Wel of niet 'ingrijpen?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:11

Kun je niet iets vragen van, 'Ik hoorde geluiden uit jullie huis komen, dus ik vroeg me even af of alles goed gaat?'

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:12

Ik vind dat je goed hebt gehandeld ts.
Zoals anderen zeiden " beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig"

dmuts

Re: Wel of niet 'ingrijpen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:13

zou jij tegen je buren vertellen dat je mishandeld of geslagen wordt thuis? ik niet. Zeker niet als je ze nog niet goed kent.
dus ernaar vragen zal waarschijnlijk niet heel veel uithalen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:13

Sabini schreef:
RoyceMack schreef:
Als ik dat zou horen zou ik waarschijnlijk even aanbellen.
Ik zou het er dan op gooien dat ik last heb van het geluid en of alles wel goed gaat.
Dan weten zij in ieder geval dat jullie op de hoogte zijn en een vermoeden hebben(zo van: leek wel of er iemand geslagen werd, laat ik het niet merken hoor. haha).
Zoiets zou ik brengen.
Maar aanbellen en vragen wat er aan de hand is vind ik zo bemoeierig. Of hoe zeg je dat.. niet netjes.
Het zijn over het algemeen aardige mensen en ik wil geen buurvrouw zijn die gaat klagen omdat er teveel lawaai is. Als het een muziekje was geweest op hetzelfde volume had ik namelijk niet aangebeld. Ik wil ze dan liever 'te vriend' houden zeg maar.

En ik ben ook niet iemand die om 23.00 uur of 4.00 uur snachts hop uit bed springt om zoiets te gaan doen :o

het is niet zo dat als je aanbelt dat je direct een burenruzie hebt?
Vaak kun je best wel normaal met mensne praten..
Voor hetzelfde geldt is die meid zojuist helemaal in elkaar geslagen, die jongen het huis uit, en als jij dan blijft liggen ligt zij daar alleen.
Voor hetzelfde geldt, als je even aanbelt en vraagt of alles in orde is en dat je wakker bent geworden van het geluid, dat het klonk alsof het plafond instortte(om maar iets te noemen), misschien kun je haar helpen of opvangen.
Zij zijn dan op de hoogte dat hun gedrag overlast veroorzaakt.
en bemoeierig, tja, liever dat er melding van gemaakt wordt van buitenaf dan een meid die niet voor zichzelf op kan komen en op een dag vermoord wordt(of een abortus geslagen wordt.. je weet het niet..)
Zou het niet op mn geweten willen hebben.

dmuts schreef:
zou jij tegen je buren vertellen dat je mishandeld of geslagen wordt thuis? ik niet. Zeker niet als je ze nog niet goed kent.

Afgelopen weekend kreeg ik een verhaal te horen van het buurmeisje tegenover mijn vriend(we hebben ze een paar keer gezien op het portiek).
Er was om 2 uur snachts ruzie ontstaan op het portiek en toen de ruziemakers weg waren, vroeg ik of ik iemand moest bellen voor ze en of alles goed ging..Toen zakte die meid op de grond in tranen.
Overeind geholpen en vertelde ze me ook wat er aan de hand was. Brengt je dichterbij elkaar en geeft ruimte om hulp te bieden als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 09-04-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:14

Sabini schreef:
RoyceMack schreef:
Ik zou even met vaderlief aangaan bellen.
Ik woon alleen.

Nieuws over het Steunpunt:

Ik ben zojuist teruggebeld. Momenteel heeft het Steunpunt Huiselijk Geweld geen tijd om mijn melding in behandeling te nemen. Ik word morgen teruggebeld en dan gaan ze samen met mij bespreken wat we het beste kunnen doen.

Nouja, we horen het morgen dan wel toch?
Ik hoop dat er niks ernstigs aan de hand is, vooral omdat deze vrouw zwanger is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:15

Meis; ik kan me ontzettend goed voorstellen dat je NIET om vier uur 's nachts gaat aanbellen!
Dat heb ik toen ook niet gedaan. Voor hetzelfde geldt beland je in een ontzettend emotionele situatie die dan alleen maar kan verergeren. JE blijft toch het liefste anoniem, dat kan ik heel goed begrijpen.

Super dat je hebt gebeld; zij kunnen je wel goed advies geven.
Jammer dat ze zo druk zijn met andere zaken.....
Enne; je hoeft je echt niet te verdedigen hoor over het wel of niet bellen! JIJ hebt het mee gemaakt en gehoord, JIJ woont ernaast.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:16

Arc_En_Ciel schreef:
Kun je niet iets vragen van, 'Ik hoorde geluiden uit jullie huis komen, dus ik vroeg me even af of alles goed gaat?'
En dan?
Ik zou niet weten hoe ik dan moet handelen als ik dat vermoeden wel heb/houd. Het antwoord "ja buurvrouw, ik mishandel mijn zwangere vriendin" zal ik toch niet krijgen te horen denk ik ;) En als ik daarna alsnog het Steunpunt bel weten ze direct dat ik; die bemoeierige buurvrouw, dat heeft gedaan.
Nee, wat betreft de relatie met mijn buren doe ik het liever anoniem :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:18

dmuts schreef:

Door er naar te vragen laat je zien dat het niet normaal is. En dat je iets in de gaten hebt, dat kan leiden tot aanpassing in hun gedrag of voor het slachtoffer een signaal om hulp te zoeken.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:19

Sabini schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
En dan?
Ik zou niet weten hoe ik dan moet handelen als ik dat vermoeden wel heb/houd. Het antwoord "ja buurvrouw, ik mishandel mijn zwangere vriendin" zal ik toch niet krijgen te horen denk ik ;) En als ik daarna alsnog het Steunpunt bel weten ze direct dat ik; die bemoeierige buurvrouw, dat heeft gedaan.

Dat moet je toch ook lekker zelf weten joh!
Je probeert er toch wat aan te doen? Jij vraagt om hulp, we proberen ideeën te geven, maar de keus ligt toch nog altijd bij jou. +:)+

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:19

belle_boef schreef:
dmuts schreef:

Door er naar te vragen laat je zien dat het niet normaal is. En dat je iets in de gaten hebt, dat kan leiden tot aanpassing in hun gedrag of voor het slachtoffer een signaal om hulp te zoeken.

Ja want de buurvrouw heeft door dat ik mijn zwangere vriendin sla, dus dat zal ik dan maar niet meer doen he! Alsof het vanzelf stopt..?
Persoonlijk zou ik inderdaad zelf niet gaan aankloppen. Stel het is echt zo, dat hij zijn vriendin mishandeld, dan is hij vast niet ook de beroerdste zijn buurvrouw onder z'n vuist te nemen bij wijze van. Gewoon afwachten wat het steunpunt morgen zegt en verder niet zelf actie gaan ondernemen, wie weet waar je in terecht komt. Mocht je je buurvrouw alleen treffen kun je altijd eens een praatje maken(of haar observeren, draagt ze lange mouwen met warm weer oid) met haar en vragen hoe het gaat.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:22

Sabini schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
En dan?

Hm.. Dat is waar, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:23

Oja, en de man des huizes doet altijd de deur open. Laatst hadden ze bijv. mijn brievenbussleutel gevonden omdat ik die had laten slingeren. Er hing een briefje aan mijn deur dat zij deze even mee hadden genomen in huis. Superlief. Maar zodra ik aanbelde was het de man die open deed. En de keren daarvoor ook.
Die man kijkt altijd wat verschrikt. En zegt niks. Hij gaf me gewoon de sleutel en deed de deur weer dicht. Dus ik voel me daar niet zo prettig bij om eerlijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabini op 09-04-14 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:23

Daar heb je inderdaad wel een punt, je moet niet zelf uiteindelijk de dupe worden van hun problemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:24

Ik zeg niet dat het vanzelf stopt maar als je laat zien dat het duidelijk is dan bestaat de kans dat er van hun kant uit dader of slachtoffer actie wordt ondernomen doordat zij bevestigd krijgen dat huislijk geweld niet normaal is. Anders zou buuf niet aan de deur komen als het zo normaal was

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:27

belle_boef schreef:
Ik zeg niet dat het vanzelf stopt maar als je laat zien dat het duidelijk is dan bestaat de kans dat er van hun kant uit dader of slachtoffer actie wordt ondernomen doordat zij bevestigd krijgen dat huislijk geweld niet normaal is. Anders zou buuf niet aan de deur komen als het zo normaal was
Maar ze weten toch vast wel dat het niet normaal is..
Ik denk niet dat mijn bezoek bij hun veel zou uithalen. En misschien krijg ik wel een dreun of een snauw van die man en stort hij zich daarna uit woede alsnog op zijn vriendin..

Maargoed, er kunnen zoveel scenario's worden bedacht..
Laatst bijgewerkt door Sabini op 09-04-14 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:29

(Voor nu in ieder geval bedankt voor al jullie uitgebreide reacties en meedenken :) )

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:30

Super knap dat jij gebeld hebt. Ik zou dat niet zomaar kunnen, ben dan altijd bang dat ze erachter komen dat ik gebeld heb..

Zijn het nederlandse mensen, of weet je verder niet zoveel van hun af ?
Ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:31

Het houd niet op als niemand iets doet, reclames zijn er niet voor niets. Als ik al je posts lees dan lijkt het een duidelijk geval van isolatie en huiselijk geweld. Krijgt het meisje ook visite en gaat ze wel eens alleen weg? Ik zou als ik in jouw schoenen stond niet laten merken dat je het vermoed maar de volgende keer direct de politie bellen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:34

Marjo89 schreef:
Zijn het nederlandse mensen, of weet je verder niet zoveel van hun af ?
Ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
Dankje :)
Nee het zijn geen Nederlandse mensen (van oorsprong). Maar ze spreken wel heel goed Nederlands, dus denk wel dat ze Nederlands zijn, maar dan met allochtone ouders ofzo? Moet zeggen dat ik dat nooit zo goed kan inschatten :+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:37

Gelijk heb je dat je gebeld hebt.
Als je daar misschien aan de deur gaat ben jij de volgende die auw roept.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:40

Sabini schreef:
belle_boef schreef:
Maar ze weten toch vast wel dat het niet normaal is..
Ik denk niet dat mijn bezoek bij hun veel zou uithalen. En misschien krijg ik wel een dreun of een snauw van die man en stort hij zich daarna uit woede alsnog op zijn vriendin..

Maargoed, er kunnen zoveel scenario's worden bedacht. Ik denk dat het vragen van deskundige hulp of advies bij het Steunpunt in geen enkele mogelijke situatie kwaad kan. Aanbellen daarentegen kan eventueel wel verkeerd uitpakken..

Als er eenmaal geweld inwat voor vorm dan ook plaats vindt raken daders en slachtoffers daar aan gewend. Huiselijk geweld speelt zich volgens een vaste cyclus af. Voor hun wordt geweld in de relatie normaal terwijl dat absoluut niet normaal is.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:42

Dat ben ik met je eens :j En daarom wilde ik ook wat doen. Het voelt niet goed om niks te doen.

Ik houd jullie wel op de hoogte over mijn telefoontje morgen. Tussen 13.00 en 17.00 uur kan ik gebeld worden.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:04

Sabini schreef:
Dat ben ik met je eens :j En daarom wilde ik ook wat doen. Het voelt niet goed om niks te doen.

Ik houd jullie wel op de hoogte over mijn telefoontje morgen. Tussen 13.00 en 17.00 uur kan ik gebeld worden.

Super! +:)+

Ik hoop dat je haar ermee kan helpen. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:09

ik vind het dapper dat je voor je buuf wil inzetten! Veel te weinig mensen geven nog om een ander! Mocht er ooit wat gebeuren, dan heb jij je best gedaan... Helemaal lief! Wel moeilijk, maar heel dapper.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:11