Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:05

ik heb dyslexie maar probeer wel zo goed mogenlijk te typen ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 07:08

maatje987 schreef:
Ik ben juist blij dat mijn fouten worden hersteld.
Nederlands en spelling vind ik best moeilijk maar ik probeer er wel altijd op te letten.
En dankzij bokt vind ik het ook beter gaan. :D

Ja via bokt?
Ik vind het juist het tegenovergestelde. . Ik word vaak gecorrigeerd, fijn natuurlijk!
Maar heb ook berichten gehad die niet aardig over kwamen.

Ik vind het ook fijn om zo geholpen te worden inderdaad, maar wel op een normale manier :j

Dat doorslaan vind ik nog meevallen hoor!
Moet zeggen dat ik er alleen maar van geleerd heb, maar mij ook zeker onzeker heb gevoelt als ik gecorrigeerd werd op een vervelende manier.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:48

Ik vind het persoonlijk altijd bloed irritant als mensen continu voor mijn gevoel in mijn nek staan te hijgen om mij op elke spelfout te corrigeren. Als ik gecorrigeerd wil worden, vraag ik dat zelf wel. Keer op keer op je beperking worden gewezen is voor mii gewoon echt niet leuk. Door de jaren heen heb ik al genoeg pb's verzameld die lang niet altijde even vriendelijk waren. Die verdwijnen ook zonder reactie in de prullenbak. Door verschillende docenten ben ik gekleineert en voor schut gezet door mijn dyslectie (mijn schrijffouten hardop voorlezen voor de klas is daar een voorbeeld van). mede daardoor voelt het altijd als "straf" waneer iemand gaat vertellen hoe slecht mijn teksten in elkaar zitten.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:49

Daar heb je inderdaad ook weer gelijk in.
zo heb ik het eigenlijk nog niet echt bekeken, als het continu gedaan word kan het mij inderdaad voorstellen.

Bij mij op de middelbare is het inderdaad ook wel eens fout gegaan, ik moet zeggen dat ik het op het moment het ergste last heb met het lezen, en als ik dan niet uit een woord kom ben ik ook aardig uitgelachen. Dit is 1 van de redens dst ik het geen plek kan geven dat ik dyslectisch ben en der alles aan doe om het niet te laten blijken.

Verder zie ik wel eens grofe fouten tegen en dan wil ik iemand er bij helpen, maar vind het ergens dan ook weer raar dat iemand met dyslexie die niveau groep 4/5 schrijft te corrigeren of erop wijzen.
Hoe zien jullie dit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:16

hannah41 schreef:
Citaat:
hAalo ikku ging vandag Naar me paarje toe

En als je er dan wat van zegt, krijg je te horen dat je er vooral niks van mag zeggen omdat ze dyslexie hebben!

Dit zijn echter geen typische dyslexiefouten, dus in dat geval is dat meestal mijn antwoord :+

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:20

Haha maar of ze zich daar iets van aantrekken!
Want hun zullen het wel zo erg hebben, dat ze niks kunnen :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:21

Ik vind het erg vervelend als mensen onder hun stoornis duiken, het als excuus gebruiken.

Ja, je hebt een stoornis. Dus ja, je zult wat harder moeten werken.
Je zal mij ook niet horen zeggen: 'Ik heb Asperger, dus ik kan ...... niet.'
Ik heb Asperger, daardoor heb ik moeite met dingen. Maar ik probeer het wel.

En hetzelfde geld voor dyslexie, ADHD enz. proberen, hoeveel moeite het ook kost.
Natuurlijk maak je fouten, dat is helemaal niet erg. Maar zeggen 'Ik heb dyslexie, ik kan het niet!' zonder het te proberen, dat vind ik fout.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:27

EskeGirl schreef:
Ik vind het erg vervelend als mensen onder hun stoornis duiken, het als excuus gebruiken.

En hetzelfde geld voor dyslexie, ADHD enz. proberen, hoeveel moeite het ook kost.
Natuurlijk maak je fouten, dat is helemaal niet erg. Maar zeggen 'Ik heb dyslexie, ik kan het niet!' zonder het te proberen, dat vind ik fout.

Precies!
Het erge vind ik dan dat ze mensen die wel erg hun best doen om het goed te schrijven zo naar beneden drukken!

En de helft heeft het naar mijn idee niet eens maar beweren omdat ze te lui zijn om even hun teksten over te lezen, dat ze dyslectisch zijn..
Daar ka ik mij zo boos over maken he!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:50

EskeGirl schreef:

Dat ligt ook aan de manier hoe je ondersteunt word en karakter van persoon in kwestie. Ik moest en zal mij zelf bewijzen op de middelbare maar werd toch elke keer "beloont" met een kleinerende opmerking. Hoe hard ik ook mijn best deed, het was voor sommige toch nooit genoeg. Toen ik bij toeval voor het eerst een Nederlands stukje tekst van nog geen halve pagina met minimale fouten (vooral d,t, dt nog wel) had geschreven was ik zo blij, maar docent Nederlands gaf er gewoon een 4 voor.
Ook een opdracht die via word was gemaakt en waar geen rode lijntjes meer in stonden kreeg ik nog 20 punten aftrek op. Van een 6,4 werd het ineens een 4,4 terwijl het inhoudelijk wel gewoon op orde was.
Puntje bij paaltje heb ik ze "uitgezwaait"(al dan niet sommige met nog net geen fikse middelvinger erbij) met mijn VWO diploma in mijn hand.
Maar door deze ervaringen sta ik gewoon niet erg open voor verbeteringen als ik er niet om vraag. Verslagen, brieven etc. die ik schrijf laat ik ook altijd pas nakijken wanneer ze "af" zijn. Want mensen die mij tussendoor al proberen "te helpen" geven mij alleen meer meer stres en irritaties.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:53

Daar heb je een goed punt miss_lizje!
Ik heb mezelf ook afgeleerd om mensen te verbeteren, ik erger me enkel aan mensen die een tekst vol spelfouten neerzetten (die een dyslect over het algemeen niet maakt als paardju) of mensen die geen interpunctie/hoofdletters gebruiken, en dan zeggen: Ja maar, ik heb dyslexie!

Waarom maken ze dyslexie trouwens zo'n moeilijk woord, jullie hebben het al lastig genoeg, om dan ook nog dat moeilijk te maken :').

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:05

Ik vind het zelf altijd fijn om gecorrigeerd te worden, alleen als je nog met een tekst bezig bent en je hem zelf nog niet nagelezen hebt en er iemand in je nek loopt te heigen van 'hier een fout, en daar een fout' dan heb ik nog wel eens niet zo aardige neigingen :')
Maar als mijn stukken af zijn, ik laat ze standaard altijd door mijn moeder of vrienden nalezen. Ik weet nu eenmaal dat ik moeite heb, en zal hiermee moeten omgaan… Helaas pindakaas, ik kan andere dingen weer beter. :D

(al ben ik wel blij dat mijn internetbrouwser nu ook van die rode lijntjes onder woorden zet, kan ik toch nog net wat netter schrijven :D)

En het is, heb het laats voor onze schoolkrant uitgezocht,
Ik heb dyslexie, ik ben een dyslect en ik ben dyslectisch……..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:22

Dit is trouwens een gedichtje wat ik ooit mede door alles op school heb geschreven. Mijn docent filosofie heeft hem toen in de docentenkamer op het prikbord geprikt.

[UK] [GED] Dyslexie

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:00

Ik heb een hekel aan mensen die altijd en eeuwig anderen corrigeren op hun taalgebruik.
Het is prettig als iemand foutloos nederlands kan typen maar soms staat er inderdaad wel eens een foutje in(bij mij zijn dat voornamelijk d's en t's)..
Ik vind het altijd zonde van de tijd, ruimte en reactie als iemand spelfouten gaat corrigeren. zo nutteloos.
plaats je bv iets op fb, krijg je een reactie op je post, jij helemaal blij, open je reactie. is het zoon wijsneus die je spelfout corrigeert. -.-'

Ook zit er een verschil tussen fouten die mensen maken, die 'zeggen' dat ze dyslexie hebben en mensen die echt dyslexie hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:02

Op fb ligt het er wel aan wat voor spelfout het is. Zeg daar zelden wat van.. Maar een verassing kan bij mij altijd op een gebrande opmerking rekenen ;)

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:07

Klopt.. ik ken het als je de mensen dan verbetert zeggen ze dat ze het er moeilijk mee hebben en het niet anders kunnen..? ( maar voor mij wel vervelend om te lezen)
Zelf maak ik soms ook wel (domme) typfouten maar ik wil juist graag dat mensen mij verbeteren. En zal er ook aandenken als mij dit gezegd is.
Misschien ligt het ook aan het niveau van diegene? of ze het willen verbeter of afschuiven dat ze het niet kunnen :)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:07

Ik zat ooit in een bandje. Meisje die er ook in zat wilde perse contact persoon zijn en de email en telefoon beheren. Ik zei dat ze dat beter niet kon doen omdat ze heel slordig schrijft, typt en zich altijd verspreekt. Ook is haar eigen inbox super slordig en raken er regelmatig emails zoek. Bij de band zou dit anders zijn, zei ze! Dat hebben we geweten.. Mijn god, kan me er nog aan ergeren! En dan natuurlijk zeggen dat ze dyslexie (haha, hoe schreef je dat ook al weer?) heeft. Als ik haar er later op wijs, omdat de maat voor mij vol is, ontkent ze dat en heeft ze het ineens helemaal niet! Snap niet dat je dat durft te verzinnen..

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:11

Denk niet dat het probleem zo zeer bij de kinderen ligt. Tegenwoordig mankeert ieder kind wel iets. Ik ben nog niet zo oud maar bij ons wat niet zo als het nu is. Alles word getest als een kind ook nog meer iets van de middellijn afwijkt plakt men er al een sticker op. Ze worden dus niet anders opgevoed met het feit dat ze iets hebben er dus weinig aan kunnen doen. Toen ik op school zat kon je gewoon niet goed leren of schrijven. Of was je een druk kind tegenwoordig kunnen kids er niets aandoen. Blijkbaar houden wij mensen er erg van iedereen een sticker te geven met wat er aan mankeert. Met als gevolg dat ieder kind wel ergens een excuus voor heeft.
Laatst bijgewerkt door Zwartje07 op 08-04-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:11

Ik heb ook dyslectie.
Naar mijn weten, betekent dit dat ik niet goed weet hoe ik woorden moet schrijven, Zinnen logisch op moet bouwen en wat er verder nog bij komt kijken.
ik vind het juist fijn dat mensen mij op mijn fouten corrigeren waardoor ik juist leer.

Ik vind dat mensen met dislectie zich te veel schuilen achter de naam.
Ze kunnen net zo goed Nederlands als andere mensen. Ze moeten alleen wat beter hun best doen.
vind het jammer dat ze tegenwoordig alle mensen met dyslectie op een kant de scheren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:16

ik lees hier heel wat stukjes tekst van mensen die zeggen dyslexie te hebben. Ik geloof jullie wel hoor, maar het is totaal niet op te merken aan de hand van de teksten die jullie schrijven. Dus, hoedje af ! Ik kan mij voorstellen dat dat niet evident is, als letters niet doen wat ze horen te doen.

Ik heb inderdaad ook soms het gevoel dat het te pas en te onpas als excuus wordt gebruikt. En dat daardoor mensen die echt moeilijkheden hebben doordat ze dyslectisch zijn, niet serieus worden genomen, dat kan ik mij best inbeelden. Moet aardig frustrerend zijn.

Ik ben het met Zwartje07 eens, dat er te snel stickertjes worden uitgedeeld. Jeminee, ADHD en dyslexie waren zo goed als onbestaande toen ik naar school ging. Je moest al overduidelijk ernstige moeilijkheden hebben om een stickertje te krijgen. Tegenwoordig lijkt elk kind dat een beetje van het gemiddelde afwijkt inderdaad wel een stickertje te krijgen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:22

Dat vind ik ook, er wordt zo snel gezegd, jij hebt dyslexie. Probleem opgelost.

Ik moet toegeven dat ik alleen echt zo netjes typ omdat er anders leuke rode lijntjes onder komen. En ik het dus hele makkelijk kan verbeteren :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:30

Iemand die hooft , kond , bid , smit of me ipv mijn schrijft, heeft geen dyslexie maar is gewoon dom. Maar dat bestaat tegenwoordig niet meer.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:39

Dat zijn nauw standaard wel dyslexie fouten!
d/b? f/v? enz ik zie het alleen omdat er rode lijntjes onder komen te staan als ik typ.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:52

ik heb zelf ook een ernstige vorm van dissectie, en ik vind het verschrikkelijk op het moment dat iemand mij echt alles gaat verbeteren. ik weet dat ik dingen fout doe, en doe echt heel erg mijn best om het goet te doen. maar op het moment dat ik iets fout schrijf, en het word verbeterd, ga ik de volgende keer hoogstwaarschijnlijk weer precies dezelfde fout maken als de eerste keer. anders zou ik geen dissectie hebben. dat is immers wat dissectie is: en miscommunicatie in je hooft waardoor letter en soms ceifers door elkaar worden gehaald.
ook hier zie ik inderdaad mensen die uit luiheid heel veel fouten maken. en vervolgens een test maken die ze expres heel slecht maken want dan krijgen ze extra tijd bij toetsen ect. persoonlijk merk ik gelijk wanneer iemand echt erg last heeft van dissectie. die heeft er gewoon echt moeite mee. ik vind het vervelend om in de klas van andere leerlingen te horen dat ik volgens hun helemaal geen dissectie heb :? en ik weet heus wel dat dat niet waar is, maar toch ie het niet leuk om te horen dat je de hele boel bij elkaar zit te liegen. ik krijg ook vaak gemeen opmerkingen op het moment dat ik aan een mede leerling vraag hoeveel 3x3 is. want ik heb echt geen idee. dat is echt heel vervelend.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:55

Ik werk ik het onderwijs en ik het lijkt soms wel of ouders hun kinderen ' in een hokje willen plaatsen' . Behalve dat het vaak ook een stukje opvoeding is ( een kind gooit niet met stoelen omdat hij adhd heeft ) lijkt het alsof ouders het als excuus willen gebruiken. Onze locatie geeft alleen les aan de bovenbouw van het vmbo en het komt zelfs voor dat ouders in het examenjaar nog om een dyslectietest vragen omdat hun kind slecht scoort. Dat vind ik persoonlijk belachelijk, er zijn veel leerlingen die topscores hebben ondanks hun 'beperking', ik heb 2 leerlingen die alles fonetisch schrijven en hun antwoorden zijn inhoudelijk correct, daarom halen zij hoge cijfers. Maar er zijn genoeg leerlingen die er ook misbruik van maken, ik geef Engels en als zij een onregelmatig werkwoord fout opschrijven dan zeggen ze dat ze daar niets aan kunnen doen, terwijl het daar om de grammatica gaat en dat kunnen ze niet los van elkaar zien. Ik kan er slecht tegen als mensen zich verschuilen achter hun diagnose, het heeft niets met intelligentie te maken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:05

Mijn vriend heeft hele ernstige dyslexie, maar hij kan het ook niet hebben als ik hem verbeter :o.
Maar ik doe het echt niet op een vervelende manier of zo :o.
(Een voorbeeldje) Als hij zegt; ja dat duurd nog lang, reageer ik met; Ohja? Hoe lang duurT dat dan?
Of; zij zijn ook gehecht aan hun praivissie. Ik; Ja ik snap dat ze ook hun privacy willen.
(Dus eigenlijk het woord herhalen, maar dan op de juiste manier geschreven.)

Van hem weet ik dat hij het heeft, maar van genoeg mensen die het niet hebben maar die het wel zeggen als smoes voor hun luiheid.
Als je zo'n moeite ermee hebt, typ dan je tekst in WORD! Krijg je sowieso al automatische hoofdletters, dat mooie golvende rode of groene lijntje als iets niet klopt en het is zo verbeterd!
Is een kleine moeite toch? En scheelt een hoop gezeik en gezeur van mensen om je heen!

TS: Ik vind dat je de OP heel netjes hebt geschreven hoor! En je reacties ook, zou er niet uit kunnen halen dat je dyslect bent!