Het leven tussen de 20 en 30 gaat zo snel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:20

Ooooh zo herkenbaar... Ik word volgende week 22 rn het gevoel van ' nu loopt het alleen maar af' (21 is nig een soort mijlpaal) is wel heel sterk.
Dat ik nu geacht wordt om volwassen te zijn en volwassen keuzes te maken en me niet meer kan verschuilen achter mijn leeftijd.
Verschrikkelijk :')

Nu staat mijn leven wel in zekere zin op pauze, qua levensfase,mik zit nog steeds pas in mijn 2e studie jaar... Maar of dat nou per se iets positiefs is :') want de secondes blijven gewoon vrolijk doortikken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:22

Wauw dat gevoel heb ik nou heel erg de laatste tijd. Ik ben bijna 29, en heb net mn 3e jaar van het HBO afgesloten. Volgend jaar dus mn laatste studiejaar en dan hopelijk afgestudeerd.
Dat ik zo laat mn HBO pas heb komt door 2 MBO studies (beide diploma's gehaald) en 4 jaar werk als paraveterinair.

Ik heb het gevoel dat ik mn volledige leven tussen de 20 en 30 weggegooid heb door 2 diploma's te halen waar ik uiteindelijk toch niet in bleef/wilde werken en dus weer opnieuw ging studeren. Ik woon nog thuis omdat het financieel niet haalbaar is en al mn vriendinnen zijn al lang uit huis, getrouwd (sommige) en al kinderen (die wil ik niet :') ) Maar het voelt alsof ik stil sta en zij allemaal hard vooruit gaan.

Ik wil nog zoveel, en straks ben ik te oud daarvoor (is niet zo, maar zo voelt het momenteel)
Pfff... 18 klonk zo leuk... en nu zit ik zó dicht bij de 30 :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:31

Dit is zo herkenbaar allemaal.
Ik ben 24, heb door verscheidene redenen heb ik een paar keer studievertraging opgelopen.
Ik ben hopelijk 27 als ik klaar ben met studeren :(
En dan moet ik nog een baan zoeken.
Hopelijk wonen wij voor die tijd wel al samen, maar door dat het contract van mijn vriend(25) niet werd verlengd is hij een jaar werkloos geweest en begint hij nu weer helemaal onder aan de ladder. Vorig jaar toen alles nog goed ging waren wij aan het kijken naar een huisje. Nu wonen wij beide nog steeds thuis.

Ik wil pas trouwen als ik alles op de rit heb, dus en samenwonen en een baan.
Ik wil pas kinderen als ik mijn carrière op de rit heb, maar kinderen na je 30ste is tegenwoordig al weer laat, ik wil ook geen oude moeder worden, maar aan de andere kant doe ik geen studie om die straks weg te gooien voor kinderen.

Al dit bovenstaande moet dus in 3 jaar anders heeft het voor mijn eigen gevoel geen zin meer.

Oh en laten wij daarbij niet vergeten dat ik mijzelf een doel in het leven heb gesteld...
Ik wil uiteindelijk een boerderij met genoeg grond om de paarden aan huis te kunnen hebben met ook nog plek voor een bak en genoeg leefruimte voor ons...

Waar de kinderen tussen de dieren kunnen opgroeien en het buitenleven goed kunnen mee maken... Ipv weg te rotten achter te pc of een of andere spelcomputer.
Maar als ik dit doel wil bereiken moet ik of de tijd nemen of behoorlijk succesvol worden...

Hmm... tijd is de issue...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:33

Nu 26, koophuis met m'n vriend, fulltime werk, maar lang leve de lol. Ik voel me enerzijds ook niet heel volwassen. Wij leven egoïstisch, ons leven draait eigenlijk om onszelf. Verschil is wel dat wij een vriendengroep hebben waarbij wij voorop lopen qua "serieus" huishouden. Haha veel vrienden zijn nog volop aan het party'en. Trouwen vinden wij gelukkig niet boeiend, elk jaar op huwelijksreis wel.
Ik heb een tijd ook gedacht dat ik zoveel "moet" kiezen rond deze leeftijd, eigenlijk kwam de optie geen kinderen niet eens in mij op.
Gelukkig nu wel, we zijn het er over eens dat we dit zo willen houden en ons vooral niet willen laten beperken door kinderen *D Want zeg nu eerlijk, wat krijg je terug? :+

Zerena

Re: Het leven tussen de 20 en 30 gaat zo snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:20

Tjah dat ideaal beeld....

Die had ik ook, wilde graag ruim voor mijn 30ste kids en alles op rit enz enz..
Helaas heb je niet alles voor het kiezen en loopt het zoals het loopt..

Ik ben inmiddels 30 en single en geen kids.
Wel heb ik sinds een dik half jaar een eigen huis en ook een vaste baan, dus wat dat betreft alles op de rit.
Ben wel aan het daten :D en ik wil uiteraard nog steeds heel graag een kind.
Zie wel hoe alles loopt, kan het toch niet sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:25

Oei, wat maken sommige posters hier het zichzelf moeilijk met tijdsdruk en dingen 'op de rit' willen hebben voor een bepaalde leeftijd. :)
Niemand heeft ooit alles voor elkaar, en er is niets zo onvoorspelbaar (en soms zo snel voorbij) als het leven... Ik vind het altijd zo zonde als mensen nu dingen doen, of juist laten, omdat genieten 'later' wel kan, of omdat ze zogenaamd ergens naartoe werken maar daar NU niet van genieten. Je hebt alleen nu, later is geen garantie...

Wat tijd betreft, ik vind het ook steeds sneller gaan naarmate je ouder wordt. Des te meer reden om het niet te verspillen. ;)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:21

Ben het ermee eens, het gaat veel te snel! Maar dat komt ook omdat ik zo veel in de afgelopen 4 jaar heb gestopt dat ik er makkelijk 8 jaar mee had kunnen vullen. In 4 verschillende landen wonen en in die tijd bachelor en master doen was misschien een beetje veel van het goede :')

Maar ik ben nu 21, heb over 2 maanden mijn master en neem er een jaar tussenuit, juist om het even allemaal 'langzamer' te doen. Beetje doelloos over de wereld dwalen, hier en daar werken, stage ergens zoeken en ondertussen uitvinden in welk land ik het langer dan een half jaar uit zou kunnen houden. :Y)

Ik voel de druk ook wel, maar ik ben altijd de jongste, vooral nu onder andere master studenten. De druk van 'relatie, huisje, kinderen' voel ik totaal niet, maar wèl de druk van 'promoveren voor m'n 26e' B-) . Tegen de tijd dat ik 30 ben wil ik gewoon een land hebben gevonden om te wonen, een "Dr." voor mijn naam hebben staan, een artikel in Science of Nature gepubliceerd willen hebben en op een research schip naar Antarctica een plekje bemachtigd hebben. Lekker ambitieus allemaal, en de 9 jaar die ik heb om het voor elkaar te krijgen lijken inderdaad zo kort :oo

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:26

RedPassion schreef:
Oei, wat maken sommige posters hier het zichzelf moeilijk met tijdsdruk en dingen 'op de rit' willen hebben voor een bepaalde leeftijd. :)
Niemand heeft ooit alles voor elkaar, en er is niets zo onvoorspelbaar (en soms zo snel voorbij) als het leven... Ik vind het altijd zo zonde als mensen nu dingen doen, of juist laten, omdat genieten 'later' wel kan, of omdat ze zogenaamd ergens naartoe werken maar daar NU niet van genieten. Je hebt alleen nu, later is geen garantie...

Wat tijd betreft, ik vind het ook steeds sneller gaan naarmate je ouder wordt. Des te meer reden om het niet te verspillen. ;)

ik ben bijna 50 en heb het nog niet op de rit :') Het gaat toch altijd net anders dan dat je denkt :D

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:30

Sja ik wilde ook nog vanalles voor mijn 30e.. ook eerst genieten verloven trouwen dan kinderen en tussendoor een huis.. nu ben ik verloofd zwanger geraakt en het huis dat we hadden was te klein dus zit nu met mijn vriend bij zijn ouders voorlopig.

Je kunt niet alles plannen ga voor je gevoel. Ik word 25 maar vind het prima zo. De bruiloft moet worden uitgesteld zodat ik geen dikke buiken jurk hoef te dragen en een huis is prio 1 nu. Volgende maand gaan we een weekje op vakantie en thats it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:32

Ik ben dan geen 20, en ook geen 30 :+, maar ik zat gister ook eens te rekenen...
Ik zat met vrienden van mijn ouders voetbal te kijken en zij hebben en dochter van 13. We hadden het er over dat de volgende keer dat we samen het WK zouden kijken, zij al in de 1e van het MBO zou zitten (ze zit nu in de brugklas) en dat ze dan al 17 zou zijn. Toen ik daar eens over na dacht bedacht ik me dat ik over 1,5 jaar al van het MBO af ben en eigenlijk geen idee heb waar ik dan ben... Ik wil zo graag gaan reizen maar vind het ook wel een beetje eng hoor, in mijn eentje. Gaat snel dan ineens!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:49

Ik ben nu 27, nog geen echte kinderwens, nog niet afgestudeerd := Mijn huisarts heeft gezegd dat ik prima op mijn 30e nog aan kinderen kan beginnen. Ik voel me ook niet opgejaagd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:09

Ik ken het gevoel . Ik stond er ook regelmatig bij stil tussen mijn twintigste en dertigste dat in die tien jaar je voor heel veel keuzes komt te staan. Je moet dan beslissen wat voor werk je de rest van je leven wil doen en wel of niet kinderen. Op mijn 24ste getrouwd maar die kinderen bleven maar uitgesteld worden want ik vond dat een keuze die ik niet kon maken. Vervolgens ben ik nu 37 en voel ik nog steeds hetzelfde. Ook tussen de dertigste en veertigste moet je keuzes maken. Inmiddels ben ik gescheiden en ook nu weer vliegt detijd voorbij en moet je weer keuzes maken voor je toekomst. Waar ga ik wonen? Is deze man nu tot de dood ons scheid? Toch nog een kindje? Reizen? Blijf ik full time werken? Het leven gaat zo snel voorbij en je leeft maar 1 keer.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:22

Op deze luie zondag las ik de titel en ik dacht: zo gelukkig ben ik nog niet zo oud..ehhh maar ben ondertussen alweer 25 :-/ ik voel me nog als 18, maar waar blijft de tijd zeg pffff !

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:32

RedPassion schreef:

Ik ben het helemaal met je eens RedPassion. Neem het leven zoals het komt, probeer niet alles te plannen, pak kansen met twee handen aan en pluk de dag.
Toen ik op mijn 26e mijn dochter kreeg was mijn leven alles behalve op orde. Niet getrouwd, geen fatsoenlijk huis, maar wel een eigen inkomen. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuzes. Ik ben nu bijna 50, kinderen zijn groot en ik geniet met volle teugen van ons huisje in het bos met alle dieren erbij. Ik had nooit kunnen dromen dat het zo zou lopen, ik had het zeker niet zo gepland.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:41

RedPassion schreef:

goed gezegd ik denk dat het iets is wat je van jongs af aan een beetje meekrijgt
samen wonen trouwen en kinderen krijgen.
het voelt voor mij vaak ook dat het zo zou moeten gaan echt vreemd en geeft een onrustig gevoel
terwijl je gewoon je eigen leven moeten lijden en doen wat jij wilt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:07

Van dit gevoel heb ik nou helemaal geen last! Ik ben 23, mijn vriend 25, we wonen sinds twee jaar samen. En het gaat prima zo! Ik ben nog volop in een opleiding, hij werkt nu sinds 4 jaar fulltime en is een weer een opleiding voor een hogere functie begonnen, ook ik ga straks nog verder met een opleiding voor een hogere functie. We zullen beiden tegen de 28 klaar zijn, dan even genieten van onze salarissen en heerlijk voor ons zelf leven, dingen doen die we absoluut al wilden doen, lekker egoïstisch leven dus.

En dan daarna eens kijken of de zin voor een kindje er is, wetende dat we dan financieel ons kind alles kunnen bieden. Mijn moeder heeft mij (23) en mijn zusje (20) ook gehad na haar dertigste, dus er is helemaal geen haast bij. Je hebt meer dan tijd genoeg in 10 jaar zou ik zeggen!

Je moet de zakelijke kant van je toekomst wel plannen vind ik (dus opleidingen enz.) niet in het verleden blijven steken en ook niet gaan dromen over de toekomst (is wat anders dan plannen) maar gewoon lekker van het nu genieten, wel hard blijven werken maar de rest op je af laten komen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:54

Wendy schreef:
Gucci_ schreef:
De tijd gaat helaas snel vind ik ook. Ik word dit jaar alweer 22, zou willen dat ik nog 18 was.
Reizen kan altijd nog :) Ik wil nog wat meer landen ontdekken, maar heb nog geen geschikte partner en alleen wil ik ook niet.
Ik zou pas na mijn 40e ofzo een huis willen kopen, lijkt me erg saai om voor altijd in hetzelfde dorp te wonen.
Wat maakt het uit dat je nog geen kinderen hebt of koophuis of veel hebt gereisd, alles komt vanzelf wel denk ik dan.

Hoezo reizen kan altijd?
Mijn vader had altijd de wens om na zijn pensioen te gaan reizen. Helaas is hij maar 43 geworden.
Nee, het kan niet altijd. Niets kan altijd.

Niemand weet helaas hoe oud je wordt, voor je 30e kan je ook al doodgaan...

Mijn ouders zijn 41 en 57, maar zijn nog nooit op vakantie geweest of hebben nooit een koophuis gehad.
Gelukkig worden is het belangrijkste toch? Alles komt vanzelf in het leven en je kunt niet alles inplannen, het kan anders gaan dan je wilt.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:04

Ik ken het gevoel ook wel. Ben nu 26 en woon samen met mijn vriend in een huurhuis.
We willen graag een huisje kopen, maar ik heb helaas geen vast contract... En tegenwoordig is het heel moeilijk om daaraan te komen. M'n vriend volgt naast z'n werk ook nog een opleiding. Soms ben ik een beetje jaloers op hem. Omdat hij precies weet wat hij wil. Als ik nadenk over een cursus komt eerst de vraag: wat zou ik dan precies willen.
Soms praat je ook wel eens met vrienden over kinderen. En dan denk ik: maar ik wil nog een verre reis maken, een huis kopen, en nog zoveel meer. En het liefst allemaal voor m'n 30e
En met 26 tel je toch af naar de grote 3 :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:38

Wow, aan de ene kant heb ik met dit topic het idee dat ik de boot heb gemist en aan de andere kant ben ik érg blij dat ik vooral niet op die boot zit _O-

Ik ben nu 25, net mijn eerste huurhuisje en inmiddels wel alweer 2,5 jaar fulltime aan het werk. Inmiddels ook alweer dik een jaar vrijgezel... :+ Maar: Ik heb wel al 5 maanden in Finland gewoond, ben in mijn eentje door Europa gereisd met de trein, wordt in augustus voor de tweede keer tante... En moet vooral zelf nog niet aan kinderen denken. (vind mijn nichtje geweldig hoor, maar het past nog niet bij mij)

Maar als ik hoor van meiden (online, vriendengroep en kennissen) die op mijn leeftijd een koophuis hebben, vaste relatie, misschien zelfs getrouwd en tig kinderen dan vraag ik mij wel af waar ik dan mee bezig ben. Kort samengevat komt dat neer op veel doen met vrienden, sporten, werk en lekker veel reizen. Het is nogal iets anders...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:43

Ja gaat snel! Ik ga bijna trouwen, ben bijna 10 jaar samen, heb een mooie titel binnengesleept (studie), huis gekocht, ondertussen al tante van 3 tieners :')
Help!

Enige dat wel langzaam gaat is ander werk vinden -O-

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:48

Inmiddels bijna 23 en juist omdat ik nu van mijn vrijheid wil genieten, heb ik me heel bewust nog niet vast gelegd in een relatie of huurhuis! Ik wil de wereld zien, reizen en mjjn dromen waarmaken. Dat kan maar 1 iemand en dat ben jezelf, dus pak je kans. Jouw tijd is nu. Geen relatie, geen verplichtingen! Kinderen komen er hier sowieso niet want ik wil.mijn vrijheid behouden. Dus eigenlijk een heerlijk leven als twentysomething!! <3

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:28

Ik word helemaal nerveus als ik dit topic door lees! Het lijkt net alsof mijn leven zo voorbij is en ik nu gigantisch moet gaan haasten overal mee.
Ben een bijna dertiger en heb ook het idee dat de afgelopen 10 jaar erg snel zijn gegaan. Ik heb mijn leven redelijk op de rit, maar nog lang niet alles en ik wil nog zoooooooveel. De stress die ik ervaar (huisje-boompje-beestje-kindje enz) komt bij mij vanuit de druk van de buitenwereld. Maar ik voel me nog 22!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:57

RedPassion schreef:

Denk dat dit een beetje op mij slaat :)

Daarom even een toelichting.
Ik wil een mooie bruiloft en daar heb je wel de financiële middelen voor nodig. Dat betekend wel dat je een baan moet hebben. Daarnaast als je trouwt en je hebt nog geen huis en moet vervolgens weer bij je ouders in trekken, njaa dat vind ik een beetje vreemd :+
Dat bedoel ik met alles op de rit hebben voor het trouwen...

Qua kinderen, ik wil mijn kinderen later alles kunnen geven wat ze naar mijn mening nodig hebben.
Om een voorbeeld te noemen, ik krijg alle kansen om mij in de paarden te ontwikkelen, mijn broertje golft en drumt en doet aan jiujitsu. Ook hij krijgt daarin alle kansen.
Qua opleiding, ik mocht elke opleiding kiezen die ik wilde net als mijn broertje. Ik heb nu nog stufi, mijn broertje zal dat al niet meer krijgen, maar ook hij krijgt alle keuze in een opleiding.
Ik wil geen kinderen zonder dat ik de zekerheid heb om ze te kunnen onderhouden. Ik wil mijn kinderen een goed leven kunnen bieden en tuurlijk kan er van alles gebeuren zoals werkloos worden oid...
Maar ik ga er niet zo maar in stappen onder de noemer van, ach dat loopt wel los.
Mijn schoonzusje heeft dit wel gedaan. 2 kooters, 1 van 2 en 1 van een half jaar. Een werkloze man en zelf zit ze in de ziektewet.
Zelf zegt ze steeds, ik had vroeger ook niks maar ik heb wel liefde gehad. Liefde vult geen lege maag. Met liefde betaal je geen kleding. Of het gas, water en licht.
Dikke schulden, maar wel nog een derde kind willen. En ondertussen hebben de kinderen bijna geen passende kleding meer en halen ze alles van marktplaats.

Sorry, fijn dat anderen dit kunnen maar zo zou ik het niet kunnen.
Ik wil wel de financiële middelen hebben om ze de sporten en de opleiding te geven die ze willen. Om ze een warm huis te geven en om passende kleding te hebben...

Vandaar dat ik zeg, alles op de rit willen hebben.

Overigens zeg ik niet dat zij een slechte keuze heeft gemaakt, ik hen respect voor de manier waaropbze het allemaal doet. ik geef alleen aan dat ik het niet zo zou willen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:13

Ik ben 35 jaar en het gaat inderdaad heel snel! De jaren vliegen voorbij met de normale dagelijkse gebeurtenissen.

Tussen de 20 en 30 vond ik het leven nog wel eens lastig... Voor je gevoel moet je dan nog zoveel. Het is nu of nooit was toen heel erg mijn gedachte. Het voordeel van ouder worden is voor mij echt de rust die er bij komt kijken. Voor sommige dingen ben ik nu gewoon te laat, dus daar hoef ik me dan ook niet meer druk om te maken! ;)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:55

Ik heb helemaal geen behoefte aan huisje boompje beestje of het idee dat ik bepaalde dingen voor mn 30e gedaan moest hebben. Ik wil namelijk geen standaard leven ofzo. Maar ik heb wel het idee dat het leven gewoon snel voorbij gaat. Dat beangstigt me wel eens. Op een dag wordt je wakker en ben je 75... ( als je dat mag halen)