Werkloos, wat doe jij om je dag door te komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: Werkloos, wat doe jij om je dag door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:24

Dat zou kunnen idd, maar aangezien ik voor een baan een auto kan aanschaffen zie ik niet echt in waarom?
Veel te confronterend voor me.

Als iemand het wil weten wil ik het best per PB sturen waarom :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:25

@Joolien heel graag, zou tof zijn om een goed voorbeeld te hebben.

Zou ik jou eventueel een aangepaste versie terug kunnen sturen zodat je me eventueel wat tips kunt geven?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:29

Toen ik vorig jaar terug ging van Full time naar 60 uur per maand viel ik ook in een gat.

Ik heb toen een Kleingewerbe (woon in Duitsland) aangemeld en ben een winkel/webshop in ruitersportartikelen begonnen.
Ik werk nu tot eind juli weer 30 uur per week in de gehandicaptenzorg en mijn winkel/webshop begint ook te lopen. Ik red het iig niet meer alleen en mijn Kleingewerbe is er ook al af.
Het is nu tijd technisch weer wat puzzelen
Ik moet nu nog overuren/vakantiedagen afbouwen, dus dat is weer wat extra tijd voor de winkel.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:32

Ik vind het een beetje gek dat TS hier wordt aangeraden om dieren op te vangen en dergelijke, en daar dan ook betaald voor te worden. Als je niet ingeschreven bent als zelfstandige, is dat ronduit zwartwerk volgens mij?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:33

zolang je het opgeeft aan de belasting mag dat gewoon hoor :) je mag tot een bepaald bedrag "zwart" verdienen per jaar

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:33

Niet als je het gewoon opgeeft aan UWV zoals ook vermeld was.
Je mag ook gewoon tuintjes schoffelen voor geld als je het maar opgeeft zei iemand van het UWV tegen mij :)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:35

lifaya schreef:
zolang je het opgeeft aan de belasting mag dat gewoon hoor :) je mag tot een bepaald bedrag "zwart" verdienen per jaar

Oh ok, negeer mijn post dan maar :D
Ik wist niet dat dit kon in Nederland :) (Ben zelf Belg)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:49

Mijn moeder heeft van de tijd gebruik gemaakt door een pup aan te schaffen. Dit wilde ze al heel lang, maar ze vond het niet eerlijk de eerste weken/maanden van het leven/de opvoeding van het diertje gewoon te werken. Toen ze helaas werkloos werd zag ze wel hiervoor haar kans. Geluk bij een ongeluk eigenlijk :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:55

Dat vind ik wel een goeie, daar komt vast vraag naar deze zomer. Heb je ruimte aan huis om bijv knaagdieren en klein spul op te vangen?
[/quote]

Als ze met kooi komen zeker wel :j
Zou daar echt vraag naar zijn?[/quote]
Ja dat denk ik wel, kennis an mij doet t ook en die had in de zomer soms wel 20 dieren staan.

Plan van aanpak?
- kijk naar een reëel bedrag per dag, zodat het schappelijk en aantrekkelijk blijft.
- maak een contract, en zet hierin de afspraken dat jij ten aller tijden niet aanpsprakelijk bent voor de gezondheid van het dier maar er wel alles aan doet om het dier een gezonde omgeving te bieden, en zet in het contract iets mbt dierenartsbezoek indien mogelijk.
- zodra je duidelijk hebt wat je wilt doen, meteen gaan adverteren in krantjes, op internet, marktplaats etc.[/quote]
Krijg je dan geen problemen dat je zwart werkt?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:56

Ik weet niet wat voor studie richting je hebt, maar is een stage geen optie? Zo heb je toch het werk ritme, je leert, bouwt contacten op... Vooral nu vlak voor de zomervakantie is er genoeg :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:58

@kohtje fijn dat je ook mee"leest"

Lizzyy, dat is toch ook gewoon vrijwilligerswerk :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:59

branka16 schreef:

Lizzyy, dat is toch ook gewoon vrijwilligerswerk :)

Niet altijd, zijn zat betaalde stages :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:01

Nooit gehoord van betaalde stages, maar waarom dan een stage en geen betaalde baan?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:05

[quote="branka16"]@kohtje fijn dat je ook mee"leest"

?

Als je bij verdiend en je hebt een uitkerering moet je denk ik wel oppassen met bv bijverdienste.
Dus als jij bv konijnen enz tegen betaling in huis neemt dan is dat toch bijverdienste of niet?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:13

Ik heb alleen pagina 1 gelezen dus weet niet of het al genoemd is maar is iets als een MOOC (massive online open course) niets voor je?

Kijk bijvoorbeeld eens op www.coursera.org. Ik volg zelf op het moment een cursus via coursera en heb eerder ook al wat gedaan (en afgerond) daar en veel vrienden van me volgen er cursussen of hebben dat gedaan (mede ook dankzij mij haha).

De meeste cursussen zijn in het engels dus dat moet niet een te grote belemmerin zijn maar er is een enorm divers aanbod in cursussen!
Van economische tot sociale tot medische vakken. En alles online vanaf je eigen computertje te volgen. En het grootste voordeel: helemaal gratis!!

Na afloop krijg je (indien je boven een bepaalde score haalt maar dat is meestal niet zo'n probleem) een certificaatje.
Om echt een officieel document te krijgen moet je meestal betalen (50-100 dollar per cursus geloof ik).
Ik doe echter gewoon de gratis variant maar zet de cursussen (indien relevant genoeg) wel gewoon op mn cv :)

Het is in ieder geval leuk tijdverdrijf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:14

kohtje schreef:
branka16 schreef:

?

Als je bij verdiend en je hebt een uitkerering moet je denk ik wel oppassen met bv bijverdienste.
Dus als jij bv konijnen enz tegen betaling in huis neemt dan is dat toch bijverdienste of niet?

Klopt, maar goed er zijn wel meer mensen die zeer regelmatig bijbeunen. Maar goed, ik zou daar idd even goed naar kijken.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:22

kohtje schreef:
branka16 schreef:

?

Dit is al beantwoord.
Iemand van het UWV zelf zegt dat bijverdienen mag als je het maar opgeeft.
Of dit nu schoffelen is of knaagdierenoppas.. Lijkt mij gelijk.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:23

branka16 schreef:
__YSB__ schreef:
Als je van paarden houdt, dan zou ik eens Moravita benaderen. Daar kan je een soort van interne stage lopen, waarin je wordt onderhouden. Dus je krijgt eten en ze geven je les.
Erg leuk en mooi op je cv.

Laat de arbeidsmarkt je niet gek maken, ergens is een leuke baan die op je wacht.

Daar ben ik al eens geweest.
Toen was er alleen sprake van de hele dag stallen uitmesten en verder mocht ik kijken bij trainingen.
Dat vind ik dat toch niet echt aantrekkelijk?

Oei, daar was ik niet van op de hoogte... Wat lelijk dat ze dan van alles beloven dan!!!!!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:02

Wie weet is er nog een kinderboerderij in de buurt waar je mee kunt helpen? Ik werk parttime en heb me aangemeld als vrijwilliger bij de kinderboerderij hier in de buurt. Eens per maand voer ik in het weekend de beestjes en om de week op woensdag ben ik er overdag en help ik mee met wat er gedaan moet worden. Aangezien er ook cliënten lopen (jongeren met een beperking) ga ik ook vaak met de pony en de ezel wandelen samen met de cliënten. Beestjes blij (want even lekker rondje lopen), cliënten blij (qualitytime en doorbraak van de dag) en ik blij (lekker buiten nuttig bezig) dus iedereen happy :D

Zou dat overigens nog wel even voor de zekerheid checken bij het UWV, tot welk bedrag je bv. zwart bij mag verdienen. Dan weet je ook hoeveel beestjes je maximaal aan kunt nemen, welk bedrag je kunt vragen en wanneer je op moet gaan passen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:37

Mijn vriend zei dat ik het eventueel ook op zijn naam kan doen dus dan is er sowieso geen probleem :)
En een kinderboerderij is hier helaas niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:27

Even alles doorgelezen en eigenlijk vind ik je aan de hand van de posts een beetje een pieper. Overal zit een 'ja, maar' aan.

Kom op geef jezelf een schop. Zorg voor ritme in je leven en denk 'out of the box'. Dat je in de diersector aan het werk komt is nihil. Hoe het in de taxibranche zit weet ik niet. Maar kijk eens verder dan dat wie weet is er wel een leuke baan bij de bibliotheek of in dat leuke eettentje waar je graag wat gaat eten als je tijd/geld hebt.

Oftewel niet zo fixeren maar breder zoeken en ook niet gelijk 'ja, maar' denken maar eerst eens proberen dan kom je er vanzelf achter of iets wel of niet bij je past.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:24

Ik ben gaan studeren om mijn kans op een baan later te vergroten. Ben nu 26 en heb jaar 1 van de 4 er bijna opzitten

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:55

@Thats_Me, Ik wil gewoon iets dat bij mij past.
Ik wil me niet voor anderen ik hoeken wringen waar ik niet in pas/wil passen.
Misschien kom ik daarom zo over.
Ik heb al vaker gedacht om een andere richting op te gaan maar zonder succes, er past gewoon niet zoveel bij me geloof ik.
En een eigen bedrijf wat me geweldig lijkt is (nog niet) haalbaar.

@ tassie, Een opleiding is leuk, maar daar moet geld voor zijn én je moet weten welke opleiding je dan wilt doen.
Ik ga geen opleiding volgen die wel leuk is, er moet ook wel degelijk werk in te vinden zijn.
En waar is tegenwoordig werk in te vinden(wat ook nog bij mijn persoonlijkheid past)?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:04

Branka als je alleen maar in je comfort zone blijft kun je ook nooit ontdekken wat je nog meer leuk kan vinden. Nu doe je het namelijk ook weer 'Ik heb al vaker..' 'het lijkt mij'. Je leeft nu en je zult er nu wat van moeten maken. Door steeds excuses te vinden ga je ook niet die droombaan tegen komen. En je hoeft niet direct naar je doel toe. Daar kun je stapje voor stapje komen. Ja, ook door minder leuke dingen te doen maar je moet ergens beginnen. Hoe langer je thuis blijft zitten hoe moeilijker het wordt om verder te gaan.

Wil je echt serieus een eigen bedrijfje? Ik zou zeggen start met het schrijven van je ondernemersplan/onderzoek/haalbaarheid etc. Met een goed plan kun je eventueel financiering krijgen etc. etc. Waar een wil is is een weg maar dan moet je wel hard genoeg willen werken en veel voor willen laten.

Er zijn ook cursussen te volgen die niets/weinig kosten. Denk alleen al aan de gratis cursussen die online te volgen zijn waar je ook nog eens certificaten voor kan halen.

Het verzorgen van huisdieren van anderen is trouwens leuk als hobby maar daar zul je geen droog brood van kunnen eten. Zie het meer als een vriendendienst. Om nog even te reageren op een eerdere vraag uit dit topic. Als je kijkt wat een dierenopvang vraagt en wat er dan uiteindelijk van over blijft is dat niet veel én dan praten we hier over professionele opvang bij gediplomeerde mensen.

Daarbij blijf ik er bij geef jezelf een schop er past echt wel meer bij jou ook al denk je nu van niet. En dat zeg ik niet om je te pesten ;) probeer je ook even de andere kant te laten zien zodat je misschien wat positiever gaat aankijken tegen verandering.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:11

Een bedrijf starten kun je niet zomaar doen he.
Maar ik ga toch eens uitzoeken of het misschien niet toch haalbaar is.
Daarvoor zou ik ook nog weer moeten leren denk ik aangezien het om een winkel zou gaan.
Heb al eens gezocht wat je daarvoor moet halen maar dat lijkt me erg pittig én is duur.
Dat heb ik nu niet liggen.
Wellicht via een andere weg proberen...
Maar na veel proberen moet je ook snappen dat al die tegenslagen die ik in jaren heb gehad het echt niet meer leuk is.
Ik haalde mijn taxipas om dan maar die kant op te gaan, maar dat word me nu ook ontnomen..

Moeilijk soms om positief te blijven.