Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
gekvanfleur schreef:tja, je moet ergens beginnen.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je gratis kunt studeren, meteen auto's en een huis kan kopen. Ik zie allemaal jonge mensen reageren, kop op, het leven gaat niet over rozen, maar als je straks een baan hebt,komt dat huis vanzelf en dan de auto het paard en de rest!

pmarena schreef:Weet je wat ook frustrerend is?
Wanneer je door die makkelijke hypotheken van de banken destijds blijkbaar teveel betaald hebt voor je huis.
En het nu al jaren te koop hebt staan voor een bedrag waarmee je met een halve ton restschuld blijft zitten.
En dat je door diezelfde banken (die nu naar de andere kant doorgeslagen zijn) nog geen koper kan vinden omdat mensen geen hypotheek krijgen.
Maar wel gewoon je te hoge hypotheek door moeten betalen elke maand aan die bank die het lachend in ontvangst neemt![]()
Waardoor je ook nog niet eens kunt beginnen met het wegwerken van die restschuld en dat steeds meer voor je uitschuift terwijl er al snel 1000 euro per maand wegtikt aan je oude huis. Dat is ook dikke pret
En daar zitten dus veel mensen mee uit die generatie die het zo getroffen heeft met de studiefinanciering.
Zo heeft elke generatie wel wat
) in feite de crisis zijn begonnen. Dat vind ik nog het kromste van het kromste. 
Tiggs schreef:gekvanfleur schreef:tja, je moet ergens beginnen.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je gratis kunt studeren, meteen auto's en een huis kan kopen. Ik zie allemaal jonge mensen reageren, kop op, het leven gaat niet over rozen, maar als je straks een baan hebt,komt dat huis vanzelf en dan de auto het paard en de rest!
Dit dus. Denk je dat de generatie van onze (groot)ouders het makkelijker had? Toen was het echt luxe om een hele nieuwe inboedel te kopen of om naar het buitenland op vakantie te gaan, iets wat we nu als 'normaal' beschouwen. Ik denk dan ook dat dat laatste het probleem is, we gaan er maar vanuit dat het normaal en zelfs nodig is om alles te hebben; huis, auto, vakantie etc.

Citaat:No offence maar misschien heb je dan de foute vrienden. Gewoon eerlijk zijn. "nee dat gaat niet. Ik heb een huis af te betalen en het kan er deze maand niet van af". Klaar.Over 20 jaar heb jij op je 45e een eigen afbetaald huis en je bowlende vrienden zijn met wat pech nog steeds aan't huren.
Winged schreef:Ach, ik ben pas net weer op mijzelf, ben nu 25...
Lootje: In jouw geval, je hebt al een opleiding, waarom zou dan iemand anders voor jouw 2de opleiding moeten betalen? (Even heel cru gezegd)
VOor een eigen woning moet je inderdaad volgens mij een bepaald percentage zelf al kunnen inbrengen
Oh ik leen overigens niks bij, heb geen schulden oid.
Cowgirl schreef:Citaat:No offence maar misschien heb je dan de foute vrienden. Gewoon eerlijk zijn. "nee dat gaat niet. Ik heb een huis af te betalen en het kan er deze maand niet van af". Klaar.Over 20 jaar heb jij op je 45e een eigen afbetaald huis en je bowlende vrienden zijn met wat pech nog steeds aan't huren.
Wat is er mis met huren?
Maar ik vind een huis afbetaald hebben een zekere "rust" in houden.
Een "zekerheid" (voor zover je die ooit hebt in het leven).
Ieder zijn keuze.
xxCYNNxx schreef:idd wat is er mis met huren. Heel veel huizenbezitters blijven gewoon een hypotheek houden (ja ook na 30 jaar), want anders gaat de woz belasting gigantisch omhoog. En ja dit heb ik meerdere huizenbezitters horen roepen; gewoon er een hypotheek op houden. Niks vrij op naam, want tja die woz he....
Dus....naar mijn mening...zijn er maar verrekte weinig huizenbezitters in Nederland en dat is het zeer kleine groepje dat wel het huis vrij op naam heeft. De rest huurt gewoon van de bank.
Wat is dan het verschil met huren dan? Behalve dat ene puntje dat je ondanks dat je huurt van de bank aanpassingen aan het huis kan maken (denk aan bv extra kamer eraan, muur uitbreken om grotere kamer te realiseren). Verder is er naar mijn mening geen verschil.
Oh ja nog eentje; je krijgt (hypotheekrenteaftrek) een gedeelte van je huur weer terug als je huurt van de bank.
Overigens hebben de banken niet de prijzen van koophuizen opgedreven; dat hebben huizenbezitters zelf gedaan. Kochten een huis, verbouwden het een beetje en huis werd weer op de markt gegooid, uiteraard zo'n 50 a 60.000 meer dan wat het eerder kostte. Jaren lang is er door huizenhandelaren (particulier en beroepsmatig) gespeculeerd in huizen en daar plukken we nu de vruchten van; veel huizen zijn in Nederland onbetaalbaar geworden. Dankzij de crisis daalden de prijzen weer een beetje naar aanvaardbaardere niveau's, maar nog steeds erg hoog.
Verder ben ik het er wel mee eens dat zeker jongeren teveel verwachten dat alles maar klaar moet staan voor ze als het tijd is om het ouderlijk nest te verlaten, maar ook daar zitten nuances. Trouwens ook genoeg volwassenen die vinden dat alles er maar moet zijn met zo min mogelijk inspanning.
Ayasha schreef:Er is niks met huren. Wij huren momenteel ook nog. Dat bedoelde ik helemaal niet.Maar ik vind een huis afbetaald hebben een zekere "rust" in houden.
Een "zekerheid" (voor zover je die ooit hebt in het leven).
Maar dat is persoonlijk en ik zou persoonlijk liever niet gaan bowlen en mijn huis afbetalen zodat ik op mijne een eigen stek heb die afbetaald is.Ieder zijn keuze.
Ik bedoelde niet een ander te veroordelen maar meer dat je op het einde van de rit gewoon met een andere "uitkomst" eindigt. Ieder stelt andere prioriteiten en ik vind het jammer dat de vrienden iemand niet begrijpen die even geen geld heeft om dergelijke uitjes (want vaak vind je er toch wel je weg in na een paar jaar en kan het er zo nu en dan wel eens van af) te doen omdat diens prioriteit ligt bij het hebben van een huis.![]()
Ik weet niet of dit nu zoveel duidelijker is dan voorgaande maar ik heb geprobeerd.
Ayasha schreef:Dat zou heel goed kunnen.Daar stond ik ook pas bij stil op het moment dat ik reageerde.
Ik vergeet dat altijd als ik op bokt reageer.

) Hilli schreef:Zodra je je hypotheek afbetaalt hebt, hoort je huis bij je eigen vermogen en dáár ga je belasting over betalen. Daarom is een klein stukje hypotheek aanhouden goedkoper dan volledig aflossen en dat heeft dan dus inderdaad niks met je WOZ te maken.
Ik vond een huurwoning eigenlijk wel comfortabel: als er iets is, regelt de woningbouw het en als je wil verhuizen pak je je boeltje, zegt de huur op en je gaat. Als je op een bepaalde plaats dus nog niet zo gesetteld bent en je valt nog in de sociale huurwoningtarieven dan is het een zeer aangename manier van wonen.

xxCYNNxx schreef:*knip*
Overigens hebben de banken niet de prijzen van koophuizen opgedreven; dat hebben huizenbezitters zelf gedaan. Kochten een huis, verbouwden het een beetje en huis werd weer op de markt gegooid, uiteraard zo'n 50 a 60.000 meer dan wat het eerder kostte.
*knip*

En dat je het huis dan voor minder kreeg. Want een ander wilde het er wel graag voor betalen, aangemoedigd door de bank die graag de hypotheek verstrekte
En nog een verbouwbudgetje er bovenop aansmeerde, geen enkel probleem *kassa-geluid*.
Tiggs schreef:Woz blijft gelijk idd, het maakt de gemeente echt niet uit nl of jij al dan niet nog een hypotheekschuld hebt. Ik denk dat je wat dingen Door elkaar haalt cynn .
Ook vrij op naam betekent iets anders dan je hierboven omschrijft.. en bij huur heb je geen hypotheek rente.
xxCYNNxx schreef:Tiggs schreef:Woz blijft gelijk idd, het maakt de gemeente echt niet uit nl of jij al dan niet nog een hypotheekschuld hebt. Ik denk dat je wat dingen Door elkaar haalt cynn .
Ook vrij op naam betekent iets anders dan je hierboven omschrijft.. en bij huur heb je geen hypotheek rente.
Nou ik haal geen dingen door elkaar; wat ik zei is iets wat ik meerdere huizenbezitters heb horen roepen. Ik heb geen koophuis en heb me daar dus ook nooit in hoeven verdiepen.
.