Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:51

fokfanaat schreef:
Joolien schreef:
Ik zou me als ouder denk ik net zo zorgen maken om energiedrank als om roken, het is immers net zo verslavend als roken en ook erg slecht voor het (jonge) lichaam.

Ok dan, nuanceren, bijna ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:52

ik vind het lang niet zo zorgelijk, maar hou eht zeker wel in de gaten, koop het ook niet zelf, maar als hij uit school van zijn zakgeld een blikje haalt lig ik daar niet wakker van.

Nicotine is vreselijk verslavend en de gevolgen veel ergstiger,

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:54

Ik mocht niet roken, geen alcohol, cannabis en drugs, tattoo.
Moest steeds vertellen waar ik was, met wie enz..
En mocht vooral niet jij zeggen, altijd u.

Ik zou hetzelfde doen voor mijn kinderen. :j
Laatst bijgewerkt door Furrow op 17-04-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:54

Jeetje wat mogen veel mensen veel!!

Wij hadden ook de regel niet roken is rijbewijs + auto :D Nooit gerookt dus dit was snel in de pocket!
**Drinken, prima maar met mate. Gelukkig ben ik een controlfreak en drink is dus niet.
**Drugs, prima ga maar ergens anders wonen. Wederom controlfreak dus totaal geen behoefte wel een enorme afkeer. Ik heb zat blowende vrienden de deur gewezen.
**Tattoo's, zo lang je onder ons dak woont snijden we ze er uit :P Met 18 de deur uit maar vind tattoo's ordinair (sorry mensen) dus ook al niet.
**Piercings, zie tattoo's op gaatjes in de oren na.

Wel ging ik veel uit en hoefde nooit voor een bepaalde tijd thuis te zijn. Ze wilden weten waar ik was en dan is het goed.

Mocht ik zelf ooit kinderen krijgen lijken mij dit prima regels. Vriend denkt over alles behalve drinken hetzelfde. Hij drinkt wel eens op zaterdagavond ;)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:16

Ik ben 19 en mag zoveel niet _O-

- Tot m'n 12e mocht ik geen cola (drink het nog steeds vrijwel nooit)
- Ik hoef hier niet om 5 uur in de ochtend aan te komen
- Niet bij mensen slapen die ze slecht kennen
- Niet zomaar weggaan (willen weten waar ik ben)
- Niet roken

En vast nog wel veeeeeel meer. Mag verder totaal niet klagen met m´n ouders. Heb m´n rijbewijs gekregen van ze en zelfs een auto. Ik vind inderdaad ook dat sommige hier echt heel veel mogen :wow:

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:16

Oja, tattoo's zijn bij ons ook echt verboden zolang ik thuis woon! Volgens mijn vader haalt hij ze er met een kaasschaaf af dus laat maar zitten! :')

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:18

Wat zijn er veel mensen die het oké vinden dat ze zo weinig mogen zeg! :')
Ik zou er echt niet tegen kunnen als mijn ouders alles hadden moeten weten en nu nog steeds, zou bij mij alleen maar averechts werken.

Drank ben ik thuis mee begonnen, mijn ouders vinden dat je dat soort dingen beter thuis kunt doen dan dat je het stiekem buiten gaat doen. Is dus ook nooit een probleem geweest als ik wat te veel had gedronken en thuis kwam, mag dan alleen niet zeuren de dag erna :p
Roken en drugs verbieden ze ook niet. Ze hebben het natuurlijk liever niet, maar maken totaal geen punt van roken/blowen. Dit moet alleen wel zelf betaald worden, terwijl dat met drank niet altijd zo is.
Ik heb ook nooit een tijd meegekregen als ik op stap ging, zolang ik maar niet in mijn eentje over een afgelegen weggetje hoef te fietsen.
Tattoos en piercings zijn ze geen fan van, maar verbieden? Neuh.
Slapen bij vrienden/vriendinnen/jongens of mensen die ze niet kennen is nooit een probleem geweest.

Edit; Ik weet nog wel dat we vroeger alleen in het weekend frisdrank en chips mochten en niet doordeweeks :Y)
Laatst bijgewerkt door Yallie op 17-04-14 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:18

Ik mag eigenlijk best veel en ook weer niet x'D Nou roken word niet geaccepteerd, ik mag wel drinken maar dat komt vast omdat ik toch alleen maar water en thee wil. Tatoeage mag ik wss ook wel alleen hoef het op dit moment nog niet. Ik wil de onderkant van mijn haar roze laten verven weet alleen niet wat ze er van vinden, mijn vader vind het prima mijn moeder heeft er nog niets over gezegt.

Wat ik dan weer niet mag is door de week bij mijn vriend slapen -.-'

Steef

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:20

Ik slaap trouwens als ik ga stappen vaak bij vrienden, omdat er bij mij in het dorp gewoon niks is en waar zij wonen wel, haha. Dan vinden ze het ook niet erg als ik om 5 uur thuis ben. Maar wanneer ik thuis slaap blijven ze op tot ik thuis ben, gewoon ongerustheid. Ik vind het dan ook niet netjes om super laat thuis te zijn, dus vaak ben ik dan wel thuis rond een uurtje of 2..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:20

Wij moesten altijd op tijd thuis zijn, mochten niet roken en er werd heel streng gestraft.
Gevolg, mijn zusje is heel goed geworden in liegen en de waarheid verdraaien! :=

Ik mocht in bed niet lezen, maar een half uur per dag achter de pc etc.

Ik ben wat minder wild, dus ik had als na een paar maandjes door dat roken meer nadelen dan voordelen had. :P
Drinken doe ik ook weinig, maar meer omdat ik er heeeel slaperig van wordt. :O

Ook moeten wij onze telefoon inleveren 's avonds. Maar dat hoef ik niet meer omdat ik mijne zelf betaald heb. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:21

Om eerlijk te zijn weet ik niet qua drinken en roken of ik dat mocht of niet :') Ik deed het gewoon niet :+ Alleen qua snoep hadden we wel regeltjes thuis. Maarja als ik dat kocht dat mocht dan wel... liever niet natuurlijk mja was mijn geld.

edit: ohja op tijd thuis komen was wel erg belangrijk!
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 17-04-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:22

MarlindeRooz schreef:
Wij moesten altijd op tijd thuis zijn, mochten niet roken en er werd heel streng gestraft.
Gevolg, mijn zusje is heel goed geworden in liegen en de waarheid verdraaien! :=

Ik ben wat minder wild, dus ik had als na een paar maandjes door dat roken meer nadelen dan voordelen had. :P

Ook moeten wij onze telefoon inleveren 's avonds. Maar dat hoef ik niet meer omdat ik mijne zelf betaald heb. :)

Klinkt herkenbaar, haha. M´n zusje moet inderdaad ook dr telefoon inleveren en is heel goed in dingen verdraaien. Zelf ben ik niet zo wild, dus ik heb er niet zoveel moeite mee

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:24

Ik mocht ook maar tot negen uur half tien op de laptop.
Dan probeerde ik altijd onder de lakens met de laptop bezig te zijn haha.
Natuurlijk werd ik altijd betrapt. :')

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:24

MarlindeRooz schreef:

Oh wauw.. En dit vind jij niet vervelend?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:26

Wij mochten eigenlijk alles wel, als je het maar eerlijk vertelde. "Liever thuis op de bank, dan buiten in de bosjes."
We hadden wel regels, maar daar zijn nooit problemen mee geweest. Toen ik zelf geld ging verdienen bepaalde ik zelf wat ik at/dronk, als mijn moeder het niet wilde kopen (al nam ze altijd vrijwel alles mee, want onze 'eisen' waren gewoon redelijk).

Toen ik klein was, mochten we alleen cola en chips in het weekend. En dan 1 bakje chips. Maar als je de grote chipjes langs de rand zette, kon er dik een halve zak in de chips-bakjes :P . Tsja, 1 bakje is 1 bakje, dus dat mocht, haha!
Alcohol mochten we ook gewoon, maar het bleef dan bij 1 biertje of wijntje. We hoefde zelf niet meer, dus dat was geen probleem.

Stappen tot 4 uur? Dikke prima! Liever tot 4 uur, en dan met vrienden naar huis fietsen, dan om 1 uur thuis zijn en alleen moeten fietsen. Dat is het enige wat ik echt niet mocht/mag, alleen naar huis fietsen 's avonds laat. Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Dus eigenlijk was dat ook een 'loze regel'.

En in de tijd dat je voor internet nog moest 'inbellen' kregen we elk een kwartier per dag. En dat kon je opsparen zodat je op 1 dag bv een uur kon. Maar dat vond ik ook niet meer dan logisch, want toen was internet nog hartstikke duur, en was de telefoonlijn bezet als wij aan het internetten waren ;)
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 17-04-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:26

ohja bedtijd had ik natuurlijk, max een uur per dag op de computer dat soort in mijn ogen normale regels.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:29

Mij wordt ook eigenlijk niets verboden, zolang ik verstandig blijf. Ik rook niet, dat zou ik ook nooit doen en ik drink wel eens, maar houd mij (bijna) altijd aan mijn grenzen. Ik hoef niet zo ver door te gaan zodat ik de volgende dag een kater heb en gewoon niets meer van mn dag kan maken. Ik ga al vrij snel over op cola en voel me dan de volgende dag top.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:30

Ik mag eigenlijk best veel..
Het maakt niet heel veel uit hoe laat ik thuis ben, zolang ik maar even laat weten waar ik ben en dat ik nog leef :P
Verder heeft ze nog nooit echt gezegd dat ik iets als roken of drinken niet mag, maar roken doe ik sowieso niet en drinken eigenlijk ook bijna nooit, en anders een klein beetje Malibu in een flink glas cola :P

Mijn broertje heeft een voorraad energy, ook mede dankzij mijn moeder, maar hij drinkt het helemaal niet zo vaak.. En qua alcohol en roken doet hij het allebei niet..

Het enige wat ik ábsoluut niet mag is midden in de nacht alleen naar huis fietsen, maar dat vind ik logisch :j
Dan maar wat later thuis zodat ik samen kan fietsen, of ik moet mijn moeder wakker bellen, maargoed dat vind ik nog best reeel :)

Ik denk dat wij ook gewoon heel braaf zijn hihi

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:32

Er was heel weinig wat ik niet mocht. Ben ik blij om, heb ik mijn eigen keuzes en fouten kunnen maken. :) Het enige nadeel is dat ik dus ook niks kreeg als ik niet rookte tot m'n 18e. :))

Roken: Natuurlijk liever niet, maar áls we het deden wilden mijn ouders het liever weten dan dat we het verzwegen. Ik heb zelf nooit gerookt in wat voor vorm dan ook. Verder dronk ik op mijn 13e weleens een biertje of breezer, maar altijd gewoon één. Ik heb 1x wel meer gedronken, op 'n feestje, en moest overgeven. Viel ook allemaal wel mee, ik had eerst een biertje en toen passoa gedronken (puur), en daar was m'n lichaam het niet mee eens. Daarna heb ik eigenlijk ook helemaal geen alcohol meer gedronken tot ik 18 was. :+ Tegenwoordig drink ik denk ik zo'n 10x tot 20 avonden per jaar wat aan alcohol. Meestal drink ik dan wel gelijk wat meer. Dus ook daar heb ik geen al te slechte gewoontes aan overgehouden.

Mijn moeder hield vroeger zelf nog wel van computerspelletjes dus we hadden een super nintendo (heb ik nog steeds) en daar speelde ik aardig wat spelletjes op met m'n moeder en een vriendje in de buurt die er ook een had. :D Computeren werd alleen gelimiteerd als we slechte cijfers haalden, had ik nooit zo'n last van. :) Ik zat wel vrij veel achter de computer (soms hele dagen := maar hey, daardoor ben ik nu erg goed in Engels en typ ik met 600+ aanslagen per minuut, dus ik heb er toch nog wat goeds aan overgehouden :)) ), tot mijn 16e, toen kwam mijn eerste paard in mijn leven en was ik ineens een stuk meer buiten. :D

En toen ik op mijn 13e mijn eerste vriendje had en daar elk weekend naartoe ging mocht ik ook gewoon in zijn bed slapen. Dat vonden de moeders van vriendinnetjes wel zo raar. _O-

Bedtijden hadden we wel natuurlijk, ik weet niet meer tot welke leeftijd. En als kind mochten we zelf kiezen welk snoep we wilden, maar mochten dan max 2 snoepjes per dag daarvan. We mochten ook niet van ons zakgeld meer snoep kopen. (die regel was volgens mij alleen op de basisschool, dus tot m'n 12e ofzo, en op vakantie mochten we ook snoep kopen) Energydrank was toen gelukkig nog niet zo hip. :P

Oh, en over laat thuiskomen: Ik was degene die bang in het donker was vroeger en dan wilde dat m'n vader me kwam ophalen. _O- Van m'n ouders mocht het meestal wel, beetje afhankelijk van waar het precies was waar ik vandaan moest komen, hoe laat enz. :')

Ik ben dus best vrij opgevoed, maar heb er niks aan overgehouden. Ik ben er wel blij mee.
Laatst bijgewerkt door Mews op 17-04-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:33

Slapen word ik soms nog wel op gewezen, als kind ging ik dan altijd stiekum boeken lezen in bed :') Maar ach, dat was de tijd voordat elk kind van 8 al een mobiele telefoon had. Ik had geen eigen computer, en de toegang daartoe werd me ook regelmatig ontzegd. :')
Op het moment mag ik best uitgaan en naar feesten, maar niet in mijn eentje fietsen alcohol is prima, dronken en ziek worden leer ik alleen maar zelf van :D Al is dat nog niet voorgekomen.
Roken vinden ze zonde, maar verbieden kunnen ze niet vinden ze zelf.
Naar vrienden of vriendinnen toe/afspreken/dagjes weg in mijn eentje of met vriendinnen naar bijvoorbeeld Amsterdam vinden ze me wel verantwoordelijk en oud genoeg voor, dus daar doen ze niet moeilijk over. Vriendjes mogen niet blijven slapen, of andersom. :') Daar doen ze dan weer wel moeilijk over.

Telefoon lever ik wel in als ik ga leren, maar dat is geen regel, ik heb gewoon de zwaarste concentratieproblemen ooit met dat ding in de buurt. :') Dus doe het vrijwillig voor mijn eigen bestwil.
Ik klaag niet over wat ik wel en niet mag :D Ze zijn vrij los daarin, al moet ik wel zeggen dat ze op het moment mijn zusje losser behandelen dan mij vroeger, misschien omdat ik de oudste ben.

EDIT: Ohja.. en energiedrankjes ook natuurlijk als ik ze zelf haalde. :') Maar dan moest er wel bijgezegd worden dat je daar heeel erg dik van wordt natuurlijk. :')

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:35

Ik was best een makkelijk kind, roken heb ik altijd al smerig gevonden, net als energie- of frisdrank.
We hadden wel de regel dat al zou ik niet roken, dat ik dan mijn rijbewijs betaald zou krijgen. Maar ik betaal ze toch zelf :P
Tot mijn 15e was ik een heel makkelijk kind, af en toe stappen met vriendinnen en dan reed ik mee in de auto als een vriendin gebracht werd.
Daarna was ik heel vrij, zeker na mijn 16e kon ik alles doen en laten wat ik wilde.
Ik had ook geen problemen qua roken, feesten, drinken, eten of drugs, dus dat scheelt misschien ook wel dat ik daarom zo vrij was.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:36

saskiakefie schreef:
ohja bedtijd had ik natuurlijk, max een uur per dag op de computer dat soort in mijn ogen normale regels.

Jaa, die had ik ook ja!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:39

Ik vind het soms een beetje vreemd om kinderen om te kopen met een rijbewijs, enz.
Sommige dingen zouden toch gewoon waarden zijn die je zomaar moet meekrijgen in je opvoeding.

MarlindeRooz

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:41

Ik zou mijn rijbewijs helemaal krijgen als ik over was gegaan maar ik bleef zitten, dus nu krijg ik minimaal de helft als ik slaag. :P

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:41

Mijn ouders lieten mij eigenlijk best vrij! Drinken moest ik zelf weten, zo lang ik mn grens maar wist.
roken en drugs was een ander verhaal. Als ik niet zou roken kreeg ik mn rijbewijs, maar ik ben wel gaan roken (inmiddels een jaar gestopt). heb mn rijbewijs wel gekregen

Toen ik ong 15/16 was en ging naar de keet, kreeg ik wel een richttijd mee, maar mn ouders hadden liever dat ik 3 uur 's nachts terug kwam en met iemand mee fietste, dan dat ik om 1 uur alleen zou moeten. Zolang ik maar even een berichtje deed.
Laatst bijgewerkt door _Liza op 17-04-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt