wat te doen tegen bekende stalker...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Re: wat te doen tegen bekende stalker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:46

Wat een rot situatie. Stalken houdt ook vaak niet zomaar op, zelfs met maatregelen. Ik zou hem flink aan het schrikken proberen te maken. Bel ook gewoon 112 de volgende keer en zeg dat er iemand je huis probeert binnen te komen, verder niet teveel info. Misschien schrikt hij dan ook zodanig dat hij het voortaan laat zo dicht bij je huis te komen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:49

Hee Maroushka! Wat ontzettend misselijk zeg!! Kan me voorstellen dat je je absoluut niet veilig voelt!

Tipje; elke keer dat hij verschijnt datum en tijdstip noteren! Desnoods ook een foto!

En inderdaad kijken voor een camera!!

Wil je heel veel sterkte wensen en als je je ei kwijt wilt mag je me altijd een bericht sturen!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:51

Paloedie schreef:
Al wil de politie iets doen, ze kúnnen het vaak niet, omdat het bij stalking heel moeilijk is te bewijzen óf en wanneer er iets strafbaars gebeurt! Politie mag niet zomaar iemand arresteren omdat een ander iemand zegt dat hij door diegene gestalkt word, er moet een duidelijke grondslag of een redelijk vermoeden van schuld voor zijn.

Wat niet wegneemt dat ze, wanneer je al eens een melding hebt gedaan, wel zouden moeten komen als je belt dat hij op dat moment aan je deur staat!

Maar in dit geval probeert hij toch ergens binnen te dringen en is op eigen terrein. Dat lijkt me verder gaan dan stalking.
Vind het echt heel vreemd dat de politie hier niets aan doet en kan me heel goed voorstellen dat TS bang is.
Idd camera's ophangen, bewegingssensoren, waaklampen etc. Is er niemand met een redelijk grote waakse hond die je een tijd mag lenen?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:53

Eng verhaal zeg!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:54

Wat vreselijk als je zo angstig bent in je eigen huis.
Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik ken het. En ook het feit dat men bij de politie je aangifte niet wilt opnemen, doe maar melding. Die melding kunnen ze vervolgens nooit meer terugvinden... (ik ben een keer mijn paspoort verloren, toen kon ik een uur lang formulieren invullen met behulp van een agent)

Je bent continu op het scherpst gespannen.
Kan je hem wegjagen? Of gaat hij er vandoor zodra je hem ziet?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:04

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:09

Cayenne schreef:
Paloedie schreef:
Al wil de politie iets doen, ze kúnnen het vaak niet, omdat het bij stalking heel moeilijk is te bewijzen óf en wanneer er iets strafbaars gebeurt! Politie mag niet zomaar iemand arresteren omdat een ander iemand zegt dat hij door diegene gestalkt word, er moet een duidelijke grondslag of een redelijk vermoeden van schuld voor zijn.

Wat niet wegneemt dat ze, wanneer je al eens een melding hebt gedaan, wel zouden moeten komen als je belt dat hij op dat moment aan je deur staat!

Maar in dit geval probeert hij toch ergens binnen te dringen en is op eigen terrein. Dat lijkt me verder gaan dan stalking.
Vind het echt heel vreemd dat de politie hier niets aan doet en kan me heel goed voorstellen dat TS bang is.
Idd camera's ophangen, bewegingssensoren, waaklampen etc. Is er niemand met een redelijk grote waakse hond die je een tijd mag lenen?

Aan een deur morrelen is niet bij wet verboden, door een tuinpoortje heen komen ook niet. Dus er is nog geen strafbaar feit begaan. Bij een rechtszaak zou het zelfs zo kunnen worden beredeneerd, dat de heer in kwestie niet wist dat hij 'ongewenst' bezig was. Een 'verboden toegang' bordje maakt dan al dat je juridisch iets sterker staat. Of de man aanspreken dat hij weg moet gaan en niet meer op je erf mag komen. Maar dat je dat niet durft lijkt me niet meer dan logisch ;)

Ik ben zelf een tijdje telefonisch gestalkt en ben toen informatie gaan inwinnen bij de politie over hoe te handelen. Kreeg de opdracht de betreffende persoon 1 berichtje te sturen waarin ik kenbaar moest maken dat ik niet wilde dat hij op welke wijze dan ook nog contact met me zou zoeken.
Heeft dit zin? Nee, natuurlijk niet! Maar om er (als er nog véél meer gebeurt dan telefoontjes en smsjes) iets mee te kunnen, moest ik (volgens de politie) kenbaar hebben gemaakt dat het ongewenst contact was..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:10

Tja, heb je geen sterke kerels in je omgeving die een keer een weekje willen blijven logeren?
Ik geloof niet dat ik na 4 keer nog een keer de politie zou bellen om vervolgens niet serieus genomen te worden.
Met een sterke kerel naar buiten gaan en hem even vriendelijk verzoeken op te rotten en niet meer terug te komen zou meer indruk maken verwacht ik zo.
Om alleen hiervoor een hond aan te schaffen lijkt me een beetje vreemd.
Misschien kun je iets in je tuin maken wat afgaat zodra hij er doorheen loopt (soort van deurbel met sensor, en dan het liefst 1 met hondengeblaf ofzo).
Misschien schrikt het geluid hem af. Ik zou er echt klaar mee zijn!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:11

pniekepnak schreef:
Nu ga ik iets heel raars zeggen, maar ik doet het toch maar gewoon: deze man lijkt mij een psychiatrisch patiënt. Die lijken vaak heel eng, en soms zijn ze dat ook, maar vaak hebben ze dat zelf niet in de gaten. Heeft de man wel in de gaten dat je zo bang voor hem bent? Dat is voor een ander niet meer dan logisch, maar voor een verwarde, psychotische man is dit niet zo. Ik zou daarom proberen om samen met een wijkagent (of misschien heeft de man een ambulant begeleider?) eens met hem in gesprek te gaan en te vertellen wat zijn gedrag met jou doet. Dat heeft vaak meer effect dan de politie op hem afsturen (zeker als de politie niet eens mee wil werken... mogelijk staat deze man bekend bij hen als verward?) of hem bang maken. Als hij bang wordt kan hij vanuit zijn angst wel eens alleen maar nog vervelender worden ;)

Ik snap dat dit voor jou makkelijker gezegd is dan gedaan, maar denk er eens over na. Ik werk met deze mensen en ik heb zulk soort dingen eerder zien gebeuren ;)

Sterkte!

Dit denk ik ook idd.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:15

Ik weet uit persoonlijke ervaring hoe vervelend het is om gestalkd te worden. Al was mijn situatie anders. (En het is bij mij gestopt door zijn vrienden te benaderen en bij hem met de auto over zijn tenen te rijden)

Ik denk dat ik het nogmaals bij de politie zou proberen, aangifte doen en duidelijk maken dat jij zo niet meer verder kunt. Tevens contact opnemen met dat sbs 6 programma gestalkd. Vaak kunnen zij dingen die 'normale' mensen niet kunnen of durven te doen.

In ieder geval heel veel sterkte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:18

Paloedie schreef:
Aan een deur morrelen is niet bij wet verboden, door een tuinpoortje heen komen ook niet. Dus er is nog geen strafbaar feit begaan.

Over een gesloten tuinpoortje heenklimmen, zeker 's avonds, is dus al wel behoorlijk richting huisvredebreuk (zie ook artikel.) Voor de goede orde nog eens bevestigen dat het ongewenst is kan nuttig zijn, maar de lakse houding van de politie ('don't care, zoek het zelf maar uit') is echt absoluut niet gepast. Op z'n minst kunnen ze aangeven wat de TS in zo'n geval moet doen, en daarna hebben ze gewoon te komen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:19

Erfvredebreuk is strafbaar.. dus aangifte doen.

Laat je niet afpoeieren door de wijkagent en blijf hem desnoods stalken zodat hij met die persoon in gesprek kan gaan.

Verder een dossier aanleggen wanneer en hoe laat hij je lastiggevallen heeft en wat er precies gebeurd is en daar ook elke keer melding van maken zodat je er uiteindelijk wel een zaak van kunt maken. En een camera en een bewegingsmelder ophangen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:43

Ik zie verschillende keren voorbij komen dat ik een hond moet nemen.
dit is voor mij geen optie.

hoezeer ik ook een hond zou willen is het niet eerlijk tegenover de hond.
Ik werk fulltime en heb de plaats en financiën niet om de hond te onderhouden.

voor nu denk ik dat ik vooral bezig moet gaan met bewijs verzamelen.
dit is helaas niet heel snel mogelijk,vaak is het echt 2 maanden rustig voor er wat gebeurd.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:44

Ik zou een officiële klacht indienen tegen de politie (http://www.politie.nl/melden/klachtformulier.html). Niet laten afschepen met een smoesje over dat ze het druk hebben, dit is in principe levensbedreigend, dus 112 bellen en ze moeten binnen x minuten ter plaatse zijn. Ik zou naar het bureau gaan en vragen of ze willen wachten tot je dood bent of dat ze nu wat willen gaan doen. Heel cru gezegd, maar dat is wel waar het op neer komt.

Probeer op beeld te krijgen wat er gebeurd en alles documenteren wat je gedaan hebt om aangifte te doen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:45

Ik zeg ook nergens dat ik het eens ben met de houding van de politie hier hé :)

Dat er steeds zo lang tussen zit maakt het ook wel nog lastiger denk ik, niet alleen voor jou, maar ook voor de politie om iets te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:47

inowa schreef:

dit is helaas niet heel snel mogelijk,vaak is het echt 2 maanden rustig voor er wat gebeurd.

+:)+
Meer mensen zouden moeten nadenken over dit soort dingen! Zouden een hoop honden een stuk gelukkiger van worden! Heel erg verstandig!

Vrienden met honden die een nachtje willen blijven slapen?

Afijn, wat betreft dat bewijsmateriaal, misschien ben ik het vergeten of heb ik er overheen gelezen. Maar heb je destijds ook wat gedaan met die freaky liefdesbrief?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:48

Bestaat er niet iets van een blafsensor? dus wanneer het licht buiten aanspringt dat er dan automatisch hondengeblaf klinkt? Heb je ook geen hond nodig maar schrikt misschien toch af.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:48

inowa schreef:

Misschien kan iemand met een hond een bandje voor je opnemen? Dat deze dan vanachter de deur afgaat als hij weer bij de deur komt?
Weet niet of dat kan... zo'n soort kabouter idee dat wanneer je in de buurt komt hij gaat fluiten...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:50

Ik zou in elk geval alles (elk voorval) goed documenteren en ook een klacht indienen tegen de politie, aangezien er al een behoorlijk aantal concrete voorvallen zijn geweest en de politie het gewoon niet serieus neemt.

http://www.nationaleombudsman.nl/?gclid ... tAodAzkAUA

Ze hadden de eerste keer al iets moeten doen!

en verder zou ik idd ook een afspraak met de wijkagent afdwingen, blijven bellen tot die afspraak staat. Politie assistentie is niet vrijblijvend iets wat ze kunnen uitdelen als het hen zo uitkomt. Er moet nu toch echt wel eens ingegrepen worden!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:52

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:53

Dat zou nog wel kunnen ja met een sensor.
even kijken of er iemand is die handig is.

ik heb 1 groot voordeel,paar deuren verder woont een bewaker met politiehond.
Ik kan die altijd inlichten en dan maakt hij s'avonds laat nog even een ommetje achter mijn
Tuin langs met hond.
heeft hij destijds ook gedaan.

De brief heb ik meegenomen naar de politie toen.
hij is gekopieerd en kreeg te horen dat ze toch verder niks konden doen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:06

Ik zou via internet pepperspray en een teser aanschaffen, en hem daarmee het leven zuur maken!!!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:07

missnynke schreef:
Ik zou via internet pepperspray en een teser aanschaffen, en hem daarmee het leven zuur maken!!!

Een teaser lijkt me iets te :=

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:09

:(:) jeetje wat een rotsituatie! Hopelijk kom je gauw van hem af..
Politie kan daar wss. toch niet veel mee omdat hij er niet elke dag staat/niks levensbedreigends aan het doen is door je tuin in te lopen..
Wat ik niet helemaal kon opmaken uit je verhaal: heb je de man zelf ooit heel duidelijk gemaakt dat je hem niet in je tuin wilt? Als hij zo kapot is van de drugs, dat maakt een mens niet veel intelligenter... Dan bedoel ik heel hard "ga weg" en dingen in die trant roepen, zou misschien al kunnen helpen? Wie weet denkt de "arme kerel" wel -in zijn niet geheel realistische beeld van de wereld- wel dat jij in zíjn huis zit, ik zeg maar wat.. ;)
Zo'n sensor lijkt me ook wel wat, is i.i.g. heel duidelijk, kwade honden=wegwezen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:11

Wat vreselijk naar TS! kan mij heel goed voorstellen dat je je niet fijn en veilig meer voelt in je eigen huis. Zou je misschien op de een of andere manier kunnen achterhalen omdat deze persoon een (ex?) psychiatrische patiënt is of hij misschien nog begeleiding of iets heeft? dan zou je mogelijk nog contact op kunnen nemen met die begeleiding of dat hun hem kunnen confronteren met zijn angstaanjagende gedrag.

Kan mij de reacties van stroomdraden/stroom op de deurklink etc heel goed voorstellen, ik geloof dat ik dit zelf ook zou overwegen :+ maar mag je dat nou eigenlijk zomaar doen? en best banketstaaf als je dit vergeet uit te zetten en er komt bezoek :')

Ik zou inderdaad wel zoals eerder gezegd een logboek bijhouden wanneer hij opduikt, datum tijd evt een foto of camerabeelden, en daarbij zou ik ook noteren of je contact met de politie hebt gehad en hoe die reageerden. Ik vind dat die zich er ook nogal simpel vanaf maken, en stel dat het ooit uit de hand loopt kun je altijd laten terugzien van kijk ik heb hierover dus al xx keer contact met de politie gehad en die doen er dus niets mee.