Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:51

Ik vind het geen rare vraag, en al helemaal niet als je naar de leeftijd kijkt. Maar je moet wel respecteren als TS daar geen antwoord op geeft ;)

xliisaa

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:15

Ik ben 21jaar en 30weken zwanger, ook heb ik die vraag een paar keer gehad.
Het ligt er wel een beetje aan wie het vraagt, je hebt mensen die oprecht geïnteresseerd zijn en mensen die het alleen willen weten om een oordeel over je te vellen.
(dan heb ik het voornamelijk over mensen die je kent)

Persoonlijk vind ik het niet zo fijn als mensen die vraag stellen.
Dan vraag ik me altijd af wat de meerwaarde is van het weten of het kindje gepland of ongepland is.
Maar aan de andere kant, mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig.

Ik geef wel altijd antwoord op de vraag en onze beeb is hartstikke gewenst en daar gaat het om :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:29

Tja bij jongere mensen vraag ik ook gerust of het gepland of ongepland was, want zoals hier al word genoemd is ongepland niet meteen ongewenst.
Ik vind het geen onbeschofte vraag, bij mijzelf is het sowieso oprechte interesse en niet om iemand er vervolgens mee de grond in te boren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:31

Ik vind het geen gekke vraag. Ik vind eerder de reacties op die vraag nogal autoritair overkomen, bah. Sommige mensen zijn gewoon oprecht geïnteresseerd en stellen daarom die vraag. En als TS niet wil antwoorden, hoeft dat natuurlijk niet.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:33

hier net 24 en zwanger van nummer 3 en de 1e vraag die ik van iedereen krijg is: is het gepland?

dat is zeker op den duur niet leuk meer :n

zelfs de huisarts en de assistente vroegen het en zeiden: gefeliciteerd, ehhh denk ik, terwijl ze zelf mijn spiraal eruit hebben gehaald omdat we voor een 3e wouden gaan, dus ja in mijn ogen echt een domme vraag.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:38

Maar wat voegt het toe om te weten of het kindje ongepland komt of niet? Feliciteer gewoon de zwangere die blij komt vertellen dat ze zwanger is.

Ik heb die vraag zelf echt vaak gehad. Zeker bij onze eerste en echt ik vind dat het niemand iets aangaat. Ik zal zelf dus die vraag ook nooit stellen. Als een zwangere dat aan mij wil vertellen doet ze dat wel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:47

Persoonlijk zou ik die vraag nooit aan iemand stellen. In sommige gevallen zal ik het me misschien wel afvragen, maar uit beleefdheid zal ik die vraag nooit stellen. Net als wanneer er nou eens een kindje komt/wanneer de tweede komt?

Ik vind het geen hele onbeschofte vraag, maar ik snap gewoon niet zo goed waarom mensen dat perse willen weten. Net als vragen of je direct zwanger was of er 6 maanden over hebt gedaan? Of het via de natuurlijk manier ontstaan is of via icsi of ivf e.d.?
Je kunt ook gewoon té nieuwsgierig zijn.

Zelf heb ik die vraag ook regelmatig gehad en net als Malima zegt. Na de zoveelste keer wordt het best een beetje vervelend. Vooral als die vraag gesteld wordt door mensen waar je niet heel close mee bent en die iets verder van je af staan.

Nog vervelender vond ik dat ik de vraag kreeg: ''Is het een ongelukje?''. Dat vind ik dus wel enorm onbeschoft. Die vraag heb ik dus echt ook een paar keer gekregen, zowel bij mijn eerste als bij mijn tweede kindje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:09

Jelleee schreef:
Ik vind het geen gekke vraag. Ik vind eerder de reacties op die vraag nogal autoritair overkomen, bah. Sommige mensen zijn gewoon oprecht geïnteresseerd en stellen daarom die vraag. En als TS niet wil antwoorden, hoeft dat natuurlijk niet.

Het ligt er aan wie het vraagt (bekende of onbekende) en hoe het gevraagd wordt.

Ohhhh zwanger van de 3de? Ongepland?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:30

Dyphusion schreef:
Wat een onzin zeg :roll: Sommige mensen onder de 23 hebben hun leven wel al op een rijtje, oftewel beide ouders werken (en hebben een vast contract), hebben een huisje en kunnen het betalen én hebben ook nog eens een (gewenste en geplande) kinderwens. Dat jij het je niet kan voorstellen betekend niet dat het niet zo is.

Mwah, had ik ook al op die leeftijd, behalve de kinderwens dan. Dus geen woorden in mijn mond leggen alsjeblieft :) . Laat ik het zo zeggen, hopelijk stoot ik niemand tegen het verkeerde been, dat de meeste mensen die echt een kinderwens hebben en uitvoeren op die leeftijd, een ander beeld van de wereld hebben dan ik. Dit vooroordeel van mij wordt ook eigenlijk altijd bevestigd, zelfs in dit topic. Maar daarom vraag ik het dus niet en ga er maar gewoon vanuit. Daar heeft toch niemand last van?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:42

Ja dat is een onbeschofte vraag, hoe moeilijk is het om iemand die zwanger is op jonge leeftijd gewoon te feliciteren en je nieuwsgierigheid voor je te houden.
Ook al is het niet gepland dan kan je er nog wel blij mee zijn.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:46

Ik vind de vraag heel erg ongepast. Wat gaat jou dat aan? Waarom moeten vrouwen die zwanger zijn het gaan verantwoorden aan derden?

Bovendien lijkt het me dat wanneer mensen gaan vertellen dat ze in verwachting zijn dan houden ze het kindje ook en is het dus welkom. En dat is wat telt voor anderen als informatie. :)
Feliciteer haar en klaar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:47

Ik vind het geen onbeschofte vraag. Als het ongepland is, kan je er toch nog wel blij mee zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:49

Maar aan degenen die het geen rare of onbeleefde vraag vinden, waarom zou je het willen weten? Wat voegt het toe om het te weten? Behalve dan je eigen nieuwsgierigheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:50

Om te kunnen roddelen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:51

ik denk dat het ook wel is wie het vraagt en met welke voorgeschiedenis...
maar een 'vreemde' die het vraagt is echt raar

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:53

Ik denk echt dat een aanstaande moeder het heus wel deelt met de mensen met wie ze het wil delen. Maar dat is haar keuze en ik vind echt dat je er niet naar hoort te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:53

Ik vind het niet onbeschoft, vragen mag toch? Of je antwoord is weer een tweede...

Ik vind trouwens dat er rondom 'kinderen' erg moeilijk word gedaan over wat gezegd mag worden en wat niet. Weet nog goed dat ik als meisje van 14 tegen mn moeder vertelde dat ik niet zeker wist of ik later wel kinderen wilde nemen. Nee die NEEM je niet die KRIJG je. Weet het nog precies. Snap niet waarom daar zo vreselijk hectisch over gedaan word, niet alleen mn moeder doet dat namelijk.

En ook een tijdje terug, buurvrouw was zwanger en ze kreeg een echo en daarop was te zien dat het een jongetje was. Toen zei ze; had gehoopt op een meisje. Ook daar weer een hele hectiek over, dat ze blij moest zijn dat het iig gezond is enzo. Maar mag je dan niet gewoon eerlijk zeggen dat je liever een meisje had gehad? Dat betekent toch niet gelijk dat je niet blij bent met een jongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:56

Ik vind het geen rare vraag. Wel een heel persoonlijke vraag. Ongeacht de leeftijd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:58

Onbeschoft vind ik het dan weer niet, maar aan de andere kant vind ik wel dat het jouw niets aangaat. Snap je wat ik bedoel :)

@amoj, ik denk dat er veel (aanstaande) moeders en ook vaders stiekem een voorkeur hebben. Ik vind dat helemaal niets om je voor te schamen.
Ik heb ook altijd gezegd, liever 2 jongens dan 2 meiden. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik niet blij was geweest met 2 meiden. Maar het gaat meer over een voorkeur.....

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:03

Zo denk ik er ook over :j

Esplendido schreef:
Ik vind het ook een vraag die je niet hoort te stellen hoe nieuwsgierig je ook bent. Ook als iemand tegen je vertelt dat ze zwanger is gaat het je niks aan of de zwangerschap gepland is of niet. Ik vind dat iets tussen de ouders van het kindje. En als ze je willen vertellen of het gepland is of niet doen ze dat heus wel. Door het te vragen breng je ze in een lastige positie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:13

Ik vind het echt een rare vraag, zo persoonlijk. Wat maakt het uit? Helemaal via internet, dan ga je een wildvreemde toch niet vragen of het condoom gescheurd is, of dat er iets mis ging met de pil? En dat je er dan nog een topic over opent vind ik helemaal stijlloos. Je wordt er in het desbetreffende topic op aan gesproken en het komt op mij over alsof je hier nog je gram wil halen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:15

Esplendido schreef:
Maar aan degenen die het geen rare of onbeleefde vraag vinden, waarom zou je het willen weten? Wat voegt het toe om het te weten? Behalve dan je eigen nieuwsgierigheid.

Ik hoef het van andere niet te weten, maar zou het fijn vinden als het mij vragen ipv conclucies te trekken die niet kloppen. En over mij te roddelen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:15

Wat grappig eigenlijk dat de meningen hier zo erg over verschillen. Ik vraag mij af hoe dat komt?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:25

Charaz schreef:
Om te kunnen roddelen?

Flauwe en onbeschofte opmerking. Dit is pas een vooroordeel.

Nee ik vind het geen onbeschofte vraag. Ik ken iemand waarbij het niet gepland was maar zij zijn super gelukkig. Gewoon nieuwsgierigheid. En daar is niets mis mee. Heb ik wel eens te horen gekregen dat mij dat niks aan ging. Nou ook goed toch? (En dan trek ik niet mijn eigen conclusie of word ik boos, nee dat antwoord respecteer ik dan)

Dus ik vind het geen onbeschofte vraag maar vind wel dat de ouders dan ook moeten kunnen zeggen als het je niks aan gaat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:18

Hoezo is dat een vooroordeel?

Omdat ik jong zwanger was, het mij ook gevraagd is en er echt wel over geroddeld is daarom? Niks vooroordeel aan.