Moedeloos over zus..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:27

Nou...Welkom op het internet Linnnde.

Ts, schrijf je zus eens een brief. Niet in de verwijtende vorm maar gewoon, hoe jammer je het vindt dat het zo loopt en of jullie misschien eens een keer iets samen kunnen doen. Met zijn tweetjes ergens lunchen ofzo, zonder de stress van het huis en jullie klusjes. Wellicht wordt het thuis wat gezelliger als jullie wat meer tijd maken voor elkaar. En dan kan zij misschien ook vertellen waar zij tegenaan loopt en hoe je dat kunt vergemakkelijken voor haar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:41

Goh uh ja, krijgt dit topic even een aparte wending :7 en dat uit de mond van een zestienjarige :=

Maar zo te horen zit je zus toch wel iets dwars. Ik zou toch proberen het gesprek met haar aan te knopen. Jullie zijn geen pubers meer, dus dan kun je maar beter adrem zijn en netjes met elkaar over het probleem praten. Sowieso vind ik het niet normaal dat er kelen dichtgeknepen worden en messen getrokken. Dat zou ik dan weer wel met je ouders bespreken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:42

Ik heb niet veel tijd om te reageren, dus pluk er even een paar zaken die mij opvallen tussenuit:

Citaat:
Ze heeft zelfs een keer met een mes achter me aan gerend en ook een keer me zo lang mijn keel dichtgeknepen dat ik nog net niet out ging...

Dit zijn ernstige voorvallen en gaan verder dan “gewone” ruzie. Dit valt onder huiselijk geweld en zonder professionele hulp gaat dit niet veranderen. Samen met het “buiten huis zonnetje gedrag”, de onbeheerste woede-aanvallen en “alles is de schuld van iemand anders” zou het me niet verbazen als jouw zus een (borderline) persoonlijkheidsstoornis heeft.

Citaat:
Met haar 24 uur krijgt ze geen huurcontract omdat haar vriend dus niks doet en ze niet genoeg 'backup' heeft.

Eh, hoezo krijgt ze geen huurcontract? Daarvoor hebben we in dit land sociale woningbouw, huursubsidie enz. Het kan zijn dat ze nog maar kort (of helemaal niet?) ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging en daarom nog niet genoeg punten heeft verzameld om voor een woning in aanmerking te komen. Maar hé, ook mensen die bijstand hebben/werkloos zijn komen in dit land in aanmerking voor een huurwoning. Dit is dus gewoon onzin.

Ga een goed gesprek aan met je ouders hierover. Hun vluchtgedrag en “maak haar maar niet boos” zorgt ervoor dat je zus de grenzen steeds verder oprekt. En misschien kan je eens contact zoeken met een BJZ in jouw buurt? http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:42

Eerst de expliciete uitleg in het verliefd op stage topic, en nu dit. Volgens mij is er maar 1 iemand gefrustreerd.
erg moeilijke situatie ts, ik was vroeger ook water en vuur met mijn zus. Nu we wat volwassener zijn is alles zo relatief. Wat ik vroeger haar de schuld voor gaf, besef ik nu dat ik een groot aandeel had.
Ongelukkig zijn met de situatie is nooit fijn, hopelijk komt er een oplossing.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:44

Ehmmm daar reageer ik maar even niet op :+
Dat is ook niet mijn pakkie an, wat zij in dr slaapkamer doet(of juist niet) wil en hoef ik niet te weten.

Pearlx; die situatie is al jaren geleden een keer voorgevallen, ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde, maar weet wel nog heel goed dat ik het aan haar toenmalige vriend te danken heb dat ze niet door heeft gezet. Dat met dat mes is wat recenter(heb ik mijn moeder wel verteld, dat was ook een moment dat mijn moeder een gesprek is aangegaan met haar).

Het 'echte' gedrag is ongeveer een jaar of twee geleden begonnen, wat het getriggert heeft weet ik niet. Voorheen was ze net zoals ik, lekker makkelijk met alles enz, en toen ze een nieuwe vriend kreeg werd ze heel anders, op zich in positieve zin hoor. Ze begon met afvallen(is geloof ik ondertussen een kg of 20 kwijt dus dat is uiteraard super knap van dr), maar er kwamen ook 'vervelende' dingen tussendoor. Ze moest zich namelijk nu iedere dag douchen, liefst nog even twee keer(ik zeg niet dat niemand zich hier doucht, maar ook echt niet iedere dag, en dat heeft zij ook nooit gedaan hiervoor, gewoon om de 2/3 dagen), begon zich meer af te sluiten, had opeens allerlei allergieën en intolleranties ed waarbij mijn moeder en ik met de ogen rollen want ze is helemaal niet allergisch voor melkproducten, dat praat ze zichzelf aan.
En verder zijn er nog wel wat dingetjes ingeslopen met de tijd, die ik al niet eens meer kan benoemen omdat ze zo 'normaal' zijn geworden..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:47

SuperAssie schreef:
Ehmmm daar reageer ik maar even niet op :+
Dat is ook niet mijn pakkie an, wat zij in dr slaapkamer doet(of juist niet) wil en hoef ik niet te weten.

Pearlx; die situatie is al jaren geleden een keer voorgevallen, ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde, maar weet wel nog heel goed dat ik het aan haar toenmalige vriend te danken heb dat ze niet door heeft gezet. Dat met dat mes is wat recenter(heb ik mijn moeder wel verteld, dat was ook een moment dat mijn moeder een gesprek is aangegaan met haar).

Het 'echte' gedrag is ongeveer een jaar of twee geleden begonnen, wat het getriggert heeft weet ik niet. Voorheen was ze net zoals ik, lekker makkelijk met alles enz, en toen ze een nieuwe vriend kreeg werd ze heel anders, op zich in positieve zin hoor. Ze begon met afvallen(is geloof ik ondertussen een kg of 20 kwijt dus dat is uiteraard super knap van dr), maar er kwamen ook 'vervelende' dingen tussendoor. Ze moest zich namelijk nu iedere dag douchen, liefst nog even twee keer(ik zeg niet dat niemand zich hier doucht, maar ook echt niet iedere dag, en dat heeft zij ook nooit gedaan hiervoor, gewoon om de 2/3 dagen), begon zich meer af te sluiten, had opeens allerlei allergieën en intolleranties ed waarbij mijn moeder en ik met de ogen rollen want ze is helemaal niet allergisch voor melkproducten, dat praat ze zichzelf aan.
En verder zijn er nog wel wat dingetjes ingeslopen met de tijd, die ik al niet eens meer kan benoemen omdat ze zo 'normaal' zijn geworden..

Ik denk dat dit stukje heel goed duidelijk geeft dat je vriendin moeilijk tegen verandering kan en dat dit altijd drastisch uitpakt voor haar (zowel goed als slecht). Ik zou er achter proberen te komen of er niet gewoon iets ontzettend dwars zit bij haar. Relatieproblemen zou toch ook heel goed kunnen in dit geval en je moet een plek hebben om dat te ventileren. Nu dus thuis tegen het gezin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:52

Roodvos schreef:
Ik heb niet veel tijd om te reageren, dus pluk er even een paar zaken die mij opvallen tussenuit:

Citaat:
Ze heeft zelfs een keer met een mes achter me aan gerend en ook een keer me zo lang mijn keel dichtgeknepen dat ik nog net niet out ging...

Dit zijn ernstige voorvallen en gaan verder dan “gewone” ruzie. Dit valt onder huiselijk geweld en zonder professionele hulp gaat dit niet veranderen. Samen met het “buiten huis zonnetje gedrag”, de onbeheerste woede-aanvallen en “alles is de schuld van iemand anders” zou het me niet verbazen als jouw zus een (borderline) persoonlijkheidsstoornis heeft.

Citaat:
Met haar 24 uur krijgt ze geen huurcontract omdat haar vriend dus niks doet en ze niet genoeg 'backup' heeft.

Eh, hoezo krijgt ze geen huurcontract? Daarvoor hebben we in dit land sociale woningbouw, huursubsidie enz. Het kan zijn dat ze nog maar kort (of helemaal niet?) ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging en daarom nog niet genoeg punten heeft verzameld om voor een woning in aanmerking te komen. Maar hé, ook mensen die bijstand hebben/werkloos zijn komen in dit land in aanmerking voor een huurwoning. Dit is dus gewoon onzin.

Ga een goed gesprek aan met je ouders hierover. Hun vluchtgedrag en “maak haar maar niet boos” zorgt ervoor dat je zus de grenzen steeds verder oprekt. En misschien kan je eens contact zoeken met een BJZ in jouw buurt? http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.

Ik vind het nogal wat om vanuit eenzijdige posts te concluderen dat de zus van TS waarschijnlijk borderline of een andere persoonlijkheidsstoornis heeft..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:53

Levens zitten raar inmekaar, sommige vriendjes hebben dus behoorlijk invloed om iemand om te doen slaan....en om nou te zeggen ga het huis uit vind ik te ver gaan....
Probeer haar zoveel mogelijk te ontwijken, vriendelijk te reageren niet happen....
En ga je ouders toch maar eens stimuleren haar op haar gedrag aan te spreken, eventueel
met hulp van jeugdzorg als dat mogelijk is.
Succes gewenst en veel geduld......

chevax

Re: Moedeloos over zus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:08

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal posts die (deels) offtopic waren en een reactie waren op een andere post die absoluut niet op Bokt.nl thuishoort, verwijderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:17

Ts, misschien toch wel een idee dat je zus hulp krijgt en zoekt want zoals jij het beschrijft is er in de bovenkamer iets dat niet helemaal werkt zoals bij jou en mij. Houd dat voor ogen als ze eens weer begint, en een brief schrijven is misschien niet verkeerd maar dan inderdaad vanuit een ik vorm. is ze wel eens naar een arts geweest met al die allergien en gevoel van "vies " zijn? Ik krijg toch het gevoel dat haar veel meer dwars zit, bewust of onbewust, zonder dat jullie dit in de gaten hebben.
Misschien kunnen je ouders zich eens hard opstellen door te zeggen dat haar gedrag niet meer te tolereren is, of ze zoekt hulp of ze gaat de deur uit. Soms kan het niet anders. Kan me wel goed indenken dat je zus denkt dat de hele wereld tegen haar samenspant mocht ze geestelijk al niet sterk in haar schoenen staan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:26

bigone schreef:
Ts, misschien toch wel een idee dat je zus hulp krijgt en zoekt want zoals jij het beschrijft is er in de bovenkamer iets dat niet helemaal werkt zoals bij jou en mij. Houd dat voor ogen als ze eens weer begint, en een brief schrijven is misschien niet verkeerd maar dan inderdaad vanuit een ik vorm. is ze wel eens naar een arts geweest met al die allergien en gevoel van "vies " zijn? Ik krijg toch het gevoel dat haar veel meer dwars zit, bewust of onbewust, zonder dat jullie dit in de gaten hebben.
Misschien kunnen je ouders zich eens hard opstellen door te zeggen dat haar gedrag niet meer te tolereren is, of ze zoekt hulp of ze gaat de deur uit. Soms kan het niet anders. Kan me wel goed indenken dat je zus denkt dat de hele wereld tegen haar samenspant mocht ze geestelijk al niet sterk in haar schoenen staan.

Nou ik heb dr eens voor de gekkigheid gezegd dat zo vaak douchen niet nodig is, en toen kreeg ik te horen dat ik dan wel geen sociale contacten heb maar dat zij wel graag fris ruikt. Eh bedankt?
Die allergieën weet ik niet hoe dat zit, volgens mijn moeder is het de grootste onzin en is ze helemaal nergens allergisch voor.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:31

SuperAssie schreef:
bigone schreef:

Nou ik heb dr eens voor de gekkigheid gezegd dat zo vaak douchen niet nodig is, en toen kreeg ik te horen dat ik dan wel geen sociale contacten heb maar dat zij wel graag fris ruikt. Eh bedankt?
Die allergieën weet ik niet hoe dat zit, volgens mijn moeder is het de grootste onzin en is ze helemaal nergens allergisch voor.

Kan het niet zijn dat al die dingen angsten zijn? Angst om niet fris te ruiken voor har vriend, angst voor bepaald eten omdat ze dan denkt dat ze weer aankomt?? Mijn zusje heeft trouwens ook een tijd gefaked dat ze suikerziekte had, dat was echter voor aandacht.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:35

Pearlx schreef:
SuperAssie schreef:

Kan het niet zijn dat al die dingen angsten zijn? Angst om niet fris te ruiken voor har vriend, angst voor bepaald eten omdat ze dan denkt dat ze weer aankomt?? Mijn zusje heeft trouwens ook een tijd gefaked dat ze suikerziekte had, dat was echter voor aandacht.

Dit zou kunnen, maar dit weet ik dus niet omdat normaal praten niet meer mogelijk is. Als ik er op normale toon naar zou vragen krijg ik toch weer gesnauw terug over dat ik me er niet mee moet bemoeien oid.
Heb het idee dat vooral die melkallergie enz wat ze zich bedacht heeft vooral is om interessant te doen of zo, misschien tegenover dr vriend, geen idee..

Haar persoonlijkheid is de laatste jaren ook erg veranderd, vroeger was ze echt een sociale meid, op ieder feest hier in de buurt te vinden, ging veel met boerenjongens om, reed op tractors enz, echt gewoon een 'normale' meid, en nu is ze alleen nog van het op vakantie gaan naar exotische landen(terwijl ze daar vroeger niks aan vond), alles gezien moeten hebben, bergbeklimmen, wandelen in hoge bergen en aan luxe stranden enz terwijl ze volgens mij deep down nog steeds veel liever een koe achterna crosst op een tractor of zo..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:41

SuperAssie schreef:
Haar persoonlijkheid is de laatste jaren ook erg veranderd, vroeger was ze echt een sociale meid, op ieder feest hier in de buurt te vinden, ging veel met boerenjongens om, reed op tractors enz, echt gewoon een 'normale' meid, en nu is ze alleen nog van het op vakantie gaan naar exotische landen(terwijl ze daar vroeger niks aan vond), alles gezien moeten hebben, bergbeklimmen, wandelen in hoge bergen en aan luxe stranden enz terwijl ze volgens mij deep down nog steeds veel liever een koe achterna crosst op een tractor of zo..

Misschien heeft ze het idee dat ze zo'n persoon moet zijn sinds haar nieuwe relatie? Om zich interessanter te maken zoals jij aangeeft of wellicht omdat ze kritiek heeft gekregen op haar persoonlijkheid. Als je je anders voordoet dan wat je eigenlijk bent of wilt zijn komt dat natuurlijk
ook met enorm veel frustraties. Maar nu wordt het een eindeloos gespeculeer. Probeer er (evt via je ouders door ze een gesprek met haar te laten hebben) achter te komen wat de oorzaak is van dit gedrag. Niemand doet dit voor de lol lijkt mij.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:42

Tja, moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. We horen maar 1 kant van het verhaal en ook nog eens via internet. Maar er zijn wel dingen die me direct opvielen, wellicht kan je daar iets mee.

Ten eerste valt het op dat jullie elkaar erg dwars zitten en elkaar de schuld geven. Je kan alleen jezelf veranderen, dus blijven vasthouden aan dat zij anders moet doen, bereik je echt totaal niks mee. Je kan je eigen aandeel veranderen en aan de verhalen te horen, kan jij best een stuk volwassener reageren. Dat zij zich als een 5jarige gedraagt, is geen reden voor jou om hetzelfde te gaan doen. Misschien kan het je helpen om te bedenken dat ze dit echt niet voor de lol doet, er zit iets achter. Niemand gedraagt zich zo omdat het zo leuk is, je doet zo omdat je geen andere uitweg meer ziet. Ook heel verwend gedrag en van iedereen eisen dat ze doen wat jij wilt, is vaak uit onzekerheid of dieper liggende issues.

Wat me nog meer opvalt (en geen idee of het zo is, maar zo komt het op mij over) is dat het lijkt alsof jij en je ouders een soort eenheid vormen tegen haar. Jullie gaan uit eten met zn drietjes, hebben het gezellig met zn drietjes... En zij is elke keer de spelbreker. Je doet een beetje alsof jij bijna de perfecte dochter bent en zij assepoester. Jij werkt, studeert, eigen paard... Zou het niet zo kunnen zijn dat je zus dit gevoel krijgt van jullie? Dat zij het toch niet goed doet en jij miss perfect bent? Probeer het eens vanuit haar oogpunt te bekijken. Je praat over haar alsof ze lui is, maar weet je dat zeker? Kan het niet zo zijn dat ze bijv veel meer problemen heeft met het werkende leven dan jullie kunnen zien?

Dat zulk gedrag niet acceptabel is (met name mes trekken enzo), zijn we het allemaal wel over eens denk ik. Maar ben je je er wel van bewust dat gedrag niet definieert wie we zijn? Het klinkt alsof je haar als persoon nu volledig afkeurt, ipv haar gedrag. En dat is een groot verschil....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:49

SuperAssie schreef:

ik vind dit een mooi voorbeeld van een wisselwerking tussen jou en je zus. Haar opmerking is duidelijk kwetsend bedoeld, maar jouw opmerking is ook verre van netjes. Ipv haar te vragen waarom ze ineens zo vaak wil douchen, kom je meteen aanzetten met dat haar manier onzin is. Dat geeft geen opening tot gesprek, dat vraagt om een rotreactie terug.
Hoe weet jouw moeder zo zeker dat ze niet allergisch is trouwens? Allergieen kunnen groeien en ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:56

Zwerte, waar lees jij dat TS zegt dat 'haar manier onzin is'?
Ze geeft aan dat zo vaak douchen niet nodig is. (en als je alleen thuis zit en 3x per dag doucht snap ik inderdaad dat dit niet nodig is). Dus verre van netjes vind ik wel meevallen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:03

chelle_dora schreef:
Zwerte, waar lees jij dat TS zegt dat 'haar manier onzin is'?
Ze geeft aan dat zo vaak douchen niet nodig is. (en als je alleen thuis zit en 3x per dag doucht snap ik inderdaad dat dit niet nodig is). Dus verre van netjes vind ik wel meevallen.

Niet letterlijk, maar zo interpreteer ik het wel. Ik bekijk het even vanuit een relatie die al op scherp staat, en dan komt zo'n opmerking nou eenmaal harder binnen dan bedoeld. Meteen aangeven dat zo vaak douchen niet nodig is, is wel degelijk een oordeel of als je het nog milder wil stellen, een mening. Het is geen feit. De manier waarop het gezegd wordt, lokt een defensieve reactie uit. Dat is alles wat ik probeer duidelijk te maken.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:31

Sorry voor de ongepaste reacties. Mijn account heb ik perongelijk open laten staan.
Ik hoop TS, dat je er met je zus uit kan komen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:33

ts alles komt zo bekent voor de gebeurtenissen etc.
maar je zus zit zichzelf in de weg en jij daagt waarschijnlijk soms ook een beetje uit?

probeer het los te laten, hier ging het over toen ik op mezelf ging wonen. nu komt ze regelmatig lekker praten over hoe het is emotioneel etc, en ze is ook peettante van ons zoontje.

leven en laten leven,

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:48

Wat een rotsituatie!
Vind ook dat je ouders dit moeten en kunnen oplossen.
Kun je tot die tijd of tot je zus verhuist niet zelf in het kleinere gedeelte van het huis gaan wonen? Met een goed slot op de deur!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:35

Ik blijf zeggen ga eens echt praten met je zus. Ik praat uit ervaring en ik zeg als ik ooit had geweten waarom mijn zus de dingen deed waarom had ik haar juist een knuffel gegeven in plaats van de harde woorden waar ik zo veel beter in was dan zij. Ik dacht echt dat het nooit meer goed kwam, de rede waarom wil ik hier niet kwijt omdat geen toegevoegde waarde voor jou.