Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:49

Geld geven vind ik niet gek. Wij hadden een geldboom gegeven; het geld met strikjes in briefjes van 5 en 10 in de boom gehangen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:49

Wij zijn pas getrouwd, ik was er juist verbaasd over hoeveel mensen ons nog € 50,- hebben gegeven. (had ik namelijk echt niet verwacht, vind het een hoop geld) Bij ons had eigenlijk iedereen een kaart erbij, erg leuk om te krijgen en daardoor ook niet anoniem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:45

Wij geven samen altijd 50 euro bij kennissen enz. Bij directe familie of hele goede vrienden meer.

Edit: Toen wij getrouwd zijn hebben we van de mensen die geld gaven ook 50 euro per paar gehad.

Mri

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:34

Wat heb jij ervoor over, en wat kan je missen?
Mijn zus heeft maar 30 euro gekregen van ons (vriend en ik). Was toen net afgestudeerd, werkte maar 24 uur. Huurhuisje, autotje, vriend nog aan het studeren. Die 30€ was voor ons veel geld.

Wat voor bedrag heb je er zelf voor over? En kan je dit bedrag missen?

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:42

Geef wat je wilt en kunt missen. zoek een leuke kaart, zet er iets leuks op en stop het geld erin. Geld gaat op de grote hoop en daar zal vast iets moois van gekocht worden en de kaart zal vast en zeker in een bewaardoos op map gestop worden om later nog eens na te lezen,....wat erg leuk is. En voor de rest geniet van de dag. een trouwerij... de dag van de liefde, hoe mooi is dat <3

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:34

Het verbaast mij dat mensen verwachten dat een bruiloft (deels) terugbetaald dient te worden dor de gasten.... Dan kun je net zo goed niks vragen en gewoon eten en drinken voor ieders eigen rekening doen....

Iemand wil trouwen, iemand nodigt mij uit en ik ben zo beleefd een kadootje mee te brengen. Nu zijn kadootjes een beetje afgeschaft en geven we geld maar ik ga met dat geld echt mijn uitnodiging niet betalen.
Het hangt er bij mij, net als bij verjaardagen, wel vanaf hoe ver ik van iemand sta. In dit geval, van de stiefzus, zou ik met z'n tweetjes 50euro geven. Anoniem heb ik eigenlijk nooit gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 02:16

Ja dat verbaasde mij ook al. Als iemand dan besluit een heel chique feest te geven verplicht dat je als gast om een groter bedrag te geven?

Ik zou willen dat onze gasten destijds zo royaal waren als de gemiddelde bokker, denk dat wij gemiddeld 15 euro per persoon hebben gekregen en dan reken ik kinderen (onder 18 niet mee).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 03:25

Ik kom nooit op huwelijken, wist helemaal niet dat het überhaupt de bedoeling was dat er zoveel geld werd gegeven :')
ik vind de redenering erachter gewoon vreemd, omdat je een hele middag en avond blijft, geef je een godsvermogen uit ( ik lees bedragen van 100-300 euro wat ik echt nooit zou geven pfff)
Je bent toch te gast op een bruiloft? Ik snap er niks van. Ik zou ook maar een "klein" bedrag geven hoor, 20-50 max, want ik ben een krent blijkbaar :'). Ik vind niet dat je met je geld hoeft te wapperen, omdat een ander trouwt. Lijkt me ook niet dat dat de bedoeling is toch :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:16

Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:19

anneliesdj schreef:
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

Sorry? :=

ik geef wat ik kan missen, laatst 30 euro (net huis gekocht etc en met maar 1 salaris is het niet ruim). ik was wel daggast, maar heb ook al veel betaald voor het vrijgezellenfeest (en op de bruiloft kwam daar ook nog een cadeau van) dus ik vond het wel best.
Ik vind het zelfs prima als mensen alleen een kaartje geven zonder geld op mijn bruiloft, hun aanwezigheid is mij belangrijker dan de centen (en ik waardeer 5 euro evenveel als 50; of ze nou met 5 man komen of alleen). Als ik ging trouwen om het geld, had ik wel een rijke vent uitgekozen :+ of niet trouwen (dan houd je het meeste over haha) :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:22

Je geeft niet per sé anoniem (veel mensen doen toch een kaartje) maar je 'geeft' niet echt. Cadeaus worden vaak door een ander aangenomen en gaan naar een 'cadeautafel'. Soms doet diegene die dat regelt wel een plakker met naam op de cadeaus, zeker als het 'dingen' zijn (niet bij geld) zodat er nog terug kan worden gezien wie wat heeft gegeven. Maar dat doe je dus niet zelf idd. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:31

_lies_ schreef:
Ik kom nooit op huwelijken, wist helemaal niet dat het überhaupt de bedoeling was dat er zoveel geld werd gegeven :')
ik vind de redenering erachter gewoon vreemd, omdat je een hele middag en avond blijft, geef je een godsvermogen uit ( ik lees bedragen van 100-300 euro wat ik echt nooit zou geven pfff)
Je bent toch te gast op een bruiloft? Ik snap er niks van. Ik zou ook maar een "klein" bedrag geven hoor, 20-50 max, want ik ben een krent blijkbaar :'). Ik vind niet dat je met je geld hoeft te wapperen, omdat een ander trouwt. Lijkt me ook niet dat dat de bedoeling is toch :).

Nou ik ben echt geen krent en op verjaardagen kijk ik niet op een paar centen, maar voor een bruiloft vind ik 20 euro eigenlijk al heel veel. Vind het sowieso grote flauwekul, misschien scheelt dat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:33

Met die 20 euro zou ik al dolblij zijn, trouwen doe je echt niet om het geld van de gasten (maar als ik sommige reacties hier lees zou je het haast denken := ). Ik ga trouwen, ik nodig de mensen uit en ik kies er bewust voor om de kosten te maken; ik verwacht en hoop alleen dat mijn gasten aanwezig zijn :) (en zo heb ik het ook op de kaart gezet dat dat het allerbelangrijkste is). Nemen ze wat mee, mooi meegenomen maar geen must. Ik kijk ze er echt niet anders op aan :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-14 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:33

anneliesdj schreef:

Dat vindt je niet kunnen? Serieus?

Op mijn bruiloft nodig ik mensen uit omdat ik t leuk vind als ze komen. Bruiloft bekostig ik zelf, dat hoeft een ander niet te doen. Trouwens, een gezin met 4-5 kinderen zal genoeg kosten hebben denk ik zo.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:37

Trouwen doe je toch omdat JIJ met je vent/vrouw wil trouwen? En dat jij daar weet ik hoeveel geld aan uit wil geven en weet ik hoeveel mensen wil uitnodigen moet jij weten.....
Die mensen komen om bij jouw dag aanwezig te zijn, niet om jouw dag te betalen :') Ik vind dat echt een heel rare gedachte......

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:40

Juist een gezin met 4-5 kinderen verwacht ik inderdaad dat die niet veel geld kunnen missen. En dan nog 'iets niet vinden kunnen' vind ik echt een arrogante uitspraak. Ieder geeft wat die wilt geven he, ik mag toch hopen dat daar de vriendschap niet vanaf hangt. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:52

Wie het kleine niet eert..... ;)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:47

Ik snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?

Overigens vind ik het een andere situatie wanneer mensen het financieel moeilijk hebben en toch iets willen geven, dat is een andere discussie - maar wanneer het er wel vanaf kan? Waarom dan krenterig zijn?

Het is toch ook zo dat een cadeau bij een huwelijksfeest wat duurder is dan bv een cadeau bij een verjaardagsfeest en dat is dan weer wat duurder dan bij een cadeau voor housewarming party toch?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:52

anneliesdj schreef:

Dan ben ik benieuwd waarom je het echt niet vind kunnen? Kids zijn al duur zat..

Vind sowieso apart dat men verwacht geld te krijgen van gasten. Jij wilt een bruiloft, jij wilt er gasten bij, waarom moeten zij jou dan geld geven.
Dus als iemand geld geeft is dat leuk meegenomen maar je hebt ook mensen die worden dus chagrijnig als sommigen niet (in hun ogen) genoeg geven.. vreemd hoor..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:54

Ik vind het niet zo gek hoor, rekening houden met waar je allemaal voor uitgenodigd bent. Ik ben opgevoed met de instelling 'zorg dat je andere mensen niet te veel kost.' Dus wanneer ik uitgenodigd ben bij een vriendin voor het eten + inclusief feest krijgt ze meer geld dan wanneer ze 's middags van 2 tot 4 een 'feest' geeft. Zou me doodschamen als iemand mij avondeten geeft (wat mij normaal gesproken ook geld kost) en ik er goedkoper vanaf kom dan wanneer ik zelf zou koken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:12

Het ligt er denk ik een beetje aan in wat voor een ''kring/sociale klasse'' (:P) je verkeerd.
Bij de familie van mijn vaders kant zou 10 euro nog veel zijn. Bij de familie van mijn moeders kant echter, moet je echt wel met 100 aankomen, anders kan het écht niet en wordt je met de nek aangekeken. Moet wel zeggen dat aan deze kant van de familie het argument geen geld kunnen missen niet aan de orde is, ze hebben geld zat. Dus als ze niks geven gaat het om niet wíllen missen, haha.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:25

Afhankelijk van of het echt goede vrienden zijn of familie zou ik het bedrag betalen, maar echt niet de hoge bedragen die sommige geven (100 pp is voor mij veel geld).
Het is je eigen bruiloft en je kan zelf kiezen hoe duur je het maakt en hoeveel mensen je uitnodigt.
Wil geen financiele kater dan ga voor een goedkopere bruiloft en nodig je alleen de echt belangrijke mensen uit (niet alle vage kennis of alle collega's), maar wil je het heel duur maken dan kan je niet verwachten dat de gasten daarvoor opdraaien (krijg wel een beetje zo'n gevoel bij dit topic :+ ).

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:26

Wij gaan straks naar een huwelijk en geven 150 euro. Toen wij vorig jaar trouwden, was dat ook het gemiddelde dat wij kregen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:29

100 lijkt mij het meest gebruikelijk. Ik bedoel wat moeten twee volwassene (werkende?) personen met 20 euro? := Ik probeer dan te begrijpen dat men 'het is het gebaar dat telt' op de situatie probeert te betrekken, maar ik zie dat verband niet zo goed... Nu ben ik zelf iemand die juist geen gigantisch huwelijk wil, maar gewoon een ceremonie met de belangrijkste mensen, ik houd niet zo van die flamboyante huwelijken die duizenden euro's kosten, het is echt maar één dag in je leven namelijk, dat is het niet waard imo. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:32

Je had ze ook zonder kids kunnen uitnodigen...

Ik vind dat je moet geven wat je kwijt kan en waar je je goed bij voelt. Het is niet als gast jou taak te zorgen dat de financien meevallen na de bruiloft. Mensen kiezen er zelf voor om te trouwen met evt alles erop en eraan. Je kiest zelf voor die hoge kosten.

Ik heb vorige week een bruiloft gehad van een zeer goede vriendin en tevens collega. Ze wilde mij er de hele dag+avond bij hebben EN overnachting EN ontbijt. Ik ben thuis opgehaald door haar broer, tijdens de dag was geregeld met wie ik mee kon rijden en ik ben thuis weer afgezet. Ik heb €50 gegeven (gevouwen als jurk, pak en 2 hartjes en verdeeld over 2 fotolijsten, met kaartje erbij). Avond voor de bruiloft ben ik nog bij haar langs geweest met een kaartje en doos chocolade. Ik had haar heel graag meer geld gegeven. Dat gun ik ze van harte. Echter ben ik een arme student, leef groot deel op geleend geld. Al had ik ze €20 gegeven hadden ze dat begrepen. Uiteindelijk gaat het om het gebaar en feit dat je aanwezig bent.

Edit: als ik een vriend had gehad die mee had gemogen. Had hij zelf moeten beslissen wat die wilde neerleggen. Zeker als die ze bijna niet kent zou ik niet verwachten dat die zelfde bedrag geeft als dir dat niet zou willen of kwijt zou kunnen.