Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:18

Tja ik vind het alsnog onzin, alsof je je kinderen zo graag aan het dokken wilt hebben. Je hebt als ouder 20 (hier 24) jaar geen problemen gehad met betalen voor het kind, waarom nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:19

Ik vind 250 erg veel. Ik verdien netto ongeveer 1200 per maand. Msar absoluut niet dat mijn vader geld wil van mij. Hij wil liever dat ik dat bedrag hou om te sparen.

Want mijn ouders weten allebei dat ik verantwoord met geld kan om gaan.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:19

Chubby, dat kan ik wel, maar echt spontaan leuke dingen doen, (wat je toch ook wil met mijn leeftijd) wordt dan wel een beetje moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:19

mijn zus moest, toen ze een tijdje full time werkte en nog thuis woonde, 125 betalen, al was dat meer een symbolisch bedrag geloof ik...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:20

Maar als het geld voor zowel wonen als boodschappen is valt dat toch best mee? Ik betaal op mezelf al rond de 200 euro aan boodschappen, en dan nog huur, gas, electriciteit... Als je 500 verdient en je betaald 200/250 heb je toch nog zat geld over voor andere dingen?

xSlvna, op een gegeven mag je als kind ook best je eigen verantwoordelijkheid nemen in plaats van op je ouders te blijven teren. Als je de mogelijkheid hebt om geld te verdienen en jeouders een beetje te helpen moet je dat imo ook doen, juist omdat ze al 20 jaar voor je gezorgd hebben...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:22

Omdat het ooit is tijd is om op eigen benen te leren staan of verantwoordelijkheden te nemen? Het kind wordt ooit volwassen en daar horen de bijhorende verantwoordelijkheden bij.
Of zou het normaal zijn dat als je 35 bent en je woont nog thuis, je nog steeds niets hoeft te betalen, want ja mijn ouders hebben mij gemaakt, dus ze moeten maar betalen. Want zou versta ik het?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:23

Zou je niet overeen kunnen komen met je ouders dat je een bedrag van 175- 200 euro betaald aan kostgeld en dan 50 - 75 euro verplicht spaart zodat je dat niet aan spontane dingen uitgeeft. Vind 250 euro ook best een smak geld als je ongeveer 500 euro inkomen hebt..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:26

Ik betaal geen kostgeld thuis. Mijn ouders kunnen het ten eerste prima betalen zonder mijn financiële tussenkomst. En vooral mijn ouders vinden het veel belangrijker dat ik goed kan sparen om met een voldoende spaarpot mijn eigen leven te kunnen opbouwen. Ik help wel mee in het huishouden uiteraard. En ik weet ook dat moest het zo zijn dat ik mijn geld maar uit de ramen smeet, ik wel kostgeld had moeten betalen. Maar dat mijn moeder dat dan gewoon opzij gehouden had, totdat ik het huis uit zou gaan en het nodig had. Ofwel als ik op mijn luie kont zou zitten. Het is niet de bedoeling dat ik nog tien jaar op hotel mama leef. Het is effectief de bedoeling dat ik spaar en dat ik echt toewerk naar op een stabiele manier mijn toekomst te kunnen opbouwen. Als ik een mentaliteit had van "ah, lekker bij mammie, ik wil nog niet weg en ik ga ook geen moeite doen om te werken of te sparen want ik leef toch gratis", had ik ook kostgeld moeten betalen. Ik ben hier alleszins blij op, elke euro die ik kan sparen is toch weer een euro.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:29

Evelijn schreef:
Zou je niet overeen kunnen komen met je ouders dat je een bedrag van 175- 200 euro betaald aan kostgeld en dan 50 - 75 euro verplicht spaart zodat je dat niet aan spontane dingen uitgeeft. Vind 250 euro ook best een smak geld als je ongeveer 500 euro inkomen hebt..

Had ergens wel al het idee, om misschien als ik 250 euro ga betalen, als een soort van compromis te zeggen dat ik mij dan ook zelfstandig mag bewegen, (een soort van op kamers in ouderlijk huis) en niet meer perse mee hoef met (hun) vakantie of ander soort uitstapjes, die voor mij verplicht zijn omdat ik nog thuis woon, en mijn broer niet omdat hij wel op kamers woont.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:30

Is alleen maar positief hé, Kwanyin. Daar is ook niets op tegen. Bij mij was dat ook zo geregeld, allé, toch zolang ik thuis woonde, want ik was op 21 uit huis.
Maar iedere situatie is anders, en je kan niet in het algemeen zeggen dat je geen kostgeld moet betalen, of dat het teveel is. Als je niet studeert of ziek bent, kan je best meer gaan werken. Dat je maar moet betalen, afhankelijk naargelang je verdient, vind ik dus niet altijd correct.

Als je bv 500 euro hebt door part time te gaan werken, kan je meer uren vragen of 2de baantje zoeken of ander full time job, zodat je meer verdient.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:32

Nooit begrepen dat kostgeld...

Je huurt toch geen kamer in je eigen huis... Je ouders runnen toch geen hotel?

Thuis wonen, samen eten, privacy wanneer nodig, internet, schone kleren, lekker douchen, etc

Mijn ouders hebben daar nooit geld voor willen hebben, je bent familie van elkaar

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:35

Zwerfkei schreef:

Thuis wonen, samen eten, privacy wanneer nodig, internet, schone kleren, lekker douchen, etc

Mijn ouders hebben daar nooit geld voor willen hebben, je bent familie van elkaar

Precies dit denk ik dus ook.

Als je kostgeld gaat vragen aan een kind dat nauwelijks verdiend vind ik eigenlijk echt grof, alsof je je kind wilt weg hebben.

Mijn moeder heeft de instelling "Leren, werken of het huis uit", zolang we een van die dingen doen is het prima.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:38

Als TS bijv 150-200 euro per maand over kan houden voor zichzelf (uitstapjes, kadootjes, kleding enz) dan is dat toch voldoende? Menig student en zelfstandig wonende van haar leeftijd zou er jaloers op zijn.

Wil je meer te besteden hebben en/of sparen, dan proberen meer uren te werken. Een goede stimulans om niet thuis te zitten. Dat er "maar" een inkomen is van 500 euro is niet de verantwoordelijkheid van de ouders.

Eigenlijk sluit mijn bericht weer aan met die van Chanel zie ik nu, ik zie dat ook zo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:38

Ik "ken het ook niet" nee. Althans, kostgeld wordt hier "betaald" met het huishouden. Simpelweg, met elkaar samenwonen en samenwerken. Boodschappen bekostig ik regelmatig, net als koken en gewoonweg alle dagelijkse dingen.

Zaken als zorgverzekring, tandarts enzovoorts betaal ik wel aan mijn moeder.

Argument van mijn moeder: "stop het geld op je spaarrekening zodat je de tijd kunt overbruggen van afstuderen tot baan (ofwel sparen)".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:39

Zwerfkei schreef:

Kostgeld om ervoor te zorgen dat kind niet alles uitgeeft en spaarpotje maakt om uit huis te kunnen valt soms wat voor te zeggen. Maar het lijkt me sterk dat ouders plotseling geld tekort komen om hun kind te voeden omdat kind een inkomen heeft.

Voor TS vindt ik het bedrag in elk geval uit verhouding gezien haar inkomen. Een percentage ervan al dan niet berekend over de vaste lasten in het gezin en het totale inkomen zou wel een eerlijke verdeling zijn. Als het de ouders enkel om het leren omgaan met vaste lasten gaat zou een maandelijkse automatische overschrijving naar een spaarrekening op naam TS een veel betere keuze zijn.

magda_90

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:40

Tamary, klopt zo doe ik dat ook. Ik betaal "huur" aan mijn spaarrekening. :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:41

Maar ts is toch geen tiener, kind meer? is toch in staat om te gaan werken en haar inkomen te verhogen?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:42

Maar wellicht hebben de ouders van ts het ook niet zo ruim, moeten zij dan armer leven zodat hun dochter 500 euro per maand heeft voor 'leuke' dingen? 500 euro is een hoop geld! Ik heb een tiende van dat elke maand voor extraatjes als student. TS werkt een beetje en hoeft verder niet zoveel te doen, logisch toch dat ze dan wat mee betaald? Ze is een volwassen vrouw!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:43

xSlvna schreef:
Mijn moeder heeft de instelling "Leren, werken of het huis uit", zolang we een van die dingen doen is het prima.
TS leert niet, werkt niet, dus zou volgens deze theorie uit huis moeten. Dat ga je niet redden voor 250 euro....

Het is fijn dat er hier velen zijn waarvan de ouders het prima vinden om alles voor je te betalen. Maar dat wil niet zeggen dat dit ook zo hoort of moet van je ouders. En daar vind ik de leeftijd zeker een rol bij spelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:43

Moet net werk in aanbod zijn, ze zit nu in een (verplicht) tussenjaar, en is dus nog bezig met een studie, heeft TS überhaupt een diploma om een goed betaalde baan te nemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:44

Voor een volwassen vrouw die werkt en niet meer naar school gaat, vind ik kostgeld niet gek.
200 euro vind ik zelf ook een mooi bedrag; dan betaal je mooi een stukje mee én houd je nog genoeg over om van te sparen.

Kun je nagaan; ik doe ook het hele huishouden en betaal nog voor meer :') mooie voorbereiding op het echte leven wat dat betreft
(En je ziet ook wel dat ouders het 'kostgeld' weer schenken als kind uit huis gaat)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-04-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:45

ukje schreef:
nouja ben heel hard opzoek naar of werk of wat voor een soort opleiding ik wil gaan doen.

Goed genoeg voor "werk of opleiding". ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:47

xSlvna schreef:
Moet net werk in aanbod zijn, ze zit nu in een (verplicht) tussenjaar, en is dus nog bezig met een studie, heeft TS überhaupt een diploma om een goed betaalde baan te nemen?

Wat bedoel je met goed betaald, als ts 250 euro meer zou verdienen, zou ze 500 euro over hebben aan haar eigen dingen te spenderen.

Hoeveel uur moet je in Nederland werken om 750 euro netto te verdienen rekening met minimum voor een 24 jarige? 30 uur?
(ben van België dus ben daar niet in thuis.)

Ze heeft haar diploma nog niet, maar je kan werk vinden, waar je geen diploma voor nodig hebt, goed betaald is iets anders maar zoals ik hierboven heb uitgelegt, kom je er ook zo uit.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 04-04-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:51

Ik ben ook 24 en werk parttime en studeer fulltime. Heb ook een pony waar ik vanaf
het begin zelf alles voor heb betaald. Als ik 25 ben moet ik ook kostgeld gaan betalen, geen
idee hoeveel maar mijn ouders zullen zeker geen 250 euro gaan vragen. Dat zou
ook lastig worden, want dat hou ik absoluut niet over per maand :+

dromertje2

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:53

Maar jij studeert full time, en een part time job, dus dat is appelen met peren vergelijken.