ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:27

Mijn ouders hebben echt niet ondergedaan aan mij destijds, maar je kunt het eten nou eenmaal niet in mijn mond gaan zitten proppen. Zeker hebben ze het beste met je voor, maar ze weten niet altijd wat het beste voor je is. Prima dat niet iedereen het met mij eens is, maar ga dan niet zeggen dat ík mijn mening doordram :')

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:30

Ze kunnen je echt niet verplichten vlees te eten. Wat willen ze doen. Ik ben in een niet vegetarische familie vegetarisch geworden dat ik 5/6 jaar was. Mijn moeder was er ook niet blij mee maar kon er niks aan doen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:31

Een kronkel in je kop omdat je geen zin hebt om voor je 12-jarige kind apart vegetarisch te gaan staan koken? Kom op zeg :')
Je woont thuis, daar zijn je ouders de baas en daar heb je het maar mee te doen, naarmate je ouder word wordt het vanzelf wat soepeler, en als je uit huis gaat mag je hélemaal zelf bepalen wat je eet :+

Ik snap het ook best dat ouders daar niet op zitten te wachten hoor := Stel dan voor dat je zelf kookt, wie weet mag het dan wel ;)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:40

ik vind dat het je eigen keus is. maar denk goed na waarom je het doet. vlees is gewoon gezond, en het is natuurlijk dat organismen elkaar opeten.
dit is mijn persoonlijke mening:
als iemand geen vlees eet omdat het zielig is voor de dieren vind ik zelf een beetje onzin. en dat vind ik dat je bijv ook geen lederen spullen of bond moet gaan kopen. (ik kan me voorstellen dat je dit als kind zielig vind en nog niet alles weet, biologisch gezien)
zelf zou ik het eerder doen om de hoe de dieren gehouden worden en om wat voor rotzooi er allemaal in zit. dat zou ik voor biologisch gaan. (en biologisch is veel lekkerder!)
maar het is totaal je eigen keus en ik vind dat iedereen daar respect voor moet hebben.
een voorbeeld: mijn oom en tante zijn vegetarisch, geen probleem, maar de kinderen eten ook geen vlees, nooit gehad. die keus hebben ze zelf niet gemaakt. En ja hoor elke keer hebben ze weer iets en zijn ze weer ziek. hoe zou het komen, ze missen gewoon belangrijke stoffen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:26

Kuggur schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Dat is onzin, je mag alles zelf bepalen :')

Welnee, minderjarige kinderen mogen niet "alles zelf bepalen".
Dat mogen ze pas als ze volwasssen geworden zijn en op zichzelf wonen... :D .

Wat betreft de vraag van de TS, het zou gemakkelijker zijn daar een mening over te geven als we wisten waarom ze geen vegetarier mag zijn van haar ouders.

Nee zo bedoelde ik het ook niet :D Beetje moeilijk uit te leggen misschien, ik bedoelde te zeggen dat TS wel zelf mag bepalen of ze vegetariër is of niet.
Dat haar ouders er niet aan meewerken is dan een 2e, maar zij kan alsnog wel van zichzelf zeggen dat ze vegetarisch wil zijn. Zo bedoelde ik het meer.
Klinkt misschien een beetje vaag aangezien het dan in de praktijk niet klopt, maar ik hoop dat het alsnog duidelijk is wat ik ermee wil zeggen :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:46

ZeSteigert schreef:
Mijn ouders hebben echt niet ondergedaan aan mij destijds, maar je kunt het eten nou eenmaal niet in mijn mond gaan zitten proppen. Zeker hebben ze het beste met je voor, maar ze weten niet altijd wat het beste voor je is. Prima dat niet iedereen het met mij eens is, maar ga dan niet zeggen dat ík mijn mening doordram :')

Nou, ouders kunnen echt wel aangeven wat je moet eten. En zo niet, dan ook geen andere dingen zoals snoep, chips of iets anders.
Ze moeten natuurlijk geen eisen stellen die voor het kind niet haalbaar zijn, maar het is zeker een stukje opvoeding die erbij hoort.

Als ik het zo lees, denk ik dat jij nog erg jong bent. Je zult zien dat wanneer je wat ouder bent, je er ook anders tegen aan gaat kijken.
Op jonge leeftijd overzie je nog lang niet alles. En maak je misschien keuzes die niet even handig zijn.

Ik denk dat de TSer er verstandig aandoet om goed te overleggen met haar ouders. Er worden veel goede tips gegeven in dit topic, dus wie weet komt er wat uit?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:02

mzara schreef:
ik vind dat het je eigen keus is. maar denk goed na waarom je het doet. vlees is gewoon gezond, en het is natuurlijk dat organismen elkaar opeten.
als iemand geen vlees eet omdat het zielig is voor de dieren vind ik zelf een beetje onzin. en dat vind ik dat je bijv ook geen lederen spullen of bond moet gaan kopen. (ik kan me voorstellen dat je dit als kind zielig vind en nog niet alles weet, biologisch gezien)
zelf zou ik het eerder doen om de hoe de dieren gehouden worden en om wat voor rotzooi er allemaal in zit. dat zou ik voor biologisch gaan. (en biologisch is veel lekkerder!)
maar het is totaal je eigen keus en ik vind dat iedereen daar respect voor moet hebben.
een voorbeeld: mijn oom en tante zijn vegetarisch, geen probleem, maar de kinderen eten ook geen vlees, nooit gehad. die keus hebben ze zelf niet gemaakt. En ja hoor elke keer hebben ze weer iets en zijn ze weer ziek. hoe zou het komen, ze missen gewoon belangrijke stoffen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, vlees is alleen gezond als je het bij een góéde keurslager haalt. Het vlees van tegenwoordig uit de supermarkt e.d zit vól met troep..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:03

Tessa_93 schreef:
mzara schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, vlees is alleen gezond als je het bij een góéde keurslager haalt. Het vlees van tegenwoordig uit de supermarkt e.d zit vól met troep..

Inderdaad. Ik heb zelf een lactose intolerantie, en wij dachten thuis dus dat ik wel kipfilet kan eten.
Helaas kreeg ik er telkens behoorlijk buikpijn door. Het bleek dus dat er lactose in de kipfilet zat. Waarom? Het lijkt wel of je tegenwoordig zelf het varken moet slachten om puur vlees te eten :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:12

Heeeeee -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:19

Als mijn toekomstige kinderen graag vleesloos willen eten; prima, maar mag je zelf koken en boodschappen doen (nou ja, vooruit... Ik wil best wat vervangends meenemen ;) ) . Maar ja, wij eten al weinig vlees (1 kleine kipfilet delen wij al door 2 bijvoorbeeld) dus persoonlijk zou ik daar geen trek ( :D ) in hebben om nog meer aanpassingen en pannen op het vuur te hebben.

Dus mijn tip zou ook zijn (deed ook mijn buurjongen overigens!) om zelf ook te koken en maak eens een maaltijd voor het gezin :) Laat maar zien hoe lekker het is zonder vlees! Of kom tot een compromis; 2 dagen geen vlees bv.

Kont tegen krib aan gooien is zonde en leer je niets van. En ja, ik heb ze ook ontmoet; de mensen die 'hoe kun je dát eten' zeiden terwijl ik aan mijn stukje vlees zat :') (ja, andersom gebeurt het ook, weet ik) dus houd aan tafel iig je commentaar op vlees voor je haha (als je dat al doet natuurlijk). Wel zo gezellig :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:25

Als mijn kind (11 jaar) nu op die manier zonder overleg besluit dat ze vanaf nu vegetarier is, kan ze zelf koken :Y) Dat gaat dus echt niet door! Kont tegen de krib? Dan de mijne ook. Dat gaan we zo niet doen. Nu eten wij al weinig vlees, maar goed. Sorry Ze_Steigert, ik vind jouw manier van doen erg onvolwassen overkomen. Eerder overdreven puberaal.

TS, ik weet niet hoe oud je bent, maar ga gewoon in overleg. Dat werkt uiteindelijk toch het beste.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:25

Wacht, het kwam een beetje misplaatst over, mijn reactie :') Ik had het over varkens in het algemeen, niet dat ik varkens zou moeten slachten voor kipfilet :=

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:35

Zooo wat een puberale reacties komen hier voorbij zeg. :') Ik krijg er echt zo'n 'ik ben twee en zeg nee' gevoel bij. :')
6 Jaar en stug je verzetten tegen het feit dat je geen vlees wilt eten en dat je ouders het simpelweg maar moeten acepteren? Geloof mij, ik was een dwars kind en at niet graag vlees, maar het gevolg was dan ook dat ik úren in de gang op de trap met m'n bord met eten heb gezeten. Op die leeftijd heb je toch écht nog naar je ouders te luisteren.
Zolang je thuis woont heb je te leven naar de regels van je ouders. Natuurlijk kan je je mening netjes beargumenteren, maar als ze het niet accepteren dan heb jij dat, in mijn ogen, simpelweg te respecteren.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:44

Op die leeftijd heb je voor het meest te luisteren, maar echt niet hiernaar. Ik was ook niet het makkelijkste kind. Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing toen hoor. TS heeft prima hersens denk ik.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:46

Raponsje schreef:
TS wat als je voorstelt dat jij 1 keer in de week voor jullie gezin kookt?
Dan maak je eens per week een vegetarische maaltijd klaar voor jullie allemaal.

Je moeder hoeft dan een dagje niet te koken, jij krijgt een vaste vega dag en kunt ondertussen ook leren koken.

Bovendien is het ook een leuk en lief initiatief voor je ouders en wie weet gaan ze daarna wel akkoord met je vegetarische keuze.

Dit vind ik een hele goede tip!

Tessa_93 schreef:

Op wat voor 'troep' doel je precies?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:46

ZeSteigert schreef:
Op die leeftijd heb je voor het meest te luisteren, maar echt niet hiernaar. Ik was ook niet het makkelijkste kind. Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing toen hoor. TS heeft prima hersens denk ik.

Ook hiernaar. Bij mij was het echt niet doorgegaan, dat soort gedrag. Mijn jongste heeft ook een kop erop, maar dit zou echt niet gebeuren hier. Dan blijf je desnoods maar alle dagen tot 22.00 aan tafel zitten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:48

Dat had ik dan maar voor lief genomen, mijn dwing je niet iets te eten.

Blue_Eyes

Is prima hoor, dan niet :')

vuurneon

Met een goed stel hersens ga je je niet puberaal en dwars gedragen, maar pak je het slim aan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:49

En als dat niet werkt dan doe iets wat wel werkt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:50

Hoe oud ben je ZeSteigert?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:52

ZeSteigert schreef:
Dat had ik dan maar voor lief genomen, mijn dwing je niet iets te eten.

Mijn dochter wilde ook niets eten (zij had ook prima hersens) het gevolg: opname door ondervoeding.
Ze eet nog steeds niet graag vlees (en aardappels), maar ze moet nu eenmaal.
Maar (nu is ze 12) hebben we wel gekeken naar wat ze lekkerder vind en daar probeer ik wel rekening mee te houden.
Maar geen vlees is absoluut geen optie voor haar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:56

Polly schreef:
Hoe oud ben je ZeSteigert?

1 pagina geleden ookal gevraagd. Ze is 16.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik mocht dan gewoon vegetarier worden van mijn ouders, maar ik wordt kotsmisselijk bij de gedachten van een dierenlijk te eten. Ik zou het ook echt niet eten. En dat is iets anders dan zelf willen bepalen wat je eet à la ik wil alleen nog maar patat en snoep, het is een overtuiging waar je naar handelt. Het niet kunnen eten is echt niet een kwestie van oh ik besluit even om geen vlees te eten, maar je voelt je moreel bezwaard. Als ouder zou je daar ook respect voor kunnen hebben. Een kind wat gaat staan voor zijn principes, ik zou dat als ouder eerder toejuichen dan onder het tapijt vegen omdat het zo moeilijk is.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 19-04-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:56

Blue_Eyes schreef:
ZeSteigert schreef:

Ook hiernaar. Bij mij was het echt niet doorgegaan, dat soort gedrag. Mijn jongste heeft ook een kop erop, maar dit zou echt niet gebeuren hier. Dan blijf je desnoods maar alle dagen tot 22.00 aan tafel zitten.

Bij mijn ouders had ze ook pech gehad; zonder eten naar bed, nou dat hou je niet lang vol hoor. Want denk maar niet dat je thuis kunt blijven omdat je je slap voelt van de honger; jij wilt toch niet normaal eten? Dan ook de gevolgen accepteren en maken dat je uit bed komt en maken dat je op school komt.
En ook niet spelen met vriendjes, tv kijken, wat dan ook.
Ja mijn ouders waren hardcore wat dat betreft. Ben dan ook nooit zo dom geweest om me zo puberaal te gedragen. Mijn zus wel en dat heeft ze geweten; heeft ze 2 dagen vol gehouden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-04-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:58

xSogno schreef:
1 pagina geleden ookal gevraagd. Ze is 16.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik mocht dan gewoon vegetarier worden van mijn ouders, maar ik wordt kotsmisselijk bij de gedachten van een dierenlijk te eten. Ik zou het ook echt niet eten. En dat is iets anders dan zelf willen bepalen wat je eet à la ik wil alleen nog maar patat en snoep, het is een overtuiging waar je naar handelt. Het niet kunnen eten is echt niet een kwestie van oh ik besluit even om geen vlees te eten, maar je voelt je moreel bezwaard. Als ouder zou je daar ook respect voor kunnen hebben. Een kind wat gaat staan voor zijn principes, ik zou dat als ouder eerder toejuichen dan onder het tapijt vegen omdat het zo moeilijk is.

Als je met goede argumenten komt is dat nog wat anders dan gewoon glashard weigeren te eten. En zo gewetensbezwaard op je zesde - sorry, dat geloof ik niet.