Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:58

Oh, wat wordt er hier triest gereageert door een aantal en eerlijk gezegd precies door diegene die dat werk doen blijkbaar |(

Geef mij maar een spuitje voordat ik naar een tehuis moet want als ik verzorgd moet worden door mensen met zo'n instelling ben ik liever gelijk dood!

Ts je hebt in mijn ogen heel goed en vooral menselijk gereageerd +:)+
Je eigen gevoel zei je te blijven en dat is altijd een goede graadmeter.

Ik moet zeggen dat mijn ervaringen wat betreft verplegend personeel in verzorgingstehuizen ook enorm triest zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:07

spatter schreef:
Oh, wat wordt er hier triest gereageert door een aantal en eerlijk gezegd precies door diegene die dat werk doen blijkbaar |(

Geef mij maar een spuitje voordat ik naar een tehuis moet want als ik verzorgd moet worden door mensen met zo'n instelling ben ik liever gelijk dood!

Ts je hebt in mijn ogen heel goed en vooral menselijk gereageerd +:)+
Je eigen gevoel zei je te blijven en dat is altijd een goede graadmeter.

Ik moet zeggen dat mijn ervaringen wat betreft verplegend personeel in verzorgingstehuizen ook enorm triest zijn.

Mensen met zo'n instelling? Je bedoeld mensen die veel ervaring hebben met mensen die dementerend zijn, die ervoor geleerd hebben en die voor deze mensen zorgen?

Ik kan niet zeggen dat ik diploma's heb, maar ik heb wel 1 op 1 begeleiding gedaan van iemand die zwaar dementerend was, en gezien ik in de keuken van een verzorgingstehuis werk kom ik deze mensen regelmatig tegen. Paar weken geleden nog een dame die bij de voordeur stond te huilen dat ze naar huis wilde terug gebracht naar haar kamer (en daarna een van de verzorgenden ingelicht zodat die nog even bij haar kon checken). En ja, dan is het sneu als je zo iemand achter moet laten, maar ernaast blijven zitten zorgt vaak alleen maar voor meer paniek.

Jij doet het klinken alsof ik, en anderen in de zorg, niets voor die mensen over hebben. En stiekem vind ik dat best erg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:10

Vjestagirl schreef:
Ik schrik van jouw houding. Sowieso van de houding "ik had nooit betaalde overuren of pauze, dus een ander mag dat ook niet". Je kunt niet verwachten van mensen dat die keer op keer op keer hun vrije tijd opofferen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze zichzelf kapot werken omdat jij dat normaal vond voor jezelf.

Dit is toch precies wat we wel verwachten van steeds meer mensen? Dat hele mantelzorggebeuren is niets anders: onbetaald keer op keer vrije tijd opofferen en zich kapot werken om de zorg te dragen voor iemand. Waarom zouden we dat wel van familieleden kunnen eisen, en ook van 'verplicht-vrijwilligers' maar niet van zorgmedewerkers?

De verontwaardiging vind ik deels terecht maar ik vind dat we het als maatschappij beter moeten regelen. Het probleem over de schutting keilen en alleen voor jezelf opkomen wekt toch de indruk dat de prioriteit voor veel mensen in de zorg hun eigen baan is geworden, en niet de werkelijke zorg.

Citaat:
Ook vind ik het jammer dat je denkt dat de directie van een zorginstelling geld weggooit. Er komt gewoon maar heel weinig binnen. Ieder dubbeltje wordt 10x omgedraaid voordat het uitgegeven wordt.

Dat soort leugens, daar moet men echt mee ophouden. SOMMIGE dubbeltjes worden 10x omgedraaid ja. Absoluut. Daar worden de budgetten teruggeschroefd tot beneden waar je er nog wat mee kunt. Maar aan de andere kant is er de Actiz top-50 (pdf).

Zolang dat zo buitensporig blijft (of het nu wettelijk mag of niet: het is duidelijk geld weggooien waar de bewoners geen barst aan hebben) denk ik dat er wel kritische kanttekeningen te plaatsen zijn.

Daarnaast is heel wat van de zorg gewoon ook de houding. Veel zorgmedewerkers zijn murw gebeukt, dat is niet altijd hun eigen schuld, maar het gevolg is wel dat er op plekken wel degelijk apathisch gereageerd wordt op de behoeften van de bewoners, zelfs als dat in feite niet meer werk kost om er meteen of zo snel mogelijk op in te gaan.

Citaat:
En ja, als een 20 jarige klaagt over rugpijn dan wordt ze geholpen met hulpmiddelen etc. Waarom? Omdat zij dat werk de komende 45 jaar nog moet doen.

Of eigenlijk: omdat we het dus niet interessant vinden om een 70-jarige moeder nog te helpen, want dat is ons probleem niet. Niet economisch interessant, niet machtig genoeg om zich te laten gelden... who cares? Als je werkt ben je nuttig, doe je exact hetzelfde maar dan zonder arbeidscontract dan telt het niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:23

Geld is er inderdaad zat, alleen verkeerd besteed al zullen de werknemers daar weinig aan hebben, ook zij kunnen dat niet veranderen.

Maar wat ik er van gezien heb, en ja ik ben jaren op dementerende afdelingen langs gekomen, is dat er niet efficient gewerkt wordt.
En eerlijk, hard werken heb ik ze nog nooit zien doen, maar blijkbaar ben ik er altijd op de verkeerde tijden geweest dan.
Het is denk ik ook maar net waar je het mee vergelijkt.
Ik heb altijd in de glastuinbouw gewerkt, dat was heel wat zwaarder werk, zelfde loontje en wel overwerken .
Nu werk ik op een groenteverwerk-bedrijf, pauzes 2 x 10 minuten en de grote pauze een kwartier en de rest is aanpoten met temperaturen die meer lijken op een sauna en de zomer moet nog komen.
Maar in vergelijking met in de kassen werken, is dit werk lichter.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:26

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik schrik van jouw houding. Sowieso van de houding "ik had nooit betaalde overuren of pauze, dus een ander mag dat ook niet". Je kunt niet verwachten van mensen dat die keer op keer op keer hun vrije tijd opofferen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze zichzelf kapot werken omdat jij dat normaal vond voor jezelf.

Dit is toch precies wat we wel verwachten van steeds meer mensen? Dat hele mantelzorggebeuren is niets anders: onbetaald keer op keer vrije tijd opofferen en zich kapot werken om de zorg te dragen voor iemand. Waarom zouden we dat wel van familieleden kunnen eisen, en ook van 'verplicht-vrijwilligers' maar niet van zorgmedewerkers?

De verontwaardiging vind ik deels terecht maar ik vind dat we het als maatschappij beter moeten regelen. Het probleem over de schutting keilen en alleen voor jezelf opkomen wekt toch de indruk dat de prioriteit voor veel mensen in de zorg hun eigen baan is geworden, en niet de werkelijke zorg.

Omdat mantelzorg gaat om mensen die dichtbij jou staan. Zorgen voor je eigen familie, teruggeven aan bijvoorbeeld je oudere ouders die altijd voor jou gezorgd hebben. Daarin word je ook niet verwacht om je kapot te werken. Je zorgt daarin voor 1 persoon. Mijn collega's van de zorg hebben 's avonds 50 mensen om te wassen, om te kleden en naar bed te helpen. Met 2 personen. Dat is 25 mensen per persoon. Dat vind ik toch echt wat anders.

Waarom je dat niet van zorgmedewerkers kunt verwachten? Omdat die medewerkers zijn, en hoe banketstaaf het ook is: het blijft een baan. Eentje waar mensen van houden, om geven en het met liefde doen, maar een baan never the less.

In mijn geval houdt dat in dat ik met kerstmis gratis 2 uur extra kom zodat ik een volledig verse, ter plekke gemaakte maaltijd op tafel kan zetten. Dat ik met NL doet een dag de zaal kom schilderen. Dat ik na mijn werktijd soms blijf zitten als ik nog met een bewoner zit te praten.
Voor mijn zorg collega's betekend dat ze dan niet om 5 uur de deur uit rennen, maar die ene mevrouw nog eventjes naar het toilet helpen voor ze gaan. Of dat ze met een activiteit komen helpen als vrijwilliger. Maar we verwachten ook van kantoorpersoneel niet dat ze gratis allerhande overuren maken. We verwachten niet van winkelpersoneel dat ze gratis allerhande overuren maken. Als dat wel verwacht wordt komen hier verontwaardigde topics op bokt, over dat de baas en de klanten maar verwachten dat ze voor niets werken. En dan is het huis te klein. Maar zijn wij niet net zo goed medewerkers? Hebben wij ook niet gewoon recht op pauze, op het uitbetalen van onze overuren?

En ik sla regelmatig mijn pauze over, omdat ik bedacht heb hoe ik een maaltijd nét wat lekkerder ga maken, maar daar wel nét wat meer werk in moet stoppen. Maar dat moet wel iets blijven wat ik beslis, niet mijn baas, niet iemand anders.

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ook vind ik het jammer dat je denkt dat de directie van een zorginstelling geld weggooit. Er komt gewoon maar heel weinig binnen. Ieder dubbeltje wordt 10x omgedraaid voordat het uitgegeven wordt.

Dat soort leugens, daar moet men echt mee ophouden. SOMMIGE dubbeltjes worden 10x omgedraaid ja. Absoluut. Daar worden de budgetten teruggeschroefd tot beneden waar je er nog wat mee kunt. Maar aan de andere kant is er de Actiz top-50 (pdf).

Zolang dat zo buitensporig blijft (of het nu wettelijk mag of niet: het is duidelijk geld weggooien waar de bewoners geen barst aan hebben) denk ik dat er wel kritische kanttekeningen te plaatsen zijn.

Daarnaast is heel wat van de zorg gewoon ook de houding. Veel zorgmedewerkers zijn murw gebeukt, dat is niet altijd hun eigen schuld, maar het gevolg is wel dat er op plekken wel degelijk apathisch gereageerd wordt op de behoeften van de bewoners, zelfs als dat in feite niet meer werk kost om er meteen of zo snel mogelijk op in te gaan.

Ok, ik neem dit héél persoonlijk op, gezien mijn moeder n manager is in een zorginstelling. Weet je hoe weinig er binnen komt voor een bewoner? En weet je hoeveel ervoor moet gebeuren?

Ja, in de uiterste top zitten hoge salarissen. Dat zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor 100en mensen personeel en zeker zoveel zorgvragers. Dat zijn mensen die lange lange draaien om te zorgen dat het voor iedereen zo glad mogelijk verloopt.

En tuurlijk zullen er dingen mis gaan, niet lopen zoals ze horen en zullen er mensen zijn die veel meer krijgen dan ze echt verdienen. Maar dat is overal zo. Nee we moeten niet stoppen met daar boos om te worden, maar we moeten wel stoppen met daar iedere directeur of manager in de zorg verantwoordelijk voor te houden.

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
En ja, als een 20 jarige klaagt over rugpijn dan wordt ze geholpen met hulpmiddelen etc. Waarom? Omdat zij dat werk de komende 45 jaar nog moet doen.

Of eigenlijk: omdat we het dus niet interessant vinden om een 70-jarige moeder nog te helpen, want dat is ons probleem niet. Niet economisch interessant, niet machtig genoeg om zich te laten gelden... who cares? Als je werkt ben je nuttig, doe je exact hetzelfde maar dan zonder arbeidscontract dan telt het niet.

Nee, omdat de 70 jarige moeder in een ander systeem zit. Omdat zij door een ander systeem heen moet om die spullen te krijgen.

En ga eens praten met een manager in zo'n huis, wie weet hebben ze nog wél een douchebed staan wat ze tijdelijk kunnen missen en wat moeders mag lenen.

Maar om het de 20 jarige te misgunnen omdat moeders het ook niet krijgt vind ik laag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:29

spatter schreef:
En eerlijk, hard werken heb ik ze nog nooit zien doen, maar blijkbaar ben ik er altijd op de verkeerde tijden geweest dan.

Ik zou zeggen, kom eens een weekje meelopen in de zorg, dan piep je wel anders.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:30

Goed gehandeld TS en normaal, ik vind van niet.

Ik heb 3 jaar vakantiewerk als schoonmaakster gedaan 2 jaar op een gesloten afdeling op locatie A en 1 jaar op een afdeling locatie B. De eerste twee jaar hebben me versteld doen staan: mensen die naar de WC moesten en pas over een uur aan de beurt waren om naar de WC te mogen. Mensen die zaten te huilen omdat ze het in hun broek hadden gedaan omdat niemand ze naar de WC wilde brengen en zich schaamde bizar gewoon.

Op locatie B was alles veel beter, mensen stuk vrolijker personeel melevender. Ik denk dat het voor een groot deel aan personeel ligt. Op locatie A waren een paar oude zusters die de broek aan hadden en nogal chagerijnig waren. OP locatie B was de sfeer onderling en de band tussen bewoner en verzorger een stuk hechter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:32

vjestagirl, ik snap dat je je aangesproken voelt, maar ik heb dus al 36!! jaar een zwaar gehandicapte broer en weet wat er is verandert. Wij weten heel goed wat er speelt ook financieel bij instellingen.

Heel veel is wel degelijk op te lossen met de werkhouding van de mensen nu.

Jammer dat je denkt dat ik mensen hun pauze niet gun of hun pijntjes, maar ik kom denk ik uit een andere tijd en toen moest men gewoon heel hard werken voor hun geld, zonder allerlei regeltjes.

Ik zou me schamen als ik 20 ben en het lef heb tegen een vrouw van 70!! te klagen over pijntjes en hard werken, waar mijn moeder va haar 15e gewoon een volle werkweek heeft gehad tot haar 65e. Ziek werkten wij ook en de arbo heeft het ons alleen maar moeilijker gemaakt dan beter.

Het gaat gewoon heel hard achteruit en dat weet echt iedereen. Het is niet menselijk meer en hoop dan ook dat je zelf nooit die zorg nodig zult hebben, want het is vreselijk om uren dorst te hebben, te wachten tot je naar de wc mag of eraf kan. Of dat je tv voor je neus wordt afgezet, omdat de dienst erop zit.

Ik weet hoe overnames gaan en heb het geklaag heel vaak aangehoord. Vooral elkaar negatief blijven voedden, dat zal wel helpen en geeft de nieuwe generatie een goed voorbeeld..........NOT Die horen meteen al het geklaag van de anderen en beginnen al met zeuren na een week.

Beroepskeuzes zijn niet altijd bewust. Mensen kunnen soms niet alles doen wat ze echt zouden willen of weten helemaal niet waar ze aan beginnen. Ik heb veel in het ziekenhuis gelegen en de mensen die hun werk nog met liefde doen zijn er vrijwel niet meer. Kun je wel anders vinden, maar dat is de ervaring.

Het is niet alleen in de zorg slecht......in winkels staat personeel net zo slecht te werken en te klagen etc. Het is echt iets van nu. Mensen zijn allemaal al overspannen geweest. Mijn moeder van 70 nog nooit, mijn tante van 62 werkt nog full time ( en reist 1u enkele reis naarw erk ) Mijn man is 42 en werkt 60 uur, ook lichamelijk werk en hoor je nooit. Onderwijs is ook een groot probleem.

Het heeft echt niet alleen met geld te maken. Mensen kunnen met instelling, hard werken en goed plannen en verdelen een hele hoop doen. Hoe meer je van je werk terugkrijgt, hoe leuker.

Dat mensen dit normaal vinden, vind ik echt vreselijk. Of dat iemand aandacht vraagt en zo dr zin krijgt.........Sorry hoor, het zijn mensen!! Ze krijgen te weinig aandacht en de meeste mensen kunnen niet goed alleen zijn. Er gebeuren echt hele nare dingen die verre van menselijk zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:37

Het ligt inderdaad aan de locatie. De locatie waar mijn vader 2 jaar geleden zat is erg slecht. Veel intimidatie door het personeel (instelling stond ook een tijd onder toezicht) en je mocht blij zijn als je binnen een uur geholpen werd als je naar de wc moest. Als ik vroeg naar een medicatielijst van een week eerder (om de afbouw te controleren), dan kwamen er 20 stapels uit de kast en moesten ze daarin zoeken.

Bij de locatie waar hij nu zit is het een stuk beter. Ik heb hier nog niet meegemaakt dat ze er niet binnen 5 minuten waren na het bellen om hulp en er wordt menselijker met hem omgegaan. Hij is geen nummer, maar een naam. En als ik hier iets wil controleren dan kunnen de gegevens direct opgeleverd worden. Natuurlijk zijn er hier ook wel eens zaken waar je tegenaan loopt, maar er is veel mogelijk na overleg.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:41

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant: wat let deze mensen (mensen die nog goed ter been zijn of die bijvoorbeeld een elektrische rolstoel hebben) om bij elkaar te gaan zitten en de tv aan te zetten of een kaartje te leggen? Waarom moet dat gedaan worden met een verzorgende erbij?

We hebben het toch over dementerenden? Mijn dementerende schoonvader zit altijd onder de blauwe plekken. Vechten, knijpen, bijten is heel gewoon op zijn afdeling. Hij mag zijn AOW en pensioen afstaan, om er zak- en kleedgeld voor in de plaats te krijgen. Waarom zou er geen verzorgende aanwezig moeten zijn? Met zoveel werkelozen is het eerder niet te begrijpen, waarom er zo weinig personeel aanwezig is waar zorg geleverd moet worden. Niet leuk voor de bewoners en niet leuk voor het personeel.
Maar om terug te komen op het verhaal van TS. Je hebt gedaan wat je juist leek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:42

En nog iets; Mijn broer gaat naar dagbesteding en heeft een fysio. Iedereen wist meteen dat de douchebrancard kapot was en de gemeente moet een nieuwe goedkeuren. Er zou spoed bij komen.

En nee, je mag niks van het woonhuis of een zorginstelling lenen. En ja, ik kom er al jaren en weet hoeveel overschot er staat aan postoelen, douchebrancards etc. Ik kwam namelijk wekelijks in die ruimte en heb dat een tijd in de gaten gehouden.

Het gaat er niet om dat een 20 jarige het niet mag hebben. Wat een kinderachtige opmerking, want ik zeg dat nergens.

Het gaat erom dat 20 jarige nu al steen en been lopen te klagen en het lef hebben tegen mijn moeder te zeuren met hun jonge lijf. Het is NIET mijn moeders probleem. Mijn broer gaat naar dagbesteding en ze moeten doen wat ze moeten doen en niet klagen bij mijn moeder. Die niet 1x pd verschoond, maar 3x per dag!! Mijn moeder doet dat altijd alleen en daar moeten jonge mensen dat samen doen volgens de Arbowetten. terwijl er dus een tillift is etc. Als er niet 2 zijn, kan mn broer in zijn eigen smerigheid blijven zitten en kan mn moeder de rotzooi opruimen.

Ze zijn de eerste die zeuren over een nieuwe rolstoel. Maar hij staat daar maar de hele dag te staan en wij hebben hem elke ochtend, avond en het hele weekend. Wij gaan echt op pad met hem.

Ik hoef niet mee te lopen in de zorg als ik weet hoe het eraan toe gaat. Heb in 3 verschillende ziekenhuizen sowieso gelegen en heb ervaring met een bejaardenhuis met extra zorg die mensen behandeld als kleine kinderen. Mijn oma die in de oorlog haar gezin heeft beschermd en verzorgd, altijd heeft gewerkt en het loodzwaar heeft gehad. Daar durven dan ''jonge'' mensen zo mee om te gaan? Schande is het gewoon. Dat heeft niks met geld te maken.

Wij hadden een zaak en als jonge meiden een verkeerde instelling hadden, zei ik altij'd; je moet toch tot het einde werken, dus je kan maar beter ook je werk goed en leuk doen tot het einde, want die chagerijnige kop verandert er niks aan.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:45

Ik heb vorig jaar mijn baan in de zorg opgezegd omdat ik tegen een burn-out aanzat.
Er werd van de medewerkers verwacht dat ze in hun eentje het werk van 5 mensen deden in een kortere tijd. ik stond alleen op een groep van 14 cliënten die allemaal maximale zorg nodig hadden en daarbij ook nog eens gedragsproblematiek hadden, in een team dat niet functioneerde.
Het viel me op dat de mensen die er al een langere tijd werkten hard waren geworden.
Oh Jantje heeft al een week niet gedoucht? Tjah ik heb er eigenlijk geen tijd voor en ik ga mijzelf niet overwerken, dus dan maar een dag extra niet douchen.. Komt morgen wel..
Het was daar echt kiezen tussen 2 kwaden, of jezelf helemaal kapot werken en nog de helft niet goed gedaan krijgen, of wat dingen niet doen en jezelf sparen. Rara waarom zat ik tegen een burn-out aan?

Over het verhaal in de OP. Je schrijft dat ze zo het koffie moment hadden en dat de mevrouw maar even moest wachten. Dit klinkt heel bot, maar als ik zou moeten kiezen tussen 1 cliënt over de zeik, of 20 cliënten over de zeik omdat ze uit hun dagelijkse routine worden gehaald.. tjah.. dan snap je het wel.

De zorg is helaas niet zwart-wit, alles wat je doet heeft consequenties en dat zien heel veel mensen niet die nog nooit in de zorg hebben gewerkt.
Toen ik net begon dacht ik ook dat alles leuk en aardig zou zijn, tot ik er achter kwam dat je super vaak word gemanipuleerd en ze precies westen hoe ze het spelletje moeten spelen om dingen voor elkaar te krijgen.

En ja dit gaat ook over dingen waarvan ze niet doorhebben dat het slecht voor ze is. Probeer maar eens iemand vriendelijk ervan te overtuigen (op een kinderlijke manier, anders snapt hij het niet) dat hij toch echt moet douchen omdat dat goed voor hem is, terwijl je er 20 minuten voor hebt en die persoon al een week niet heeft gedoucht omdat hij denkt dat water pijn doet.

(ik ben trouwens nog steeds vrijwilliger voor een aantal cliënten omdat ik het toch wel heel erg leuk vind hoor!)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:50

Mijn schoonoma heeft dankzij mijn schoonouders gelukkig nooit in een tehuis hoeven wonen. Mijn ouders én schoonouders hoop ik ook nooit in een verpleegtehuis te hoeven bezoeken. De jaren dat ik in de zorg heb gewerkt (als vp) waren soms mooi, maar zeer confronterend.

In mijn ogen is het ronduit beschamend dat mensen niet vaak genoeg kunnen douchen, niet op tijd naar de WC kunnen enz. Deels inderdaad door alle bezuinigingen, en daardoor veel minder personeel. En dat terwijl er genoeg geld zou moeten zijn voor zorg in een land als NL. Uiteindelijk heb ik het na 7 jaar opgegeven, en ben ik wat anders gaan doen. De werk-mentaliteit is in mijn ogen wel ook iets wat mee speelt. Hoeveel hoor je wel niet aan geklaag over het werk, en 'we hebben het al zo zwaar' . Collega's die gewoon pauze houden en dan niet even iemand van de wc kunnen helpen, collega's die hun avonddienst niemand lieten douchen, mensen die 3 dagen in dezelfde kleding rondliepen enz. Het hoeft allemaal niet zo, en het kan best een beetje mens-vriendelijker. Tuurlijk kan het eens voorkomen dat iemand te laat op de wc zit, maar dat zouden incidenten moeten zijn. Als er standaard incontinentiemateriaal wordt gebruikt gaat er echt iets mis!

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:54

Ik vind dat je super hebt gehandeld!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:56

superpony schreef:
Het is niet normaal. Denk dat heel veel mensen niet weten hoe het is voor ze ermee te maken krijgen.

Het is niet alleen in een verpleeg/verzorgingstehuis, ook bejaardenhuizen, ziekenhuizen en de gehandicapte zorg is schandalig slecht.

Ja, heb er helaas ervaring mee. oa is mijn broer van 36 zwaar gehandicapt. Hij woont thuis bij onze moeder van 70!! die hem dagelijks verzorgd. Hij gaat naar dagbesteding, waar het ook niet zo best gesteld is.

Mensen mogen alleen op gepaste tijden drinken of naar het toilet bijv. Nu is het zelfs zo dat ze het lef hebben aan mijn moeder te vragen of iemand van de familie af en toe wat wil komen doen, omdat zij er geen tijd voor hebben. Als ik hem kom halen, zit er altijd iemand op de laptop en doen ze niks met de cliënten. Wij hebben amper al familie en doen heel veel met hem in onze tijd. Mijn moeder heeft verder geen hulp en doet alles zelf. Dus aankleden, eten geven, als hij thuis komt verschonen, eten, weer verschonen en naar bed etc etc. Eigen keus en wij zijn dichterbij komen wonen om te helpen waar we kunnen en het nodig is. Maar in een woonhuis is het zo slecht........
Ook wordt er bezuinigd op het eten en drinken. Al jaren neemt mijn broer zelf zijn eten mee, maar nu is bijv ook chocomelk te duur geworden.

Hij heeft 2 weken gelogeerd in een woonhuis, toen mijn moeder geopereerd werd. Hij kan niet in ons niet aangepaste huis en mn moeder had thuis echt even rust nodig.

Ook daar krijgen mensen op gepaste tijd drinken, eten wat de pot schaft, tv kijken, onder de douche of opfrissen en naar bed.

Mijn broer wilde een voetbalwedstrijd af kijken, maar dit was niet mogelijk. Om 22uur gaan de deuren dicht en op slot. Vanuit een centrale kamer wordt er verder gecontroleerd voor de nacht.

Toen had een jonge dame van begin 20 nog het lef om tegen mn moeder van 70!! Die ook hard gewerkt heeft als kapster van haar 15e t/m 65e. Dat zij niet wilden overwerken, omdat dat niet werd uitbetaald. Daar moet je dan maar begrip voor opbrengen........
Nu hebben wij dus altijd een kapsalon gehad ( moeder en ik ) en wij, maar ook ons personeel werkten tot onze klanten klaar en tevreden waren. Overuren werden ook niet uitbetaald en nooit iemand die zeurde.

Ik hoor veel mensen uit de zorg het altijd voor hun werk opnemen en dat snap ik, zou ik vast ook doen. Maar het is lekker makkelijk kletsen als je werkt voor je loon en naar je eigen veilige, leuke huisje gaat. Vraag me af hoeveel mensen dit werk daadwerkelijk nog met hun hart doen. Het gaat in ieder geval al bij de directie goed fout, waar stevig bezuinigt wordt op de verkeerde dingen ten koste van de clieenten.

Instellingen zijn erg makkelijk met hun bestedingen. Ik heb hun voorraad weleens gezien en zie ook hoe makkelijk ze zijn met de spullen.

Mijn broer viel door zijn douchebrancard heen. Die moest aangevraagd. Pas weken later komt er iemand kijken. Die stuurde een goedkeuring. Daarna kwam er alsnog iemand kijken of het echt wel nodig was.
Mijn broer wordt daar dus 3x pd thuis op verschoond en aangekleed etc. Zonder dat ding kan het niet.

Bij de instelling staan er hele rijen die nooit gebruikt worden. Maar als een dame van 20 klaagt over rugpijntjes, staat er binnen no time een nieuwe.....Meegemaakt, dus absoluut keiharde waarheid.

Mijn broer is 36 en het was vroeger echt anders. anno 2014 gaan we achteruit ipv vooruit.

En dan kan ik nog een boek schrijven over het bejaardenhuis/verzorgingstehuis waar mn oma jaren heeft gewoond en de ziekenhuizen waar ik zelf meerdere keren in heb gelegen.

Zo goed gaat het allemaal niet en het is een grote schande, maar zolang iedereen alles goedpraat......

Er zitten mensen in woonhuizen die nooit meer familie of iemand zien, gek he dat ze aandacht willen?!

De instelling van werkenden is tegenwoordig heel slecht en ze worden gesteund door allerlei regeltjes en de Arbowet waar ze achter kunnen schuilen.

Ik zei op een vergadering dat mijn broer thuis anders duidelijk maakte als hij iets wil. Zegt zijn begeleidster ( die zelf in zeer slechte conditie is ) dat hij dan maar even moet wachten of daar maar aan moet wennen........ Ik heb haar gevraagd of zij dat ook doet? Als ik moet plassen, ga ik toch echt. En een natte zooi opruimen is echt meer werk.

Mijn oma stonk soms gewoon omdat ze maar 1x pw mochten douchen. Was teveel werk. Maar toen ik haar een keer thuis kwam brengen en iets vroeg, moesten ze lunchen. Nou geloof me, ik heb amper ooit pauze gekend en als iemand iets vraagt, kan dat ook wel even daarna. Ze willen gewoon kletsen en roken en laten mensen wachten.
In ziekenhuizen zoveel meegemaakt.

Er zitten echt fijne mensen tussen die hun werk nog met liefde doen of willen doen. Die maken nog het verschil voor vele mensen, maar het worden er steeds minder.

Als je officieel vrijwilligerswerk doet is het de instelling die voor jou verantwoordelijk is. Zij laten je dingen doen. En iedereen weet dat ze steeds meer op vrijwilligers lopen.

Ik vind jou heel erg negatief. Ik begrijp dat je vanuit jouw emotie schrijft en dat jij dit misschien allemaal zo ervaart, maar ik vind ook dat je erg afgeeft op mensen die hun werk waarschijnlijk wel met liefde en vanuit hun hart doen. Ze hebben steeds minder mogelijkheden om het op de juiste manier te doen. Ik geloof niet dat zij daar zelf voor kiezen. (op een enkele na gelaten)

Ik werk zelf ook in de zorg. Er wordt veel van "boven af" bepaalt o.a door bezuinigingen, daar heb je als persooneels zijnde niets over te zeggen.
Voorbeeld: Ik (en mijn collega's) mogen nog maar 7,5 u werken per dag ipv 8u. Overuren worden niet uitbetaald, wat eerder wel werd gedaan.
Dat betekent dat ik nu dus dingen in "kind-tijd" moet doen, die ik eerder pas deed als de kinderen naar huis waren.
Daar waar jij zegt: "zit er altijd iemand in de laptop" kun je er van op aan dat ze geen "candy crush" zitten te spelen. Er komt ontzettend veel administratie etc bij kijken. Want tegenwoordig moet ook nog eens elke scheet verantwoord worden.
Ik werk altijd over, ik red het niet in de uren die ik betaald krijg. Dat doe ik met liefde en plezier, maar als de telefoon gaat terwijl ik dan eindelijk op het punt sta om naar huis te gaan, denk ik ook wel "ze bellen morgen maar terug".
Jij kijkt vanuit je broer, heel begrijpelijk, maar hij is niet de enige die extra tijd vraagt. Je kan niet van zo'n meisje (waar ik je trouwens er degenererend over schrijven) verwachten dat ze haar uren opoffert.

Bij ons kan er ook van alles niet wat nodig is en is er ineens wel geld voor bv een nieuwe computer. Maar dat komt dan weer uit een ander potje. Of ik dat eerlijk/terecht vind? Nee. Maar daar heb ik als begeleidster niks over te zeggen, dat wordt bepaald op het hoofdkantoor.

Ik weet niet hoe het in de ouderen zorg gaat, maar ik weet wel hoe het bij ons gaat. Als personeel kun je je alleen maar zo goed mogelijk inzetten voor de cliënten, maar het is altijd binnen de perken van "boven af"

Ts: Ik vind dat je netjes gehandeld hebt. Ik had het zelfde gedaan. Slim of niet.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:02

Het is een bekend 'probleem' binnen de zorg. Ze willen in Nederland dat oudere mensen leren om alles wat ze nog zelf kunnen doen ook daadwerkelijk zelf doen, of er iig moeite voor doen om het te proberen.

Omdat de ouderen voorheen zo enorm in de watten zijn gelegd en alles voor hen werd gedaan vinden ze het nu vanzelfsprekend dat ze voor de meest simpele dingen een verpleegster kunnen oproepen. Voor dingen die ze ook makkelijk zelf kunnen doen, al kost het een beetje meer moeite.

Er wordt verwacht dat de ouderen weer wat zelfstandiger worden, en dat zal nooit lukken wanneer men voor elk wissewasje moet gaan helpen.

In het geval van de dementerende vrouw durf ik me niet uit te laten. Ik weet dat het een klote ziekte is, zowel mijn oma als opa hebben het, maar heb geen idee wat de juiste handelswijze zou zijn om zo'n persoon ook daadwerkelijk op zijn of haar gemak te stellen.

antje_vip

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:03

Ja, helaas is dit normaal binnen de verzorgingshuizen. Ik vind het super hoe jij hebt gehandeld, zo zou iedereen erin moeten staan en toch zeker het personeel!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:14

superpony schreef:
Vjestagirl schreef:

Vjestagirl schreef:
Ok, ik neem dit héél persoonlijk op, gezien mijn moeder n manager is in een zorginstelling. Weet je hoe weinig er binnen komt voor een bewoner? En weet je hoeveel ervoor moet gebeuren?

Ja, in de uiterste top zitten hoge salarissen. Dat zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor 100en mensen personeel en zeker zoveel zorgvragers. Dat zijn mensen die lange lange draaien om te zorgen dat het voor iedereen zo glad mogelijk verloopt.

Ik heb heel ander werk. Een paar bedrijven waaronder horeca. Ik werk bijna 7 dagen per week en tussen de 9 en 16 uur per dag. Ben er nog niet stuk van gegaan, dus een stapje harder kan best volgens mij.

Ik Mocht twee jaar geleden nog een feestje organiseren voor een zorginstelling, management en personeel. Heeft ze bijna 20.000,- Euro gekost en is zonder morren betaald. Was trouwens niet de eerste zorginstelling die bij ons een feestje kwam vieren.

Ik erger me kapot aan de mensen die in de zorg werken en hun kopje koffie belangrijker vinden dan het helpen van mensen die zich hun hele leven keihard hebben gewerkt, om ervoor te zorgen dat het voor ons nu allemaal goed geregeld is.
Overal is een smoes voor, ik lees net dat het beter is om eerst koffie te drinken in plaats van een mevrouw helpen, omdat anders 20 bewoners uit hun ritme zijn? Als eentje van de verpleging 5 minuten later haar koffie krijgt?
We hebben het over oude mensen, niet over een veestapel. Er zijn dementen die bijzondere zorg nodig hebben, maar een groot deel van de mensen in een verzorgingstehuis is helemaal niets mis mee in de bovenkamer en die mogen gewoon in hun broek pissen als een klein kind en zich vervolgens dood schamen als de verpleging pauze heeft. Dit is dus precies een van de redenen dat ik zo hard werk, om mijn ouders en mezelf deze vernedering in de toekomst te besparen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:21

Als je dit toch zo erg vind, waarom ga je dan niet in de zorg werken?
Makkelijk praten over anderen, als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:22

Ts, vervelend dat dit gebeurt is. Ik vind het netjes van je dat je bij mevrouw gebleven bent als ze zo in paniek is.

Ik werkt zelf in een verpleeghuis als verzorgende en ik weet hoe het er soms aan toe gaat. Het is keihard werken en dat betekend dat je op sommige momenten mensen moet laten wachten. Als buitenstaander die even op bezoek is (of als nieuwe vrijwilliger) lijkt het misschien alsof die mensen aan hun lot overgelaten worden maar geloof me, dat is niet zo. Je kan gewoon niet op 2,3 of 4 plaatsen tegelijk zijn. Er is gewoon vaak echt een tekort aan personeel, vooral op bepaalde drukke momenten.

Ik lees hier wel veel negativiteit naar het verzorgend/verplegend personeel zeg. Geloof me, veel mensen die dit werk doen (waaronder ik) doen het uit passie. Voor het geld hoef je het niet te doen, voor de goede arbeids omstandigheden ook niet. Het is keihard werk, zowel lichamelijk als geestelijk. Waar je wel heel veel voor terug krijgt, als je het goed doet en een extra stap voor mensen zet. En daar doe je het voor :) . Maar vaak is er geen tijd voor iets extra's. (daarom zijn vrijwilligers ook zo waardevol)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:25

Elise_0o schreef:

Kennen wij elkaar?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:34

SaskiaKa schreef:
Elise_0o schreef:

Kennen wij elkaar?

Ik denk het niet?

Ik reageer op jou stukje, dat de verzorging zo verschrikkelijk is en dat ze beter hun best moeten doen. Daaruit leid ik af dat je nog nooit in de zorg hebt gewerkt, anders zou je wel beter weten.
Ik schreef dat ik liever 1 cliënt laat wachten, dan dat ik 20 cliënten over de zeik help (en op mijn oude wvz betekende over de zeik gaan, dat ze gingen schreeuwen, met spullen gooien en zichzelf beschadigen).
En nee dat betekend niet dat ik graag koffie drink, aangezien ik op mijn werk vaak zat een dienst van 8 uur heb gedraaid waarin ik niet kon eten, drinken, zitten of naar de wc kon omdat ik constant aan het rennen was en bezig met de cliënten.
Dit werk kun je niet vergelijken met een andere baan waar je het ook druk in hebt, aangezien je in de zorg niet alleen lichamelijk veel te doen hebt, maar ook nog eens geestelijk, aangezien je alles bewust moet doen om geen verkeerde reactie uit te lokken, zodat je brandjes kunt gaan blussen, wat je uiteindelijk nog meer tijd kost die er gewoon niet is.

Je zou het kunnen vergelijken met 14 peuters die in je huis wonen, waar jij in je eentje zorg voor draagt en je ouders hebt die willen dat je alles zo perfect mogelijk doet, maar voor zo min mogelijk geld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:46

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:06

purny schreef:
spatter schreef:

Ik zou zeggen, kom eens een weekje meelopen in de zorg, dan piep je wel anders.

Ook hier ben je meer dan welkom, verstandelijk gehandicapte zorg, waar ze ook gaan dementeren..

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:08

Het maakt mij een beetje pissig dat mensen zeggen dat verzorgenden hun werk niet goed doen en niet hard werken.
Ik ben zelf nog in opleiding en loop veel stage.
Ik (en ik ervaar het ook bij de collega's) doe keihard mijn best om elke bewoner tevreden te houden.

s'ochtends tussen 7/9 willen alle bewoners hun bed uit, daar helpen wij bij.
Als ik mevrouw A help bij het wassen en de pieper van mijn verdieping gaat af kan ik niet zomaar weglopen bij mevrouw A. ik probeer degene die mij gebeld heeft zo snel mogelijk te helpen of als ik van mezelf weet dat het nog even gaat duren vraag ik een collega of hij/zij er even naar toe kan gaan. maar meestal hebben mijn collega's ook hun handen vol aan andere bewoners. Ik ga zeker niet het wassen bij mevrouw A afraffelen. ik werk liever goed en netjes dan dat ik gehaast werk en allerlei dingen vergeet. dat is voor de zorgvragers ook geen fijne ervaring.

Ook laat ik de bewoners zo min mogelijk merken dat ik druk ben, en probeer ik nog even snel een praatje met hun te maken.

Mensen die zeggen dat er in de zorg niet hard gewerkt wordt zouden is een week mee moeten lopen.
Ik heb het inmiddels met mijn eigen ogen gezien, in de zorg word met man en macht HARD gewerkt om de bewoners zo tevreden mogelijk te houden. Alleen lukt dat helaas niet altijd... maar we doen ons best.

qua pauzes word er bij mij op stage gewisseld. we zitten nooit allemaal tegelijk aan tafel. Mocht het dan toch zo zijn dat degene die pauze heeft even moet bijspringen gebeurt het bij ons wel.

Ik praat zeker niet alle verzorgings/verpleegtehuizen goed. ik weet heel goed dat het in andere instellingen er heel anders aan toe gaat. maar ik wil heel graag even duidelijk maken dat dat niet overal zo is. en dat er ook nog instellingen zijn waar er met liefde voor de bewoners gewerkt wordt.