Stoppen met studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:24

Ik zou niet helemaal stoppen met studeren, desnoods kun je nog beter mbo niveau 4 doen als je leren echt niet leuk vind. Want ik dacht altijd dat als je binnen 10 jaar je diploma haalt, je geen stufi en ov hoeft terug te betalen. Nu moet je die 2 jaar ov wel terugbetalen. Zonde van die 4000 euro, wil ook wel ouders die mijn studie betalen :D
Beter eerst studeren en werken kan altijd nog wel vind ik.

KayleeJane

Re: Stoppen met studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:18

Jaa ik snap wat je bedoeld, maar op het moment weet ik ook gewoon echt niet wat voor studie ik zou willen doen. En als ik weer een verkeerde keuze maak gaat het net zo slecht :(

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:28

Je hbo-schuld blijft gewoon staan als je een mbo-diploma haalt, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Denk gewoon rustig na, kies eerst eens voor jezelf. Die tien jaar is nog niet voorbij. :)

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:36

Ik wil zeker geen overhaaste beslissing maken!
Ik ga goed nadenken over wat mij gelukkig zal maken. Dat is het belangrijkste denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:50

los van de schuld verlaat je dan wel school mèt diploma over 2 jaar. Dat is heel wat meer waard dat de €4000,-. Geloof me ik spreek uit ervaring helaas. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:52

Ik ben zelf ook van mening dat het zonde is om nu halsoverkop een beslissing te nemen voor een opleiding die misschien niet je voorkeur heeft zodat je weer afhaakt straks en weer een domper krijgt.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 13:55

Ja maar doorgaan met die studie had dus niet gekund want Propedeuse...
En ik wiil inderdaad niet weer zo een domper! Ik denk eerlijk ook niet dat ik dat nog een keer kan hebben geestelijk :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:48

Daarom het idee om MBO-4 te gaan doen, en proberen in te stromen in het 2e of 3e jaar. Dat haal je op je sloffen waardoor je niet zo gek veel met je neus in de boeken hoeft te zitten verwacht ik :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:19

Ik vind het helemaal geen gek plan wat je nu hebt. Eerst eens aan het werk (bij werkgever die je kennelijk al goed kent) en eens gaan nadenken wat je wel wil en kan.
Het is natuurlijk vervelend dat je studie niet lukte en dat je nu een schuld hebt... maar je bent jong.. en zo te horen al prima aan het nadenken... geef je zelf ook wat tijd. Succes en veel plezier met je baan.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 17:20

Dat kan wel zo zijn, maar als ik met tegenzin iets doe gaat het bij mij niet ;) Dat was een van de punten ;)

Ik heb inderdaad nagedacht over mijn keuze nu en ik denk goed na over de toekomst, Evelijn.
Toen ik vandaag met mn mentor in gesprek was zei die hetzelfde. Ik moet wat nadenktijd nemen en ik ben jong dus ik heb nog de tijd. Ik heb in ieder geval een baan, dus ik blijf wel bezig!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:41

Lekker een jaar er tussen uit gaan kan heel goed doen en ik spreek uit ervaring...

Twee HBO opleidingen begonnen, toen MBO 4 gedaan en in 1,5 jaar afgerond. Daarna ben ik een jaar naar Zweden verhuisd, waar ik tot de conclusie kwam dat een diploma veel waarde kan hebben en studeren toch echt niet zo erg was...

Nu dus in het eerste jaar van mijn derde HBO opleiding en echt ik heb me nog nooit zo goed gevoeld en ben er enorm op mijn plek! Sta er nu ook heel anders in, school is belangrijk maar leven en gelukkig zijn ook. Wanneer je goed in je vel zit presteer je ook veel beter en vooral makkelijker... kan nu dan ook bijna zeggen dat ik mijn propedeuse cum laude op zak heb.

Denk wanneer je aan het werk bent goed na over wat je echt graag wilt, veel belangrijker ook dat je gelukkig bent en plezier in je werk en leven hebt. Dan kan je altijd nog beslissen om toch nog een diploma te gaan halen, want ergens geeft een diploma toch ook wel een voldoening en jezelf ontwikkelen is met een HBO diploma toch makkelijker, ook al ga je iets totaal anders doen!

Gefeliciteerd met de baan en veel succes!
En, ik weet hoe moeilijk het is, omdat je jouw ouders niet wilt teleur stellen, maar ze kunnen je echt goed helpen en wanneer je ze er meer bij betrekt zullen ze keuzes beter begrijpen en ook waarom je die keuzes maakt. :)

(Sorry voor eventuele spel en schrijf fouten, telefoon... haha)

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 00:05

Wauw wat goed van je dat je jezelf eigenlijk zo hebt kunnen ontdekken!!
Je goed voelen is zeker belangrijk! Zoals je zelf al zegt dan gaat het ook makkelijker! Ik ben blij te horen dat dat ook echt zo is en ik hoop dat ik dat geluk ook zal hebben.
Het is fijn om te lezen hoe andere en dus ook jij je erdoor hebben kunnen vechten en ik zie het zeker als een soort voorbeeld van hoe ik het ook wil doen. Eerst geluk en dan een studie.
Het begrip wat ik krijg is erg fijn en daardoor voel ik me ook al een stuk beter!
Een week geleden voelde ik me echt heel rot.. Nu gaat het gelukkig al veel beter!