Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:07

Goede vraag Shadow, eerlijk gezegd dacht ik dat het overal 1 pot nat was voor wat betreft die preferente geneesmiddelen. Verder zit ik sinds ik een relatie heb (10 jaar ofzo) bij dezelfde verzekering als mijn partner (IZA) en heb ik door haar goede ervaringen in het verleden nooit echt overwogen om over te stappen :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:31

Shadow0 schreef:
Alwiene, waarom heb je dan geen verzekering genomen die een ander preferentiebeleid voert? DSW (oa) vergoedt wel op basis van laagste prijs - voor mij was dat bv een belangrijke reden.

Wat betreft het betalen door de apotheek: het is overigens wel zo dat als je een merkmiddel krijgt met medische verklaring, en de apotheker een bepaald soort contract met de verzekeraar heeft, de apotheker inderdaad opdraait voor de kosten van dat merkmiddel. Omgekeerd hebben sommige apotheken ook geen zin om het uit te zoeken, en leggen ze het generieke middel soms op terwijl ze het merk wel vergoed krijgen, en vergeten ze nog wel eens de nuance dat er ook verzekeringen zijn waar ze wel gewoon de merkmiddelen vergoed krijgen. Het is een zeer schimmige wereld, dat vergoedingensysteem en hoe het wordt uitgevoerd.

Schimmig en zo langzamerhand compleet onuitvoerbaar....
De enige die er 'belang' bij hebben zijn de zorgverzekeraars(maffia), met miljoenen winsten waar vooral de patiënt de dupe van is en de apotheek als brenger-van-het-kwaad en vangnet van gefrustreerde patiënt dient.
80% van onze tijd gaat nu verloren aan het 'systeem' ipv het leveren van echte zorg......frustrerend, bureaucratie ten TOP.
Ik overweeg te kappen in dit beroep.
Je doet 300% je best en hebt alleen te maken met (terecht) gefrustreede klanten.
Maar helaas vindt onze overheid en zorgverzekeraars dit 'doelmatig' pfffff.
Ik nodig iedereen uit een dagje balie te draaien om te ervaren wat de consequenties van deze nutteloze maatregelen zijn....
Na weer een dagje uitleg over dit verplichte systeem, ben ik compleet murf en lig wederom om 20.30 doodop op bed te dromen)/nachtmerrie te hebben van de waanzin in de NL zorg de laatse 5-6 jaren!!
En het kan zo simpel zijn!!!, maar het is verplicht extreem in gewikkeld en daarmee onuitvoerbaar.
Echter halen wij per dag wel even 20-30 echte voorschrijffouten boven water (en voorkomen daarmee, veel ellende).

PS deze apotheker, is gewoon in loondienst zonder extreem salaris (zoals velen blijkbaar denken
Ondankbaar poedersuiker is het eigenlijk!!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:42

manie schreef:
De enige die er 'belang' bij hebben zijn de zorgverzekeraars(maffia), met miljoenen winsten waar vooral de patiënt de dupe van is en de apotheek als brenger-van-het-kwaad en vangnet van gefrustreerde patiënt dient.

Ik denk dat handige rekenaars zonder ethische bezwaren aan alle kanten wel wat verdienen, verzekeraars, fabrikanten (die vast wel wat overhebben voor het preferent worden) maar grote apothekersketens ook vermoed ik. Voor de niet-integere individuele apothekers wordt het denk ik wel steeds lastiger, en wel-integere kunnen in de problemen komen.

(Maar... het verbaast me ook hoe weinig actie de apothekers tonen. Zelfs geen ondersteuning bij overduidelijke schrijnende situaties... Ik zou mijn apotheek bv van harte steunen als ze iets willen ondernemen maar ze doen niks.)

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:00

Je kan als apotheek zijnde wel wat willen ondernemen. Er bestaat alleen wel zoiets als zorgplicht. Als apotheek kan je niet een dagje sluiten. Een dag extra vrij ivm paasdagen levert bij veel mensen al zoveel stress op... Men denkt dat we minimaal 3 maanden dicht zijn...

En idd alle regels waar we rekening mee moeten houden, maken het werk niet makkelijker. Als assistente zijnde wil ik graag dat mensen met een goed gevoel de deur uitgaan.

En wat betrefd het controleren op het samen gaan van medicijnen door artsen... We halen er genoeg dingen uit die niet kloppen. Net als de doseringen. Zeker bij kinderen gaat het vaak niet helemaal goed. Niet dat wij 100% foutvrij werken, we blijven tenslotte mensen. We zijn ons er alleen terdege van bewust dat een fout bij ons een stuk vervelender kan aflopen als een fout bij de blokker....

Van hogerhand worden er allerlei "leuke" dingen bedacht. En de apotheek, die is het vangnet voor alle klachten en problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:21

manie schreef:
Shadow0 schreef:
Alwiene, waarom heb je dan geen verzekering genomen die een ander preferentiebeleid voert? DSW (oa) vergoedt wel op basis van laagste prijs - voor mij was dat bv een belangrijke reden.

Wat betreft het betalen door de apotheek: het is overigens wel zo dat als je een merkmiddel krijgt met medische verklaring, en de apotheker een bepaald soort contract met de verzekeraar heeft, de apotheker inderdaad opdraait voor de kosten van dat merkmiddel. Omgekeerd hebben sommige apotheken ook geen zin om het uit te zoeken, en leggen ze het generieke middel soms op terwijl ze het merk wel vergoed krijgen, en vergeten ze nog wel eens de nuance dat er ook verzekeringen zijn waar ze wel gewoon de merkmiddelen vergoed krijgen. Het is een zeer schimmige wereld, dat vergoedingensysteem en hoe het wordt uitgevoerd.

Schimmig en zo langzamerhand compleet onuitvoerbaar....
80% van onze tijd gaat nu verloren aan het 'systeem' ipv het leveren van echte zorg......frustrerend, bureaucratie ten TOP.
Ik overweeg te kappen in dit beroep.
Je doet 300% je best en hebt alleen te maken met (terecht) gefrustreede klanten.
Maar helaas vindt onze overheid en zorgverzekeraars dit 'doelmatig' pfffff.
Ik nodig iedereen uit een dagje balie te draaien om te ervaren wat de consequenties van deze nutteloze maatregelen zijn....
Na weer een dagje uitleg over dit verplichte systeem, ben ik compleet murf en lig wederom om 20.30 doodop op bed te dromen)/nachtmerrie te hebben van de waanzin in de NL zorg de laatse 5-6 jaren!!
En het kan zo simpel zijn!!!, maar het is verplicht extreem in gewikkeld en daarmee onuitvoerbaar.
Echter halen wij per dag wel even 20-30 echte voorschrijffouten boven water (en voorkomen daarmee, veel ellende).

PS deze apotheker, is gewoon in loondienst zonder extreem salaris (zoals velen blijkbaar denken
Ondankbaar poedersuiker is het eigenlijk!!!!

Nu niet meer maar ik heb in de jaren 80/90 voor onze plaatselijke gifmenger jarenlang massief gegoten gouden vijzeltjes gemaakt die als relatiegeschenk naar diverse instanties gingen.

Nu is het inderdaad totaal de andere kant uitgeslagen. De Zorgverzekeraars maken de dienst uit
en wij krijgen niet datgene wat we nodig hebben of het is onbetaalbaar.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:24

Door deze regel heb ik al een aantal keer die 6 zoveel betaald terwijl de medicijnen maar 7 zoveel kosten,

Je betaald het ook als het meer dan een jaar geleden is, makkelijk :roll: als je de meeste medicatie maar 1 x per jaar haalt, betaal je dus elk jaar het dubbele ervoor :$

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:29

Het uitsplitsen van de rekening in verschillende bedragen, waaronder dit tarief voor het eerste uitgifte gesprek maakt het er niet makkelijker op, voor de patiënt en de apotheek. Tot 31 december 2013 was het tarief nagenoeg hetzelfde, maar werd het als totaal en niet apart op de rekening gezet.

Dit proces is ooit in gang gezet om de kosten te verminderen, wat zeker is gelukt. Er zijn geen bonussen en vette reisjes meer voor de apothekers en ook (zoals vele van jullie misschien nog denken) geen hoge salarissen. Nagenoeg alle apothekers zijn in loondienst tegenwoordig. Helaas slaat deze kostenbesparing vanuit de verzekering en regering in zijn door en zijn apotheken hier op dit moment de dupe van. Ingrijpen is makkelijker gezegd dan gedaan, als kleine apotheek (zelfs binnen een grote keten) kan je nooit op tegen de grote zorgverzekeringen. Als je een contract van een zorgverzekering niet tekent, kun je dus geen medicijnen meer leveren aan patiënten van die verzekering. (En je apotheek gaat dan failliet, dit is ook al gebeurd.)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 00:14

Ik ga hier bij een volgend bezoek aan mijn apotheek even vragen over stellen. Hoe het mogelijk is dat ik uitlegkosten moet betalen voor een herhaalrecept van medicijnen die ik al ruim 2 jaar gebruik. Ik ben niet van apotheek gewisseld, wel van zorgverzekeraar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:12

Gister bij de apotheek geweest, de pil, een neusspray en tabletjes opgehaald. Tabletjes moest ik zelf betalen, 4 euro ofzo. Neusspray en de pil krijg ik vergoed. Ben eens benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:46

rabbeltje schreef:
Je kan als apotheek zijnde wel wat willen ondernemen. Er bestaat alleen wel zoiets als zorgplicht. Als apotheek kan je niet een dagje sluiten. Een dag extra vrij ivm paasdagen levert bij veel mensen al zoveel stress op...

Onze huisartsen zijn ook gaan staken. En ik heb ze toen gezegd dat ik ze van harte steunde en dat ik het erg goed vond dat ze het doen.

Zomaar een dagje sluiten is natuurlijk niet de manier, maar een staking met goede voorlichting naar de patienten - waarom niet? Of alleen al goede voorlichting naar patienten over de problemen en wat eraan te doen (petities, mail je kamerlid, handtekeningenacties, een inventarisatie van de problemen...) In elk geval IETS, en niet alleen maar slachtofferig aangeven dat het heel moeilijk is en dat jullie de gebeten hond zijn maar zonder iets te doen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:54

Ik had een tijdje geleden malaria tabletten nodig. Ik wist al welk merk en de hoeveelheid. Toch moest ik eerst naar een speciale arts; hoppa, consult en advieskosten terwijl ik voornamelijk het woord deed en zij beaamde of herhaalde wat ik zei :+ . En daarna receptkosten (ook zoiets raars). Vervolgens bij de apotheek en moest ik idd die uitlegkosten ook nog eens betalen. De dame van de apotheek vertelde precies wat ik met de arts had besproken. Zat zelfs een foutje in...

Zo hebben mijn tabletten twee keer zoveel gekost dan dat ze eigenlijk kosten. En dat terwijl ik wist wat ik nodig had en al ervaring met het middel had. Kaching!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:13

Tallie1979 schreef:
Ik ga hier bij een volgend bezoek aan mijn apotheek even vragen over stellen. Hoe het mogelijk is dat ik uitlegkosten moet betalen voor een herhaalrecept van medicijnen die ik al ruim 2 jaar gebruik. Ik ben niet van apotheek gewisseld, wel van zorgverzekeraar.

Dat is dan waarschijnlijk ook het probleem, even langs je apotheek gaan met een afschrift van de vorige keer dat je de medicijnen hebt besteld. Krijg je als goed is van je zorgverzekeraar wel..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:16

A_nouk schreef:
Dat is dan waarschijnlijk ook het probleem, even langs je apotheek gaan met een afschrift van de vorige keer dat je de medicijnen hebt besteld. Krijg je als goed is van je zorgverzekeraar wel..

De apotheek declareert dat dan verkeerd - zij kunnen zelf al zien dat dit medicijn eerder is gebruikt en mogen het dan niet als eerste terhandstelling declareren. Dus je hoeft helemaal geen afschrift van je zorgverzekeraar, er moet juist iets naar de zorgverzekeraar gestuurd worden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:48

oke !

Ik heb zojuist een email bericht ontvangen van mijn verzekeraar dat zei de kosten wel terecht achten na het gesprek met mijn apotheker die stellig vol houden dat ze de service wel verleend hebben..

Maar weer een verweer geschreven met verwijzing naar de link die hier eerder werd geplaats.
Eigenlijk gaat het natuurlijk nergens over €6,-... maargoed we houden vol.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:39

Tallie1979 schreef:

Het antwoord staat al op de eerste pagina. Het zijn administratiekosten die voorheen in de prijs van de medicatie opgenomen waren. Nu is het dus uitgesplitst en staat het apart op je rekening.

Ik heb er toevallig gisteren ook contact over gehad met de apotheek. Ze worden helemaal platgebeld met deze vraag. Het was handig geweest om aan de voorkant te informeren!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:59

Apotheek van mijn collega heeft gewoon briefjes met uitleg uitgeprint en mee gegeven aan klanten, dat werkte erg goed. Overigens had wij de verwachting dat we plat gebeld zouden worden over de terhandstellingskosten, iedereen moest + 4 uur werken nou der belde geen kip :+

Ik heb zelf ook nog wel eens contact met apothekers voor klanten maar sommige maken het wel bont, declareren terhandstellingskosten terwijl er geen medicijnen geleverd zijn :n en dan ook echt nog helemaal niks in 2014.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:42

De bedoeling was dat zorgkosten transparant werden. Alleen zijn ze nu aan de verkeerde kant begonnen. Had zelf liever gezien dat beloningen en salarissen van oa interims openbaar zouden worden. }>

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:44

En de deals tussen de grote apothekers, zorgverzekeraars en farmaceutische bedrijven. (Maar goed - een deel daarvan stond op de beruchte V-schijf van de NZa, misschien dat dat toch nog openbaar wordt :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:08

Shadow0 schreef:
En de deals tussen de grote apothekers, zorgverzekeraars en farmaceutische bedrijven. (Maar goed - een deel daarvan stond op de beruchte V-schijf van de NZa, misschien dat dat toch nog openbaar wordt :P )

Sttt, geen beerput open trekken, de grootste boeven zijn nog steeds de farmaceuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:31

Apotheken MOGEN zelf bepalen hoeveel handelingskosten ze mogen berekenen en dat is dus bij elke uitgifte ik betaalde al voor 1 januari 5 euro per keer maar toen was het bij de prijs van het medicijn nu dus apart omdat ziekenfondsen de handelingskosten niet meer vergoeden....

Shoppen wat welke apotheek rekenent!

Kom uit apothekerswerelfje, was vroeger al een monopoly en boevenbende en nu nog steeds....
Het preferentr verhaal is als produktie ook in handen van de apothekers......

Over monopoly gesproken.

Wees als consument kritisch bij gebruik van medicijnen, je hezonfheid kun je ook op natuurlijke wijze in de hand houden....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:31

russel schreef:
Apotheken MOGEN zelf bepalen hoeveel handelingskosten ze mogen berekenen en dat is dus bij elke uitgifte ik betaalde al voor 1 januari 5 euro per keer maar toen was het bij de prijs van het medicijn nu dus apart omdat ziekenfondsen de handelingskosten niet meer vergoeden....

Dat is niet waar. Zorgverzekeraars vergoeden het wel. Alleen het moet apart gedeclareerd worden. En apotheken hebben meestal afspraken gemaakt met de zorgverzekeraar wat ze rekenen voor dergelijke handelingen. (En als je je eigen risico nog niet op hebt, moet je het wel zelf betalen.)

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:36

Blijf het toch wel iets aparts vinden hoor, ik neem aan dat de uitleg voor iemand in de apotheek er toch gewoon bij hoort?
Ik ga toch als fysio ook geen extra kosten in rekening brengen voor de adviezen die ik geef? Maar goed dit is een andere discussie.
Goed dat ik het weet, volgende keer de rekening van de apotheek maar in de gate houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:30

Shadow0 schreef:
russel schreef:

Dat is niet waar. Zorgverzekeraars vergoeden het wel. Alleen het moet apart gedeclareerd worden. En apotheken hebben meestal afspraken gemaakt met de zorgverzekeraar wat ze rekenen voor dergelijke handelingen. (En als je je eigen risico nog niet op hebt, moet je het wel zelf betalen.)

Nee, ik heb de nieuwe voorwaarden gehad en daar staat het expliciet in, is VGZ...

Ook weet ik dat de handelingskosten verschillen, dat zag ik al aan de prijs van mijn medicijnen en bij navraag bleek dat ook zo te zjn, prijsverschil zat m in verschil handelingskosten....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:57

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:01

Ik ben zeer benieuwd wat er precies in de voorwaarden staat - ze zijn namelijk echt verplicht ook de handelingskosten te vergoeden. MAAR, dit komt wel eerst uit je eigen risico, en bij sommige verzekeraars hoef je voor de medicijnen niet je eigen risico te betalen als je het preferente middel gebruikt. Dat leidt er nu dus wel toe dat je bepaalde kosten ( ~ 6 euro per recept) alsnog moet betalen.

(En hoe vaker ik dit opschrijf, hoe belachelijker het wordt... minder regels? Echt? Ik heb wel een paar suggesties... := )