Op jonge leeftijd samenwonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:45

Ik werd bijna 18 toen ik bij m'n vriend kwam, hij was 25 en had net een huis gekocht.. Ben het eerste nachtje blijven slapen en ben nooit meer weg gegaan, waren toen ongeveer 3 maanden samen.. We zijn nu 4 jaar verder en nog steeds samen :D

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:45

Leuk dat jullie willen samen wonen!

Ik was 19, mijn vriend 22 toen we een huis kochten.
Ook nog 14 maanden aan het verbouwen geweest en sinds 5 maanden wonen we er in.
Mijn vriend werkt en ik studeer en heb een bijbaantje.
Eigenlijk gaat het goed!

BigOne

Re: Op jonge leeftijd samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:55

Als het goed voelt voor jullie dan gewoon doen, denk wel om de financien. Dat is meer dan huur en boodschappen, gas/water/elektra/gemeentelijke belastingen(en dat is zo al 30 a 40 euro per maand in een grote stad) tv/internet en wat ik zo nog vergeten ben.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:57

bigone schreef:
Als het goed voelt voor jullie dan gewoon doen, denk wel om de financien. Dat is meer dan huur en boodschappen, gas/water/elektra/gemeentelijke belastingen(en dat is zo al 30 a 40 euro per maand in een grote stad) tv/internet en wat ik zo nog vergeten ben.

Kosten hebben we inderdaad nu globaal bekeken. Hieruit bleek dat het wel uitkwam. Wanneer het echt dichterbij komt, zullen we hier ook allemaal naar gaan kijken natuurlijk!
Het financiële plaatje wat we nu hadden, is voor als mijn vriend op kamers zou gaan. Hier komt dan ook nog mijn deel bij.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:01

Ik ben op 19 jarige leeftijd gaan samenwonen met mijn vriend van (toen) 26. :j
Wonen nu al een aantal jaar heel gelukkig samen. Het scheelde dat hij al op zichzelf woonde toen ik hem leerde kennen. Hierdoor waren we vanaf het begin van onze relatie al veel samen en deed ik daar veel in het huishouden. Officieel samenwonen veranderde daarom niets in onze relatie. Als je gewent bent elkaar alleen maar in het weekend te zien is samenwonen echt wel een stap die veel kan veranderen in je relatie.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:06

Ik was 18 toen ik ging samenwonen met mijn vriend die ook 18 was toen.
We gingen alle twee studeren in Utrecht en hebben die jaren op een studentenkamer van 28 m2 gewoond met z'n tweeën in een groot studentencomplex. Ging prima. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb van het studentenleven. Ik heb meer in de jaren ervoor (15 t/m 18/19) mijn 'ontdektijd' gehad met heel veel stappen etc. Daarna ging ik nog steeds regelmatig stappen en hij ook. Meestal apart maar soms ook samen.
Nooit geen gedoe gehad.
We zijn nu 30 en hebben een koopwoning nu alweer 5 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:07

Met kamerhuur betaal je vaak alles in één dus gwe en gemeentelijke belastingen en je tv en internet. Dit is eigenlijk niet te vergelijken. Als je in Leeuwarden gaat wonen dan zijn de gemeentelijke belastingen voor 2 personen al 330 euro per jaar, tv en internet is snel 360 per jaar, gwe 1400 per jaar. Je kunt huren tot een bepaald bedrag onder de 23, daarboven krijg je geen huursubsidie en is het erg lastig wat te vinden. Het kan allemaal wel maar let op dat je je niet rijk rekent want het is vaak echt passen en meten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:19

Gemeentelijke belastingen kun je vaak laten kwijtschelden als je inkomen beneden een bepaalde grens is.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:25

Ik ben nu 19 en mijn vriend 21. Meer dan een jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht. Daarvoor heb ik nog een jaar bij zijn ouders gewoond. Het gaat heel goed! Heerlijk die verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en de vrijheid. Wij zijn ook heel erg trots op het huis en hoe wij met elkaar omgaan en hoe wij alles plannen. Het gaat veel beter dan verwacht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:33

Def schreef:
Gemeentelijke belastingen kun je vaak laten kwijtschelden als je inkomen beneden een bepaalde grens is.

Niet alleen als je inkomen beneden een bepaalde grens is ook mag je dan absoluut niet meer dan één maand huur op je rekening hebben staan, ben je afhankelijk van je ouders om daar je spaarcentjes te parkeren mocht je die hebben en dan moet je ook vaak afschriften van drie maanden overleggen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:51

Ik heb als student altijd mijn gemeentelijke belastingen kwijt kunnen laten schelden. Ik weetniet of dit per gemeente verschilt, maar je mag inderdaad niet veel geld hebben staan dan.
nu hebben de meeste studenten dat ook niet.
Ik mocht blij zijn als er einde van de maand wat overbleef en spaarcenten had ik al helemaal niet. Pas toen ik ging werken kon ik de belastingen niet meer kwijt laten schelden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:38

Ik was 19! Grootste fout ooit haha! Kon het prima redden hoor ondanks school, alleen de relatie had ik nooit aan moeten gaan :) gelukkig veel van geleerd!

Als je het niet probeert weet je niks zeg ik altijd :)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:27

bigone: bedankt alvast voor deze info! Naar zulk soort dingen moeten we dus nog wel kijken. Huurtoeslag weten we tot welke grens we daar recht op zouden hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:30

Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend (nu man) toen ik 17 was en hij 19.
Ik zat op school, hij werkte.

Hebben we prima gedaan :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:05

Ik was niet heel jong toen ik uit huis ging. Was net 21. Vriend en ik zijn beide vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen. Ik was al klaar met mijn studie, had een baan en hij was zijn studie aan het afronden. Wij wilden allebei graag op onszelf en zagen het niet zitten om dan eerst nog op kamers te gaan in dezelfde stad terwijl we toch wel veel samen zouden zijn. Heb niet het gevoel dat ik iets heb gemist en heb er geen dag spijt van gehad.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:15

Dat eerst alleen moeten wonen vind ik altijd zo'n onzin! Dat is echt per persoon verschillend. Ik zou er doodongelukkig van worden.

Ik ben gaan samenwonen toen ik 20 was.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:20

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen 'je bent nog zo jong, dat gaat mis'
Maar weet je, ik ging pas een keer met vriend nummer zoveel voor het eerst met iemand samenwonen op m'n 27ste en dat is 8 jaar later ook mis gegaan.

En ik ken ook zeker 3 meiden die met hun eerste vriendje van de middelbare school zijn getrouwd en nog altijd heel gelukkig zijn met de eerste partnerkeuze.

Dus als het nu goed voelt moet je er volgens mij gewoon voor gaan!
Veel geluk samen!!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:19

Bhriseis schreef:
Ik persoonlijk vind het echt een wereld van verschil. Hier op kamers poets ik ook elke week, en zorg ik dat we iets te eten hebben. Maar je hebt ook alleen je kamertje of studio, en that's it. In de meeste gevallen helpen papa en mama echt nog heel veel mee; ik vind het niet te vergelijken met écht op je eigen benen staan. De echte 'grote mensenzorgen' zoals alle rekeningen die betaald moeten worden, het huishouden dat gewoon verder gaat tijdens examens, nee, die heb je (normaal) niet op kamers. Zo gaan de meeste studenten ook tijdens examens even terug bij hun ouders om te studeren, te eten en te slapen.

Wat je ook kiest, heel veel succes!

En smerige mensen met een smerige bende op kamers? Waar dan? :') Dat is toch echt wat elke persoon op zich er zelf van maakt.

Miekel: ik zeg niet dat iemand die niet op kamers gaat zich minder ontwikkelt. TS vraagt naar ieders mening en ervaringen, en ik geef de mijne gewoon, that's it :)

Oh was ook niet per se tegen jou hoor, dacht dat ik het vaker had gelezen, en dat van die vriendin is natuurlijk ook maar 1 ervaring :)
Ik denk dat het ook voor iedereen verschilt of het beter is om eerst echt alleen te wonen of niet. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet.
Ik denk dat als je er goed over hebt nagedacht TS (dingen als kostenplaatje en hoe je het regelt als je wel uit elkaar gaat enzo) en je het graag wilt je het gewoon moet doen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:22

Daar waar mensen gedwongen met elkaar samenleven en verder weinig binding hebben, gooi er een bepaalde leeftijd en weinig huisregels tegen aan wordt het meestal in de keuken een rotzooi :+ Ik zal niet zeggen overal, want het ligt ook wel aan het soort mens. Maar weinig studentenhuizen zien er spik en span uit. Dus het idee studentenhuizen = rotzooi komt echt niet uit de lucht vallen en is ook niet zomaar gebaseerd op 1 ervaring.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:31

Sammie schreef:
Daar waar mensen gedwongen met elkaar samenleven en verder weinig binding hebben, gooi er een bepaalde leeftijd en weinig huisregels tegen aan wordt het meestal in de keuken een rotzooi :+ Ik zal niet zeggen overal, want het ligt ook wel aan het soort mens. Maar weinig studentenhuizen zien er spik en span uit. Dus het idee studentenhuizen = rotzooi komt echt niet uit de lucht vallen en is ook niet zomaar gebaseerd op 1 ervaring.

Dat idee heb ik er dus ook van..

En als je toch beide naar Leeuwarden gaat, waarom dan 2 kamers en niet 1 huisje?

Maar het is weer woensdag, dus we kunnen straks weer nieuwe huisjes kijken op de sites van woonfriesland en accolade :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:50

Het zal je in ieder geval geld schelen, tenzij je natuurlijk voor een kast van een huis gaat :D Veel plezier straks!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:51

Een kast van een huis ga ik ooit nog eens ontwerpen, opleiding bouwkunde :D
Voor nu mooi klein, het moet ook allemaal schoon en onderhouden worden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:55

Dat is waar! Dat is misschien nog wel waar ik mij het meest op verkeken heb. Ik deed nooit iets thuis en ging toen naar een huis waar ik alles moest doen. Oeps.. Maar alles went ;)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:03

Ik woon sinds december 2013 samen. Ik was die maand net 19 geworden en mijn vriend is 22. Hij woonde al sinds zijn 18e niet meer thuis, dus financiele plaatje kende hij. Hij in en ik in werken fulltime en ik ga mog 1x in de week naar school.

Ik vind het heerlijk! Zou niet meer anders willen. We hebben nu een relatie van bijna 2 jaar. Het voelt gewoon goed. :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:09

Ik wil iedereen die niet gelooft dat stundenten huizen gezellig en netjes kunnen zijn graag uitnodigen in mijn huis :D 9 meiden, niemand kende elkaar, nu goede vriendinnen waar ik altijd bij naar binnen kan stormen en mijn badkamer ruikt permanent naar bloemetjes en wc-poets-middel.

En waarom zou je van samenwonen zelfstandiger worden? dan sta je toch niet jezelf :+ Niet dat ik denkt dat het minder is, maar dat het meer zou zijn vind ik echt de grootste onzin die ik de laatste tijd heb gehoort :o