Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:54

Ach ik zou er niet mee zitten. Ik heb bij de dierentuin ook wel eens een half gezin geadopteerd. Ze hadden kortingskaartjes maar 2 kinderen teveel, of 1 volwassene te weinig. Nou die kids mochten wel met mij mee lopen door het poortje hoor.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:55

djodjodjo schreef:
Vanky schreef:
Ik heb een dal-voordeelkaart, komen inderdaad ook steeds vaker mensen die mee willen reizen.
Omdat ze per ongeluk een kaartje met 40% korting hebben gekocht...
Ik zeg altijd nee. Ze kopen maar lekker een normaal kaartje. Ga andere niet op mijn geld laten reizen :n
Ik werk er hard voor en kost mij m'n hele maandloon om dat ding te betalen. Zou ik ook wel met iemand mee willen reizen. Scheelt me een hoop geld.

Een dal voordeel kaart kost jou je hele maandloon >;) Als ik het me goed herinner kost een dal-voordeelkaart voor net afgestudeerde welgeteld €29 per jaar, en voor alle overigen iets van €50 per jaar. Schamper maandloon heb je dan..

Maargoed. Ik vind het prima hoor, heb het zelf ook wel eens gedaan toen ik het laatste stuk niet met een vriendin mee kon reizen. Vreemden hebben ook wel eens met mij mee gereisd. Vind het een beetje egoïstisch om op zoiets nee te zeggen. Het schaadt je toch niet? En als je graag rust wilt, kun je dat gewoon zeggen hoor :)

Kan je mij uitleggen wat er nou zo egoistisch is aan weigeren? Ik vind eisen van een ander dat ze hun korting moeten delen juist egoistisch.
Ik zie niet goed wat er egoistisch is aan je netjes aan de regels houden en gewoon betalen voor wat je gebruikt? Ik weiger het om mensen te stimuleren om regels te overtreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:55

Vjestagirl schreef:
Rebeccaa schreef:
Ik zeg altijd dat dat prima is en dat ik naar [plaats] reis dus dat als ze verder moeten reizen, ze daarna iemand anders moeten zoeken.

Het ov is toch belachelijk duur, ik snap die mensen best.

En het wordt alleen maar duurder als iedereen op 40% korting gaat rijden. De kosten gaan namelijk niet omlaag, maar de inkomsten wel.

ja ach, daar lig ik niet wakker van persoonlijk. De ns verdient trouwens ook enorm op mensen die vergeten uit te checken en dergelijke dus dat zal wel meevallen. Als de NS nou echt goede service had, maar ja met alle vertragingen en treinen die niet rijden, vind ik het bizar dat ze zoveel durven te vragen voor een treinkaartje.

NeverGiveUp

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:58

Als iemand weigert moet je dat gewoon accepteren natuurlijk. Je haalt het zelf in je hoofd om al bij voorbaat een kaartje met korting te kopen, je kan iemand niet voor het blok zetten.

Margaretha, stomme/offtopic vraag maar is die foto in je profiel van de western trail ranch in de Ardennen? :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:12

Rebeccaa schreef:
ja ach, daar lig ik niet wakker van persoonlijk. De ns verdient trouwens ook enorm op mensen die vergeten uit te checken en dergelijke dus dat zal wel meevallen. Als de NS nou echt goede service had, maar ja met alle vertragingen en treinen die niet rijden, vind ik het bizar dat ze zoveel durven te vragen voor een treinkaartje.

Ja en dat mensen niet uitchecken is de schuld van de NS >;)
Gewoon je geld terugvragen, dat kan gewoon, dat mensen daar te beroerd voor zijn...

Overigens vergeet menig mens ook "per ongeluk" uit te checken als het eerder afgeschreven saldo minder is dan de ritprijs... Dan is het goedkoper om niet uit te checken ;)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:13

Ik vind het ronduit asociaal om een ander te vragen om mee te reizen met voorbedachte raden. Ik geef ook regelmatig een kaartje van bijv. een parkeerplaats weg als er nog veel minuten op staan. Maar vragen? Nee, vind ik echt heel asociaal.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:15

Vjestagirl schreef:
_Mara_ schreef:
Ik vind het niet heel raar. Jij betaald niet voor je studentenov, die meereiskorting zit er sowieso op. Hoeveel moeite is het om iemand met korting met je mee te laten reizen? Het enige dat het je kost is om tegen de conducteur te zeggen dat die gene met jou meereist, that's it. Mij is het ook een aantal keer overkomen en heb ze gewoon laten meereizen, kleine moeite..

Je betaald €70,- voor je studenten OV, wordt gewoon bij je schuld opgeteld. Dus dat het niet bepaald gratis.

Wat als je gewoon netjes je studie af maakt geen schuld is..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:16

Wat als je door omstandigheden moet stoppen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:17

Maar aan de andere kant.. Conducteurs letten er écht niet altijd op.
Ik ging laatst met m'n vriend naar de Efteling en ik moest even plassen maar het toilet was bezet.
In de tijd dat ik moest wachten kwam er 2 conducteurs langs (die kwam de coupé waar m'n vriend toen dus nog zat uit) en toen ik m'n kaartje liet zien (die dus 40% was) en zei "u hebt de coupé van mijn reisgenoot net gehad :D " zei de conducteur "achjoh meid, is wel goed zo. Fijne reis!"
Terwijl ik dat natuurlijk ook had kunnen liegen :=

Denk dat die samenreiskorting altijd wel een dingetje blijft, zeg maar.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:17

Het gaat mij, en ik denk ook bij velen hier, er niet om dat je het een ander niet gunt. Ook ik geef gerust parkeerkaartjes weg als er nog dik 2 uur op staat enz. Maar het gaat er om dat mensen het vragen. Het zelf aanbieden of er om moeten vragen vind ik twee hele verschillende dingen. Misschien is het op dat punt ook een kwestie van gunnen. Als iemand mij vraagt om een parkeerkaart ben ik ook, zoals eerder is aangegeven, geneigd te zeggen voor een euro mag je hem hebben. Gewoon uit principe.. Wat verwachten mensen dan? Dat ik met mijn OV kaart ga zwaaien en roep jongens ik heb korting wie reist mee? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:18

Dat is waar. Maar gelukkig is menig mens gewoon eerlijk hè... En Warboel is natuurlijk een jonge blonde schone, wie kan die nu iets weigeren :D

Nee maar serieus, je koopt überhaupt toch gewoon een kaartje ondanks dat je niet altijd gecontroleerd wordt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:21

Kinke schreef:
Zo typisch Nederlands dit…het een ander geen korting gunnen. Beetje hetzelfde als ritsen in het verkeer…als ik hier sta dan mag jij echt niet voor mij invoegen hoor, stel je voor dat jij 5 meter verder bent dan ik. Ik zie echt het probleem niet, het leven is al duur genoeg en als ik dan iemand zou kunnen helpen met goedkoper reizen dan is dat toch hartstikke mooi? Bovendien geeft de NS die kaartjes niet voor niets uit, die worden gewoon per post aan iedereen toegestuurd.

Het heeft niks met gunnen te maken. Wel met onbeschaamdheid. Zomaar bij voorbaat er vanuit gaan dat een ander het wel prima vindt als je meereist vind ik net zoiets als dat je een wildvreemd kind een mars geeft en dan tegen de ouders zegt: mag wel he?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:21

Met een studentenOV zou ik het nog minder bezwaarlijk vinden, maar wij zagen het laatst ook in de trein gebeuren. Terwijl je zelf 100% voor je kaartje betaald hebt. Nee ik vind het niet netjes, bied dan aan dat je de 40% korting deelt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:25

Nog nooit gehad, zou gewoon ja zeggen hoor ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:25

Ik vind het niet erg als er mensen met korting met me meereizen.
Mn vriend reist ook standaard met korting met me mee.
Zou er iemand bij de kaartjesautomaat om vragen met een goede regen dan zou ik dit geen probleem vinden.
Die kaart heb ik toch al.
Maar iemand die zn kaartje al gekocht heeft en er vanuit gaat ben ik geneigd nee tegen te zeggen.
Die ovkaart kost mij ook geld, dus beetje brutaal dan.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:26

Ik reis zelf 'gratis' met mijn studentenOV, ik vind het dus ook geen enkel probleem om mensen mee te laten reizen als ze dat vragen. Soms hou je er zelfs leuke gesprekken aan over, een andere keer pak je gewoon een boek om te lezen. Ik vind het totaal geen probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:26

Koper schreef:
Kinke schreef:
Zo typisch Nederlands dit…het een ander geen korting gunnen. Beetje hetzelfde als ritsen in het verkeer…als ik hier sta dan mag jij echt niet voor mij invoegen hoor, stel je voor dat jij 5 meter verder bent dan ik. Ik zie echt het probleem niet, het leven is al duur genoeg en als ik dan iemand zou kunnen helpen met goedkoper reizen dan is dat toch hartstikke mooi? Bovendien geeft de NS die kaartjes niet voor niets uit, die worden gewoon per post aan iedereen toegestuurd.

Het heeft niks met gunnen te maken. Wel met onbeschaamdheid. Zomaar bij voorbaat er vanuit gaan dat een ander het wel prima vindt als je meereist vind ik net zoiets als dat je een wildvreemd kind een mars geeft en dan tegen de ouders zegt: mag wel he?

Of dat je thuiskomt en er zit een wildvreemde in jouw tuin op jouw tuinstoel van het zonnetje te genieten. Die dan zegt "Ja sorry maar het kost jou toch niks, dat ik hier nu zit, jij hebt die tuin toch? Dan kan ik hier toch gewoon wel zitten? Ik heb namelijk geen geld voor een huis met tuin. En misschien kunnen we wel een heel leuk gesprek aanknopen." :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:29

Nou als iemand dat aan mij zou vragen zou ik glashard nee zeggen, waarom? Nou heel erg simpel ik vind het namelijk ronduit asociaal om dat aan iemand te vragen! Dat doe je toch serieus niet? -O-

Als je het zelf aanbied vind ik het daar in tegen prima. :)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:34

Het is mij nooit gevraagd, maar ik zou nee zeggen. Betaal zelf 318 euro per maand aan mijn abonnement (woon ver van mijn werk) en dit gaat elk jaar omhoog. In vergelijking met vorig jaar betaal ik nu ruim 100 euro meer. Als dit soort meereisgrappen meer voorkomen, wordt dat alleen maar erger vrees ik. Bovendien kunnen deze mensen een kortingsabonnement bij de NS aanschaffen, waarbij ze recht hebben op de korting buiten de spits en in het weekend. Dan is dat toch ook opgelost? En anders gaan zemaar met de auto, kost nog meer.

Er zijn vast wel uitzonderingen te bedenken, maar je kan het ook van de andere kant bekijken. De NS kan weer investeren in zijn product, bijvoorbeeld beter netwerk of wat dacht je van betere schoonmaak contracten (serieus, weken in een smerige trein zitten is niet fijn, maar die schoonmakers doen het ook voor een appel en een ei).

Ik vrees dat de meeste van deze mensen best een normaal kaartje kunnen kopen maar gewoon te gierig zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:35

Ik snap niet dat mensen hier vinden dat als je nee zegt, je iemand de korting niet gunt/bekrompen bent :?

Het idee van de meereiskorting is dat er een enkel keertje eens iemand met je mee kan reizen. Niet dat er standaard iemand met je meereist. Als iedereen bij voorbaat al een kortingskaartje koopt en bij iemand aanschuift dan gaat het hele OV systeem naar de haaien. Heeft in mijn ogen echt niks met egoïstisch zijn te maken :n

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:36

Margrathea _O-

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:36

Je betaald gewoon voor je studenten OV en als je een gewone kortingskaart hebt betaal je daar ook voor. Nee dus, ik zou dat ook niet van een ander verwachten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:37

Oh...en per ongeluk een kortingskaart gekocht?! :wow: _O- Je hoort het nooit andersom..das grappig...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:38

Ik zal je zeggen het is me een aantal keren gebeurd, en de eerste keer was ik zo verbaasd dat ik spontaan ja heb gezegd. Nou, nooit weer dus :)
Ik vind het asociaal, een ander laten betalen zodat jij met minder kan reizen en er dan ook nog van te voren van uit gaan dat een ander dat wel doet voor je.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:39

Petrichor schreef:
Nou als iemand dat aan mij zou vragen zou ik glashard nee zeggen, waarom? Nou heel erg simpel ik vind het namelijk ronduit asociaal om dat aan iemand te vragen! Dat doe je toch serieus niet? -O-

Als je het zelf aanbied vind ik het daar in tegen prima. :)

Tuurlijk, want jij weet ook vast wel of die persoon zo'n kaartje heeft :+