Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:22

sommige pkn gemeentes zingen ook hele noten etc.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:23

Echt een super interessante discussie!
Het streng gereformeerd klinkt een beetje amish light in mijn ogen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:25

Ja, maar dat is niet gek. PKN is enorm breed. :D

Ooit eens een hele discussie aan moeten horen over het ritmisch zingen in 'haar' hervormde kerk en dat ze het daar toch niet echt mee eens was. :') Waar men zich druk om kan maken :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:25

Artikel 31 is toch de conservatieve tak?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:42

>.<

Ik ben niet muzikaal genoeg om te weten wat het verschil is tussen halve en hele noten in dit opzicht.
Weet wel dat ik me eigenlijk altijd erger aan dat het me niet snel genoeg gaat lol, beetje tempo in de psalmen en gezangen zou beter bij mij passen, maar ach voor die 1x in het jaar hoogstens dat ik in de kerk ben...
Voordeel van het lage tempo is wel dat als je verkeerd gaat, je het binnen dezelfde noot nog makkelijk kan herstellen... en 'verkeerd gaan' gebeurt mij regelmatig omdat ik ze niet (meer) ken... en toch mee wil doen lol

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:49

Halve noten zit meer tempo in :D bij hele noten duuuurt het zooooo laaaaang :')

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 22:54

Dan kom ik van de hele noten en ga ik nu naar de halve noten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:56

Ik was vandaag bij een kerkdienst, waar ze gewoon speelde op gitaar en drum. Echt prachtig. Veel mooier (in mijn ogen) dan orgelmuziek. En ook gewoon leuke vlotte liedjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:01

is wrs evangelisch.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:05

Hier heb ik al van alles gehad ;-) In 2000 waren we nog lid van de Nederlands hervormde kerk (hervormd dus) Toen kwam daar langzaam aan de PKN in beeld die verschillende kerkverbanden wilden samenvoegen, om kerkmuren weg te slaan en meer samen te werken. Echter werd er hierdoor verschillende regels opgeheven, en toegevoegd, waardoor bepaalde hervormde en/of gereformeerde niet meenden mee te kunnen in het samenwerkingsverband genaamd de PKN.

Onze Nederlands hervormde kerk, meende zich dus af te moeten scheiden, van de PKN, en werd Hersteld hervormde kerk. De gereformeerde kerk in ons dorp wilde ook niet mee, en werd voortgezette gereformeerde kerk.
Dit waren en zijn toch echt 2 verschillende kerken. de hervormde kerk heel behoudend, en de gereformeerde kerk heel vrij.

De Nederlands hervormde kerk bestond al uit veel verschillende "zwaartes" de een met hoed, en rok. de ander zonder. Veelal zie je dat de hervormde kerken met hoed, hersteld zijn geworden, en anderen PKN.

Wij zijn uit de Hersteld hervormde gemeente naar de christelijk gereformeerde kerk gegaan (weer een ander verband;-) ) en nu weer terug naar hervormd maar dan PKN.

UIteindelijk gaat het alleen maar om enkele punten welke geleerd worden in de kerk, of ze dus PKN werden, of niet. Zoals bijvoorbeeld Rok, Hoed, vrouwen in het ambt, eventuele mogelijkheid tot homohuwelijken.
Elke gemeente binnen de PKN mag zijn eigen regels behouden, echter zijn de hersteld hervormden "bang" dat op een dag er verplichtingen komen. en daarom dus uitgetreden. Ook heeft het met geld te maken. in kleinere dorpen heeft de kerk vaak nog best veel geld. door hersteld te worden, mochten ze dat geld meer zelf beheren, door met de PKN mee te gaan, moest dat geld verdeeld worden.

Zelf heb ik niks met een naam of label die aan het kerkgebouw hangt. IK moet me er thuis voelen tussen de gemeente leden, en onder de prediking. ik moet me "thuis" voelen. En of dat dan is met een hoed of zonder hoed, of met hele noten of opwekking. Dat maakt me niet uit.
Succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:14

Sammie schreef:
is wrs evangelisch.

Geen idee. Was een kerkdienst van de CMA. Omdat de meeste niet welkom zijn in een 'gewone' kerk. Omdat ze niet in de standaard kleding lopen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:21

Ik volg dit even van een afstandje. Mijn vader is katholiek opgevoed en mijn moeder protestant gereformeerde kerk. Zelf op een protestante basisschool gezeten. Ik vind alle religie machtig interessant maar dan wel vanuit een heel ander standpunt dan de meeste hier.

Ik ben namelijk zelf overtuigd Atheïst.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:23

Interessant om te lezen wat jullie hier over schrijven.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee welke stroming binnen het protestantisme ik aanhang. Als kind jarenlang elke zondag naar een hele gemoedelijke en vrije protestantse kerk geweest. Na een verhuizing aan het eind van mijn basisschool-tijd voelde ik me niet echt thuis in de nieuwe kerk. Ik woon nog steeds in die gemeente en ga nu sporadisch naar de kerk. Heb nog niet echt iets gevonden wat bij me past.

Het mooie aan het geloof vind ik inspirerende teksten en verhalen, het relativerende en de overdenkingen, en het samen zingen. Orgelmuziek hoort er voor mij wel echt bij, dat mag zowel traditioneel als moderner zijn.

Vandaag was ik toevallig in een katholieke kapel (herdenkingsmis). De verschillen vallen dan wel enorm op. Teksten over schuld, extreme lofuitingen... Niets voor mij, maar wel goed om weer eens mee te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:33

Salsa schreef:
Ik volg dit even van een afstandje. Mijn vader is katholiek opgevoed en mijn moeder protestant gereformeerde kerk. Zelf op een protestante basisschool gezeten. Ik vind alle religie machtig interessant maar dan wel vanuit een heel ander standpunt dan de meeste hier.

M.i. gaat dit over de ontstaansgeschiedenis en wat is wat (en waarom). Feiten dus, geen meningen :) Je (eigen) standpunt over religie/geloof etc. maakt dan geen flaus aus :))
love_western schreef:
Sammie schreef:
is wrs evangelisch.

Geen idee. Was een kerkdienst van de CMA. Omdat de meeste niet welkom zijn in een 'gewone' kerk. Omdat ze niet in de standaard kleding lopen.
Even CMA opgezocht :)) http://www.cma-nl.org/ Grappig :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:37

Nee precies daarom mijn interesse. Dat ik de theorie van Darwin als waarheid aanneem en niet in een godheid geloof betekent niet dat ik niet erg geïnteresseerd ben in hoe en waarom mensen geloven. Het is een drijfveer voor zoveel mensen tot bepaalde manier van handelen dat ik er juist veel over wil weten.

Maar goed ben dus hier niet om te kijken welke stroming bij mij past ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:06

vuurneon schreef:
Halve noten zit meer tempo in :D bij hele noten duuuurt het zooooo laaaaang :')

Met hele noten zingen wordt bedoelt dat er ook geen ritme/melodie in de liederen zitten, echt oersaai vind ik :o

Niet alleen in evangelische kerken zingen ze met band. Bij onze kerk ook regelmatig :) in afwisseling met het orgel. Dat vind ik leuk, alleen heppiekleppie muziek met band zou ik knettergek van worden op de vroege ochtend :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:17

Weet ik, langzaam en eentonig :D

Happy de peppie is niet mijn ding, omdat die mensen dan sowieso vaak erg uitbundig zijn en ik schrik mij werkelijk de pleuris als iemand achter mij ineens gaat staan en roept; 'ja! Jezus redt! Halleluja!'. Dat was niet grappig :')

Maar goed, ik vond de kerk sowieso al niet meer grappig in de ochtend (of eindelijk mijn moeder toen, want de kerkdienst werd vervroegd en zondag was haar enige vrije dag dus ze was er klaar mee :') ) dus het is afgeschaft en ik ben een keurige afvallige haha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:43

Ik denk dat er bij ons dan hele noten wordt gezongen. Maar onder begeleiding van een orgel en soms ook een piano. En soms is er een koor. Dat is echt heel mooi trouwens.

Ik heb nog nooit ergens in de Bijbel gelezen dat iemand geen TV in huis mag. :')
Dat is echt iets wat mensen zelf verzonnen hebben. Net als de hoeden en de lange rokken. Dat is de vorm die mensen eraan gegeven hebben. Wat ik lees en gehoord heb is dat Jezus van iedereen houdt, alle mensen zijn gelijk. Je bent geen betere gelovige als je geen TV hebt of zwarte kleding draagt. Je bent een betere gelovige als je Zijn liefde uitdraagt, goed bent voor mensen en liefhebt. Volgens mij gaat het daarom. En ik geloof absoluut niet om in de hemel te komen. Dat zien we dan wel weer. :') Daar maak ik me helemaal niet druk om.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:01

Sammie schreef:
is wrs evangelisch.

Hoeft niet. Bij ons (Ned. Geref) is het een mengelmoes, soms band, soms orgel, soms allebei. Het kan prima samen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:14

Waar valken baptisten onder dan?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:20

Ik wou net zeggen. WIj hebben bij de GKV ook wel bandjes/combo's. Altijd erg leuk, maar wij hebben ook een super goed orgel in de kerk, dus dat vind ik ook heel mooi

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:22

Opgevoed met de doopsgezinde kerk.
Wat me wel aanspreekt in de doopsgezinde stroming is de volwassene doop, op de zomerkampen was er wel altijd een thema uit de bijbel en een ochtend en avondwijding maar verder een vrij geloof(zoals ik het heb ervaren). Ook vrouwelijke dominee.
Mijn vriend is Nederlans Hervormd opgevoed en in ons dorp is dat erg streng, zondag's rust, geen TV op zondag enz. Omdat mijn paard daar stond dus ook niet paardrijden op zondag.

Ook veel in katholieke kerk geweest maar dat spreekt me niet zo aan.
Vorig jaar met kerst in ons dorp naar de gereformeerde kerk geweest vanwege de avonddienst voor kerst met vrouwelijke voorganger (of hoe dat daar ook heet) sprak me ook wel aan.

zoveel stromingen maakt het wel lastig maar als je naar de kerk wil is er altijd wel 1 die je aanpreekt.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:28

Ik ben opgegroeid in de gereformeerd vrijgemaakte kerk,heb ik me altijd goed gevoeld.
Mijn man ging naar de gereformeerde kerk, aangesloten bij pkn.

Ik eilde niet naar de pkn en mijn man niet naar de vrijgemaakte (per dorp/stad is de vrijgemaakte kerk erg verschillend qua streng zijn is me opgevallen)

samen zijn we gaan rond kijken en zijn we bij de Nederkands gereformeerden terecht gekomen.
hier zijn we beide op onze plek.

Ik heb me wel verdiept in pkn en de verschiklen tussen vrijgemaakt en nederlands gereformeerd en christerlijk gereformeerd, dit om tot een juiste keuze te komen, die voor ons goed voelt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:07

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat er bij ons dan hele noten wordt gezongen. Maar onder begeleiding van een orgel en soms ook een piano. En soms is er een koor. Dat is echt heel mooi trouwens.

Ik heb nog nooit ergens in de Bijbel gelezen dat iemand geen TV in huis mag. :')
Dat is echt iets wat mensen zelf verzonnen hebben. Net als de hoeden en de lange rokken. Dat is de vorm die mensen eraan gegeven hebben. Wat ik lees en gehoord heb is dat Jezus van iedereen houdt, alle mensen zijn gelijk. Je bent geen betere gelovige als je geen TV hebt of zwarte kleding draagt. Je bent een betere gelovige als je Zijn liefde uitdraagt, goed bent voor mensen en liefhebt. Volgens mij gaat het daarom. En ik geloof absoluut niet om in de hemel te komen. Dat zien we dan wel weer. :') Daar maak ik me helemaal niet druk om.

Ik heb gisteren gezocht achter de reden van de hoed, en dit stond op wiki.
Citaat:
basis van dit gebruik is te vinden in bijbelteksten uit 1 Korinthe 11, waarin staat: Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd; Maar een iegelijk vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; [1] Ook in het Oude Testament wijzen teksten in deze richting.

En die Tv snap ik helemaal niks van, ik heb een tijd voor zusters van de katholieke kerk gewerkt (wel andere stroming natuurlijk) maar die keken ook lekker tv. Ik kan mij het niet voorstellen dat ze heel hun leven aan god hebben gewijd, en niet naar de hemel mogen omdat ze graag royalty kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:21

Geen Tv begrijp ik wel waar het vandaan komt. Als je ziet wat er allemaal op te zien is; machtswellust, geldzucht, hebzucht, seks en lust, gevloek, geweld. Allemaal hoofdzonden uit de Bijbel. Daarom kiezen zij ervoor dat het niet goed is. Dat begrijp ik wel want ik denk dat je als mens er meer door beïnvloed wordt dan je zou denken. Maar toch zou ik niet zonder mijn tv kunnen :o en er zijn ook goede dingen op te zien, je kiest zelf waar je naar kijkt.