'Jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:08

Oei, ik ben ook 13, maar zulke dingen doe ik niet! Wat mij dan weer opvalt, is dat ze ouderen (lees +60) tegenwoordig ook niet altijd aardig zijn... >;)
Ik zeg altijd heel vrolijk "hoi!" tegen ouderen die ik tegenkom, en soms krijg je van die blikken... in mijn ogen scheren sommige ouderen alles over een kam, jammer...

Doen ze lang niet allemaal hoor!

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:09

prugelpiet schreef:
Oei, ik ben ook 13, maar zulke dingen doe ik niet! Wat mij dan weer opvalt, is dat ze ouderen (lees +60) tegenwoordig ook niet altijd aardig zijn... >;)
Ik zeg altijd heel vrolijk "hoi!" tegen ouderen die ik tegenkom, en soms krijg je van die blikken... in mijn ogen scheren sommige ouderen alles over een kam, jammer...

Klopt heb ik ook, of je wilt ze ergens mee helpen dan ook die blik dan denk je echt zo van ik bedoel het goed hoor! Ik denk dat andere kinderen gewoon hun vertrouwen beschaaft hebben,

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:10

Ik heb het niet over altijd en iedereen. Er zijn uiteraard (en gelukkig maar!!) veel gezinnen
waar het anders en beter gaat. En kwaad worden bedoel ik niet
letterlijk in kwaad worden, maar meer de verantwoordelijkheid leggen bij het
kind i.p.v. de leerkracht ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:16

xApple schreef:
Het probleem ligt vaker bij de ouders. Zij voeden hun kinderen op in de 'prinsjes en prinsesjes cultuur'.
Alles draait om de wensen van het kind; wat wil jij eten, wanneer wil je eten, waar wil je eten, wat wil je aan? Hoeveel vragen worden er tegenwoordig wel niet aan een kind gesteld op 1 dag? Maar ook; alleen de beste school, de beste zwemclub, de mooiste kleding en het nieuwste
speelgoed is goed genoeg voor mijn kind. Het kind is toch een afspiegeling van jezelf als 'perfecte volwassene'. De drang om alles goed te doen is hoog.

Hierdoor worden kinderen grootgebracht met het idee dat hun eigen wil en wensen heel belangrijk zijn en
kunnen zij zich minder goed inleven in anderen en hun eigen behoefte uit kunnen stellen is al helemaal
onmogelijk. Kinderen raken gewend aan het idee dat de wereld om hen draait waardoor ze later in
de jongvolwassenheid in de problemen raken omdat er helemaal niet zoveel mensen op hun zitten te wachten.

Dit laatste zie ik veel bij stagiaires. Ze verwachten heel veel maar zelf initiatief en verantwoording nemen ho maar. Alles moet op een gouden schaaltje aangereikt worden. En zo werkt het niet in het volwassen leven :+

Vroeger werden ouders kwaad op hun kind bij een slecht rapport/gedrag op school, nu wordt
de leerkracht op het matje geroepen als de resultaten slecht zijn.

Goh en vroeger werd je opgevoed dat je als kind (en vrouw) niets te vertellen had en had je toen wat je ouder/meester/man/dominee zeiden.
Daar leer je ook geen eigen initiatief van nemen.

En toen waren er ook 'vervelende" kinderen bij.

Mungbean

Re: 'Jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:18

Mijn inmiddels overleden oma is als een prinsesje opgevoed en dat was goed merkbaar :=

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:31

is het klagen over 'de jeugd van tegenwoordig' niet gewoon iets van alle tijden? een pagina terug zie ik dat iemand socrates citeert, en wat hij daar zegt, namelijk het 'verwend, respectloos en onopgevoed kind', is nu nog prima te herkennen... dus zelfs tweeduizend jaar geleden al. Mensen romantiseren nu eenmaal graag hun eigen jeugd, alsof zij perfect opgevoede, brave kinderen waren.

Maar het zou ook te maken kunnen hebben met onze "verzekeringsmaatschappij" die mensen nogal betutteld. Bijvoorbeeld speeltuinen; tegenwoordig moeten alle speeltuigen van plastic zijn, glijbanen mogen niet hoger zijn dan x meter of er moet een dak op komen. En het coolste schijnen boomstronken van een halve meter hoog te zijn waar je fijn op kan staan. :Z Als ik "moderne" speeltuinen zie krijg ik absoluut geen zin om daar op te gaan zitten. Veilig is blijkbaar synoniem voor saai. En door het verdichten van de woningcapaciteit worden mensen steeds onverdraagzamer. spelende, joelende kinderen worden als 'overlast' beschouwd, jongeren die ergens rondhangen zijn hangjongeren en vandalen. (zie ook GAS boetes in België)

Niet onlogisch dat kinderen een ander tijdverdrijf zoeken, als ze hun ding niet meer vinden in activiteiten die voor hen bedoeld zijn...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:58

prugelpiet schreef:

Mijn jongste (5) leert juist dat hij ouderen met respect aanspreekt, dus: "dag meneer/mevrouw' Of 'goededag'. Een simpel 'hoi' of ' hallo' vind ik echt niet netjes naar ouderen toe. Met ouderen bedoel ik dus mijn ouders (zijn opa en oma dus) leeftijd. Dat kan dus ook wel die blikken verklaren die je krijgt. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:07

Merrylegs, de wereld is inderdaad te vol en dat leidt alleen maar tot slechte dingen in mijn ogen...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:27

Marocje schreef:
prugelpiet schreef:

Mijn jongste (5) leert juist dat hij ouderen met respect aanspreekt, dus: "dag meneer/mevrouw' Of 'goededag'. Een simpel 'hoi' of ' hallo' vind ik echt niet netjes naar ouderen toe. Met ouderen bedoel ik dus mijn ouders (zijn opa en oma dus) leeftijd. Dat kan dus ook wel die blikken verklaren die je krijgt. ;)

Het ligt er ook maar weer aan waar je woont. Een vriendin van me heeft 2 huizen, 1 in ZH en 1 in Drenthe. Als ze hoi zegt in ZH word ze vaak raar aangekeken en in Drenthe zeggen de meesten hoi terug of glimlachen even. Toen ik bij haar logeerde in de vakantie daar merkte ik het ook wel. Nu niet gaan denken dat ik alle mensen uit Zuid Holland over 1 kam scheer :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:35

Brainless schreef:
xApple schreef:
Het probleem ligt vaker bij de ouders. Zij voeden hun kinderen op in de 'prinsjes en prinsesjes cultuur'.
Alles draait om de wensen van het kind; wat wil jij eten, wanneer wil je eten, waar wil je eten, wat wil je aan? Hoeveel vragen worden er tegenwoordig wel niet aan een kind gesteld op 1 dag? Maar ook; alleen de beste school, de beste zwemclub, de mooiste kleding en het nieuwste
speelgoed is goed genoeg voor mijn kind. Het kind is toch een afspiegeling van jezelf als 'perfecte volwassene'. De drang om alles goed te doen is hoog.

Hierdoor worden kinderen grootgebracht met het idee dat hun eigen wil en wensen heel belangrijk zijn en
kunnen zij zich minder goed inleven in anderen en hun eigen behoefte uit kunnen stellen is al helemaal
onmogelijk. Kinderen raken gewend aan het idee dat de wereld om hen draait waardoor ze later in
de jongvolwassenheid in de problemen raken omdat er helemaal niet zoveel mensen op hun zitten te wachten.

Dit laatste zie ik veel bij stagiaires. Ze verwachten heel veel maar zelf initiatief en verantwoording nemen ho maar. Alles moet op een gouden schaaltje aangereikt worden. En zo werkt het niet in het volwassen leven :+

Vroeger werden ouders kwaad op hun kind bij een slecht rapport/gedrag op school, nu wordt
de leerkracht op het matje geroepen als de resultaten slecht zijn.

Goh en vroeger werd je opgevoed dat je als kind (en vrouw) niets te vertellen had en had je toen wat je ouder/meester/man/dominee zeiden.
Daar leer je ook geen eigen initiatief van nemen.

En toen waren er ook 'vervelende" kinderen bij.

Het was meer om een beeld te scheppen over de verantwoordelijkheid van het kind en de ouder zelf
tegenover die van de maatschappij als opvoeder en de leerkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:08

Marocje schreef:
prugelpiet schreef:

Maar dan ben ik ze al lang voorbij gefietst :+

Nee oke, ik snap je punt. Ik denk dat dat ook ligt aan waar je woont en hoe je opgevoed bent :) Een vriendin van mij vind het ook raar dat ik altijd hoi zeg. Maar, ik woon in een klein dorpje in t midden van drenthe, en ik heb eingelijk ook een hekel aan de stad

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:10

Ik zeg ook altijd hallo tegen iedereen. Ik krijg van vrienden altijd te horen dat ik zo aardig ben op buitenrit, ik zeg iedereen gedag :D.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:12

Celiien schreef:
Hmm dan irriteer ik mij gewoon snel denk ik :')

Volgens heel veel mensen die ik ken, volwassenen en ouderen, is het tegenwoordig echt wel minder gesteld met de jeugd!

Maar het is denk ik meer gewoon dat mensen mensen zijn: verschrikkelijk :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:20

Ze staan nog niet eens meer op voor ouderen in een bus die nota bene met een wandelstok staan omdat ze al amper op hun benen kunnen staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:22

chimello schreef:
Ze staan nog niet eens meer op voor ouderen in een bus die nota bene met een wandelstok staan omdat ze al amper op hun benen kunnen staan.

Doen veel volwassenen dat wel dan? :D

Ik kan soms ook opkijken van 'de ouderen van tegenwoordig' hoor. Stond laatst voor een stoplicht te wachten, komt er een oudere vrouw aanrijden in een scootmobiel, krijg ik een snauw dat ik in de weg stond en dat ze hier af wilde slaan (wat daar niet eens mocht). Ben maar zwijgend opzij gegaan, maar soms :n.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:26

Ik ben zelf 16 en snap je helemaal! Erger me zelf ook aan mn eigen leeftijdsgenoten.. die asociale (meestal) jochies mogen best wel even recht gezet worden, maar makkelijker gezegd dan gedaan.

Inderdaad wordt er op mij ook vaak gemopperd (vanwege mn leeftijd denk ik) door buschaffeurs en oudere mensen etc omdat ik kennelijk weer iets fout doe, terwijl ik (als zeg ik het zelf) heel beleefd ben.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 27-05-14 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:26

chimello schreef:

Ik vind het jammer dat u alles over een kam scheert, ik zelf sta namelijk wel degelijk op voor ouderen. Niet dat die het altijd even goed opvangen hoor, laatst vroeg ik aan een mevrouw van rond de tachtig of ze misschien op mijn plek wilde zitten. Vervolgens kreeg ik een hele tirade voor mijn kiezen over wat ik wel niet dacht, hoe asociaal ik was, en nog meer van dat soort. Tussen de jeugd (van tegenwoordig :D ) zitten heus wat rotte appels, maar dat betekent niet dat iedereen zo is.

Niet dat ik heilig ben hoor, zo bedoel ik het absoluut niet. :)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:32

Ik merk hetzelfde bij mijn leeftijdsgenoten, soms schrik ik daar echt van. Vaak komt dit denk ik ook door een slechte thuissituatie. Mijn vader werd laatst nog uitgescholden (kankermongool etc) -O- door 3 kinderen tussen 13-18 omdat hij ze weg wilde sturen van terrein waar ze niet mochten komen naast ons huis, maar toen mijn vader naar hen toe liep om hem op te laten weten dat hij daar niet van gediend was, was ineens het kind het slachtoffer en hebben ze zelfs aangifte gedaan wegens geweld, wat overigens natuurlijk niet van te pas was gekomen. De politie gaf mijn vader gelijk, omdat ze weten dat de jeugd tegenwoordig idd denkt dat ze dit soort dingen gewoon kunnen doen

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:33

hannah41 schreef:
chimello schreef:

Ik vind het jammer dat u alles over een kam scheert, ik zelf sta namelijk wel degelijk op voor ouderen. Niet dat die het altijd even goed opvangen hoor, laatst vroeg ik aan een mevrouw van rond de tachtig of ze misschien op mijn plek wilde zitten. Vervolgens kreeg ik een hele tirade voor mijn kiezen over wat ik wel niet dacht, hoe asociaal ik was, en nog meer van dat soort. Tussen de jeugd (van tegenwoordig :D ) zitten heus wat rotte appels, maar dat betekent niet dat iedereen zo is.

Niet dat ik heilig ben hoor, zo bedoel ik het absoluut niet. :)

+1

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:34

Dat "u" alles over een kam scheert? Ik ben zelf net 24...
Ik ga iedere dag met de bus en wat kan ik hier uit opmaken? Ik ben altijd de enige die opstaat. Dus in een overvolle bus van ruim 50 tieners die naar school gaan staat er niemand op. Dus over het algemeen gezien vind ik dus dat tieners niet netjes zijn. Dan nog niet te spreken over hun grote mond, harde praten en hardop muziek afspelen in publieke ruimtes. Beetje opvoeding gemist zeker...

Veel volwassenen nemen de bus trouwens niet eens. En iemand van zeg 50, hoeft niet voor iemand van 60 op te staan als er 3 meisjes hun rugzak op de 4e stoel hebben liggen en zelf niet opstaan terwijl ze een ouder iemand haast zien vallen. Ik bedoel maar, dit zijn maar voorbeelden maar dit is nu zo iets waar ik me gruwelijk aan erger.

En we hebben het hier over het algemeen. Dat jij opstaat voor iemand is leuk en aardig maar vertel het je honderden andere leeftijdsgenootjes ook maar eens ;) Maar ik blijf er bij dat het ook met opvoeding te maken heeft. Veel ouders werken nu en kinderen krijgen dure speeltjes en smartphones om zich bezig te houden. No way dat ik met 10 jaar een ipad zou hebben gekregen. Ik ken nu mensen die hun 4 jarige al een ipad gegeven hebben en dat is zo'n irritant, verwend nest.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:40

chimello schreef:
Dat "u" alles over een kam scheert? Ik ben zelf net 24...
Ik ga iedere dag met de bus en wat kan ik hier uit opmaken? Ik ben altijd de enige die opstaat. Dus in een overvolle bus van ruim 50 tieners die naar school gaan staat er niemand op. Dus over het algemeen gezien vind ik dus dat tieners niet netjes zijn. Dan nog niet te spreken over hun grote mond, harde praten en hardop muziek afspelen in publieke ruimtes. Beetje opvoeding gemist zeker...

Veel volwassenen nemen de bus trouwens niet eens. En iemand van zeg 50, hoeft niet voor iemand van 60 op te staan als er 3 meisjes hun rugzak op de 4e stoel hebben liggen en zelf niet opstaan terwijl ze een ouder iemand haast zien vallen. Ik bedoel maar, dit zijn maar voorbeelden maar dit is nu zo iets waar ik me gruwelijk aan erger.

Dat kan ik begrijpen, zeker grote groepen voelen zich vaak te stoer om om te staan, maar dat betekent niet dat alle jeugd dat doet. Zeker meer als de helft van de mensen in mijn omgeving staat zeker wel op als ze door hebben dat iemand dat fijn zou vinden. Lijkt me inderdaad ook een stukje opvoeding en is bovendien zelfs een busregel geloof ik. Eigenlijk zie ik bijna altijd wel iemand opstaan (als ik het niet zelf doe) en ook ik reis de helft van het jaar met de bus.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:41

Nanno: er stond nog een woord met 2 K's voor. Laat ik het niet ebben ov er het volk wat tegenwoordig in het stadshart rondloopt sinds de primark er is :+ (en ik woon in het wat normale gedeelte zoetermeer, geen houtbuurt, palenstein of oosterheem bij wijze van :+ )

Voor de rest: dit is niet een 'oog ik verlang naar vroeger' topic, dit is voor mij puur de vraag waar komt dit vandaan, wat lijkt er veranderd te zijn en/of ben ik het nu gewoon die t anders ziet. Vandaar ook de tussenhaakjes bij de titel, gezien ik niets qua titel wist :+ Geen nostalgie niks, ben idd pas 21 maar denk wel af en toe van kom op jongens.. 'Mijn tijd' om het maar even zo te zeggen, was belletje lellen, prullenbakken aan elkaar vastmaken met touwtjes als ze geleegd werden zoiets. Maar als er wat van werd gezegd was t meteen klaar. Nu gewoon een grote bek en bedreiging naar je hoofd geslingerd ..

En praat me niet van die oudjes, die hebben het ook hoog achter de ellebogen zitten. Eigenlijk is gewoon iedereen vervelend, arrogant en alleen met zichzelf bezig nowadays :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:43

Je hebt overal en altijd rotte appels, en die worden uitvergroot/vallen het meest op.. dat is niet alleen zo bij de jeugd maar overal, kijk maar eens naar heel dat gedoe rondom motorclubs dat is een beetje hetzelfde verhaal, omdat er een aantal 'slechte' tussen zitten is meteen iedereen slecht..

Oh en ik zeg ook gewoon tegen iedereen hoi/hallo, is heel normaal hier en word ook echt gewaardeerd :j Tuurlijk heb je dan wel eens mensen die je raar aankijken maar die komen dan blijkbaar niet hier uit de buurt ofzo :')

en wat betreft dat opstaan vergeten sommige ook wel eens dat niet alle jongeren goede benen hebben omdat ze jong zijn ;) Ik kan zelf niet lang staat/lopen dus ik word dan ook maar meteen gerekend als asociaal omdat ik niet opsta.. >;)
Als ik het kon deed ik het trouwens hoor, ik ben gewoon netjes opgevoed :j

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:49

Ik ben 12 maar zoiets zou ik niet in mijn hoofd halen.
Voor de grap een keer belletje lel doen is leuk, maar daar houd het
voor mij ook echt wel mee op. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:51

Ik werk op een klantenservice, en mij valt op dat de '90 generatie zich niet voorstelt aan de lijn (hallo, je spreekt met ....), en dat die héél weinig nodig hebben om uit hun panty te schieten