alleen thuis blijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:44

Ik ben toen ik 14 was voor het eerst een weekend alleen geweest. Het jaar daarna ben ik een week alleen thuis geweest en toen ik 16 was twee weken en afgelopen jaar toen ik 17 was 3 weken.
Ik vind het heerlijk!! Geen gezeur aan mn hoofd en ik kan zelf boodschappen doen en lekker eten wat ik zelf lekker vind, en me helemaal uitsloven op een nieuw gerecht en dan is er niemand die zeurt dat er teveel groente door zit oid.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat we een goede waakse hond hadden. Alleen de laatste keer niet. (Hond overleden). En dat ik op mijn 9de al eten kon maken voor het hele gezin, dus dat was allemaal geen probleem. Daarnaast wisten de buren dat ik alleen thuis was, niet dat ze nou veel deden hoor, niet anders dan normaal eigenlijk. En wonen er veel mensen uit de kerk hier in de buurt waar ik altijd heen kan als er iets is.
En ik kan je met bijna honderd % zekerheid vertellen dat ik heel chill en zakelijk problemen zou hebben opgelost toen ik 14 was.

Even een voorbeeld: Afgelopen zomer was ik dus alleen thuis en toen moest ik ook oppassen op een hond van anderen. En die hond kon in de garage en de tuin komen. Nu heb ik alleen een sleutel van de garage deur en er zit een knip aan de onderkant van de deur, die niet van buitenaf open kan..
Dus ik kom 's avonds om 23.00 uur thuis en ik kreeg de deur niet los. Dus ik had al snel de conclusie getrokken toen ik de hond hoorde krabbelen aan de deur, dat hij dan de knip naar beneden had gedaan.
Tja, toen was ik dus definitief buitengesloten, want dat krijg je echt niet los van de buitenkant. Dus ik ben naar de buren gelopen, die gelukkig nog wakker waren, en heb gevraagd of ik even over de schutting mocht klimmen, want de hond had mij buitengesloten xD
Pas toen ik bovenop de schutting zat kwam een enorme lachbui opzetten dat dit echt debiel was :D

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:50

Het zou moeten kunnen lijkt mij. Er zijn er zat die met 17 op kamers gaan. Dan zou je met (bijna) 16 toch wel een weekje zonder ouders moeten kunnen, in je eigen vertrouwde huis. Er is niks aan hoor. Gewoon doen wat je altijd doet, plus de plantjes water geven. :D

Mijn moeder liet altijd eten in de vriezer achter en geld om een keer wat te halen. Ik ging ook altijd een keer bij mijn oma eten. Meestal chinees. Van de restjes kon ik dan ook weer 3 dagen eten :). Dat is altijd traditie gebleven. Ik ben nu 35 en woon allang op mezelf, maar ga nog steeds bij oma eten als mijn ouders op vakantie zijn. Alleen is dat nu meer om oma in de gaten te houden. :D

vuurneon

Re: alleen thuis blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:51

O ja, mbt tot planten; ik kreeg altijd een lijstje met 'welke plant hoeveel en wanneer water nodig had' want anders bleef er geen plant meer over als ze thuiskwamen. Erg handig om te hebben :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:57

Maar uhm is het zo ongebruikelijk om je puber koters te leren koken dan? Mijn zoon is nog wat jong maar ik ben vastbesloten om het voorbeeld van mijn zwager en zijn vrouw te volgen. Daar kookt elke vrijdag een kind vanaf dat die 12 jaar oud is. Het eten moet aan bepaalde eisen voldoen natuurlijk en hoeft zeker niet ingewikkeld te zijn en natuurlijk, zeker in het begin, helpen pa en ma. Maar koken zullen ze! Anders zit je toch dik in de problemen als je op jezelf gaat wonen? En echt een pasta maaltijd in elkaar draaien is echt niet moeilijk..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:58

Ik ken toch een aantal pubers - vooral jongens - die echt NIET kunnen koken helaas.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:01

vuurneon schreef:
O ja, mbt tot planten; ik kreeg altijd een lijstje met 'welke plant hoeveel en wanneer water nodig had' want anders bleef er geen plant meer over als ze thuiskwamen. Erg handig om te hebben :D

Hihi, ik ook! Er was er zelfs een die maar 1 eetlepel mocht.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:03

Wij mochten volgens mij vanaf 15 alleen thuis blijven. Mijn broer (de oudste) was toen dus eigenlijk al bijna 16 en ik werd die zomer 16. En ja, mijn zusje had een oudere broer en zus om mee op d'r te letten :+

We hadden in die jaren ook altijd een fulltime vakantiebaan en dat was een van de redenen waarom wij liever thuis bleven dan mee gingen. En mijn ouders zaten in Luxemburg op de camping dus als er nood aan de man was dan waren ze altijd vrij snel weer terug. De caravan bleef immers toch tot oktober staan.

We kregen geld voor de booschappen en werden ook geacht de planten water te geven en ervoor te zorgen dat het huis een beetje aan kant bleef.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:04

ik mog pas alleen thuis blijven dat was maar 1nachtje

maar ik denk wel dat het kan alleenthuis blijven

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:06

Ik weet dat al niet eens meer.
Ik denk dat broertje en ik een jaar of 17/18 waren dat m'n ouders zonder ons op vakantie gingen.
Kwam dan vaak wel een deel van de tijd een vriendin van m'n moeder in huis om op onze dieren (paarden, honden, katten etc) als wij moesten werken/naar school.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:09

Ik denk dat je dat niet zomaar kan zeggen, elke 16-jarige is anders en jouw ouders kennen jouw het beste. Ik was al heel jong (basisschool) toen ik na school een paar uurtjes alleen thuis was, en een jaar of 13 toen mijn ouders voor het eerst een weekje weg waren. Ik had wel een oudere zus, maar daar had ik eigenlijk niks aan :+ . Ik heb ook nooit misbruik gemaakt van die periodes met wilde feestjes ofzo. Mijn oma kwam wel zo nu en dan eens langs om te zien of alles in orde was, ofwel werd ik een keer per dag gebeld om te vragen of nog alles in orde was.

Maar ik ken ook 18-jarigen die ik nog geen twee dagen alleen in huis zou durven laten :+ .

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:23

Ik was 15 toen ik voor het eerst 3 weken alleen thuis was. Prachtige feestjes gehad. Ouders belden bewust op toen ze over de Nederlandse grens reden, prima deal. Had toen een paar uur om het huis netjes te krijgen en ze met een bloemetje op te wachten. Zij blij, ik blij. :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:18

Ik was voor het eerst langer alleen thuis toen ik denk ik 19 was.
Dit komt meer omdat mijn ouders nooit op vakantie gaan hoor :D Mijn vader heeft daar echt een hekel aan.
Wel ben ik vaker met m'n vriend alleen in zijn huis geweest, zijn ouders gaan wel elk jaar weg en wij passen dan op het huis en de dieren. De eerste keer dat dat zo was was ik denk ik 16. Maarja, dan gingen we gewoon bij mijn ouders eten vaak :P

Vorig jaar (ik was toen 20) hebben we 6 weken in het huis van een vriendin van mij gezeten die naar Indonesië was. Daar kookte ik ook elke avond en deed ik de was enzo.
Vind het altijd wel lekker even een paar daagjes zonder ouders.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:33

Ik denk dat het wel kan, het zou alleen denk ik wel goed zijn als er af en toe iemand langs komt of dat je bij iemand gaat eten die een oogje in het zeil houd.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:34

Ik ben afgelopen donderdag een hele week alleen thuis gebleven :j

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:06

Volgens mij was ik een jaar of 15/16. Ik had de 'luxe' van gescheiden ouders, broertje en zusje verbleven toen bij m'n vader en ik mocht alleen thuisblijven als mijn moeder & stiefvader op vakantie waren. Nu wisten ze ook wel dat ik het niet al te bont zou maken. Heb heus leuke feestjes gegeven, 'bring your own'-party's waarbij iedereen aan kwam zetten met drank van achter uit de kast, die dan weer bij ons achter in de kast bleef staan :') Maar heb het echt gewaardeerd die weekjes, kreeg wel geld om boodschappen te doen en er was eea in huis, wat ik verder wilde moest ik zelf betalen. Kon altijd nog naar mijn vader die in dezelfde stad woonde, maar dat deed ik meestal niet, veel te druk met alles maken wat ik lekker vond maar wat we nooit aten :D Mijn vader hield wel de vinger aan de pols maar niet dat ie langskwam ofzo. Ouders vertrouwden me :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:18

Ikzelf vanaf mijn 16de denk ik.. Heb wel een oudere broer dus eigenlijk telt dat niet.
Ik weet nog dat vrienden van mij het leuk hadden opgelost. Die gingen om de dag bij grootouders eten en die andere dag kookten ze dan voor zichzelf, als een soort van teken van leven en "controle".
De grootouders gingen ook wel even naar daar om te kijken of ze de afwas wel deden :')

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:28

Ik vind 15 erg jong, ik was net 18 toen ik voor het eerst 3 weken op vakantie ging met mjn vriend zonder ouders.
Ik was ook 18 toen ik voor het eerst alleen thuis bleef, wel met mn broer maar hij is bijna 24/7 weg.
Ik vond het nog best tegenvallen.
School, paarden, werken, eten koken.
Ik liep savonds pas om 9 uur boodschappen te doen en om 10 uur at ik pas.
Heeel druk dus!
Ik vind 17 een mooie leeftijd om alleen te blijven.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:40

ik weet niet of het echt zo is. maar mijn ouders zeiden altijd dat het niet mocht van de overheid dat wij alleen thuis bleven zonder dat iemand jonger dan 18 was (overnacht)

Ik kan me ook niet herrinneren dat ik alleen thuis ben gebleven. De 1e keer was toen ik verhuisde en op mezelf ging wonen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:42

Oh, het huis voor je alleen? Dat is toch fantastisch? Als je het niet leuk vind kun je altijd nog naar je grootouders.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:54

Ik weet eigenlijk niet wanneer wij 5huis alleen werden gelaten ik weet wel dst we niet heel erg jong waren want wij gingen vaak zat nog mee.
en nu ben ik bijna 26 en als ze op vakantie gaan krijg ik nog dagelijks telefoon Hoe het is en wat ze gedaan hebben terwijl.ik al 5 jaar samen woon haha.maar nu gaan ze op vakantie met mijn zusjes en die zijn beide 23 rn ik moet dan hun dieren voeren en opletten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:42

Dat hangt van de situatie af. Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan en had me op mijn 15e ook wel prima alleen in huis kunnen redden. Mijn zusje is 17 en die zou ik het juist weer nooit toevertrouwen, veel te onzelfstandig.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:36

kelseyclover schreef:
Ik ben afgelopen donderdag een hele week alleen thuis gebleven :j

En je bent net 13 geworden? Dat vind ik wel heel jong om een week alleen te blijven...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:57

FIk was 15 en heb mijn 16e verjaardag in een huis zonder ouders gevierd :D

Mijn ouders waren toen wel in Nederland op vakantie. Had ze altijd kunnen bereiken als er iets was.

Oh en die eerste keer heb ik tevens een zwerfkatje aangenomen van MP :=

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:04

Als je een uitvalsbasis hebt bij de buren, en bij opa en oma én een verstandige tiener bent, zie ik als ouder geen probleem. Bij mij als moeder zou het afhangen van de tiener zelf, ben je betrouwbaar en loop je niet in 7 sloten tegelijk, dan mag het.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:08

Ik werd vanaf mijn 14e wel eens een nachtje alleen thuis gelaten. Later ook wel langer. Nu mijn moeder een vriend heeft (ben bijna 18) ben ik geregeld alleen thuis en ik vind het heerlijk! Ik hoef alleen geen weken helemaal alleen te zijn, vind het maar ongezellig.