fokfanaat schreef:Joolien schreef:Ik zou me als ouder denk ik net zo zorgen maken om energiedrank als om roken, het is immers net zo verslavend als roken en ook erg slecht voor het (jonge) lichaam.
Ok dan, nuanceren, bijna
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nooit gerookt dus dit was snel in de pocket!
Met 18 de deur uit maar vind tattoo's ordinair (sorry mensen) dus ook al niet.

Ik deed het gewoon niet
Alleen qua snoep hadden we wel regeltjes thuis. Maarja als ik dat kocht dat mocht dan wel... liever niet natuurlijk mja was mijn geld.MarlindeRooz schreef:Wij moesten altijd op tijd thuis zijn, mochten niet roken en er werd heel streng gestraft.
Gevolg, mijn zusje is heel goed geworden in liegen en de waarheid verdraaien!
Ik mocht in bed niet lezen, maar een half uur per dag achter de pc etc.
Ik ben wat minder wild, dus ik had als na een paar maandjes door dat roken meer nadelen dan voordelen had.![]()
Drinken doe ik ook weinig, maar meer omdat ik er heeeel slaperig van wordt.
Ook moeten wij onze telefoon inleveren 's avonds. Maar dat hoef ik niet meer omdat ik mijne zelf betaald heb.
MarlindeRooz schreef:Wij moesten altijd op tijd thuis zijn, mochten niet roken en er werd heel streng gestraft.
Gevolg, mijn zusje is heel goed geworden in liegen en de waarheid verdraaien!
Ik mocht in bed niet lezen, maar een half uur per dag achter de pc etc.
Ik ben wat minder wild, dus ik had als na een paar maandjes door dat roken meer nadelen dan voordelen had.![]()
Drinken doe ik ook weinig, maar meer omdat ik er heeeel slaperig van wordt.
Ook moeten wij onze telefoon inleveren 's avonds. Maar dat hoef ik niet meer omdat ik mijne zelf betaald heb.
. Tsja, 1 bakje is 1 bakje, dus dat mocht, haha!

Het enige nadeel is dat ik dus ook niks kreeg als ik niet rookte tot m'n 18e. 
Tegenwoordig drink ik denk ik zo'n 10x tot 20 avonden per jaar wat aan alcohol. Meestal drink ik dan wel gelijk wat meer. Dus ook daar heb ik geen al te slechte gewoontes aan overgehouden.
Computeren werd alleen gelimiteerd als we slechte cijfers haalden, had ik nooit zo'n last van.
Ik zat wel vrij veel achter de computer (soms hele dagen
maar hey, daardoor ben ik nu erg goed in Engels en typ ik met 600+ aanslagen per minuut, dus ik heb er toch nog wat goeds aan overgehouden
), tot mijn 16e, toen kwam mijn eerste paard in mijn leven en was ik ineens een stuk meer buiten. 

Van m'n ouders mocht het meestal wel, beetje afhankelijk van waar het precies was waar ik vandaan moest komen, hoe laat enz. 
Maar ach, dat was de tijd voordat elk kind van 8 al een mobiele telefoon had. Ik had geen eigen computer, en de toegang daartoe werd me ook regelmatig ontzegd. 
Al is dat nog niet voorgekomen.
Daar doen ze dan weer wel moeilijk over.
Dus doe het vrijwillig voor mijn eigen bestwil.
Ze zijn vrij los daarin, al moet ik wel zeggen dat ze op het moment mijn zusje losser behandelen dan mij vroeger, misschien omdat ik de oudste ben.
Maar dan moest er wel bijgezegd worden dat je daar heeel erg dik van wordt natuurlijk.