elenaMM77 schreef:sommige mensen die liegen over zaken waarvan je denkt:
daar hoef je toch niet over te liegen
of
er wordt geen voordeel mee gehaald om zoiets te verzinnen
zijn vaak heel onzeker over zichzelf
of hebben ergens een groot gemis
ze creeën een 'waarheid' waar ze op den duur zelf ook in gaan geloven, waardoor het voor hen ook echt geen 'liegen' meer is.. ook al is het voor iedereen natuurlijk gewoon een leugen. Ze vertellen een verhaal zoals zij het graag zouden hebben, niet zoals het is.
eigenlijk moet je niet boos willen zijn op zo'n meisje (ook al is er vreselijk irritant als je er achterkomt dat iets waar jij haar op haar woord geloofd hebt een grote leugen blijkt te zijn), maar er medelijden mee hebben.
anders wordt het als ze gaat liegen om ergens voordeel uit te halen natuurlijk, of om zaken te verdoezelen die van belang zijn..
verdoezelen van het feit dat je geen relatie hebt.. daar heb je geen belang bij, daar behaal je niets mee. Ik denk eerder dat ze hunkert naar de geborgenheid van een relatie (misschien omdat iedereen een relatie heeft en zij niet, dat ze net als iedereen wil zijn.. dat kan ook nog.. dan is het geen hunkering naar een relatie maar om niet 'abnormaal' te zijn in haar ogen).
------
Ze werd heel erg boos toen jij haar op haar leugen wees.
mensen zoals zij (althans zoals ik het zie) hebben een fantasie voor zichzelf gecreeerd, als ze dit lang genoeg doen 'geloven' ze het zelf ook.. het is comfortabel om de werkelijkheid te ontduiken..
je hebt dan eigenlijk haar zeepbel kapot geprikt door haar met haar neus op de feiten te drukken.
De boosheid is dan eigenlijk ook niet zozeer omdat jij haar op een leugen betrapt, of achter haar rug om iets doet.. maar meer omdat ze haar 'verhaal' kwijt is.. iets waaruit zij misschien hoop/warmte haalde..
En ze schaamt zich waarschijnlijk rot dat je erachter bent (natuurlijk)
anderen zullen er weer anders op reageren dat als hun verhaal ontmaskert wordt, ieder mens is anders..
--
ik zou het laten rusten.. ze heeft vanzelf wel weer jouw vriendschap nodig.. als ze niet terugkomt.. dan zul je het denk ik zo moeten laten.. iemand moet zelf ontdekken dat het creeren van een andere werkelijkheid niet een goede manier is om te leven.. dat kost soms een hoop vriendschappen en banden tot zo iemand erachter is.. en sommigen zullen het nooit leren
Bedankt voor je lange reactie! Dit geeft mij toch wat meer een beeld van wat er in haar hoofd gespeeld heeft