jenaplan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: jenaplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:42

Klopt heb Overigens wel alweer wat vragen opgeschreven voor mezelf aan de school die wij hebben bezocht

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:06

Wij hadden op onze jenaplan school wel gewoon een Cito toets?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:12

Oh, ik dacht dat dat iets van Jenaplan was. Op mijn school dus niet. :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:41

Sami. Heel rot dat jij niet goed begeleidt werd op de basisschool o.a. het rekenen. Maar om hoeveel jaar terug gaat het, want denk dat er ook wel een groot verschil is van wat hoe het vroeger was als nu.

Ik zelf heb op gewoon normaal basis onderwijs gezeten, maar vond hoe we toentertijd begeleiding kregen etc. al 10x niks en zo slecht was. Ik had zelf ook erge moeite met rekenen maar extra begeleiding kreeg ik niet.

Jenaplan waar onze zoon heen gaat heeft zelfs een max. aantal kinderen (200 kinderen) wat ze aannemen VOL=VOL wordt er dan gezegd.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:50

Klopt, het is al een hele tijd geleden. Zo'n 13 jaar geleden dat ik in groep 8 zat. Het zal vast verbeterd zijn, ik snap dat de tijd niet stil heeft gestaan. Maar de essentie van het Jenaplan onderwijs blijft hetzelfde, en punt is dat ik van mening ben dat het niet voor elk kind werkt en je daar goed bij stil moet staan als je je kind naar een Jenaplan school wil laten gaan.

Dat ze een max. aantal kinderen aannemen lijkt me logisch, dat gebeurt toch op elke school?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:51

Sami. Voor zover ik weet en gehoord heb van andere scholen uit onze directe omgeving, heeft niet iedereen een max. aantal kinderen wat ze aannemen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:58

Ik heb t/m groep 6 op jenaplan onderwijs gezeten en het beviel mij, als kind, heel erg goed. Wij zijn toen verhuisd en in de omgeving van ons nieuwe huis was helaas geen jenaplan onderwijs. Ik vond het heel leuk dat je klasgenootjes van ook wat andere leeftijden had. Ik denk dat de voorbereiding op het middelbaar onderwijs beter aangesloten is dan op een school waar je echt met 1 groep in 1 klas zit. Of althans, bij mijn jenaplan school was het zo dat we voor Taal en Rekenen ook naar een ander lokaal moesten, dus net zoals op het middelbaar onderwijs.

InekeN schreef:
Hai,

Hier ook een ex-Jenaplanner. Terugkijkend vond ik het een geweldige tijd. Er mocht veel, maar we leerden toch al doende weektaken afmaken en zelfstandig werken. Mijns insziens een groot voordeel toen ik later naar het VWO ging en al helemaal toen ik rechten ging studeren. Ik was als kind al 'handig' in het omgaan met jongere kinderen maar ook met ouderen, omdat we dat op school al geleerd hadden. Volgens mijn ouders is er op de middelbare school erg vaak opgemerkt dat leerlingen van de betreffende Jenaplan school opvallend sociaal vaardig waren en goed konden organiseren en plannen. Als ik kinderen had deed ik ze zeker weer naar een Jenaplan school. Ook mijn ouders zouden de keus weer gemaakt hebben zeiden ze. Maar: het was een relatief kleine school in een plattelandsdorpje. Misschien dat het in een grote stad anders is? Veel succes met jullie keuze!

Eigenlijk sluit ik me hier dus helemaal bij aan! :) Bij ons was het een school in een gemiddelde stad.
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 10-05-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:20

Ben erg blij met al die ervaringen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:43

Ik heb ook op een Jenaplan gezeten. Heerlijk. Pas toen ik naar de middelbare school ging kwam ik erachter dat het niet normaal was dat muziekinstrumenten gewoon in de aula stonden en dat je daar gewoon op mocht spelen. Vond het vre-se-lijk dat op mijn middelbare school alles achter slot en grendel zat, was ik helemaal niet gewend.

Ik heb nooit problemen gehad met zelfstandig en samen werken. Er was speciale begeleiding voor kinderen die dat nodig hadden. Ook speciale begeleiding voor kinderen die méér wilden leren (ik dus :D ). Ik heb de beste geschiedenislessen op het Jenaplan gehad. Op het podium staan met weekafsluiting vond ik ook prachtig en ook dat heb ik gemist op de middelbare school. Juist doordat er zoveel mocht op het Jenaplan, waardeerde ik mijzelf ook meer en durfde ik veel meer. Ik heb enkele jaren op een reguliere basisschool gezeten en dat ging dus niet. Dat strenge gedoe met al die regeltjes, dit mag niet, dat mag niet, pffft, werd er heel stil en zenuwachtig van.

Nou moet ik zeggen, ik heb ook 1 dag meegelopen op een andere Jenaplanschool. Nooit vergeten, want die Jenaplan school was me iets té doorgeslagen in alles samen doen. Dat vond ik ook niks.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:09

XFiemoX schreef:
Sami. Heel rot dat jij niet goed begeleidt werd op de basisschool o.a. het rekenen. Maar om hoeveel jaar terug gaat het, want denk dat er ook wel een groot verschil is van wat hoe het vroeger was als nu.

Ik zelf heb op gewoon normaal basis onderwijs gezeten, maar vond hoe we toentertijd begeleiding kregen etc. al 10x niks en zo slecht was. Ik had zelf ook erge moeite met rekenen maar extra begeleiding kreeg ik niet.

Jenaplan waar onze zoon heen gaat heeft zelfs een max. aantal kinderen (200 kinderen) wat ze aannemen VOL=VOL wordt er dan gezegd.

Juridisch gezien mag dit helemaal niet

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:02

Wat mag juridisch gezien niet? Vol=vol?

Onze locatie heeft ook een stop na een bepaald aantal leerlingen. Dan zijn de klassen gewoon vol.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:05

Dat is raar. Voor sommige opleidingen zijn er toch ook lotingen?

Maar goed...hier is de jenaplanschool een vereniging, dus zal andere regels hebben dan een openbare school.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:19

har166 schreef:
Wat mag juridisch gezien niet? Vol=vol?

Onze locatie heeft ook een stop na een bepaald aantal leerlingen. Dan zijn de klassen gewoon vol.

In het basisonderwijs is dat inderdaad zo. De school moet dan de klassen anders indelen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:22

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... geren.html

rijksoverheid zegt dit. Het mag dus wel?
Vreemd, ik werk al 12 jaar in het onderwijs, op verschillende scholen en types, maar wij hebben nooit mogen weigeren. Ook de school van mijn dochter gaf dit aan bij inschrijving

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:29

Ik heb vroeger op gewoon basisonderwijs gezeten en tussen groep 4 en 5 overgegaan naar Jenaplan.

Op basisonderwijs werd ik totaal niet gestimuleerd, niet op sociaal vlak en niet op leervlak. Je kan niet jezelf ontwikkelen maar alleen met de massa meegaan. Blijkbaar klikte ik niet zo goed met 'de massa' toen ik klein was en hebben mijn ouders me naar het Jenaplanonderwijs gezet.

Ik denk dat dat echt een van de beste dingen in mijn opvoeding is geweest. Ik heb er zoveel voordeel uit gehaald, ik leerde vooral op sociaal vlak zoveel nieuws, kreeg veel meer zelfvertrouwen en kreeg veel grotere uitdagingen, juist ook op punten waar ik niet goed in was.

Mijn ervaring (maar goed, dit is wel 15jr geleden en heb ik beleefd als kind) met Jenaplan is dat de 'groep' niet alleen als massa wordt bekeken maar als individuen die samen een groep vormen. Destijds werd daar heel handig gebruik van gemaakt met de tafelindeling en met 'mentors'. Ik was bijv. mega-verlegen en werd gekoppeld aan het meest extraverte populairste meisje van de klas. Later, toen ik veel meer zelfvertrouwen had werd er weer een onzeker (in dit geval niet goed kunnen leren) jongetje aan mij gekoppeld. Die moest ik weer helpen ontwikkelen.

Dus ja, ik ben er wel echt een sociaal en behulpzaam mens door geworden. Ik heb geen verdere hinder op de middelbare school ondervonden dat ik achterliep qua stof, maar ik was wel handiger met samenwerken, kon beter omgaan met pesten etc.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:30

Ook hier een jennaplan kind :j

Wat ik me vooral kan herinneren van de BS is de grotere vrijheid die we hadden in vergelijking met andere kinderen. Ze waren zeker streng als het moest maar huiswerk hebben wij bv nooit gehad. Achteraf denk ik wel eens dat ze daar wat meer mee hadden mogen doen want de overgang van basis naar middelbaar vind ik echt enorm groot. Aan de andere kant mocht je wel echt kind zijn bij ons op school en kreeg je de vrijheid om je te ontwikkelen.

Met rekenen werden de 2 paralelklassen geswitcht zodat beide leraren 1 groep hadden om les te geven(de 1 bv groep 7, de ander groep 8). De rest van de lessen werden wel in de eigen klassen gegeven. Helaas liep er 1 leraar bij ons op school die echt een enorme hekel aan mij had, geen idee waarom maar ik was altijd de pineut..... Die holbewoner heeft me ook nog 3 jaar les gegeven, gelukkig raakte hij het laatste jaar overspannen en kregen we een leukere vervanger. Dat was voor mij het grootse probleem, zolang ik geen les had van hem vond ik het best een leuke school :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:41

overigens heb ik op een katholieke school gezeten maar ook nooit huiswerk gehad.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:43

Ja ik werk in het voortgezet onderwijs en het is zo'n gedoe bij die uren van ons. Aan de ene kant passen er soms gewoon niet meer leerlingen in het lokaal ( vorig jaar moest ik nog weleens op zoek naar een stoel op de gang XD ) maar we mogen niet meer klassen indelen die dan wat minder leerlingen hebben omdat de docenten dan meer uren moeten draaien en dat kost geld! Heel fijn die bezuinigingen maar ondertussen draai je wel klassen met 33 leerlingen waarin je amper kunt rondlopen door de drukte.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:45

Niet? Mag ik vragen hoe jij dat hebt ervaren destijds? Ik denk dat het goed is om in het laatste jaar wel wat huiswerk te krijgen. We kregen wel wekelijks een dictee waar we voor moesten "leren" verder kregen we 1x per jaar een spreekbeurt, dat moest je dan wel thuis uitwerken :j

StalNollie schreef:
overigens heb ik op een katholieke school gezeten maar ook nooit huiswerk gehad.

We hadden ook altijd klassen van rond de 30 kinderen, wat dat betreft is er weinig veranderd al hoor je ze al jaren erover.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:48

wij inderdaad ook wel een spreekbeurt en 1 of 2 verslagen over een onderwerp.
maar verder nooit geen huiswerk heb dit zeker niet als vervelend ervaren en heb op het voortgezet onderwijs hier weinig hinder aan gehad, overigens heb ik daar ook weinig HW gehad. ik zorgde dat ik alles in de les of tussenuur al af had. :o

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:09

Ik wil toch ook even mijn mening geven. Heb zelf van groep 1 tot 5 op een "normale" basisschool gezeten. Nu ben ik dislexties en daarom vind ik het wel goed om mijn ervaring te vertellen. De precieze reden van wisselen van school speelde in heel veel dingen, verhuizen, broer zat al op de jenaplan school en nog wat dingen. Op mijn eerste basisschool wilden ze geen verklaring geven om mij te laten testen, ik was gewoon een langzame leerling gooide ze het op. Echter op de jenaplan school was het al snel duidelijk en kregen wij dit verklaring wel (met een verklaring is een speciale test onderzoek sneller goedgekeurd en krijg je ook een bijdrage in de kosten). Ik ben duidelijk dislextie's en heb al die jaren en via aan speciale instantie een uur extra les gehad en op school. Ik heb het altijd als heel prettig ervaren dat ik me eigen tijd in kon delen hierdoor had ik rekenen sneller af en meer tijd voor taal en spelling. Had ik vragen kreeg ik hulp van andere of mijn leraar, door hulp van mede klas genoten snapte ik het juist soms sneller. Doordat de denkwijzen van kinderen vaak gelijk is. Wij kregen ook gewoon huiswerk op zodat je leerde een agenda te gebruiken, kregen leer werk op bijv. voor een topo. Zoals hierboven iemand noemde er werd niet op gelet waar je bleef, werd er bij ons juist streng op gelet. Maandag's kreeg je op van rekenen, taal, en spelling wat er die week af moest. Op vrijdag werd gecontroleerd of dit zo was, had je het niet af moest het mee naar huis en moest je het maandag inleveren. Lessen als geschiedenis, Engels en aardrijkskunde deden wij wel met de hele klas. Ik had er veel baad bij toen ik naar de middelbare ging. Dit omdat ik al geleerd was zelfstandig in te plannen, hulp te vragen als het nodig was.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:27

Op de school van mijn dochter is er wel gewoon huiswerk, behalve 's vrijdags. En ik kan er inderdaad inkomen dat dat de overgang naar het voortgezet onderwijs vergemakkelijkt.

De extra tijd die ze krijgt door haar problemen met wiskunde (wordt actueel getest op dyscalculie) vind ik alleen maar in haar voordeel. Wat heeft het voor zin als kinderen in de basisschool al op de toppen van hun tenen moeten lopen om mee te zijn? Dan krijgen ze later gegarandeerd veel zwaardere problemen. Dan maar een jaartje langer in de basisschool.

Onlangs had ze een vriendinnetje op bezoek en moest een gezelschapsspel uitleggen. Dat deed ze verrassend goed. Ik kan me voorstellen dat het uitleggen van de leerstof aan jongere kinderen wezenlijk bijdraagt aan het eigen inzicht in die stof. Heel nuttig! :j

Wat de spreekbeurten betreft gaat het op deze school zo: Ze krijgen 1 week lang dagelijks 1 lesuur de tijd om hun spreekbeurt in de computerklas/bibliotheek van de school voor te bereiden. Vrijwillige ouders zijn daar aanwezig om toezicht te houden aan de computers en om de kinderen waar nodig te helpen. Na die week zijn de meeste spreekbeurten af. Indien niet worden ze door de kinderen thuis verder voorbereid.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:30

Interessant topic. Ik zit zelf te overwegen om mijn kindje naar een jenaplan basisschool te sturen wanneer hij oud genoeg is en de voor- en nadelen die hier worden genoemd had ik zelf ook al in gedachten. Ik ben het trouwens wel eens dat er naar het kindje gekeken moet worden en welke basisschool bij het gezin en voornamelijk kindje past.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:37

Carola ik kreeg juist mee dat je niet alleen naar je kind moest kijken, omdat vaak een tweede kind naar dezelfde school gaat. je moet dus echt kijken wat jullie als gezin gaat liggen qua opvoeding/opleiding.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:18

Ik vind dat je zeker naar het kind moet kijken. Niet alleen voordat je je beslissing hebt genomen maar zeker ook als het kind er al zit.

Ik werd ook op een Jenaplan gezet omdat mijn ouders goede ervaringen hadden gehoord van vrienden. En mijn broer ging er eerst heen, dat ging allemaal super. Hij heeft ook geen problemen ondervonden tijdens/na zijn basisschool tijd. Maar mijn broer is heel anders dan ik (verschil van dag en nacht qua karakter), voor hem werkte het wel en voor mij niet.