Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Alwiene, waarom heb je dan geen verzekering genomen die een ander preferentiebeleid voert? DSW (oa) vergoedt wel op basis van laagste prijs - voor mij was dat bv een belangrijke reden.
Wat betreft het betalen door de apotheek: het is overigens wel zo dat als je een merkmiddel krijgt met medische verklaring, en de apotheker een bepaald soort contract met de verzekeraar heeft, de apotheker inderdaad opdraait voor de kosten van dat merkmiddel. Omgekeerd hebben sommige apotheken ook geen zin om het uit te zoeken, en leggen ze het generieke middel soms op terwijl ze het merk wel vergoed krijgen, en vergeten ze nog wel eens de nuance dat er ook verzekeringen zijn waar ze wel gewoon de merkmiddelen vergoed krijgen. Het is een zeer schimmige wereld, dat vergoedingensysteem en hoe het wordt uitgevoerd.
manie schreef:De enige die er 'belang' bij hebben zijn de zorgverzekeraars(maffia), met miljoenen winsten waar vooral de patiënt de dupe van is en de apotheek als brenger-van-het-kwaad en vangnet van gefrustreerde patiënt dient.
manie schreef:Shadow0 schreef:Alwiene, waarom heb je dan geen verzekering genomen die een ander preferentiebeleid voert? DSW (oa) vergoedt wel op basis van laagste prijs - voor mij was dat bv een belangrijke reden.
Wat betreft het betalen door de apotheek: het is overigens wel zo dat als je een merkmiddel krijgt met medische verklaring, en de apotheker een bepaald soort contract met de verzekeraar heeft, de apotheker inderdaad opdraait voor de kosten van dat merkmiddel. Omgekeerd hebben sommige apotheken ook geen zin om het uit te zoeken, en leggen ze het generieke middel soms op terwijl ze het merk wel vergoed krijgen, en vergeten ze nog wel eens de nuance dat er ook verzekeringen zijn waar ze wel gewoon de merkmiddelen vergoed krijgen. Het is een zeer schimmige wereld, dat vergoedingensysteem en hoe het wordt uitgevoerd.
Schimmig en zo langzamerhand compleet onuitvoerbaar....
De enige die er 'belang' bij hebben zijn de zorgverzekeraars(maffia), met miljoenen winsten waar vooral de patiënt de dupe van is en de apotheek als brenger-van-het-kwaad en vangnet van gefrustreerde patiënt dient.
80% van onze tijd gaat nu verloren aan het 'systeem' ipv het leveren van echte zorg......frustrerend, bureaucratie ten TOP.
Ik overweeg te kappen in dit beroep.
Je doet 300% je best en hebt alleen te maken met (terecht) gefrustreede klanten.
Maar helaas vindt onze overheid en zorgverzekeraars dit 'doelmatig' pfffff.
Ik nodig iedereen uit een dagje balie te draaien om te ervaren wat de consequenties van deze nutteloze maatregelen zijn....
Na weer een dagje uitleg over dit verplichte systeem, ben ik compleet murf en lig wederom om 20.30 doodop op bed te dromen)/nachtmerrie te hebben van de waanzin in de NL zorg de laatse 5-6 jaren!!
En het kan zo simpel zijn!!!, maar het is verplicht extreem in gewikkeld en daarmee onuitvoerbaar.
Echter halen wij per dag wel even 20-30 echte voorschrijffouten boven water (en voorkomen daarmee, veel ellende).
PS deze apotheker, is gewoon in loondienst zonder extreem salaris (zoals velen blijkbaar denken
Ondankbaar poedersuiker is het eigenlijk!!!!
rabbeltje schreef:Je kan als apotheek zijnde wel wat willen ondernemen. Er bestaat alleen wel zoiets als zorgplicht. Als apotheek kan je niet een dagje sluiten. Een dag extra vrij ivm paasdagen levert bij veel mensen al zoveel stress op...
. En daarna receptkosten (ook zoiets raars). Vervolgens bij de apotheek en moest ik idd die uitlegkosten ook nog eens betalen. De dame van de apotheek vertelde precies wat ik met de arts had besproken. Zat zelfs een foutje in... Tallie1979 schreef:Ik ga hier bij een volgend bezoek aan mijn apotheek even vragen over stellen. Hoe het mogelijk is dat ik uitlegkosten moet betalen voor een herhaalrecept van medicijnen die ik al ruim 2 jaar gebruik. Ik ben niet van apotheek gewisseld, wel van zorgverzekeraar.
A_nouk schreef:Dat is dan waarschijnlijk ook het probleem, even langs je apotheek gaan met een afschrift van de vorige keer dat je de medicijnen hebt besteld. Krijg je als goed is van je zorgverzekeraar wel..
Tallie1979 schreef:Ik ga hier bij een volgend bezoek aan mijn apotheek even vragen over stellen. Hoe het mogelijk is dat ik uitlegkosten moet betalen voor een herhaalrecept van medicijnen die ik al ruim 2 jaar gebruik. Ik ben niet van apotheek gewisseld, wel van zorgverzekeraar.
en dan ook echt nog helemaal niks in 2014.
Shadow0 schreef:En de deals tussen de grote apothekers, zorgverzekeraars en farmaceutische bedrijven. (Maar goed - een deel daarvan stond op de beruchte V-schijf van de NZa, misschien dat dat toch nog openbaar wordt)
russel schreef:Apotheken MOGEN zelf bepalen hoeveel handelingskosten ze mogen berekenen en dat is dus bij elke uitgifte ik betaalde al voor 1 januari 5 euro per keer maar toen was het bij de prijs van het medicijn nu dus apart omdat ziekenfondsen de handelingskosten niet meer vergoeden....
Shadow0 schreef:russel schreef:Apotheken MOGEN zelf bepalen hoeveel handelingskosten ze mogen berekenen en dat is dus bij elke uitgifte ik betaalde al voor 1 januari 5 euro per keer maar toen was het bij de prijs van het medicijn nu dus apart omdat ziekenfondsen de handelingskosten niet meer vergoeden....
Dat is niet waar. Zorgverzekeraars vergoeden het wel. Alleen het moet apart gedeclareerd worden. En apotheken hebben meestal afspraken gemaakt met de zorgverzekeraar wat ze rekenen voor dergelijke handelingen. (En als je je eigen risico nog niet op hebt, moet je het wel zelf betalen.)
)