ongeluk: selfie maken in ambulance en op internet zetten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:39

Dreamy schreef:
Laatst had een oud collega een foto geplaatst van hem en z'n vriendin en daartussen...

Ik dacht dat het een aangekleed appelkistje was met een appel zichtbaar :') was ook bij zo'n boom genomen. Vond het toch wat raar..

Las ik de reacties, bleek het hun, te vroeg, doodgeboren kindje te zijn..
Sorry, ik vind het echt erg voor ze, maar dat zet je toch niet zo als profielfoto op je Facebook?
:=
Gewone foto zou ik nog "onzichtbaar" maken, zodat ik het niet hoef te zien. Maar om de profielfoto kun je dus haast niet heen.

Poeh dat is wel heftig. Maar ja, als je voor FB kiest dan kies je ook daarvoor. Je zit compleet in andere mensen hun leven. En dat is voor nieuwsgierige mensen heel erg leuk. Het is een soort Story of Prive maar dan over 'gewone' mensen. Maar je leest ook veel ellende en dingen die je liever niet wilt zien of horen.
Ik heb ervoor gekozen om dit niet te willen. Geeft zoveel meer rust. Maar dat is een andere discussie.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:59

Dreamy schreef:
Laatst had een oud collega een foto geplaatst van hem en z'n vriendin en daartussen...

Ik dacht dat het een aangekleed appelkistje was met een appel zichtbaar :') was ook bij zo'n boom genomen. Vond het toch wat raar..

Sorry, ik vind het echt erg voor ze, maar dat zet je toch niet zo als profielfoto op je Facebook?
Gewone foto zou ik nog "onzichtbaar" maken, zodat ik het niet hoef te zien. Maar om de profielfoto kun je dus haast niet heen.

tja, klinkt rot maar ik zeg dan jouw probleem, dan verwijder je ze toch lekker?
ik snap het wel, ik heb zelf ook 2 kids verloren en die foto komt 2 keer per jaar tevoorschijn.... op wereldlichtjesdag, en hun sterfdag
Iemand die daar problemen mee heeft gaat maar lekker weg. Het hoort bij mijn leven. En mijn leven,mijn fb, mijn keus

Dreamy

Re: ongeluk: selfie maken in ambulance en op internet zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:04

Heb hem niet eens in mijn lijst, maar zag hem via via op mijn wall en nu elke keer tussen "mensen die jij misschien kent".
En ik laat iedereen z'n leven leven en dingen op fb posten, zoals ik al zei als ik het niet wil zien dan zet ik het wel onzichtbaar of ik ontvriend ze. Maar om een profielfoto kom je bijna niet heen en ik vind het best "schokkend".

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:18

Suzanne F. schreef:
Ik denk maar zo: Als je nog een selfie kan maken als je in de ambulance lligt, dan hoor je er niet echt te liggen.

Mwoah, dat vind ik dan wel weer heel erg zwart-wit.
Jaren geleden viel ik van een paard en moest ik ook met de ambulance naar het ziekenhuis. De schade bleef gelukkig beperkt tot mijn ribben/rug en longen maar met mijn koppie was er niks mis. Dus in theorie was ik op dat moment best in staat geweest om een selfie te kunnen maken.
Niet iedereen die in een ambulance wordt meegenomen is in kritieke toestand. Of het nou zo nodig is om foto's van het ritje te maken is natuurlijk een andere vraag.

Over die foto van het overleden kindje: ik ben zelf nog niet zwanger geweest, laat staan dus dat ik me kan voorstellen hoe het is om een kindje te verliezen. Ik kan daar dus moeilijk over oordelen wanneer ouders ervoor kiezen om dat soort foto's op FB te zetten. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het als vervelend of zelfs schokkend ervaren wanneer ze een dergelijke foto voorbij zien komen, maar ik neem aan dat de foto er niet vies heeft uitgezien? Het zal hooguit wat luguber zijn geweest. "Vroegah", toen ik nog oppaste bij diverse gezinnen in de straat, waren er twee gezinnen waar een dood kindje geboren was. Beide gezinnen hadden een foto van hun kindje in de woonkamer staan en afgezien van de minuscule donkere vlekjes in het gezicht kon je niet zien dat het levenloze kindjes waren. In eerste instantie vond ik het een beetje gek, ik was toen ook een jaar of 15 dus ik kon me sowieso moeilijk indenken waarom je dat als ouder zou doen. Maar later begreep ik beter dat het eigenlijk heel mooi was dat ze zoiets deden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:09

lando2 schreef:
Ik werk op een spoedgevallendienst / ambulancesienst, wij worden echt helemaal gek van die selfies! Er worden zelfs tijdens onderzoeken of als de dokter aan het hechten is foto's gemaakt, we moeten echt zorgen dat we niet tegen onze wil op FB komen *-:)

bij deze vrouw stond de ambu medewerker er ook op op de achtergrond. het is dus echt zo erg. :oo

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:15

Wat raar := Hier heb ik vannacht over gedroomd, kom ik nu dit topic tegen :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:58

Wat oordeel over anderen? Niet meer als normaal als ik zo'n figuren op mijn facebook heb. Die verwijder ik dan gewoon :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:33

Ik ben in januari afgevoerd met de ambulance, ik had extreem last gekregen van mijn hartritmestoornis in de dierentuin. Joepie de poepie, ik was gelijk de hoofdattractie voor alle bezoekers ;) Al snel was duidelijk dat ik gelukkig volledig buiten levensgevaar was, maar ik moest wel door een andere ambulance opgehaald worden ivm dat het om je hart gaat (ambulance nr 1 was zo'n auto'tje met maar 1 mannetje en die mocht mij niet vervoeren). Ondanks de stress/schrik/het rotgevoel, probeerde ik het luchtig te houden voor mezelf en zat ik er aan te denken om een foto te maken van alle starende mensen, terwijl ik de ambulance in werd geschoven. Heb ik toen toch maar niet gedaan, ik was veel te druk bezig met wat er allemaal gebeurde en had ook helemaal geen zin om mijn telefoon te pakken.

Uiteindelijk, toen ik lag te wachten op de eerste harthulp, aangekoppeld aan alle snoeren/apparaten/etc. heb ik mijn moeder een "thumbs up" en "zen" foto laten maken. In eerste instantie om door te sturen aan mijn paps en vriend. Ik wou ze even laten weten dat ze zich geen zorgen moesten maken en laten zien dat ik er niet als een kasplantje bij lag. Maar het was ook om de tijd te doden en gewoon even wat afleiding van al die apparaten te hebben. Ik heb nog heel even overwogen om de foto ook op FB te zetten, omdat dit echt weer typisch zoiets stoms is wat mij moet overkomen. Je gaat lekker naar de dierentuin en mag binnen een uur het park weer verlaten via de VIP uitgang ;) Maar ik dacht dat andere mensen het ook wel eens als zielig doen of aandachttrekkerij zouden kunnen beschouwen, dus ik heb het toch maar niet geplaatst.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:39

Ojajoh schreef:
Dreamy schreef:

tja, klinkt rot maar ik zeg dan jouw probleem, dan verwijder je ze toch lekker?
ik snap het wel, ik heb zelf ook 2 kids verloren en die foto komt 2 keer per jaar tevoorschijn.... op wereldlichtjesdag, en hun sterfdag
Iemand die daar problemen mee heeft gaat maar lekker weg. Het hoort bij mijn leven. En mijn leven,mijn fb, mijn keus

Dat wil nog niet zeggen dat je zomaar foto's van dode mensen kunt plaatsen, dat kun je toch zelf ook wel bedenken? Kies dan gewoon voor een mooie tekst en (indien) mogelijk een oude foto op een leuk moment met diegene.

Je moet hier eens een foto in memoriam plaatsen van een paard wat is ingeslapen of geschoten. Dan staat ook heel bokt op de achterbenen dat dat schokkend is.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:42

Ik vind het echt raar dat mensen zoveel selfie's maken en waarom zelf in de ambu? Zelf vind ik het altijd een beetje aandachttrekkerij van kijk mij nu eens zielig zijn, vooral als ze ontzettend vaak een selfie plaatsen. Ik snap dat je je verveelt en dan foto's gaat maken maar dat hoef je dan toch niet gelijk op facebook of twitter te plaatsen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:04

aan de andere kant... Waarom zou je zo'n gebeurtenis in je leven niet delen? Als we het over facebook hebben... Meestal gaan er allemaal mensen 'hoe gaat het met je??' en 'wat schrikken, hoe is het nu?' op je wall plaatsen, waarna andere mensen weer gaan vragen wat er aan de hand is. Dat had ik tenminste toen de ambulancbroederse mij de eerste keer uit de bak hadden opgeraapt... Toen had ik zelf niets geplaatst, omdat ik een mega hersenschudding en geheugenvetlies had. Ik was helemaal helder bij het breken van mijn rug, daarom dacht ik dat ik het net zo goed even kon vertellen. Dan weten ze ook waarom ik de komende maanden niet op een paard zit.
Als jede meest onbenullige dingen kan plaatsen als een foto van je ontbijt en tvshows waar je op dat moment naar kijkt, waarom dan niet een foto als je in de ambu/in ziekenhuis ligt? Ik zou wel oppassen met schokkende foto's en andere mensen op de foto.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:20

Ik snap wel dat mensen overal foto's van maken! Ik hecht veel waarde aan mijn herinneringen en foto's leggen ze mooi vast. Ik deel niet echt veel daarvan op facebook, maar als ik dat wel deed, wat is daar dan mis mee? Momenten delen is leuk maar kan ook handig of fijn zijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:24

Ik heb een dag naar mijn ongeluk een foto geplaatst van de röntgenfoto van mijn gebroken been. Maar toen lag ik al rustig en wel in het ziekenhuis bed en was ik al geopereerd en alles. Meer om in één klap iedereen te laten weten hoe en wat.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:39

Ik maak al jaren selfies voor op facebook enz, begon al met hyves. Als een ander een foto van mij maakt sta ik er toch dom op :') Als ik het zelf doe ben ik wie ben zeg maar.

Vind niet gauw iets vreemd, alleen foto's van eten op facebook zetten wel. Ik zet niet zoveel op facebook, houd mijn leven liever wat meer prive. Maar aan de andere kant, vorig jaar lag ik in het ziekenhuis, wilde het wel op facebook zetten, maar ben altijd bang dat mensen juist niet reageren.
Lieve reacties waardeer ik altijd. Of reageren op mensen die ik niet zo goed ken, het geeft een goed gevoel om mensen blij te maken.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:26

Sjonge jonge, ik zie op facebook ook wel eens ziekdnhuisfoto's voorbij komen en vind het echt van kijk mij eens. Toen ik mee in de ambulance ging heb ik de hele route moeten braken. En aan fotos maken was wel het laatste waar ik aan dacht, vond het al erg genoeg dat mn ouders me later zo zagen.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 02:35

Selfies ?
Niks mis mee !
Maar er zijn grenzen...
Ik maak selfies bijv voor profielfoto of snapchat of noem maar op :)
Maar ik ga de grens niet over !
Ik ga niet doodleuk een selfie maken van m'n knie in het ziekenhuis.
Ik lig regelmatig in het ziekenhuis , sommige verpleegsters ect. Kennen mij al (van gezicht)
Ik ben dus erg uhm ja fragiel :')
En m'n knie is er van alles mis mee dus ik lig er vaak .
Maar ik heb echt werkelijk nog nooit een selfie gemaakt in een ziekenhuis !
Laatst zag ik ook een selfie bij een begrafenis ...gewoon onrespectvol !
Kijk zoals ik al zei : selfies ? Niks mis mee!
MAAR: je hebt zo z'n grenzen ! ;)
En mens vergeten dat .

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:45

Maar dat zijn jou grenzen, die grens is niet algemeen. ;) Het zal mij namelijk een worst wezen of iemand een selfie in het ziekenhuis maakt. Een begravenis vind ik een ander verhaal, maar in het ziekenhuis? Zolang er geen mensen ongewild op de foto staan zie ik het probleem niet. Wanneer ik in het ziekenhuis ligt wil ik ook graag aandacht.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:02

Lijkt me vandaag echt een competitie geworden om de spannendste FB te hebben of de meest reacties uit te lokken.
Wat hebben mensen er aan om jouw ziekenhuis foto te zien ? Buiten dat je dan even 'het' gespreksonderwerp bent. Degenen die echt met je inzitten bellen wel en of komen even langs.
Sensatie kun je ook later face to face delen met een goede borrel. Lijkt me een stuk persoonlijker dan alles meteen op fb te gooien.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:36

Manlief heeft op mijn verzoek ook een foto gemaakt nadat ik gevallen ben en opgeraapt door een ambulance en op facebook geplaatst. Hierop was alleen mijn gipspootje te zien.

zelf heb ik een dag later bij een verband/gipswissel ook foto's gemaakt van mijn been zonder iets om. De waren voornamelijk om manlief te laten zien omdat hij er niet bij was. Deze zijn dan ook niet op facebook beland.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:36

Naja, aan de andere kant bereik je wel snel veel mensen via FB. Toen eerst mijn oma en later dat jaar mijn opa ziek waren (en uiteindelijk na een kort ziekbed zijn gestorven), hebben wij op FB een groep aangemaakt voor de familie. Als we langs waren geweest konden we daar updates plaatsen en konden we bespreken wie wanneer langs zou gaan. Dat werkte super goed, want iedereen was snel op de hoogte en we waren niet steeds uren bezig met iedereen bellen (want vaak blijf je toch ongemerkt weer veel te lang kleppen en je moet steeds weer heen en weer bellen om dingen te bevestigen of te veranderen).

Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je in het ziekenhuis ligt en wanneer je toch al je dagelijks hebben en houwen op FB zet, je zoiets ook deelt. Gaat lekker vlot, iedereen gelijk op de hoogte! En waarom mag je het wel delen als je naar een super vet feest bent geweest, je mee hebt gedaan aan de Mudrun, je een geweldige strandrit hebt gemaakt met je paard, etc. maar mag je niet delen dat je een ongeluk hebt gehad, of voor onderzoeken in het ziekenhuis bent? Dus je mag iedereen wel altijd laten zien hoe fantastisch het met je gaat en hoe geweldig je leven is, maar zodra je want mankeert en dit deelt, ben je een zielige aandachttrekker.

Wat ik wel vre-se-lijk irritant vind, is van die mensen die alleen maar van die zielige dingen posten. Echt dat aandacht trekker, nooit wat positiefs schrijven. Dan hebben ze bijv. een geweldig paard, maar lees je alleen maar berichten over dat het zo slecht gaat, dat het nooit wat zal worden, dat hij weer lastig was met het inrijden, om blijkbaar maar te horen dat het echt niet zo slecht gaat en dat ze gewoon door moeten blijven zetten. Of mensen die lichamelijk of geestelijk wat mankeren en de hele dag maar schrijven over hoe ze zich nu weer voelen. "Net in mijn eentje boodschappen gedaan, hartstikke duizelig geworden en nu weer met knallende koppijn op de bank. Hopelijk gaat het straks weer wat beter...." en dat soort dingen dan gerust 3x per dag. Ik snap als geen ander dat het heel vervelend is als je last van iets hebt, maar voor mij werkt het toch echt beter om me te focussen op de dingen die wel gaan en niet zoveel aandacht te besteden aan de dingen die even niet gingen. Maarja, ieder zo zijn ding natuurlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:55

Spindleberry schreef:
Selfies ?
Niks mis mee !
Maar er zijn grenzen...
Ik maak selfies bijv voor profielfoto of snapchat of noem maar op :)
Maar ik ga de grens niet over !
Ik ga niet doodleuk een selfie maken van m'n knie in het ziekenhuis.
Ik lig regelmatig in het ziekenhuis , sommige verpleegsters ect. Kennen mij al (van gezicht)
Ik ben dus erg uhm ja fragiel :')
En m'n knie is er van alles mis mee dus ik lig er vaak .
Maar ik heb echt werkelijk nog nooit een selfie gemaakt in een ziekenhuis !
Laatst zag ik ook een selfie bij een begrafenis ...gewoon onrespectvol !
Kijk zoals ik al zei : selfies ? Niks mis mee!
MAAR: je hebt zo z'n grenzen ! ;)
En mens vergeten dat .

Normale selfies vind ik nog veel erger dan foto's of selfies met een verhaal erbij. :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:30

joyce2 schreef:
Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je in het ziekenhuis ligt en wanneer je toch al je dagelijks hebben en houwen op FB zet, je zoiets ook deelt. Gaat lekker vlot, iedereen gelijk op de hoogte!

Dit is nu net wat ik niet begrijp. Waarom moet iedereen op de hoogte zijn van wat jou overkomt ?
Kan het begrijpen dat je een groep maakt voor familie ofzo, maar om nu alles wat je overkomt te gaan delen. Ik heb een vriendin die dat doet en overal waar we heen gaan worden er foto's genomen en op fb gezet. Ze kunnen mij nu niet meer taggen, ik kies liever zelf wat ik deel en het gaat fb contacten niets aan wat ik elk weekend doe. Degenen die ik ken weten wel waar ze mij kunnen vinden of hoe.

Af en toe een leuke of minder leuke update is niets mis mee, maar sommige kenissen heb ik de laatste 2 jaar niet meer in het echt gezien en ben ik eigenlijk al zo goed als beu gezien op FB :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:43

Toen ik van een pony gestort was (ik vond de schade wel meevallen, lichaam niet) lag ik met nekkraag om in dat ziekenhuis bed.
Toen heeft mijn moeder ook een fototje gemaakt en op fb gezet met een lollig textje.
Het is net hoe je er zelf tegenover staat, ik vind het niet raar of erg en ik zie er de lol wel van in als het goed afloopt kun je er na nog zeker om lachen..
Althans ik en mijn moeder dan hahaha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:46

Betadine: is dat niet een beetje het idee achter facebook? :o

Begrijp me niet verkeerd, alles melden hoeft van mij niet. Maar als je er op kan zetten dat je fijn hebt gereden met je paard, waarom dan niet iets heftigers als in het ziekenhuis liggen? Misschien ben ik hier wel makkelijker in dan de gemiddelde persoon, maar ik vind dat iedereen moet kunnen delen wat hij/zij wil delen. Als ik me er aan stoor, dan verwijder ik die persoon gewoon. Het is wel handig als je iemand niet veel ziet/spreekt, maar via FB weet dat iemand erg ziek is, dan kan je een kaartje sturen/bellen/op bezoek komen. Misschien had ik het anders niet geweten. Ik vind aandachtvragende posts als "Wat kunnen sommige mensen je toch teleurstellen... *feeling sad*" zonder verdere uitleg echt bloedirritant. Dat is een andere discussie, dat weet ik, maar liever 5.000 ziekenhuisselfies dan dat. :P

Ik ga niet op FB zetten dat mijn verstandskiezen zijn weggesneden, maar toen ik mijn rug brak, was het wel zo handig. Dan weten mijn clubgenoten meteen voor wie die ambulance in de clubbak was. Ik voel me niet eens aangesproken als ik hier lees dat het kan worden gezien als aandachttrekkerij.

En heel persoonlijk: ik lees liever berichten met foto dan zonder foto, omdat ik plaatjes kijken veel leuker vind. Maar ik ben dan ook wel echt een fotoliefhebber. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:50

Op een feest heb ik ook meerdere mensen gezien die op de foto wilden met eerste hulp personeel :+
Andersom: wat nou als de dokter selfies maakt tijdens het opereren? #operatie #selfie #nieren