Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
en dat uit de mond van een zestienjarige

Citaat:Ze heeft zelfs een keer met een mes achter me aan gerend en ook een keer me zo lang mijn keel dichtgeknepen dat ik nog net niet out ging...
Citaat:Met haar 24 uur krijgt ze geen huurcontract omdat haar vriend dus niks doet en ze niet genoeg 'backup' heeft.
SuperAssie schreef:Ehmmm daar reageer ik maar even niet op![]()
Dat is ook niet mijn pakkie an, wat zij in dr slaapkamer doet(of juist niet) wil en hoef ik niet te weten.
Pearlx; die situatie is al jaren geleden een keer voorgevallen, ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde, maar weet wel nog heel goed dat ik het aan haar toenmalige vriend te danken heb dat ze niet door heeft gezet. Dat met dat mes is wat recenter(heb ik mijn moeder wel verteld, dat was ook een moment dat mijn moeder een gesprek is aangegaan met haar).
Het 'echte' gedrag is ongeveer een jaar of twee geleden begonnen, wat het getriggert heeft weet ik niet. Voorheen was ze net zoals ik, lekker makkelijk met alles enz, en toen ze een nieuwe vriend kreeg werd ze heel anders, op zich in positieve zin hoor. Ze begon met afvallen(is geloof ik ondertussen een kg of 20 kwijt dus dat is uiteraard super knap van dr), maar er kwamen ook 'vervelende' dingen tussendoor. Ze moest zich namelijk nu iedere dag douchen, liefst nog even twee keer(ik zeg niet dat niemand zich hier doucht, maar ook echt niet iedere dag, en dat heeft zij ook nooit gedaan hiervoor, gewoon om de 2/3 dagen), begon zich meer af te sluiten, had opeens allerlei allergieën en intolleranties ed waarbij mijn moeder en ik met de ogen rollen want ze is helemaal niet allergisch voor melkproducten, dat praat ze zichzelf aan.
En verder zijn er nog wel wat dingetjes ingeslopen met de tijd, die ik al niet eens meer kan benoemen omdat ze zo 'normaal' zijn geworden..
Roodvos schreef:Ik heb niet veel tijd om te reageren, dus pluk er even een paar zaken die mij opvallen tussenuit:Citaat:Ze heeft zelfs een keer met een mes achter me aan gerend en ook een keer me zo lang mijn keel dichtgeknepen dat ik nog net niet out ging...
Dit zijn ernstige voorvallen en gaan verder dan “gewone” ruzie. Dit valt onder huiselijk geweld en zonder professionele hulp gaat dit niet veranderen. Samen met het “buiten huis zonnetje gedrag”, de onbeheerste woede-aanvallen en “alles is de schuld van iemand anders” zou het me niet verbazen als jouw zus een (borderline) persoonlijkheidsstoornis heeft.Citaat:Met haar 24 uur krijgt ze geen huurcontract omdat haar vriend dus niks doet en ze niet genoeg 'backup' heeft.
Eh, hoezo krijgt ze geen huurcontract? Daarvoor hebben we in dit land sociale woningbouw, huursubsidie enz. Het kan zijn dat ze nog maar kort (of helemaal niet?) ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging en daarom nog niet genoeg punten heeft verzameld om voor een woning in aanmerking te komen. Maar hé, ook mensen die bijstand hebben/werkloos zijn komen in dit land in aanmerking voor een huurwoning. Dit is dus gewoon onzin.
Ga een goed gesprek aan met je ouders hierover. Hun vluchtgedrag en “maak haar maar niet boos” zorgt ervoor dat je zus de grenzen steeds verder oprekt. En misschien kan je eens contact zoeken met een BJZ in jouw buurt? http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.
bigone schreef:Ts, misschien toch wel een idee dat je zus hulp krijgt en zoekt want zoals jij het beschrijft is er in de bovenkamer iets dat niet helemaal werkt zoals bij jou en mij. Houd dat voor ogen als ze eens weer begint, en een brief schrijven is misschien niet verkeerd maar dan inderdaad vanuit een ik vorm. is ze wel eens naar een arts geweest met al die allergien en gevoel van "vies " zijn? Ik krijg toch het gevoel dat haar veel meer dwars zit, bewust of onbewust, zonder dat jullie dit in de gaten hebben.
Misschien kunnen je ouders zich eens hard opstellen door te zeggen dat haar gedrag niet meer te tolereren is, of ze zoekt hulp of ze gaat de deur uit. Soms kan het niet anders. Kan me wel goed indenken dat je zus denkt dat de hele wereld tegen haar samenspant mocht ze geestelijk al niet sterk in haar schoenen staan.
SuperAssie schreef:bigone schreef:Ts, misschien toch wel een idee dat je zus hulp krijgt en zoekt want zoals jij het beschrijft is er in de bovenkamer iets dat niet helemaal werkt zoals bij jou en mij. Houd dat voor ogen als ze eens weer begint, en een brief schrijven is misschien niet verkeerd maar dan inderdaad vanuit een ik vorm. is ze wel eens naar een arts geweest met al die allergien en gevoel van "vies " zijn? Ik krijg toch het gevoel dat haar veel meer dwars zit, bewust of onbewust, zonder dat jullie dit in de gaten hebben.
Misschien kunnen je ouders zich eens hard opstellen door te zeggen dat haar gedrag niet meer te tolereren is, of ze zoekt hulp of ze gaat de deur uit. Soms kan het niet anders. Kan me wel goed indenken dat je zus denkt dat de hele wereld tegen haar samenspant mocht ze geestelijk al niet sterk in haar schoenen staan.
Nou ik heb dr eens voor de gekkigheid gezegd dat zo vaak douchen niet nodig is, en toen kreeg ik te horen dat ik dan wel geen sociale contacten heb maar dat zij wel graag fris ruikt. Eh bedankt?
Die allergieën weet ik niet hoe dat zit, volgens mijn moeder is het de grootste onzin en is ze helemaal nergens allergisch voor.
Pearlx schreef:SuperAssie schreef:Nou ik heb dr eens voor de gekkigheid gezegd dat zo vaak douchen niet nodig is, en toen kreeg ik te horen dat ik dan wel geen sociale contacten heb maar dat zij wel graag fris ruikt. Eh bedankt?
Die allergieën weet ik niet hoe dat zit, volgens mijn moeder is het de grootste onzin en is ze helemaal nergens allergisch voor.
Kan het niet zijn dat al die dingen angsten zijn? Angst om niet fris te ruiken voor har vriend, angst voor bepaald eten omdat ze dan denkt dat ze weer aankomt?? Mijn zusje heeft trouwens ook een tijd gefaked dat ze suikerziekte had, dat was echter voor aandacht.
SuperAssie schreef:Haar persoonlijkheid is de laatste jaren ook erg veranderd, vroeger was ze echt een sociale meid, op ieder feest hier in de buurt te vinden, ging veel met boerenjongens om, reed op tractors enz, echt gewoon een 'normale' meid, en nu is ze alleen nog van het op vakantie gaan naar exotische landen(terwijl ze daar vroeger niks aan vond), alles gezien moeten hebben, bergbeklimmen, wandelen in hoge bergen en aan luxe stranden enz terwijl ze volgens mij deep down nog steeds veel liever een koe achterna crosst op een tractor of zo..
SuperAssie schreef:Nou ik heb dr eens voor de gekkigheid gezegd dat zo vaak douchen niet nodig is, en toen kreeg ik te horen dat ik dan wel geen sociale contacten heb maar dat zij wel graag fris ruikt. Eh bedankt?
chelle_dora schreef:Zwerte, waar lees jij dat TS zegt dat 'haar manier onzin is'?
Ze geeft aan dat zo vaak douchen niet nodig is. (en als je alleen thuis zit en 3x per dag doucht snap ik inderdaad dat dit niet nodig is). Dus verre van netjes vind ik wel meevallen.