silmitan schreef:Ik ben ervaringsdeskundig, maar kan zeggen dat ik al ruim 10 jaar op een gelukkige manier gescheiden ben. Kinderen waren destijds bijna 4 en 6. Een paar dingen die ik je mee wil geven.
- Blijf met elkaar communiceren op een respectvolle manier.
- Ja, er gebeuren dingen waar je het niet mee eens zal zijn!! Uitspreken en vooruitkijken.
- NOOIT kwaad spreken over de andere ouder waar je kinderen bij zijn. Hoe hoog je frustratie ook zit. Zoek daarvoor een andere gesprekspartner.
- NOOIT iets afkraken van je ex-partner. Blijf respect voor elkaar hebben.
- Als kinderen aangeven de andere ouder te willen spreken, langs te willen gaan, geef ze die ruimte!
- Je kinderen hebben hier niet om gevraagd. Je zal dus regelmatig je eigen ego even opzij moeten zetten om het voor hun zo goed mogelijk te laten verlopen.
- Je kinderen hebben 1 vader en 1 moeder. Ga niet verlangen dat ze je nieuwe vriend of vriendin als vader of moeder gaan zien. Dat zijn ze niet en gaan dat nooit worden.
- Je kinderen zullen ALTIJD loyaal aan papa en mama blijven.
- Als je ex-partner zijn/haar leven weer op de rit heeft, probeer dat positief te benaderen. Je kinderen varen hier nl. wel bij.
- HOU NOOIT KINDEREN BIJ HUN VADER of MOEDER VANDAAN.
- Raak niet verbitterd, het leven biedt volop nieuwe kansen, dus kijk vooruit.
- Stel je pro-actief op en ga niet in de slachtofferrol. (Heel vervelend als je partner misschien is vreemd gegaan of gewoon zegt niet meer van je te houden etc., maar liefde kan nou eenmaal overgaan) De liefde van ouders voor kinderen blijft altijd bestaan!!
Mijn kinderen zeggen mij vaak. Mam, wij hebben het beter dan sommige kinderen waarvan de ouders nog bij elkaar zijn. Wij hebben ons NOOIT laten leiden door de meningen om ons heen en waren 10 jaar geleden vrij uniek met ons co-ouderschap. Het was niet mijn keuze om te scheiden destijds, maar wel mijn eigen keuze om er het beste van te maken. En geloof me, dat gaat niet over een leien dakje.
Je mag mij altijd een PB sturen.
Sterkte en veel wijsheid toegewenst.
Respect! Zo zou iedereen het moeten doen. Vooral je eigen ego opzetten vind ik een goede