Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:01

blue_sky schreef:
Ik bestel mijn vlees bij OKvlees.nl. Zij kunnen je precies vertellen waar het vlees vandaan komt. Zij leveren ook vlees van varkens die echt een heel fijn leven hebben. Dat vlees eten we een paar keer per week en de rest vegetarisch. Ik mis alleen de keuze in broodbeleg dus dat koop ik meestal nog wel "gewoon".

Dat klinkt goed Alvaron. Daar zou ik ook wel vlees van willen hebben.

Blue_sky, Blue_Eyes, ach... Dit had ik geschreven kunnen hebben :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:03

@speechless, ik heb het even doorgelezen. erg leuk en de koeien hebben het goed. lopen veel buiten ook!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:03

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:08

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:10

femo schreef:
@speechless, ik heb het even doorgelezen. erg leuk en de koeien hebben het goed. lopen veel buiten ook!

Ja, inderdaad. Dit is trouwens het stukje van tv: https://www.youtube.com/watch?v=Vdp6Ydl_G7E (wel inclusief slachtbeelden (in deel 2), voor de gevoelige mensen onder ons)

femo

Re: Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:18

dankjewel! dat slachten is nooit leuk om te zien, maar wel uiteindelijk de manier hoe het op je bord komt. :)

ik ga denk ik zo'n pakket kopen voor als ik nog geen vaste eigen boer heb gevonden!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:20

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:29

Ik kom altijd met de trein langs zo'n biologische kippen boerderij. Wat een aanfluiting. Alle kippen zitten bij elkaar, dat is leuk zou je denken, maar kippen pikken elkaar echt helemaal kapot. Het is daarom veel beter ze in kleinere groepen te houden. En ja, ze hebben een mooi groot grasveld om overheen te lopen. Beetje jammer alleen dat een kip een bosdier is en zich helemaal niet veilig voelt op een groot open stuk weiland. De kippen die al buiten komen, zitten allemaal op een hoopje tegen de rand van de schuur aangedrukt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:36

Misschien ook wel eens leuk voor jullie om dit te zien, kwam ik net tegen;

http://www.youtube.com/watch?v=nb1Mqg557K4

Mocht ik ooit een bedrijf overnemen, lijkt het me ook erg mooi de dieren op deze manier te houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:44

Mijn persoonlijke favoriet is http://www.schotsehooglanders.nl
Koeien als kudde gehouden, kalfjes mogen blijven, de stieren lopen erbij. Altijd buiten, worden niet met graan (krachtvoer) bijgevoerd en geen antibiotica. Worden ook niet voor de slacht afgemest Puur natuurlijk. Oftewel: Natuurvlees.
Vlees kun je in pakketten bestellen, onder de 9 kg wordt het per speciale post nl verstuurd, boven 9 kg bezorging door het IJspaleis ( diepvries).
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-06-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:45

Het hangt er inderdaad vanaf waar je het vlees koopt. Wij kochten het vroeger ook bij de AH maar daar ben ik vanaf gestapt toen ik erachter kwam dat Puur en Eerlijk niet zo puur en eerlijk was.
Wij halen het nu bij een koeien en varkenshouder die zelf de dieren op diervriendelijke wijze houdt en volledig biologisch is. Zij brengen de dieren naar de slacht en dan komt het vlees terug wat de vriezers in gaat en verkocht wordt in een kleine winkel bij hen op het erf. Daar verkopen ze ook eieren, groente en wat fruit en wat andere dingen. Kleinschalig maar je weet wel wat je op je bord hebt liggen en wat imo ook belangrijk is wat voor leven die dieren hebben gehad.

Edit; ze verkopen ook biologische kip van een poeliersbedrijf waar ik nog een keer naartoe wil om te kijken hoe zij gehouden worden.

De link van hierboven komt qua verpakking van vlees overeen met het vlees dat ik koop.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:50

femo schreef:
ok... vanaf vandaag ben ik dus vega. :n

Er zijn diverse initiatieven die wél het welzijn hoog in het vaandel hebben staan. Kijk bijvoorbeeld eens op www.koopeenkoe.nl

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:51

Je hebt weldegelijk goed vlees in Nederland, je hoeft niet perse eigen dieren te houden hier voor. Het is een kwestie van zoeken en meer betalen.

Wij hebben hier in Wassenaar een natuurgebied, met hele mooie weides en beschutting. Daar staan schotse hooglanders en konik paarden. Hier houden ze de kudde gelukkig wel klein en op maat, waardoor er dus dieren geslacht worden. Deze dieren komen vervolgens aan bij de slager in Wassenaar, heerlijk vlees van dieren die altijd vrijheid gehad hebben.

Ook kan je er voor kiezen om wild te eten van de Veluwe, bijvoorbeeld hert. Maar ik heb de documentaires gezien en werd ik niet zo vrolijk van. Het natuurgebied is hier ook gewoon open, je mag er gewoon door heen lopen en zo kun je met eigen ogen zien hoe de dieren er bij lopen en er uit zien. één van de weinige gebieden, die echt goed onderhouden wordt en waar de dieren echt de ruimte hebben.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:09

Interessant om te lezen allemaal :)
Wij eten al minder vlees, van 7x pw nu zo'n 3 a 4x pw (incl vis). En ook de porties zijn kleiner geworden.

Wel zou ik ook van het supermarktvlees af willen en rechtstreeks bij een boer willen kopen, dit ook omdat boeren maar weinig verdienen en het geld bij tussenpersonen terecht komt.
Iemand enig idee in de buurt van Pijnacker? (Delft, Westland, delfgauw, Nootdorp enz)

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:17

Goed onderwerp! Het is beter dat mensen zich bewust worden van wat ze eten en wat er met de slachtdieren gebeurd. Ik koop zelf regelmatig op www.schotsehooglanders.nl

Als er iemand een tip heeft voor een vleesboerderij in de kop van NH, idem voor kippen dan lees ik het graag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:36

REYNIR schreef:
Goed onderwerp! Het is beter dat mensen zich bewust worden van wat ze eten en wat er met de slachtdieren gebeurd. Ik koop zelf regelmatig op http://www.schotsehooglanders.nl

Als er iemand een tip heeft voor een vleesboerderij in de kop van NH, idem voor kippen dan lees ik het graag.

Hebben ze bij jullie in de buurt geen streekmarkten met lokale producten? Vaak kun je via de sites daarvan aan websites komen van de standhouders...

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:40

Aha... slim idee, ik zal eens zoeken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:44

Ken je Pure Graze ook? Dat is van beesten met een goed leven voor zover ik weet :)

http://www.puregraze.com/consument.html

Is volgens mij bij meerdere supermarkten wel te krijgen. In ieder geval bij de Boni liggen er altijd Pure Graze pepper steaks *\o/*

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:47

echt ontzettend goede tips! ontzettend bedankt en hier kan ik echt wat mee!

tot gister dacht ik dat bio vlees ook dier vriendelijk was..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:58

Oeh die http://www.schotsehooglanders.nl ziet er ook goed uit en lijkt ook enigszins betaalbaar. Pure Graze vind ik zelf wel erg duur. 500 gr kipfilet bijv. kost wel het dubbele van waar je het op de markt bij een poulier voor haalt :(

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:08

Mijn paard staat bij een biologische boer (en hier werk ik ook in de zomer). Hij heeft zon 40 koeien denk ik. Hij doet het gedeelte van de koeien laten dekken, laten kalveren en de kalfjes tot ze dik een jaar zijn bij de moeder verzorgen. Hierna gaan de kalveren naar een opfok stal en daarna naar de slacht. Deze koeien hebben echt een top leventje al zeg ik het zelf haha. Ze staan de hele zomer van april tot september in een natuurgebied. In de winter staan ze in een grote open stal waar ze meer dan genoeg te eten krijgen :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:28

Binnen de biologische veehouderij heb je heel veel gradaties, die (helaas) allemaal voldoen aan het "keurmerk biologisch". Dat loopt uiteen van bedrijven die precies het minimale doen om het etiket biologisch te mogen voeren, tot bedrijven die idealistisch zijn en letten op dat vee bijvoorbeeld vrije uitloop heeft, een alternatieve stalinrichting kiezen die diervriendelijker is, minder dieren dan "mag" per vierkante meter houden.

Ook merk ik dat er grote verschillen zijn in de toepassing van antibiotica, evenals veel misvattingen.

Biologische boeren mogen gewoon antibiotica gebruiken, als het nodig is net zoveel of meer dan gewone bedrijven. Ze hebben alleen de plicht het antibioticagebruik ook te registreren wanneer ze meer dan 1 x per jaar toedienen, zodat bekend is welk dier wat heeft gehad en wanneer en je dus niet meer standaard een lading door het voer kan kieperen. Dat betekent dus dat een ziek dier concreet gewoon behandeld mag (en moet!!!) worden. Echter vind men dat registreren lastig en kost het geld, er is immers een dierenarts voor nodig, dus zijn er boeren die daarop bezuinigen door zieke dieren niet of niet afdoende te behandelen. Er is echter geen regel, wet of wat dan ook die AB-gebruik concreet verbied. En het kan ervoor zorgen dat een dier pas een paar weken/ maanden later geslacht kan worden, afhankelijk van wat er precies gegeven wordt.

Als je echt wil overstappen op biologisch vlees, haal het dan direct bij een boer die het toelaat dat je op het bedrijf komt kijken. Die gewoon vertelt hoe het zit en waar je kan zien hoe de dieren erbij staan. Liefst bij eentje waar je eventueel zelf kan kiezen van welke koe je vlees wil hebben.

Ik werk op een biologisch bedrijf, bij ons hebben de koeien een vrije uitloop die in principe, als het weer het toelaat, 365 dagen per jaar geheel of gedeeltelijk geopend is. Ze kunnen dus 365 dagen per jaar kiezen of ze binnen of buiten staan. De kalveren blijven een tijd bij de moeder en ze hebben 2 tot 3 x per dag toegang tot de melkrobot (afhankelijk van de koe of ze 2 of 3 x mogen), krijgen gewoon medische zorg wanneer ze dat nodig hebben en ja, ook antibiotica, ook als ze al 3 x eerder ziek zijn geweest dat jaar. Al moet je je dan wel gaan afvragen waarom die ene koe zo vaak ziek is. De varkens leven in principe buiten met een schuilstal en uitloop die deels verhard is en de schapen leven ook buiten, worden 2 x per dag gevoerd, geteld en gecontroleerd op ziekten/ afwijkend gedrag en zonodig behandeld. Wat er geslacht wordt gaat naar de biologische slager en het vlees krijgen we zelf terug, dat is eventueel ook te koop (als er vlees is, er gaan nog niet zo heel veel dieren naar de slager).

In de nabije toekomst zal er op de verpakkingen van biologisch vlees in de supermarkt een QR-code komen te staan die je naar de website van de boer waar dat stuk vlees vandaan komt leidt, zodat je zelf kan zien hoe de dieren er gehouden worden en je er eventueel langs kan gaan voor meer informatie. Dat systeem zijn ze nu aan het opzetten en in elk geval Plus en Jumbo supermarkten werken daaraan mee. Zo kan je dus zelf kiezen van welke boer je vlees wil hebben en van welke absoluut niet. Alle boerderijen die daaraan meewerken zijn open, dat wil zeggen dat je er gewoon naar toe kan om informatie te vragen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:31

Bassenqua schreef:
Biologisch zegt totaal NIKS over het dierenwelzijn, zegt alleen iets over de voeding die de dieren krijgen. Dikke voor de gekhouderij dus!!

Idd een kwart koe of varken kopen bij een dierenliefhebber die de dieren wel een aantal jaren als dier laat leven, lekker buiten, meer dan genoeg ruimte, knuffels en goede voeding. Uiteindelijk ben je goedkoper uit en geloof me.....geen enkele keurslager kan hier tegen op. Je ruikt het verschil al als je het aan het braden bent.

Dat ligt eraan waar de slager zijn vlees inkoopt. Er zijn heel wat slagers die rechtstreeks inkopen bij de boer. :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:37

Thesserd schreef:
Oeh die http://www.schotsehooglanders.nl ziet er ook goed uit en lijkt ook enigszins betaalbaar. Pure Graze vind ik zelf wel erg duur. 500 gr kipfilet bijv. kost wel het dubbele van waar je het op de markt bij een poulier voor haalt :(

Biologische kip is erg duur waardoor ik het bijna niet eet maar persoonlijk betaal ik liever veel meer voor goed biologische kip dan voor de plofkip ala 5,- per kg.