sla leren eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: sla leren eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:21

Zongedroogde tomaat is idd heel anders van smaak. Ook lekker met sla of door de couscous trouwens. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:22

:o Ik hou niet zo erg van mosterd

Verder nog meer goede tips en tja... zongedroogde tomaat. Ik zou het kunnen proberen.
Zoete chilisaus, vruchten, vruchtensap ed zijn allemaal goede opties.

Ik ga zeker deze week experimenteren. :)
Bedankt allemaal

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:23

Wat ook heerlijk is als dressing is heksenkaas. Eitje erdoorheen, wat croutons en een komkommertje. Mjum!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:26

De mosterd proef je niet terug...
Je moet toch echt dingen willen proberen. Soms hou je van bepaalde producten niet maar van een combinatie weer wel...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:29

Ik gooi sla tussen een wrap, gaat véél vlotter binnen :D
Of ik doe er Griekse rauwkost (kool) over :) Lichtjes zoet-zurig, heerlijk!
Of met feta-kaas en gerookte zalm, jummie!!!

Hmm krijg spontaan zin in sla :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:34

Wat shadow zeg, stamppot met sla. http://www.keukentips.nl/recept.php?id=2980
Spekjes weglaten/vervangen en hardgekookt ei erbij. Is eigenlijk wel het lekkerste met nog een scheut slasaus erdoor, maar kan je ook zeker zonder eten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:35

- komkommer raspen en mengen met (ja alweer :') ) mayo op yoghurt basis
- tomaat grillen en op brood eten met een beetje zout en evt een eitje
- tomaten vullen met een mengsel van rijst/oregano/(vegetarisch)gehakt en dan roosteren in de oven :~

Vooral die laatste is een aanrader, ik BLIJF er van eten, als je het exacte recept wil moet ik dat mijn schoonmoeder even vragen, kan je ook maken meteen groente waarvan ik nu ineens de naam ben vergeten :')
groene 'knol' die bestaat uit heel veel dikke blaadjes, als een soort knop van een bloem.

EDIT: Artisjok!!! :Y) blaadjes openvouwen, hooi wegsnijden (er zit een soort harigheid in de bloem) en die vullen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:48

MDH klopt natuurlijk. Kan beginnen met een puntje mosterd. :)

Wrap ga ik idd proberen maar dan met paddestoeltjes, pitjes, nootjes en misschien wat feta
Stampot misschien, maar ik ben dus geen echte aardappeleter (lust het wel, hoor, eet het alleen weinig)

mayo op yogurtbasis vind ik dus echt vies en zie ook niet zo de noodzaak om het te eten. Gegrilde tomaat moet ik gewoon eens proberen, denk ik. Als dat goed gaat, zou de gevulde tomaat ook moeten kunnen... rijst/oregano/vegagehakt klinkt lekker

Artisjok heb ik nog nooit gegeten eigenlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

Gewone tomaten lust ik ook niet echt, maar ik vind zelfgemaakte tomaten-creme soep echt héérlijk! En ik ga dit jaar een hoop tomaten inmaken voor tomatensaus :)
Maar ik vind het ook lekker om schijfjes tomaat op de pizza of ovenschotel te leggen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:08

Gewoon olijfolie als dressing is heel erg lekker. Verder doe ik er graag verse of gedroogde kruiden doorheen :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:10

Ik hou ook niet zo van sla saus maar wel van sla. Nootjes, (liefst even gebakken in de pan) kaas (feta, mozarella, parmazaans enz) eitje. Verse kruiden uit de tuin.

Begin eens met ijsbergsla dit is wel een goede starterssla, makkelijker dan bijv rucola.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 12:14

annemiek, zelfgemaakte saus van tomaten (maak ik ook voor de pizza) en soep en zo vind ik idd ook erg lekker.

Phormicola, olijfolie is prima om in te bakken, maar als dressing vind ik het niet lekker. Kruiden doen wel weer veel

Friesam, jij eet het dus ook zonder saus? Nootjes zijn idd lekker, parmazaan heb ik nog liggen. En eitjes vna eigen kippetjes en kruiden.
Ga dadelijk eens een wrap in elkaar steken. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:17

In olijfolie moet je juist niet bakken of je hebt gore olijfolie :+ Probeer eens extra virgine olijfolie van de Turk oid te kopen, die is alleen voor koude bereiding :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:20

Weet niet of het al genoemd is:
- sla mixen met een beetje olie of room en je krijgt een lekkere saus voor bij de pasta
- sla in de wok: gewoon wokken zoals je met andere groenten doet

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:28

Ik heb een heerlijk recept! :

sla(veldsla, of rucola, ezelsoortjes, whatever) vegatarische hamburger in stukjes, groene pesto, pijnboompitten, zongedroogde tomaatjes, beetje gefruite uitjes, beetje knofloop, creme freche erdoor en voila! een heerlijk maaltijd salade (ohja, doperwtjes of tuinbonen kunnn er ook nog doorheen!)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:31

Klopt ik eet mijn sla dus zonder saus of dressing.
Eitje als je het niet te hard kookt geeft wel een beetje "saus" van het eigeel. Lekker met bieslook en peterselie.
Noten en pittenmixen geven ook smaak.
Zelf vind ik veldsla (uit eigen tuin) erg lekker, net als gewone kropsla. Groeit beide erg goed in onze tuin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:57

Kan je het niet simpel houden met een gewoon broodje? Zo heb ik tomaat leren eten. Men neme een broodje, men legt daar sla, tomaat, hardgekookt ei, geraspte worteltjes en een schijf kaas tussen et voila. :D

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:18

Wij zijn echte salade eters, dus ik lees mee voor de verschillende recepten die hier voorbij komen!

Chilisaus door de salade vind ik ook een aanrader! Met ijsbergsla, komkommer en garnalen... En wat slaversiersels natuurlijk...

Veldsla met perzik en parmaham (of in jouw geval dus vega spekjes) met een dressing van honing en balsamico

Rucola met spekjes, geitenkaas walnoot en honing, met crostini van krentenbrood

Verder eet ik regelmatig tomaat met kaas op een cracker met peper en zout
En mijn vriend houd erg van rode ui door de salade

Ik lijk dus een beetje op jou, al hou ik wel van sla maar minder van ui en vette dressings...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:45

ik eet ook geen dressing, ik laat dat gewoon altijd weg. Sla ligt eraan welke soort; little gem of rucola vind ik wel wel een prettige structuur hebben en gaat dus prima op één vork met een stukje biet of wortel. Van die rosso salade of kropsla zonder een ander soort groente word ik ook niet echt blij.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:53

Komkommer soep:
1 potje Griekse yoghurt, 2 à 3 komkommers, 1 geschild en 1 afgespoeld, 1 handje munt, enkele blaadjes munt voor versiering, 1 klein handje koriander, 1 appel, geschild, 1 teen knoflook, in plakjes, 1/2 zoete ui, geraspt, 1 mespunt sambal oelek, 1 tl suiker, zeezout, verse peper
--> alles in de blender en smikkelen maar :~

Vaak gebruik ik gepofte knofloof vanwege de zachtere smaak. En sambal vervang ik vaak door een handje rucola sla. De komkommer kan je vervangen door sla ;) .

Makkelijk en snel tomaatjes uit de oven:
Olijfolie mengen met (grofgemalen) zout, peper, kruiden naar keuze, en knoflook. Mengsel giet je over de tomaatjes en schuif dit voor 20min op 200graden in de oven :9
Kan je ook doen voor paprika, zo makkelijk en lekker.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:54

Ach, waarom zoveel moeite voor iets waar niet bijster veel voedingsstoffen in zitten?
Ik ben ook niet zo'n sla eter, maar rauwe paprika etc des te meer.
En laat dat nu eens vullender en gezonder zijn.

Dressing hou ik ook absoluut niet van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 07:20

Jee wat veel reacties weer... En ach... veel moeite doen ...
Ik vind het gewoon jammer dat ik het niet lust.
Vond...
Gisteren een wrap gemaakt met sla (blaadje), gebakken appel, beetje banaan (werd bruin en moest dus op :) ) pitjes en een vegetarische stick en 's avonds een vega hamburger met sla en geraspte wortel. (na het doen van de weekboodschappen, ben ik te laat thuis om nog echt te koken) Mijn man viel bijna van zijn stoel, maar ik leef nog steeds. :) Sla proberen te grillen en dat gaat wel, maar heeft niet bijster veel smaak. In de wok heb ik eerder wel eens gedaan. Kan ook wel.

Ik wil het graag leren eten omdat een salade een prima lunch kan vormen (niet te zwaar dus) en omdat je vaak op andere plaatsen ook salade krijgt aangeboden (al is dat meestal met dressing en dat vind ik dus echt vies)

Honing en zout kan ik volgens mij bij alles eten... haha.

Ga nog even door met experimenteren. Ideeen genoeg in dit topic. Zal ook eens couscoussalade proberen met een paar stukjes gegrilde tomaat erdoor. Op zich denk ik ook dat er niets mis is om dingen te leren eten en dat kan nu eenmaal het gemakkelijkste thuis
(al vind ik het dan weer niet nodig om vette sauzen e.d. te leren eten)
Heb wel eens bij iemand garnalen proberen te eten, ondanks dat ik vega ben, uit beleefdheid. (gastvrouw had veel moeite gedaan voor een diner, vnl vis wat ik normaal dus niet eet en ook niet van hou) Maar die dingen kreeg ik helemaal niet weg. Bleergh. Heb ze stiekem naar mijn man geschoven. Een vriend die tegenover mij zat, worstelde met hetzelfde probleem en schoof zijn portie stiekem naar zijn vrouw :+

Zure smaken vind ik dus echt niet lekker.(voorzichtig uitgedrukt) Geen balsimico voor mij en zelfs van creme fraiche ben ik geen fan

Voorkeur/antipatie tegen bepaalde slasoorten heb ik nog niet. Zover ben ik nog niet.
En hierna komt dus de komkommer en de tomaat aan de buurt. Denk dat mijn omgeving in een shock raakt... :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:36

Ijsbergsla is minder groen van smaak dan gewone sla en is makkelijker om mee te beginnen.
Rucola is, als je het niet gewend bent, vrij pittig, een tussenstap zou veldsla kunnen zijn.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:41

Ik ben ook niet van de sla.
Lust het wel in een stampot en een broodje/wrap met bieslookkaas. Maar enkel Ijsbergsla en met een dressing doe je mij helemaal geen plezier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:53

Ik gebruik gewoon de sla in mijn tuin; pluksla. Weet niet of ze die in nl ook hebben? (misschien heet hij dan anders) Ben er niet zo in thuis.
Heb trouwens nog twee slasoorten gepoot. :) Kleine hoeveelheden overigens, omdat je sla nu eenmaal niet kunt invriezen.