Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:22

Niet af laten bluffen hoor, ga naar juridisch loket en stel een mooie brief op, goeie die je dan nog van werkweigering kan betichten. Maar je moet je gelijk wel opeisen, want ze willen het overduidelijk niet in redelijkheid oplossen. Dan maar gewoon met de wet in de hand je recht halen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:23

Er werd me een andere periode geboden om vakantie op te nemen, dit is echter niet wat ik wil omdat ik een jong kind heb die dit jaar voor het eerst zomervakantie heeft.
Ik heb nog geprobeerd om dan in augustus vakantie op te nemen, dat kon niet want er gaan dan al meer dan de helft van de werknemers met vakantie, wat wij overigens te maken hebben met de werknemers van de andere stations vind ik wat vreemd, maar goed, deze manager scheert alles over een kam wat dat betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:27

Je hoeft ons niet te overtuigen hoor :) Sommige managers doen gewoon hun vak beroerd (of krijgen van het hoofdkantoor de opdracht om op rare manieren te bezuinigen, zoals met voorraad en vervanging.)
Dan heb je niets meer aan constructief overleg, dan moet je gewoon de strijd aan gaan. Of niet - dan weet je nu dat je geen vakantie hebt en dan kun je je daarbij neerleggen. Dat is geheel aan jou.

Maar zo lang jij het hun niet moeilijk maakt, gaan zij jou niet tegemoet komen - waarom zouden ze? Zolang ze jou af kunnen bluffen hoeven zij niets te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:29

Ik hoop dat je wel lid van de vakbond bent geworden, daar willen ze meestal geen gedonder mee. Hoe je het ook wend of keert, de manager zit fout maar ga jij op je strepen staan en dat recht heb je dan kun je naar je contractverlenging wel fluiten heb ik zo het gevoel. En dat weet die manager ook.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:20

Klein probleempje is dat ik mijn vakantie niet op papier heb staan, wel staat/stond het in de agenda van de assistent manager dus ik heb het ook bij haar opgevraagd.
Ze vertelde me echter dat ik daar niks aan zou hebben omdat de huidige manager van mening was dat vakantie's plannen geen taak voor de assistent is en dus de planning niet over wilde nemen.
Nu verteld de manager weer dat elk station een lijstje met vakantie data's had, en dat hij daarom van iedereen een bevestiging wilde via mail, anders werd het voor hem te onoverzichtelijk.

Ik ben wellicht te goed van vertrouwen geweest, maar dat vertrouwen gaf onze vorige manager ook terug en dat is heel fijn werken.
En inderdaad, we horen her en der wel geluiden mbt bezuinigingen, en misschien wil hij me er ook wel uit werken omdat ik nu ineens m'n mond open trek en m'n contract toch op z'n eind loopt.
We zullen het wel zien, ik word alleen heel moe van dat welles-nietes spelletje, en dat wijzende vingertje van de manager.
Natuurlijk heb je je verantwoordelijkheid te nemen in bepaalde zaken, maar geregeld is geregeld en iedereen is gelijk wat mij betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:52

different1 schreef:
Ze vertelde me echter dat ik daar niks aan zou hebben omdat de huidige manager van mening was dat vakantie's plannen geen taak voor de assistent is en dus de planning niet over wilde nemen.

Dat is niet correct. Als jij vakantie aanvraagt en je krijgt niet binnen korte termijn te horen dat je vakantie geweigerd is, dan is je vakantie goedgekeurd. En jij kunt beslist voldoende aannemelijk maken dat jij het wel op de geldende manier hebt aangevraagd en dus staat de vakantie.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:28

Ik ga even de advocaat van de duivel spelen. (niet dat ik het niet heel vervelend voor je vind).

Als ik het goed begrijp hebben jullie bij de vorige manager aangegeven wanneer je vakantie wilde en dat is ergens opgeschreven maar nooit officieel bevestigd? alleen onderling.

Als er dan een nieuwe manager komt en alles is op zon manier geregeld dan is het toch logisch dat hij dit opnieuw moet controleren. En vraagt netjes aan iedereen dit te bevestigen. Bij mijn werk word altijd alles per mail bevestigd. Dit is niet alleen voor hun ook voor je zelf. jij hebt daar zelf ook een verantwoordelijkheid in. Jij zegt ik heb niet altijd tijd om terug te mailen. Dat is natuurlijk geen argument.
Hoe lang weet je nou al dat je toch staat gepland tijdens je vakantie trouwens?

Ik vind wel dat jouw manager wel tegemoet mag komen hoor maar wil even het verhaal van de andere kant bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:42

bliver schreef:
Als er dan een nieuwe manager komt en alles is op zon manier geregeld dan is het toch logisch dat hij dit opnieuw moet controleren. En vraagt netjes aan iedereen dit te bevestigen.

Nee, dat is niet heel logisch, dat is iets dat tussen oude manager en nieuwe geregeld moet worden, daar hebben de overige werknemers in principe niets mee te maken. Dat het handig is om even te zeggen 'dit staat er nu, klopt dat' ben ik het best wel mee eens, maar de manager kan geen rechten ontlenen aan het niet-bevestigd krijgen van een afspraak die er al is. Al helemaal niet als er met die mails ook het een en ander foutgegaan is.

Advocaat voor de duivel is in dit geval werkelijk voor 'de duivel' - een manager die zijn eigen fouten wil afwentelen op de TS.

Citaat:
Ik vind wel dat jouw manager wel tegemoet mag komen hoor maar wil even het verhaal van de andere kant bekijken.

De manager moet de TS niet tegemoet komen, de manager moet de wet volgen. En dan kan de TS hem eventueel tegemoet komen om samen een oplossing te vinden.

Daarnaast is het het vak van manager om, nou ja, te managen, en dat houdt dus in dat hij ook daarom al wat extra verantwoordelijkheid draagt om dit soort zaken ook werkelijk op te lossen.

(Maar goed - dat gaat dus niet gebeuren als je dat niet met duidelijke wettelijke basis op je strepen gaat staan.)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:10

Ik ben het met je eens dat de nieuwe manager de nieuwe"oude" afspraken dient over te nemen. Maar blijkbaar stond er nergens officieel wie wanneer vakantie heeft. Als dat duidelijk was geweest had niemand dat te bevestigen. Ik kan ook niet uit ts dr verhaal opmaken of de oude manager haar werk helemaal goed heeft overgedragen. als de oude manager niet goed heeft bijgehouden wie wanneer vakantie heeft en de nieuwe moet dit maar zelf uitzoeken is per mail bevestigen toch normaal. is er onderling ook niet over gepraat? dat andere werknemers zeiden over het bevestigen per Mail?Bevestigen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:22

bliver schreef:
Maar blijkbaar stond er nergens officieel wie wanneer vakantie heeft. Als dat duidelijk was geweest had niemand dat te bevestigen. Ik kan ook niet uit ts dr verhaal opmaken of de oude manager haar werk helemaal goed heeft overgedragen.

Dat is niet relevant - problemen die daaruit voortkomen zijn een probleem voor het bedrijf en niet voor de werknemer. Dat moeten ze onderling oplossen, en niet de gevolgen bij de werknemer neerleggen. De wet is er overigens ook heel duidelijk over: als je een vakantie hebt aangevraagd en het is niet afgewezen binnen bepaalde tijd, dan staat die vakantie. Dat is de afspraak die is gemaakt en nog steeds staat.

Citaat:
als de oude manager niet goed heeft bijgehouden wie wanneer vakantie heeft en de nieuwe moet dit maar zelf uitzoeken is per mail bevestigen toch normaal.

Nee, dat is dus niet normaal. Maar bovendien zijn de gevolgen voor het bedrijf. Het zou niet anders zijn als de oude manager een foute factuur (in het voordeel van de klant) aan een klant heeft gestuurd. Als die klant die verder gewoon heeft betaald, is het voor die klant gedaaan, klaar, uit. Dan kun je niet ineens aankomen met 'oh, trouwens, we willen toch nog even opnieuw je opdrachtbevestiging en we sturen een nieuwe factuur'. Bedrijfsrisico - jammer dan, pech gehad.

Zoals gezegd - er valt best te proberen er met de werknemer uit te komen. Maar dat begint met 'ik weet dat wij een fout hebben gemaakt, maar we komen in de problemen, wat vind jij een aanvaardbare oplossing.' En heel beslist niet een 'oh ja, btw, je hebt helemaal geen vakantie'. Want dat is gewoon zowel onfatsoenlijk als dus niet volgens de wet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:33

Ik ben nog steeds benieuwd hoe lang ts het rooster al weet voor je aan de bel hebt getrokken. ik ben gewoon van mening dat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Ts geeft aan dat ze zelf niet eens weet wanneer ze vakantie had gevraagd. Mij zou het niet gebeuren eerlijk gezegd. Altijd zwart op wit mijn bevestiging. Geld trouwens ook voor mijn contractverlenging. In deze tijd moet je gewoon niet meer zo naïef zijn van het komt wel goed.

Je hebt trouwens gelijk dat het per wet geregeld is dat ze je vakantie níet zomaar terug kunnen draaien en als je niet binnen twee weken ( dacht ik) antwoord hebt het automatisch geaccepteerd moet worden, maar dan moet je wel kunnen aantonen wanneer je verlof hebt aangevraagd. Als het nergens staat geschreven en je weet het zelf níet hoe moet een nieuwe manager dit dan weten als het werk niet goed is overgedragen.

Nog even voor de duidelijkheid. Heb je de mails nou echt niet Gehad? Of niet gelezen omdat je er geen tijd voor had gevraagd zoals je net zei

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:58

bliver schreef:
en als je niet binnen twee weken ( dacht ik) antwoord hebt het automatisch geaccepteerd moet worden, maar dan moet je wel kunnen aantonen wanneer je verlof hebt aangevraagd.

Dat hoeft natuurlijk niet. Als het al een tijd in de agenda stond daar maakt het niet uit wanneer het precies is aangevraagd en hoe, dat is op zich voldoende bewijs dat de aanvraag bij het bedrijf bekend was. Het is dan aan het bedrijf om aan te tonen dat ze een gemotiveerde afwijzing hebben gestuurd binnen de termijn. Dat kunnen ze niet, want dat hebben ze niet gedaan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:08

Shadow0 schreef:
bliver schreef:
en als je niet binnen twee weken ( dacht ik) antwoord hebt het automatisch geaccepteerd moet worden, maar dan moet je wel kunnen aantonen wanneer je verlof hebt aangevraagd.

Dat hoeft natuurlijk niet. Als het al een tijd in de agenda stond daar maakt het niet uit wanneer het precies is aangevraagd en hoe, dat is op zich voldoende bewijs dat de aanvraag bij het bedrijf bekend was. Het is dan aan het bedrijf om aan te tonen dat ze een gemotiveerde afwijzing hebben gestuurd binnen de termijn. Dat kunnen ze niet, want dat hebben ze niet gedaan.

nog even voor de duidelijkheid. Ik vind dat TS gewoon haar vakantie moet krijgen hoor. Ik vind sowieso dat een bedrijf rekening moet houden met wie wel en geen kids heeft. Ook in dit geval zou het bedrijf gewoon met TS naar een oplossing moeten zoeken ipv zo op de strepen te staan. Die manager moet gewoon zijn best doen om alle werknemers tevreden te houden, maar helaas word dat nog maar zelden gedaan in deze tijd omdat er zat werknemers zijn. Het is niet leuk dat je mensen niet zomaar meer kan vertrouwen als ze iets toezeggen, maar het gebeurt zoveel. Daarom voor de toekomst. Alles zwart op wit laten bevestigen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 08:05

Er was wel een planning van alle vakantie's, dit stond vast in de agenda van assistent manager.
De eerste 4 mails heb ik werkelijk niet gekregen, pas na meerdere keren aan de bel trekken en m'n mailadres meerdere keren door gegeven te hebben is het nu wel gelukt.

Ik heb direct toen t rooster van deze maand bekend was aan de bel getrokken mbt mijn vakantie, en heb gezegd dat als het nu niet mogelijk was ik in augustus wel vakantie op wilde nemen.
Daar ik wss te lief ben, heeft de manager me wat overbluft door telkens de bal terug te kaatsen en te schermen met t feit dat ik m'n vakantie niet aan hem heb door gegeven.
Echter zat het me niet lekker, ben ik met vrienden gaan praten en dus info op internet gezocht.

Onze oude manager is plotseling uit functie gezet, hoe en waarom weten wij niet.
De AM heeft wel alles netjes over willen dragen voordat ze in de ZW ging, maar dit heeft de nieuwe manager niet geaccepteerd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:10

in dat geval moet je voor jezelf een keuze maken. Gewoon op strepen staan want je hebt recht op vakantie met de kans dat je contract niet verlengd gaat worden gewoon omdat die nieuwe manager een eikel is. of iets subtieler ermee omgaan en eerst je contractverlenging veilig stellen en daarna pas door zeuren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:29

Persoonlijk zou ik me nog heel even rustig houden tot m'n contract is verlengd. Vervolgens zou ik al m'n vakantiedagen en overuren optellen en naar de manager gaan en vragen wanneer je deze weken kan opnemen? En tot die tijd geen extra diensten meer draaien. Gewoon nee zeggen en telefoon uit als je vrij bent. Of op stil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:48

Jennyj01 schreef:
Persoonlijk zou ik me nog heel even rustig houden tot m'n contract is verlengd. Vervolgens zou ik al m'n vakantiedagen en overuren optellen en naar de manager gaan en vragen wanneer je deze weken kan opnemen? En tot die tijd geen extra diensten meer draaien. Gewoon nee zeggen en telefoon uit als je vrij bent. Of op stil.

Dit is wel een wijze raad, eerst zorgen voor verlengen. Hebben jullie ook een wederzijdse opzegperiode??

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:10

Wanneer loopt eigenlijk je contract af?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:02

Mijn contract word met een half jaar verlengd per 1-8.
Hij zegt z'n best te gaan doen om me nog ergens een dag vrij te geven, net als dat ik na de operatie van m'n kind 4 a 5 dagen vrij zal krijgen.
Echter krabbelde hij later weer een btje terug dat hij niks kan beloven.
Ook verteld hij verschillende dingen, tegen m'n collega zegt hij geen rekening te houden met kinderen en dat ik dan maar een andere baan moet zoeken.(het is collega's opgevallen dat ik geen vakantie heb op t rooster)
Tegen mij zegt ie dat kinderen hem aan t hart gaan en absoluut voor gaan op werk.

Ik vind het allemaal erg ongeloofwaardig, er zijn nog meer dingen gebeurd en gezegd waar hij nu op terug komt etc.
Wederom schuift hij veel, zo niet alles, af op de vorige manager waar wij graag voor werkten.
Anyway, nu geen vakantie dus maar wel een contractverlenging.
Kon ook haast niet anders, zitten nu al met een heel krap personeelsbestand, maar toch.
Jammer dat het een half jaar is terwijl ik nu een jaarcontract heb, maar daar wist hij natuurlijk een draai aan te geven dat ik dan sneller een vast contract kan krijgen, alsof t verplicht is eerst 3x te verlengen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:13

Maar je weet nog niet wanneer je je uren kan opnemen? Lekkere manager zeg die jou situatie met de rest van het team bespreekt. Het is natuurlijk niet een kwestie van kunnen maar van willen. Als jij morgen een been breekt zit je 6 weken thuis en dan loopt het bedrijf gewoon door. Mocht het bedrijf zonder jou niet meer functioneren dan neem ik aan dat je daar ook een behoorlijke vergoeding voor krijgt.
En zo'n onmisbare kracht ga je niet nog eens een contract voor 6 maand geven. Die bind je gelijk aan je met een contract voor onbepaalde tijd.
Nogmaals mijn advies: neem al je uren op de komende contract periode want dit is een rare situatie en straks doe je jezelf tekort.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:18

different1 schreef:
Mijn contract word met een half jaar verlengd per 1-8.
Hij zegt z'n best te gaan doen om me nog ergens een dag vrij te geven, net als dat ik na de operatie van m'n kind 4 a 5 dagen vrij zal krijgen.
Echter krabbelde hij later weer een btje terug dat hij niks kan beloven.
Ook verteld hij verschillende dingen, tegen m'n collega zegt hij geen rekening te houden met kinderen en dat ik dan maar een andere baan moet zoeken.(het is collega's opgevallen dat ik geen vakantie heb op t rooster)
Tegen mij zegt ie dat kinderen hem aan t hart gaan en absoluut voor gaan op werk.

Ik vind het allemaal erg ongeloofwaardig, er zijn nog meer dingen gebeurd en gezegd waar hij nu op terug komt etc.
Wederom schuift hij veel, zo niet alles, af op de vorige manager waar wij graag voor werkten.
Anyway, nu geen vakantie dus maar wel een contractverlenging.
Kon ook haast niet anders, zitten nu al met een heel krap personeelsbestand, maar toch.
Jammer dat het een half jaar is terwijl ik nu een jaarcontract heb, maar daar wist hij natuurlijk een draai aan te geven dat ik dan sneller een vast contract kan krijgen, alsof t verplicht is eerst 3x te verlengen...

Je weet ook dat je hem gewoon voor het blok kan gooien hé?
"Ja joh, jij loopt tegen mijn collega's te verkondigen dat je met kinderen geen rekening kan houden en tegen mij zit je mooi weer te spelen dat kinderen je aan het hart gaan. Wat is dat voor banketstaaf? Wie zit je te bedonderen?" Dan heeft hij wel in de gate dat je niet voor de poes bent en ook met je collega's praat. Zou hij toch moeten weten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:40

voor eventuele bewijslast zou het wel handig zijn om een kopie te hebben van die eerste 4 mails die wel naar collega's zijn gestuurd. Dan kun je in ieder geval aantonen dat, of jou email adres er helemaal niet bij staat of dat de mails naar een totaal verkeerd email adres zijn gestuurd. Mag aannemen dat je wel een kopietje via je collega's kunt bemachtigen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:59

Over de a.m is ook een en ander gezegd waar hij zich vast gepraat heeft, zij gaat dit aankaarten bij hem want ze is absoluut niet blij met deze gang van zaken.

Ik kan zeker aan kopietjes van de gemiste mails komen.