Vriend verzint kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:56

jacolien schreef:
Longkanker krijg je niet op deze leeftijd...;)

Beetje raar dat je dit zegt, natuurlijk kan je ook op jonge leeftijd kanker krijgen. Toevallig had mijn broer longkanker gekregen op een leeftijd van 18 jaar...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:00

SAKKIA schreef:
Dus daarom zou ik dat proberen. Dan hou je het in eerste instantie bij jezelf. Je betrekt de ouders er niet direct bij en als het wel waar blijkt te zijn hoeft niemand er achter te komen dat je getwijfeld hebt. Je verteld gewoon niet van deze actie. Mocht het niet waar zijn kun je in alle rust nadenken over je vervolgacties.

Jolien87: ik zeg toch niet dat ze moet bellen? Ik zou aan de balie gaan staan dat je op bezoek komt bij ..... Dat het een goede vriend is en dat je hem wilt verrassen.
Als je weet in welk ziekenhuis hij "ligt" is op internet zelfs de afdeling nog wel te achterhalen waar zulke patiënten meestal liggen of behandeld worden. Hoef je alleen nog maar even naar het kamernummer te vragen ;)

Oh dat suggereerde ik ook niet hoor. Maar dat idee was eerder al eens geopperd. Vandaar mijn reactie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:10

TS, geen idee of dit voor die vriend van jouw geldt. (het kan natuurlijk ook waar zijn), maar het kan ook komen door psychische nood.
Mensen die een ernstige ziekte of bijv een ontvoering verzinnen, lijden veelal aan het syndroom van 'Muchhausen by Proxy'. (wikipedia is your best friend)
Mensen kunnen daar heel ver in gaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:17

jacolien schreef:

Onzin, de kans is uiterst klein maar het is helaas wel mogelijk hoor.

Moeilijk TS, maar het klinkt erg ongeloofwaardig. Het feit dat zijn ouders niet op de hoogte zouden zijn vind ik echt vreemd, tenzij ze een slechte band zouden hebben.
De ene is geslotener dan de andere, maar om zo weinig te delen met je vrienden en familie vind ik vreemd.
Ondanks dat ik het ongeloofwaardig vind, durf ik niet zomaar te zeggen dat het niet waar is en niet klopt.

Toevallig is de moeder van mijn beste vriendin onder behandeling voor uitgezaaide longkanker.
Als buitenstaander kun je enkel aan haar gewicht en haar opgezwollen gezicht zien dat ze ziek is. De medicatie zorgt ervoor dat ze een dik gezicht krijgt en veel aankomt.
Deze medicatie was niet voor de longkanker op zich, maar omdat er veel vocht in de hersenen zat en de druk tegen te gaan (uitzaaiingen zitten/zaten in de hersenen). Deze tumor is later operatief verwijdert.
Van de chemo voor de longkanker werd ze niet ziek, wel moest ze steeds een nacht blijven. Sterker nog ze was vrij fit en ging dagelijks een flinke wandeling maken. Ook wordt ze niet kaal van het type chemo dat ze krijgt.

Nu zit ze in de periode van bestralingen en volgens mij is dat een periode lang iedere werkdag. Dit maakt haar wel moe.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:22

eenitraM schreef:
Wat een zieke mensen lopen er toch rond op de wereld. Geestesziek. :n

TS, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

Idd, zijn er veel te veel... Men gebruikt maar al te graag smoesjes en zieke dingen om aandacht te krijgen..

Nare situatie dit TS!
Ik hoop dat je eruit komt -O-

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:23

Helaas bestaan er inderdaad mensen die dit verzinnen. Wat je ook nog kunt doen, als je er niemand bij wilt betrekken en hem niet direct wilt confronteren, is precies bijhouden (opschrijven) wat hij zegt.
Bijvoorbeeld: ik word op 1 juni om 10 uur behandeld door dokter Smit.

Over twee weken bied je nogmaals aan om mee te gaan en vraag je wanneer het ook alweer was.
Als hij 1 augustus om 12 uur zegt, kan jij opmerken dat je dacht dat het al eerder was.
Krijg je een antwoord als nee hoor...
dan weet je dat hij liegt.

Ik zou het wel voorzichtig aanpakken, want het kan zomaar zijn dat hij het toch heeft en jou er gewoon niet mee wil lastigvallen of zo. De gedachten en motivaties van mensen zijn niet altijd even makkelijk te verklaren.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:29

heb ook zo een collega, heeft ook Borderline trekjes en die ziekte, wel dat gebruikt ze om voor de meest uiteenlopende redenen verlof te kunnen krijgen....

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:37

senna21 schreef:
TS, geen idee of dit voor die vriend van jouw geldt. (het kan natuurlijk ook waar zijn), maar het kan ook komen door psychische nood.
Mensen die een ernstige ziekte of bijv een ontvoering verzinnen, lijden veelal aan het syndroom van 'Muchhausen by Proxy'. (wikipedia is your best friend)

Munchhausen by proxy is iets anders. Als ik me niet vergis, gaat dat over het ziekmaken van je kind..

Ik heb zelf ook iets dergelijks mee gemaakt. Heb zelf kanker gehad en kwam in die tijd via een speciaal forum in contac met een meisje met leukemie, dacht ik.. Zij gibg echt superver. Ze had met meerdere mensen contact en bleek hun verhalen en fotos bij anderen als haar verhaal te gebruiken. Ik kwam er destijds achter doordat ik haar op een foto wel heel erg op een ander meisje vond ljken. Foto doorgestuurd naar dat andere meisje en ja hoor.. dat was háár foto!

Ts, veel wijsheid toegewenst en bedenk dat je vriend sowieso ziek is. Is het geen kanker, dan wel wat anders..

Zonnetje81

Re: Vriend verzint kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:55

Misschien heeft hij wel een blessure aan zijn knie en doelt zijn moeder daarop ...?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:11

ievie schreef:
senna21 schreef:

Munchhausen by proxy is iets anders. Als ik me niet vergis, gaat dat over het ziekmaken van je kind..

Ik heb zelf ook iets dergelijks mee gemaakt. Heb zelf kanker gehad en kwam in die tijd via een speciaal forum in contac met een meisje met leukemie, dacht ik.. Zij gibg echt superver. Ze had met meerdere mensen contact en bleek hun verhalen en fotos bij anderen als haar verhaal te gebruiken. Ik kwam er destijds achter doordat ik haar op een foto wel heel erg op een ander meisje vond ljken. Foto doorgestuurd naar dat andere meisje en ja hoor.. dat was háár foto!

Ts, veel wijsheid toegewenst en bedenk dat je vriend sowieso ziek is. Is het geen kanker, dan wel wat anders..

Munchhausen by proxy is het ziekmaken van je kind omwille van aandacht. Munchhausen is jezelf ziekmaken voor aandacht :j

Heel veel sterkte TS, ik heb zo mijn twijfels over het hele verhaal. :n

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:14

Munchhausen by proxy is niet per se het ziekmaken van je kind, by proxy betekent dat je het bij een ander doet, en helaas zijn het veelal kinderen waarbij 't gebeurt maar er zijn ook wel gevallen bekend waarbij bv de partner het slachtoffer is.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:22

Ik vind het best schokkend hoeveel mensen direct veroordelen als iemand zo liegt. Geloof mij, ik ben het er absoluut niet mee eens, maar op zo'n manier liegen duidt mijns inziens op iets dat zou moeten behandeld. Dat is een ziekte opzich, en vaak, niet altijd maar vaak, geen bewuste keuze maar een onbewuste 'verslaving' aan aandacht. Vaak zit hier veel meer achter en ik kan er niet bij dat zoveel mensen per definitie iemand afschrijven die hier last van heeft. Ook ik zou me bedonderd voelen hoor, maar als het om een goede vriend/vriendin ging, ging ik me wel achter de oren krabben ipv diegene meteen te veroordelen en te laten vallen.

Vervelende situatie TS, om eerlijk te zijn vind ik het ook niet bijzonder geloofwaardig allemaal. Ik zou het niet via de ouders of het ziekenhuis spelen, maar hem gewoon confronteren. Zeg dat je het wel gek vindt dat hij helemaal niet ziek lijkt, dat hij nog gewoon dingen doen, dat hij echt wel behandeld zou worden voor longkanker. Blijven vragen, dan komt er vanzelf wel een keer iets naar voren waar je hem mee kunt confronteren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:25

Wow, wat vreemd...

Hierboven klinkt inderdaad aannemelijk. Verder ook blijven vragen vanuit bezorgd oogpunt denk ik, niet vanuit suspicious oogpunt :+

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:41

heb hier al een paar x het woord borderline voorbij zien komen en ervwordt over gepraat alsof die mensen psygisch gestoort zijn.

Mijn moeder heeft het ook en borderline heb je niet dat krijg je, door dingen die je hebt meegemaakt en daar niet mee om kan gaan.
Het zit in je hoofd zeg maar, maat mijn moedet zou het echt niet in dr hoofd halen om tegen iedereen te zeggen dat ze kanker heeft terwijl het niet waar is.

Ligt dus meer aan de persoon zelf dan aan de stempel borderline, ook mensen zonder borderline verzinnen de gekste dingen.

Sorry dit moest er even uit.
TS: zoals al eerder is genoemd zou ik vragen wanneer zijn volgende behandeling is en bij welk ziekenhuis/arts en dan via het ziekenhuis informeren of hij daar ind als patiënt ingeschreven staat. En als het niet zo is hem ermee confronteren zo van, je had dan en dan toch een afspraak bij dat ene ziekenhuis? ik stond daar want ik wilde je toch steunen ondanks dat je het niet wilde maar bij het ziekenhuis wisten ze niet wie je was en stond je daar niet ingeschreven. dan denkt hij al oeps, komkommer je daar maar uit

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:56

Wat ik mij afvraag; jullie waren de enige die het wisten, ook zijn ouders wisten het niet.. Hoe kan zijn moeder dan dat berichtje op facebook gestuurd hebben? :=

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 01:10

Ik heb een vriendin gehad die vertelde dat ze een hersentumor had en dat die wegging met een antibiotica kuurtje..
Oh en ze had diabetes daarom moest ze altijd veel suiker eten.
:+

Het klinkt erg onwaarschijnlijk, ik vind het echt heel erg dat zulke dingen verzonnen worden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 01:45

Ik ben erg voorzichtig geworden met dit soort dingen sinds er een tijd geleden over een bokker ook zo gedacht werd maar ze uiteindelijk toch overleed. Je kunt als buitenstaander niet altijd situaties juist inschatten aan de hand van de informatie die je tot je beschikking hebt. Voor hetzelfde geld is er toch wel echt wat met hem aan de hand....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:17

Strasshorse schreef:
heb hier al een paar x het woord borderline voorbij zien komen en ervwordt over gepraat alsof die mensen psygisch gestoort zijn.

Mijn moeder heeft het ook en borderline heb je niet dat krijg je, door dingen die je hebt meegemaakt en daar niet mee om kan gaan.
Het zit in je hoofd zeg maar, maat mijn moedet zou het echt niet in dr hoofd halen om tegen iedereen te zeggen dat ze kanker heeft terwijl het niet waar is.

Ligt dus meer aan de persoon zelf dan aan de stempel borderline, ook mensen zonder borderline verzinnen de gekste dingen.

Sorry dit moest er even uit.
TS: zoals al eerder is genoemd zou ik vragen wanneer zijn volgende behandeling is en bij welk ziekenhuis/arts en dan via het ziekenhuis informeren of hij daar ind als patiënt ingeschreven staat. En als het niet zo is hem ermee confronteren zo van, je had dan en dan toch een afspraak bij dat ene ziekenhuis? ik stond daar want ik wilde je toch steunen ondanks dat je het niet wilde maar bij het ziekenhuis wisten ze niet wie je was en stond je daar niet ingeschreven. dan denkt hij al oeps, komkommer je daar maar uit

Borderline heb je in veel verschillende gradaties. Dat jouw moeder het niet doet wil niet zeggen dat een ander persoon met borderline het ook niet doet. Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat deze persoon het wel heeft. Echter wordt dit verder niet gesuggereerd.

TS ik zou echt niet weten wat te doen maar ben wel benieuwd hoe het verder gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:23

jacolien schreef:

Het is wel zeer zeldzaam, maar niet onmogelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:25

Anoniem schreef:
Ik ben erg voorzichtig geworden met dit soort dingen sinds er een tijd geleden over een bokker ook zo gedacht werd maar ze uiteindelijk toch overleed. Je kunt als buitenstaander niet altijd situaties juist inschatten aan de hand van de informatie die je tot je beschikking hebt. Voor hetzelfde geld is er toch wel echt wat met hem aan de hand....

:j Inderdaad, niet te snel conclusies trekken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:33

Heeft hij een slechte band met zijn ouders? Vind het namelijk nog het vreemdste dat zijn ouders het niet weten maar vriendinnen wel?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:42

Hee TS,

Je kunt bijna wel stellen dat het niet waar is..
Ik snap dat je zo in de war bent.
Als je het moeilijk vindt om hem/ouders te ondervragen? Waarom ga je dan niet naar het ziekenhuis? (:
Leg je verhaal uit en vraag alleen of die persoon bij de afdeling voor mensen met kanker (sorry ben de naam kwijt) bekend staat.

Weet jij snel genoeg alles :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:43

Maar ziekenhuizen gaan toch echt niet zomaar gegevens vrijgeven?

lies_sparkle

xZiva_ schreef:
Wat ik mij afvraag; jullie waren de enige die het wisten, ook zijn ouders wisten het niet.. Hoe kan zijn moeder dan dat berichtje op facebook gestuurd hebben? :=

Er kan ook iets anders aan de hand zijn, Pfeiffer ofzo? (:

Eilinora

jacolien schreef:

Dat is echt onzin.
een vriend van mij is een aantal jaren geleden overleden aan longkanker,darmkanker,botkanker,maagkanker.
hij was net 20 toen ze erachter kwamen en net 21 toen hij overleed.

TS,tot in hoeverre is je vriendschap met hem waard als hij blijkt te liegen?
Ik kan me best voorstellen dat je hem niet meer wilt zien en spreken.
ik zou er dan ook gewoon naar vragen.