Laag inkomen en particulier huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:25

Klopt Liselot, maar alleen als je sociaal huurt (als de huurprijs niet boven de 699 (oid) zit in ieder geval). En bij mij is dat helaas wel zo. Anders kwam ik er zeker voor in aanmerking.

Liselot

Re: Laag inkomen en particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:36

Kennisje van mij krijgt anders wel gewoon huursubsidie bij particuliere huur. Haar huurprijs ligt wel onder de 700 euro

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:51

Van de site van de Belastingdienst:

Woont u alleen en bent u 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als:

- uw rekenhuur minimaal € 226,98 en maximaal € 699,48 per maand is
- uw inkomen maximaal € 21.600 per jaar is
- u maximaal € 21.139 aan vermogen hebt

Het ligt dus inderdaad aan de huurprijs van het huis :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:04

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:23

Waarom zou het een probleem zijn? :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:37

Mag ik eens vragen wat je voor die 750 euro krijgt? Ik ben van België en vind dat wel erg veel als je maar 1000 euro verdient. Dat zou ik zelfs niet doen met twee inkomens.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:40

Maar als die 750 incl alles is betekend dat dus dat je kale huur waarschijnlijk wel onder de huurgrens voor huurtoeslag zit.
Als je dat op papier zou kunnen krijgen kun je op je kale huur dus gewoon huurtoeslag aanvragen.
Moet het wel een volledig zelfstandige woning zijn natuurlijk.
Vrije sector of sociale woningbouw maakt dan geen verschil hoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:50

Nee, klopt :). Maar ik ga het onderhuren (wel officieel) en dan tellen onze inkomens geloof ik samen. En dan gaat het niet meer... als onderhuurder kreeg ik in elk geval gewoon '750' te horen.
Ik krijg er een tweekamerappartement voor met een tuintje, dichtbij Amsterdam. Duur ja, maar in deze regio helaas vrij normaal.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:11

Je gaat er dus samenwonen begrijp ik. Dan worden jullie inkomens idd opgeteld. Als je onder de huurtoeslaggrens zit qua inkomen dan kan het zijn dat je wel recht op huurtoeslag hebt omdat er gekeken wordt naar de rekenhuur en niet naar de brutohuur dus dat kan het verschil maken. Maar als je aangeeft dat jullie samen met het inkomen te hoog zitten houdt het op. Maar die 750,- betaal je dan ook niet in je uppie toch? Dat scheelt dan ook weer in je vrije besteding per maand.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:18

Nee, ik ga niet samenwonen. Ik huur onder. Degene die er nu niet woont is hoofdhuurder, maar ik betaal gewoon zelf het volledige huurbedrag, omdat hij er zelf niet woont en ik dus eigenlijk het hele huis voor mezelf heb.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:24

Ik weet niet of het klopt dat ze jullie inkomens dan samen optellen, heb je dit al gecheckt bij de Belastingdienst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:29

Pasterza schreef:
Omdat een aantal posters suggereerden dat het inkomen zoveel x hoger moest zijn dan de huurprijs en particulier huren niet in aanmerking zou komen voor huurtoeslag ;)

Ik ga straks ook verhuizen en huur dan particulier. Ik heb een uitkering dus voldoe aan alle eisen om het zo maar te zeggen om huurtoeslag te krijgen. Ik verkies dan toch echt de informatie die ik op de site van de belastingdienst te zien krijg dan een poster ;) Ik heb via DigiD mijn huurtoeslag aan kunnen passen en heb geen brief ofzo gekregen dat ik geen toeslag meer krijg. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:35

Zowel Amstelveen als Amsterdam zijn erg duur, kun je niet in Hoofddorp kijken oid? Of nog wat verder weg, bijv richting Hilversum of juist richting Zaandam.
En je hebt dus een paard, ga je die houden? Want stalling hier is helemaal onbetaalbaar.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:39

Het lijkt me toch handig als je om je heen gaat kijken, buiten Amsterdam.. Amsterdam is gewoon onbetaalbaar. 750 incl per maand met een salaris van ongeveer 1000E per maand, ja dat is natuurlijk niet haalbaar. Ik begrijp dat je een paard hebt? Hoe wil je dat gaan doen.......? Zoals Fiffill al zegt, dat is daar in die regio al helemaal onbetaalbaar. Ik zou echt nog eens goed om je heen kijken.. Hoofddorp inderdaad. Amsterdam is vanaf daar 10 minuutjes of iets dergelijks?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:41

Ik weet niet of TS een auto heeft maar ook met OV is H'dorp prima bereikbaar :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:54

Het is dus inmiddels 1300 geworden ipv 1000, qua inkomen :D
Mijn paard wil ik houden als het enigszins kan, maar dat houdt in dat hij waarschijnlijk bij mijn ouders blijft staan en niet mee kan verhuizen naar deze regio. Als ik dat appartementje neem heb ik wel veel weilanden met koeien in de buurt en meerdere paarden, dus wie weet mag ze daar ook wel tussen staan voor een zacht prijsje. Ik kan het altijd vragen.
In de omgeving ben ik ook aan het kijken. Maar ik vind het fijn als het op fietsafstand van Amsterdam kan blijven, omdat ik anders een heel deel sociaal leven mis. Of op busafstand - de metro vind ik 's nachts echt heel erg naar. Het is voor mij wel belangrijk dat ik mensen kan blijven zien, omdat ik ook maar alleen woon... in mijn eentje ergens bij Hilversum zie ik niet zitten :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:58

Waar is je appartementje precies (mag ook via pb)? 1300 is al beter maar als je daar ook nog een paard van zou moeten betalen gaat het echt heel lastig worden. Las dat je er nu 100 euro p/m aan kwijt bent maar dat gaat je hier echt niet lukken. 200/300+ zou het eerder worden. Ligt er ook aan wat je wilt natuurlijk, een doe het zelf stalletje zal wat goedkoper zijn.
Een andere optie is je paard wat verder weg stallen maar dan moet je wel vervoer hebben natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-05-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:01

Zuid-Amstelveen, exact adres geef ik liever niet :). Ik woon nu al 9 jaar een eind van mijn paard af (minstens 120 km) en het was leuk geweest als ik hem eens wat dichterbij zou hebben, maar als dat niet gaat, dan gaat het niet :). Ik heb wel een bijrijder enzo. 200/300 kan ik er niet voor missen. Ik heb wel een auto, dus qua paard zou ik hem nog best een eindje weg kunnen hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:09

Ik kom er zelf vandaan alleen dan uit een ander stuk, miss weet ik nog wat bij je in de buurt ;) Wat voor eisen zou je stellen aan stalling?

En wonen in Uithoorn/Aalsmeer etc, dat is er dan echt vlakbij? Alhoewel je imo beter Hoofddorp kunt hebben, vind het er niet fantastisch maar er is wat meer het is ook stukken beter te bereiken met OV en ik heb bij Uithoorn/Aalsmeer al meteen zo het idee dat je in een gat zit :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:13

Haha, dat heb ik eerder met Hoofddorp :). Aalsmeer en Uithoorn zijn zeker opties, ik ben daar ook aan het kijken :)
Aan de stalling stel ik vooral als eis dat ik niet zelf hoef te voeren en uit te mesten, omdat ik er niet elke dag kan zijn, en dat er weidegang is. Hopelijk is het daar trouwens ook wat makkelijker om bijrijders te vinden :P

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:15

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:16

Grappig, want dat heeft toch een wat meer stedelijk gevoel en veel meer voorzieningen (en beter bereikbaar dus). Vind ik dan!
Met die eisen gaat het wel gelijk al een flink stuk duurder worden vrees ik... doe het zelf stallen zijn toch goedkoper natuurlijk. En in de zomer weidegang is er vaak wel maar niet altijd in de winter. Ik zal je wel even een pb doen met wat linkjes.

Ik zoek nog een bijrijdpaard _O- Ik denk dat je wel snel een bijrijder kunt vinden, althans bijrijdpaarden hier vinden is niet zo makkelijk vind ik want ik heb al vaker gehad dat ik ergens op reageerde en ik net te laat was, en dan stond de advertentie er nog geen week.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:18

Dank je Fiffill! Ze heeft Kissing Spines dus weidegang is erg belangrijk voor haar. Ik denk ook niet dat ik zomaar wat vind in Amsterdam. Ik kan zelf echt niet langskomen iedere dag (weet ik uit ervaring) dus het moet echt wel volpension zijn :). Geen stal daarentegen is niet erg (of alleen een schuilstalletje).

En ik hou helemaal niet van een stedelijk gevoel, ik hou alleen van de gezelligheid en de vrienden die ik er heb :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:22

Snap ik hoor, de hoofdreden dat ik zelf geen paard heb... het is hier gewoon zo duur helaas. Vaak zijn het de doe het zelf stallen die ook meteen wat minder voorzieningen hebben, maar gewoon ergens langs gaan en rondvragen kan natuurlijk nooit kwaad. Er zijn hier ook wel boeren in de buurt die lagere prijzen hebben.

Misschien scheelt het dat ik Uithoorn/Aalsmeer redelijk ken door vrienden die er wonen, ik kwam er vroeger redelijk veel maar het was altijd weer een hoop gedoe qua onbereikbaarheid en waardeloze voorzieningen :') Maar wie weet ben ik gewoon verwend :))
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-05-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt