Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:15

DewieDribbel, in XTC zit volgens mij mdma. Weet niet zeker of het exact hetzelfde is. Maar is beter als je gewoon niets gebruikt.. Mensen tolereren drank wat meer dan xtc oid door de naam die het heeft maar ook dit brengt schade aan. Maar goed, ik deed toen ook wel eens wat met drugs dus dit heeft geen zin. Over een paar jaar krijg je ambities hoop ik en dan mindert/stopt het vanzelf. En denk niet dat iedereen hier op z'n zestiende heilig was. En je gebruikt het niet vaak en ik begrijp dat je helemaal niet drinkt? Harddrugs is misschien heftig maar ik denk dat dewiedibbel zich zelf minder beschadigt dan de gemiddelde zesrienjarige. Mits ze niet drinkt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:16

Precies. Vind ook dat je er wel heel licht over doet DewieDribbel. Gezien je nog maar 16 bent, is dat hopelijk over een paar jaartjes wel anders. Dat bedoel ik nou ook met dat je hersenen nog zo lang ontwikkelen.. Met name de prefrontale cortex, net dat deel dat bij volledige ontwikkeling maakt dat je niet zo snel naar drugs grijpt.

Edit: ow. Die "Precies" was bedoeld op de post van Sammie. Wat gaat dit hier hard _O-
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 13-07-14 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:17

Dat zegt me moeder ook altijd! Ik ben wel van plan t volgende festival te kijken wat ik doe zonder. Waarschijnlijk red ik het wel als ik maar niet ga zitten!

Ik weet echt wel dat het slecht is hoor, ik ben niet gek. En ik vind mezelf ook heel dom de volgende dag hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:17

Ik zou geen harddrugs moeten gebruiken, dat is echt not done bij mijn ouders.
Roken mag van mijn moeder wel, mijn vader vind het jammer en ziet liever dat ik stop met roken.
Softdrugs (joint dus) werd niet aangemoedigd, maar toen ze erachter kwamen dat ik het af en toe deed, werd mijn moeder wel pissig. Ze wilde dat ik er direct mee stopte, uiteraard heb ik dat toen ook gedaan.
Mijn vader was er iets rustiger onder, die heeft het zelf ook wel eens gedaan, maar vroeg daarna ook of ik het niet weer deed.
Alcohol was eerst ten strengste verboden, tot mijn ouders gingen scheiden en iets makkelijker werden. Ik mocht op mijn 16de wel drinken, zolang ik voor mijzelf kon blijven zorgen en voor mijzelf kon opkomen. Ik mocht niet gigantisch zat worden. Helaas hebben ze daar niet zoveel vat op, want meestal sliepen ze al.
Door vallen en opstaan ben ik wel verstandiger geworden met het gebruik van alcohol (drink nu bijna nooit, alleen een glaasje wijn op een verjaardag)

Ik schrik wel een beetje dat af en toe harddrugs wel als oke wordt gezien. Vooral als je van dichtbij hebt meegemaakt dat mensen er 'kapot' aan gaan, als ik het even vrij mag vertalen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:19

Danique_G schreef:
DewieDribbel, in XTC zit volgens mij mdma. Weet niet zeker of het exact hetzelfde is. Maar is beter als je gewoon niets gebruikt.. Mensen tolereren drank wat meer dan xtc oid door de naam die het heeft maar ook dit brengt schade aan. Maar goed, ik deed toen ook wel eens wat met drugs dus dit heeft geen zin. Over een paar jaar krijg je ambities hoop ik en dan mindert/stopt het vanzelf. En denk niet dat iedereen hier op z'n zestiende heilig was. En je gebruikt het niet vaak en ik begrijp dat je helemaal niet drinkt? Harddrugs is misschien heftig maar ik denk dat dewiedibbel zich zelf minder beschadigt dan de gemiddelde zesrienjarige. Mits ze niet drinkt.

Ik vind alcohol nieteens lekker :') enkel en alleen dit jaar voor de eerste keer een glaasje Malibu Cola genomen op vakantie. In NL heb ik er geen behoefte aan...

In XTC zit inderdaad MDMA, maar minder dan in een Route 66, dat is pure mdma, maar dat durf ik ook niet

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:20

[***] schreef:
Ik schrik wel een beetje dat af en toe harddrugs wel als oke wordt gezien. Vooral als je van dichtbij hebt meegemaakt dat mensen er 'kapot' aan gaan, als ik het even vrij mag vertalen.

Ik schrik ook van de omgedraaide mentaliteit dat alcohol de grote boosdoener is, maar af en toe harddrugs zeker wel ok is. -O-
Ik denk dat als iemand die medisch geschoold is, of hulpverlener is van zijn stoel valt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:22

Tja.....best een moeilijk iets en dus een goede vraag.

Kijk wat kunnen WIJ (mijn man en ik) zeggen? Mijn man is een legale drugsdealer.... althans zo noemen wij dat dan met een grapje
Oftewel, hij werkt in een coffeeshop en zit aan het verkopersgedeelte. Hij controleert en adviseert.
Wij zijn dus behoorlijk bekend in het 'wereldje'

Ik zie liever niet dat mijn dochter gaat gebruiken,maar dat heeft elke ouder toch wel? Ik zal altijd proberen haar te adviseren het niet te doen. Maar goed, wij waren vroeger ook nieuwsgierig en ons werd het verboden en ja wat ga je dan doen? Stiekem!! En dat willen we niet als ouder! We zijn als de doods dat ze verkeerd spul in handen krijgt
Dan liever toch onder begeleiding van ons en wetende dat je ook het op een veilige verantwoorde manier doet.
Maar nogmaals, wij zijn zo ervaren dat wij dus ook wel heel goed duidelijk kunnen maken, waarom we het afraden

best tegensprekend he, als dat je beroep is ;)

moeilijk verhaal dus.....wat ik zal zei

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:26

Furrow schreef:
[***] schreef:

Ik schrik ook van de omgedraaide mentaliteit dat alcohol de grote boosdoener is, maar af en toe harddrugs zeker wel ok is. -O-
Ik denk dat als iemand die medisch geschoold is, of hulpverlener is van zijn stoel valt.

Maar dat is meer het psychische aspect dan. Drugs is hoe dan okk verschrikkelijk. Fysiek gezien gebruik ik liever een licht pilletje zoals een beetje XTC dan drank.

Op een techno feest of een rave kom je gewoon in een heerlijke flow dan. Uren dansen en heerlijke muziek, dat is dan puur genieten. In die flow kan ik ook nuchter komen alleen ik houd het minder lang nodig en heb meer prikkels nodig om er in te komen. En dat is simpelweg alles. Maar wel heel duidelijk; ik gebruik niets meer. Hooguit twee malibu cola op een avond. Mijn ego is groot genoeg dat ik mijzelf te leuk vind om te vernielen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:28

Mijn moeder heeft ook vele er aan kapot zien gaan (dood, langdurig in trips blijven hangen, vriendinnen in bad trips) maar heeft geen problemen ermee als mijn broers af en toe een joint roken. Ook niet thuis, waren een jaar of 16 toen ze het thuis deden met vriendjes.

Liever thuis en we zijn eerlijk en mam weet wat we uithalen en hoevaak dan dat we het stiekem doet. Ze kon in die tijd zeker 20 jongens noemen waarvan de ouders dachten dat ze heilig waren.

Ze weet/denkt ook wel dat mijn oudere broers eens geëxperimenteerd hebben etc. maar wat wil je? Zie het om me heen enorm vaak gebeuren en de ouders weten van niks omdat ze het verbieden, tja dan heb je wat bereikt als ouder zijnde. Kinderen zitten wel opeens in de afkickkliniek, deden niks toch? Komen vrij en beginnen weer.

Ze keurt niks goed maar verbied niks, behalve bij mij. Maar ja dat komt omdat ze bang is voor verslavingen, ben ook pas 17 dus niet zo gek.

Maar eerlijk, twee xtc in het jaar zal minder schadelijk zijn dan dat gore comazuipen wat veel gebeurt.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:29

ZusJacobs schreef:
Mijn ouders zeiden altijd: we hebben liever dat je thuis dingen probeert dan ergens anders! :')

Eerste x blowen was dan wel niet thuis maar daar is nooit moeilijk over gedaan. Omdat ze zo makkelijk en open zijn verder ook niet drang gehad om andere dingen te proberen. Op mijn 18de verjaardag zelfs spacecake gegeten met familie/vrienden.. :)

Hier precies zo! (Heb alleen nog niks gehad ofzo :') ) Mijn moeder verbied niks maar verteld er wel over en dat het slecht is enzo en staat het dan ook weer niet toe maar ik heb totaal niet de behoefte om iets te gebruiken uit te proberen ofzo... Alcohol net zo, op mijn 15e mocht ik af en toe eens een drankje en vanaf mijn 16e verjaardag hoefde ik het niet meer te vragen ofzo maar toch doe ik dat nog steeds. Ook ben ik nog nooit dronken geweest en ben ook niet nieuwschierig naar het dronken zijn.

Dit hoor ik ook wel vaker: als het absoluut verboden is doen ze het juist wel en gaat het vaak ook goed mis, maar als er over gepraat wordt en het dan toch uitgeprobeert moet worden mag dat thuis en bij die mensen gaat het altijd goed en hebben er meestal niet zoveel behoefte aan.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:33

Mijn moeder is arts... die ziet elk weekend mensen die een pilletje genomen hebben, en dan met hevige pijn in hun borst op de spoedafdeling liggen denken dat ze doodgaan, en daar soms dichtbij komen. Zij heeft ons thuis altijd verhalen kunnen vertellen over hoe het kan misgaan met softdrugs. Mijn twee broers hebben wel eens hun experiment gedaan, één had uiteindelijk eens medische hulp nodig omdat de hartkloppingen na 2 dagen nog niet bedaard waren.
En die rare gedachte die sommige mensen dat harddrugs beter zijn dan alcohol? Daar valt mijn medisch geschoolde moeder lachend van achterover.

Het is erg verontrustend dat mensen zo snel een pilletje nemen en denken dat daar geen slechte dingen mee kunnen gebeuren. Zo'n dingen worden vaak gemaakt door chemiestudenten in een labo, niemand controleert of die pilletjes dan veilig zijn. Ook is het raar dat mensen alle wiet maar als softdrugs behandelen, terwijl er veel soorten zijn waar standaard lsd in verwerkt zit, waarvan bewezen is dat het schade aan de hersenen berokkend. Ik vind het zelf heel vreemd dat er zoveel ouders zijn die druggebruik bij een minderjarige willen toestaan, terwijl het A: tegen de wet is en B: dat brein is nog volop in ontwikkeling! Afblijven! |o

Ook een ouderwets Belgisch tutje... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:34

Ik denk ook dat communiceren 1 van de belangrijkste dingen is. Stel dat er iets mis gaat, je gewoon 1 van je ouders kan bellen en die je dan kan helpen. Dat is denk ik wel het veiligste.

Trouwens 1 of 2 keer een pilletje tegenover coma-zuipen is heel wat anders. Natuurlijk is dat minder schadelijk, omdat het minder is.
Maar als je het wil vergelijken, is het elke dag een pilletje tegenover elke dag een glas alcohol.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:35

"Vroeger" en nu nog steeds worden pillen goed gecontroleerd door de ggd. Als je dan zo een achterlijke bent die te veel eet of de verkeerde, dat is niet de fout van de drugs toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:37

xSlvna schreef:
"Vroeger" en nu nog steeds worden pillen goed gecontroleerd door de ggd. Als je dan zo een achterlijke bent die te veel eet of de verkeerde, dat is niet de fout van de drugs toch.

Is dat echt zo? Het is toch illegaal?
En een oprechte vraag, hoe kun je een verkeerde nemen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:40

Pillen zit mdma in en nog wat stofjes. Wat hier rond gaat is 220 mg (vaak wat minder) en dat is veel voor een eerste keer.
Maar er kan ook in plaats van mdma iets anders (goedkoper) inzitten, mdd als ik me niet vergis.
Deze slaan nauwelijks tot niet in dus je denkt te weinig gehad te hebebn en gaat meer nemen, door die mdd warmt je lichaam op, hartkloppingen en en en. Vreet teveel en je bent dood. Dan krijg je om het zo maar te zeggen koorts, graad of 41 is dodelijk.

Van 1 normale, goede, geteste (ja dat gebeurt gewoon, echt) pil ga je lekker als je lichaam het accepteerd. Niet ieder lichaam reageert het zelfde op mdma maar met mate kan iedereen het aan.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 13-07-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:42

xSlvna schreef:
Pillen zit mdma in en nog wat stofjes. Wat hier rond gaat is 220 mg (vaak wat minder) en dat is veel voor een eerste keer.
Maar er kan ook in plaats van mdma iets anders (goedkoper) inzitten, mdd als ik me niet vergis.
Deze slaan nauwelijks tot niet in dus je denkt te weinig gehad te hebebn en gaat meer nemen, door die mdd warmt je lichaam op, hartkloppingen en en en. Vreet teveel en je bent dood.

220 is veel hoor! Hier meestal 150-200....

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:42

Het is natuurlijk net in welke mate je het gebruikt. Teveel van alles is niet goed voor je. Teveel roken, alcohol, vet eten, zelfs water :')

Ik ben nu 19, drink amper, nog nooit gerookt en geen drugs. Was altijd fel op tegen en wou ook absoluut geen vriend die ermee bezig was o.i.d. Ik vind hard drugs sowieso not done, snap niet waarom dat nodig is. Softdrugs (met name wiet) is vooral veel ter sprake gekomen omdat mijn vriend dit vroeger veel geblowt heeft. Liefde maakt blind? Nah, nee, niet echt. Ik ben me goed bewust van wat het kan aanrichten en mijn vriend al helemaal gezien hij Life Sciences studeert, echter heb ik er nu minder moeite mee dan eerst. Het is ook de reden waarom je het doet natuurlijk, hoe vaak en dergelijke. Ik probeer het niet goed te praten, maar ik ga absoluut niet alle mensen over een kam heen scheren. Merendeel van de jongeren doet het op feesten omdat 'iedereen het doet' of om erbij te horen. Tja, nooit de juiste instelling, voor geen enkele actie.

Mijn ouders dachten vroeger dat ik super losbandig zou worden, echter ben ik de netste van de hele familie zo odnerhand :') Het boeit mij gewoon niet. Ik heb wel met mijn moeder veel gesprekken over de ruzie's die ik met mijn vriend over dit onderwerp gehad, waarin ze me wel wat 'realistischer' naar de situatie heeft laten kijken. Ik ben nog steeds niet echt compleet tollerant erin, maar kan zijn punten ook wel begrijpen :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:43

[***] schreef:
xSlvna schreef:

Is dat echt zo? Het is toch illegaal?
En een oprechte vraag, hoe kun je een verkeerde nemen?

Iets aannemen van iemand die je niet kent waar meer dan 250 mg in zit... Als je m dan meteen helemaal neemt ben je, vind ik, zo goed als dood of in coma

Anoniem

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:44

Juist, nu begrijp ik het wat beter :)
Ben niet gigantisch thuis in de harddrugs..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:44

DewieDribbel schreef:
xSlvna schreef:
Deze slaan nauwelijks tot niet in dus je denkt te weinig gehad te hebebn en gaat meer nemen, door die mdd warmt je lichaam op, hartkloppingen en en en. Vreet teveel en je bent dood.

220 is veel hoor! Hier meestal 150-200....

Hier gewoon 220, komen vers van de drukkerrij en worden direct gehaald bij de mensen die ze daar ophalen (groothandelaars die ik en vrienden persoonlijk kennen) . Van anderen zou ik ze nooit aannemen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:46

Nee ik ook niet! Ik ken 1 jongen waar we bij halen. Als ik hoor dat t van een ander komt neem ik t niet. Veelste eng

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:48

Overigens, als je van een goede pil je lichaamsgewicht in mg neemt (60 kg is 60 mg) geloof ik echt niet dat je daar ziek van kan worden of je moet toevallig allergiesch ervoor zijn. Cocaïne speed etc. 'Ken' ik ook maar gaat mij vele malen te ver.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:49

Je kunt je pillen inderdaad laten testen bij een GGD of verslavingszorgsinstanties. Als je dan toch zo onverstandig bent dat je het gebruikt wees dan wel zo verstandig om ze te laten testen. Er is op het moment veel troep in omloop.

http://www.trimbos.nl/webwinkel/product ... n_web.ashx

Wellicht is het verstandig voor de jongeren onder ons om bovenstaand linkje even door te nemen. Het is echt bewezen dat drugs en alcohol gebruiken op jonge leeftijd <18 erg schadelijk kan zijn of in de toekomst schadelijk kan worden.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:51

Dat is roken, drinken, ritalin, ADHD pilletjes ook... Het is zelfs bewezen dat als je je hele leven Ritalin slikt tegen ADHD, dat dat schadelijker is dan elk weekend aan de harddrugs

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:52

Maarja de kindertjes wel met jonge leeftijd volstoppen met ritalin. Als 10 jarige kindjes.