker over om het de volgende keer weer te doen ! en ja natuurlijk naar het out gaan werken vinden hun meestal het relaxt?

( zo is het mij uitgelegd)

Er is juist een hele grote lichamelijke afhankelijkheid bij ghb.
Alleen omdat de gebruiker alleen de fijne gevoelens ervaart en meestal niet door heeft dat hij out is gegaan,denken ze het volledig in de hand te hebben.
'Ik ben niet out gegaan'
'Ik heb alleen maar geslapen'
'Het was maar een half dopje'
Klinkt het bekend?

De lichamelijke afhankelijkheid is zelfs zo groot dat een dagelijks gebruiker die vast komt te zitten in de cel,een afbouwende dosis krijgt. 'Cold turkey' stoppen kan leiden tot een hartstilstand.

Een stukje van de site drugsondercontrole.nl
Citaat:
Gevaarlijke afkickverschijnselen
Als je dagelijks GHB gebruikt, kun je na 2 tot vier weken al niet meer stoppen met GHB zonder heftige en zelfs gevaarlijke afkickverschijnselen te krijgen. De lichamelijke afkick is zeer heftig en lijkt op de zware afkick van alcohol.

Je kunt last krijgen van:
hartritmestoornissen
trillen
slapeloosheid
hoge bloeddruk
angst
hallucinaties
epileptische aanval

In ernstige gevallen kunnen zelfs levensbedreigende situaties ontstaan als je veel GHB gebruikt en in 1 keer stopt met gebruik van GHB. Het gaat dan om een hartstilstand of om het stoppen van de ademhaling.

Ook over de geestelijke afhankelijk valt wat te zeggen...
Na langdurig gebruik vervagen grenzen.
'Het maakt niet meer uit'
Ergens in het achterhoofd weten ze misschien dat ze fout bezig zijn en willen ze het veranderen. Maar vaak zitten ze zo vast in een patroon. Ook de schuldgevoelens en het zichzelf kwalijk nemen dat ze het zo ver hebben laten komen zorgen er vaak voor dat ze toch een nieuwe dosis nemen om even niet aan dat gevoel te hoeven denken.
Zo is het cirkeltje rond...

Ik kan zo iemand ook niet laten vallen.
Je moet een grens zoeken tussen er voor hem zijn,en jezelf beschermen.
Als je nog eens iemand zoekt om mee te praten... :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:01

Tuurlijk kun je hem dit vertellen, maar indien hij er voor kiest niet klaar te zijn voor hulp (en ja dat is zijn keuze) dan doe jij er verstandig aan om voor jezelf te kiezen :)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:05

Ik heb zelf een relatie gehad met iemand die een verslaving heeft/had. Ik weet dus als geen ander hoe moeilijk het is om iemand de verkeerde kant op te zien gaan. En nee, als je van iemand houdt laat je die niet zomaar los!

Ik heb mijn ex zo lang mogelijk gesteund voor zo ver ik dat kon. Maar na een paar maanden was ik helemaal gesloopt. In mijn geval bleef het niet alleen bij de verslaving, maar ging het ook over op vreemdgaan en hij kon verbaal behoorlijk argressief zijn..

Als jij besluit je vriend te steunen, dan help je hem daar héél veel mee! Soms kan het een eye opener zijn om iedereen te verliezen, maar soms geeft dit het gevoel dat het toch niet meer uitmaakt. Jij weet denk ik het beste hoe je vriend zal omgaan met zulk verlies

Als laatste wil je mee geven dat je altijd jezelf op de eerste plaats moet zetten. Als je dit niet doet wordt je zelf ook gesloopt. Denk goed na wat je allemaal aankan, en probeer hem vanuit daar te helpen. En als je beluit dat je al teveel gehad/gezien hebt maakt dat ook niet uit! Jij staat op de eerste plaats!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 00:48

Tivoli schreef:
JoellaLoves schreef:
Ik ben trouwens ook eventjes langs een vriend van mij geweest die dit vroeger gebruikte maar daar nu vanaf is ! hij vertelde mij dat je er totaal niet brak van bent en als je eventjes geslapen (2 uurtjes) heb je daarna weer top fit bent ! dat is juist wat ook vaak in de weg zit .. je hebt niet zoals van XTC dat je de volgende dag ook goed brak of emotioneel bent (iedereen ervaart dat natuurlijk anders) ! dus niet echt dat die op ze donder krijgt van ze lichaam..

daarom denken ze er ook makkelijker over om het de volgende keer weer te doen ! en ja natuurlijk naar het out gaan werken vinden hun meestal het relaxt?

( zo is het mij uitgelegd)

Er is juist een hele grote lichamelijke afhankelijkheid bij ghb.
Alleen omdat de gebruiker alleen de fijne gevoelens ervaart en meestal niet door heeft dat hij out is gegaan,denken ze het volledig in de hand te hebben.
'Ik ben niet out gegaan'
'Ik heb alleen maar geslapen'
'Het was maar een half dopje'
Klinkt het bekend?

De lichamelijke afhankelijkheid is zelfs zo groot dat een dagelijks gebruiker die vast komt te zitten in de cel,een afbouwende dosis krijgt. 'Cold turkey' stoppen kan leiden tot een hartstilstand.

Een stukje van de site drugsondercontrole.nl
Citaat:
Gevaarlijke afkickverschijnselen
Als je dagelijks GHB gebruikt, kun je na 2 tot vier weken al niet meer stoppen met GHB zonder heftige en zelfs gevaarlijke afkickverschijnselen te krijgen. De lichamelijke afkick is zeer heftig en lijkt op de zware afkick van alcohol.

Je kunt last krijgen van:
hartritmestoornissen
trillen
slapeloosheid
hoge bloeddruk
angst
hallucinaties
epileptische aanval

In ernstige gevallen kunnen zelfs levensbedreigende situaties ontstaan als je veel GHB gebruikt en in 1 keer stopt met gebruik van GHB. Het gaat dan om een hartstilstand of om het stoppen van de ademhaling.

Ook over de geestelijke afhankelijk valt wat te zeggen...
Na langdurig gebruik vervagen grenzen.
'Het maakt niet meer uit'
Ergens in het achterhoofd weten ze misschien dat ze fout bezig zijn en willen ze het veranderen. Maar vaak zitten ze zo vast in een patroon. Ook de schuldgevoelens en het zichzelf kwalijk nemen dat ze het zo ver hebben laten komen zorgen er vaak voor dat ze toch een nieuwe dosis nemen om even niet aan dat gevoel te hoeven denken.
Zo is het cirkeltje rond...

Ik kan zo iemand ook niet laten vallen.
Je moet een grens zoeken tussen er voor hem zijn,en jezelf beschermen.
Als je nog eens iemand zoekt om mee te praten... :)

ik hoorde dat er eerdaags weer een feest is ik zal je dan wel eventjes opzoeken en je alles uitleggen :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 00:52

Mooblie schreef:
Ik heb zelf een relatie gehad met iemand die een verslaving heeft/had. Ik weet dus als geen ander hoe moeilijk het is om iemand de verkeerde kant op te zien gaan. En nee, als je van iemand houdt laat je die niet zomaar los!

Ik heb mijn ex zo lang mogelijk gesteund voor zo ver ik dat kon. Maar na een paar maanden was ik helemaal gesloopt. In mijn geval bleef het niet alleen bij de verslaving, maar ging het ook over op vreemdgaan en hij kon verbaal behoorlijk argressief zijn..

Als jij besluit je vriend te steunen, dan help je hem daar héél veel mee! Soms kan het een eye opener zijn om iedereen te verliezen, maar soms geeft dit het gevoel dat het toch niet meer uitmaakt. Jij weet denk ik het beste hoe je vriend zal omgaan met zulk verlies

Als laatste wil je mee geven dat je altijd jezelf op de eerste plaats moet zetten. Als je dit niet doet wordt je zelf ook gesloopt. Denk goed na wat je allemaal aankan, en probeer hem vanuit daar te helpen. En als je beluit dat je al teveel gehad/gezien hebt maakt dat ook niet uit! Jij staat op de eerste plaats!

zo das wel vervelend ! ja ik heb zet me zelf altijd op de eerste plaats ik heb nu dan ook besloten om lekker een weekje weer bij de paarden rond te hangen en bij me beste vriendin te zijn. pas vrijdag wauw een vriendin met mij haar vriend/ex (weet niet hoe dat zit) en M filmkijken !

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:31

JoellaLoves schreef:
leonie87 schreef:
Ik heb niet alle reacties van iedereen gelezen maar ik heb in een soort gelijke situatie gezeten.

Loslaten doe je niet zomaar, hij zal je nog vaak kwetsen voor je op het punt komt dat je het helemaal kan doen. Bij mij is de vriendin in kwestie uiteindelijk toen ze echt iedereen kwijt was in een ziekenhuis terecht gekomen waar ze zwanger bleek. Dat is haar uitweg geweest. Maar hiervoor moest ze dus eerst inzien dat ze alles en iedereen kwijt was.

Hopelijk gaat jou maatje niet die weg op want het is zo verdomde moeilijk om dat te zien gebeuren. Zorg dat je er bent (als je dit wil) als hij echt echt wil. Tot die tijd, kan jij echt heel weinig voor hem betekenen helaas :(.

Sterkte!

jeetje das wel erg ! maar toch beter dat ze zwanger is geworden want dat heeft haar gered ! spreek je haar nog wel eens?

Nou ja dat was de 3de keer dat ze zwanger was en ze was nu 17!!! (Met 15 jaar werd het voor de buitenwereld duidelijk dat ze aan de drugs zat, wat toen nog alleen onschuldig was, zo snel kan het gaan) Dit kindje heeft ze dus wel gekregen en hierdoor is de clean in een tieneropvang huis gekomen. Dit heb ik gehoord van mensen die contact met haar ouders hadden.
Kind is trouwens van een loverboy waarvan ze dacht dat die zou blijven... Het woont nu deels bij haar, deels bij een opvang gezin.

Ik spreek haar niet meer, het is dan ook al meer dan 10 jaar geleden.
Ik weet wel via via dat ze clean is, niet meer als prostituee werkt maar in een callcenter. Dus het is min of meer toch een beetje goed gekomen. Maar het was echt een verlegen en "onschuldig" persoon.
Die kunnen dus ook zo radicaal omdraaien!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:45

mick75 schreef:
Vuurneon, als mensen echt niet geholpen willen worden dan willen ze gewoon niet geholpen worden. Er zijn inderdaad junks die dat echt niet willen en die eindigen meestal inderdaad dood. Er zijn er ook velen die wel geholpen willen worden. Stiekem of meer openlijk. maar die niet weten hoe ze hulp moeten vragen omdat iedereen ze heeft uitgekotst en afgedankt. Er zijn er ook die een soort van normaal leven hebben weten op te bouwen ondanks hun verslaving, met hulp van mensen die er voor hen waren, onder voorwaarden. Die regels stelden. Mijn vorige huis lag recht tegenover een verslaafdenopvangcentrum, ik deed daar vrijwilligerswerk. Ik heb geen monsters gezien daar. Ik heb trieste hoopjes mens gezien die opgejaagd werden en uitgekotst. Stuk voor stuk mensen met verhalen. Mensen met dromen en idealen die hun best deden ondanks alle ellende iets van hun leven te maken en die ondanks soms 30 jaar verslaving daar toch soort van in slaagden.

Dit gaat wel over heroine.

Herkenbaar, absoluut :j (als ik soms zie hoe ze binnen komen; al wekenlang zichzelf niet gewassen, gruwelijk lange (vieze nagels),kleding in een koffer die stijf staat van de smerigheid en geen besef meer van welke dag het is. Hersens te aangetast, vreselijk :n hier gaat het overigens om alcohol)
Er is vooral 1 ding zo enorm belangrijk; laat je niet manipuleren. Met contact verbreken als het echt de verkeerde kant op blijft gaan (je moet ook jezelf beschermen) bedoel ik ook niet iemand uitkotsen uiteraard. Dat is het hele andere uiterste. In omgang met verslaafden moet je ook enorm goed om jezelf denken, jezelf niet mee laten slepen. Het is een nare ziekte :n en 1 verslaafde in het gezin, kan een heel gezin ziek maken.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:58

leonie87 dit is wel echt een heftig verhaal wauw ..

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:30

toevallig kwam ik hem gisteren tegen ik vertelde hem dat ik een nieuwe scooter helm zou gaan halen omdat me ander kwijt of niet meer terug gegeven is!
maar hij had er nog eentje voor me liggen die ik wel mocht hebben (heel lief) zo fashion helm.
ik zou die eventjes met hem gaan halen bij zijn auto met zijn scooter. toen we aankwamen daarzo zei hij M: ik ben eigenlijk nog niet thuis geweest. ik: je gaat toch wel vandaag naar huis? M: ja dat zeker!
iets verder op stonden we eventjes met de scooter stil omdat die was vergeten ze olie aan te sluiten voor ze bezine ondertussen dat die dat aan het doen was vroeg hij M: ik ben je zeker al kwijt? ik: uh nee maar er komt wel een moment dat ik me handen van je af trek! toen zijn we eventjes verder gereden en bij het bos gaan zitten. waarbij hij ook in huilen uitbrak en me alles een beetje vertelde! later zijn we terug gegaan naar onze vriendengroep en zijn we gaan zwemmen met ze alle (was weer een gezellige dag) waarbij een vriend van hem/ons tegen mij vertelde dat hijzelf zich heeft aangemeld voor de detox (die vriend van ons) ! Nou ik super vrolijk voor die jongen vertelde dat hij super bezig was en dan ook zeker zou opknappen !

later die dag heb ik M eventjes aangeboden of die bij mij zou willen eten en dat was goed.
na het eten zijn we in slaapgevallen en werd die s'avond rond 11 uur wakker. hij heeft me wakker gemaakt en zei dat die naar huis ging waarop ik zei : je gaat toch wel echt naar huis hea ? M: ja zeker ! ik : oke doe voorzichtig! M : komt goed slaaplekker!

nu ik net wakker werd las ik weer een berichtje!

thanks jootje,
voor alle steun die je geven wil!! ik weet dat ik het over laat komen alsof ik er niks mee te maken wil hebben maar dat is echt niet zo! ehh ik heb der niet zoveel meer over te zeggen... thanks :*

dus vinden jullie nou echt dat ik dit moet laten vallen ? ik denk juist zelf van niet! ik denk dat die nog goed weet hoe alles in elkaar zit en ik alleen nog maar hoef te helpen met het laatste stapje ondanks hij het laatste stapje zelf moet zetten !

Axel_Valerie

Re: me maatje aan de drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:38

Ik denk ook dat je hem niet moet laten vallen. Ik denk dat je dit moet vertalen naar dat hij je hulp wil en er ook iets mee doet. De volgende stap is aan hem, blijf met hem praten dat is het enige advies wat ik je in deze fase kan geven..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:59

Wat een super fijne dag heb je gehad met hem! Super. Ik denk ook dat het echt een kreet voor hulp is, dus als je die deels kan bieden. Jij bent echter niet opgeleid om iemand te helpen afkicken, dus zorg dat hij niet volledig op jou gaat hangen want dat kost jou de kop.
Misschien gewoon terloops eens te sprake brengen dat een professional hem beter zou kunnen helpen en jij hem daarbij echt wel wil steunen?!
Hij geeft iig duidelijk aan dat hij je niet kwijt wil.

Ja het was een heftig gebeuren, nogal cliche, maar wel heel heftig om zelf mee te maken. Ik hoop gewoon dat ze nu gelukkig is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:01

Je hoeft hem ook niet te laten vallen maar ik zou hem wel duidelijk maken dat jij hem wilt steunen etc maar dat jij hem niet kan helpen afkicken. Dat kan alleen een professional. Als jij dat moet regelen gaat dat 100% zeker ten koste van jezelf.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:02

Ik kan alleen maar zeggen; sluit het af en laat het niet te dichtbij komen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:28

Nee ik denk ook niet dat je hem moet laten vallen, hij laat toch merken dat hij de hulp wel wil. Wat fourseasons zegt zou ik hem ook inderdaad zeggen. Dat je hem wilt steunen en er voor hem zal zijn, maar afkicken kan echt alleen bij een professional.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:29

mick75 schreef:
Maar iemand laten vallen heeft nog geen enkele verslaafde van zijn verslaving afgeholpen, dat

Klopt, maar het is wel een stuk zelfbescherming!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:12

Goof schreef:
mick75 schreef:
Maar iemand laten vallen heeft nog geen enkele verslaafde van zijn verslaving afgeholpen, dat

Laat je niet meesleuren de afgrond in...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:17

Goof schreef:
mick75 schreef:

Als ze verslaafd zijn hebben ze toch geen besef van steun of laten vallen. Ze denken maar aan 1 ding. Terugkomen mogen ze als ze afgekickt zijn.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:18

Dat is niet in elke fase van de verslaving.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:19

Axel_Valerie schreef:
Dat is niet in elke fase van de verslaving.

In welke fase is het dan anders?

Zijn het niet altijd loze beloftes? Ongerustheid over toestand? Gevaar voor verkeerde dosis / inhoud drugs?

En daarna nog het smeken om geld, bonzen op je deur etc.

Nee dank u.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:21

Fijn dat hij in ieder geval een stap in de goede richting zet!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ben je verliefd op hem? Dat lijk ik namelijk een beetje uit je tekst op te kunnen maken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:25

Ik snap hieruit dat je een hele negatieve ervaring hebt opgelopen. Dat is heel erg vervelend voor je.

Maar nee er zijn fases in een verslavingspatroon. Of noujah, eigenlijk een gebruikerspatroon.

Ik heb een tijdje met de TS "gesproken" en ik denk daaruit op te maken dat deze jongen ergens tussen de sociale fase en de problematische fase aan het schommelen. Dat betekent dat je nog niet op een punt bent aangekomen waarbij de drugs je leven overnemen. Hierbij kan dus nog hulp geboden worden welke ook daadwerkelijk effect heeft. Er moet niks onderschat worden, maar ik denk dat deze jongen voor zichzelf al zoekende is naar een uitweg. En met een uitweg bedoel ik hulp en steun om zich te wapenen tegen de laatste fase. Verslaving.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:40

Axel_Valerie schreef:
Ik snap hieruit dat je een hele negatieve ervaring hebt opgelopen. Dat is heel erg vervelend voor je.

Maar nee er zijn fases in een verslavingspatroon. Of noujah, eigenlijk een gebruikerspatroon.

Ik heb een tijdje met de TS "gesproken" en ik denk daaruit op te maken dat deze jongen ergens tussen de sociale fase en de problematische fase aan het schommelen. Dat betekent dat je nog niet op een punt bent aangekomen waarbij de drugs je leven overnemen. Hierbij kan dus nog hulp geboden worden welke ook daadwerkelijk effect heeft. Er moet niks onderschat worden, maar ik denk dat deze jongen voor zichzelf al zoekende is naar een uitweg. En met een uitweg bedoel ik hulp en steun om zich te wapenen tegen de laatste fase. Verslaving.

Dat denk ik ook. Ik heb ook even met TS gepraat en ook heb ik ervaring met drugsverslaafde personen. En naar mijn idee (naar aanleiding van het verhaal) hij zit nog niet op het punt waarbij geen weg meer terug is. Hij kan nog geholpen worden, maar dan moet dat wel gebeuren!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:22

Cayenne schreef:
Fijn dat hij in ieder geval een stap in de goede richting zet!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ben je verliefd op hem? Dat lijk ik namelijk een beetje uit je tekst op te kunnen maken.

ik weet wel dat hij mij leuk vind, maar heb mijzelf eigenlijk de vraag nooit zelf gesteld of ik nou echt met wat zou willen! in deze status al helemaal niet natuurlijk en of ik nou echt zulke vriendschap zou willen opgeven voor een relatie ?

dus voor mij is het nu een nee en zou ik daar pas echt later over na willen denken! want wil me ook echt niet ik deze status mee trekken!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:35

Ik zou als ik jou was wel echt hem naar een afkickkliniek proberen te krijgen. Hij kan wel gaan praten met een psycholoog of met jou maar ten eerste gaat dat héél zwaar worden voor jou en daarnaast zijn verslaafden zo goed in liegen.. ze hebben de beste plekken om drugs of alcohol te verstoppen. Als je dus vrijwel zeker wilt zijn dat het klaar is is dat de oplossing. (Geen garantie dat hij niet terug zal vallen maar wel meer garantie dat die in ieder geval is gestopt.)