Is correct kassadraaien zo lastig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:11

dees_daan schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat caissières zo ontzettend ongeïnteresseerd achter de kassa zitten..

En dan vooral bij jobstudenten :+
Ik ben zelf een student die in het weekend een paar uur achter de kassa van de supermarkt zit, en eerlijk gezegd, ik vind het vreselijk.. Ik heb altijd knallende hoofdpijn en de klanten en bazen zijn soms écht lastig. Natuurlijk probeert elke kassierster zo weinig mogelijk fouten te maken, maar als mensen op mijn kassa staan te tikken of honderd keer zuchten omdat het ding niet wil scannen terwijl ik de barcode moet ingeven of doen alsof ik de domste gans van het halfrond ben, dan word ik daar inderdaad pinnig en ongeïnteresseerd van.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:25

Shadow0 schreef:
Verder lijkt het me niet moeilijker dan het teruggeven van een tientje?

Wel als ik maar vier tientjes heb en de eerste klant is zo'n handige Harrie. Dan zijn ze namelijk op en heb ik een probleem. Als ik er wel van terug heb, prima. Maar als ik er nog niet van terug heb, dan ga ik toch vragen of je kunt pinnen. En als je dat weigert ga ik je naar een andere kassa sturen, die er wel van terug heeft. De meeste mensen kunnen als je dat aanbiedt ineens heel goed pinnen. :+
(Ben vaak reservekassa en dan heb je al helemaal een karig laatje.)

Shadow0 schreef:
Is het dan niet handiger als de winkel meer briefjes beschikbaar maakt? Bv de mogelijkheid om 50jes te wisselen tegen 10 en 20 bij de hoofdkassa of bedrijfsleider?

We zijn een winkel, geen bank. Wisselgeld kost geld, daar moet je zuinig mee zijn. Als iemand een 50je wil wisselen voor een muntje voor een karretje, dan leen ik gewoon 50 cent uit, want wisselen daar begin ik echt niet aan. Heb het tot nu toe altijd netjes terug gehad. :j
Of bedoel je dat caissières moeten wisselen? Dat kan wel, maar niet zomaar ineens, dat gebeurt pas als meerdere heel hard wisselgeld nodig hebben. We wisselen wel eens onderling, maar dat kan ook niet altijd.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 04-04-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:34

Ik geef het altijd aan als ik het merk. Zowel fouten in mijn voordeel als in hun voordeel. Het overkomt me niet zo heel erg vaak, wel weet ik bij 'mijn' supermarkt precies welke caissieres zo ongeinteresseerd zijn en welke de leuke, vriendelijke mensen zijn. Daarin maakt de Jumbo hier zijn (goede) naam wel waar, bij de Aldi zit ook een topper en AH heeft regelmatig chagarijnen, Lidl wisselt..

Ik ben zelf ook caissiere geweest. Ben weleens vergeten af te rekenen met iemand, dat kwam toen bij de volgende er allemaal op, oeps! Gelukkig had ik de gegevens van die klant ivm een stomerij-pakketje, en was de klant zo vriendelijk om alsnog te komen betalen := Wat schaamde ik me toen zeg! :)) Maar achter de kassa heb ik altijd zo vriendelijk en vrolijk mogelijk geprobeerd te zijn. Snap dat het misschien niet altijd het leukste werk van de wereld is, maar de meeste niet-leuke klanten irriteer je juist door overvriendelijk te zijn, en ik vind het echt niet kunnen om als caissiere te gaan zitten chagarijnen achter de kassa, no matter what!

Warboel

Re: Is correct kassadraaien zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:31

Tsja ik ben 3 jaar cassière geweest en er gaat wel eens wat fout helaas :+

Soms aan mijzelf te wijden (ik heb dyscalculie dus een meterlange rij en ongeduldige klanten maken mij extra zenuwachtig = langzamer geld teruggeven) maar soms ook wel aan het kassasysteem waar het verkeerd instaat :+
Wisselen mochten wij onderling als cassières wel maar niet als het druk is, en dan moest je weer de HOKA omroepen, wat weer eeuwen duurde eer die er was en de klant wordt steeds kwaaier. Nee, het was niet mijn favoriete baantje maar ach. Overigens blijf ik áltijd vriendelijk tegen de klanten! Hoe hard ze mij ook uitschelden :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:36

Leve de zelfscanner *\o/*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:43

De enige plek waar ik een aantal jaar lang voor vrijwel dezelfde artikelen regelmatig iets anders betaalde was in de kantine hier in het pand. Op andere plekken gaat het aanslaan van de producten eigenlijk altijd goed en als er een keer iets is zijn het eerder standaardergernissen zoals het niet terugtellen/geen idee hebben wat je terug moet geven als ik er iets bijgeef, het interessanter vinden van collega's dan de klant, enz.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:26

Shadow0 schreef:
Is het dan niet handiger als de winkel meer briefjes beschikbaar maakt? Bv de mogelijkheid om 50jes te wisselen tegen 10 en 20 bij de hoofdkassa of bedrijfsleider?

Met het oog op veiligheid kan dat dus niet. Bij ons is het officieel zo dat je maar 5x 20, 5x 10 en 20x 5 in je kassa mag hebben, kun je je voorstellen hoe gauw je daar door heen bent?
Belachelijk weinig is het..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:42

Wij mogen in totaal maar 250 in de lade hebben joh. Dus incl kleingeld. Wij hebben dus nog minder briefjes haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:11

Shadow0 schreef:

Je kan natuurlijk gewoon maar een beperkte hoeveelheid geld in kas hebben voor het wel heel aantrekkelijk word voor allerlei gespuis om het met geweld op te komen halen 8)7 . Als je bijv een stuk of 12 kassa's hebt en je wilt dat iedereen kan wisselen voor al die mensen die blijkbaar niet met een pinautomaat kunnen omgaan dan heb je gewoon veel te veel geld in kas en kan je erop wachten dat je word overvallen |o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:02

liedje89 schreef:
Je kan natuurlijk gewoon maar een beperkte hoeveelheid geld in kas hebben voor het wel heel aantrekkelijk word voor allerlei gespuis om het met geweld op te komen halen 8)7

Daar hoef je natuurlijk niet heel neerbuigend over te doen: de mogelijkheid om briefjes te wisselen is best te realiseren zonder dat je de hoeveelheid geld in de kassa meteen verhoogt.

Met 'niet om kunnen gaan met de pinautomaat' heeft het trouwens niet veel te maken: sommige pinautomaten bieden de mogelijkheid niet om kleinere briefjes te kiezen. Maar op zich zou het natuurlijk ook best iets zijn wat de gezamelijke supermarkten eens bij de gezamelijke banken zouden kunnen aankaarten, ipv de strijd vooral tussen klant en cassiere te houden :)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:22

Ik heb zelf ook kassa werk gedaan. En vwb geld terug geven heb ik maar 1 tip 2 x tellen 1 x als je het uit de lade haalt.
En 1 x wanneer je het aan de klant terug geeft.
Dus niet pakken en in de hand van de klant kwakken maar netjes terug tellen naar het bedrag wat gegeven is.
Dat heet stukje klantvriendelijkheid.
En verder goed opletten wat je doet.
Mede door bovenstaande had ik nooit meer kasverschil dan plus of min 5 cent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:25

Shadow, wisselen is bij ons niet toegestaan ivm de wisseltrucs, dat risico loop je naast het overvallen worden ook nog dus wij mogen niet meer wisselen bij het servicepoint.
Er zit een bank vlakbij dus mensen kunnen daar heen gaan, wij zijn ook geen bank natuurlijk en het extra pinnen is al een service, maar wisselen is dus niet meer mogelijk.
Ik vind het vooral vervelend als mensen bijv €1.20 moeten betalen en je ziet dat ze een briefje van €5 hebben, maar dan nog met €50 betalen, en niet willen kijken of ze er 20 cent bij hebben en dus meteen nee roepen.
Maar goed, ik ga er niet moeilijk over doen. Als mijn briefjes bijna op zijn dan bel ik en krijg ik nieuwe, als je pas belt als het op is dan ben je al te laat en loop je idd het risico dat je er op moet wachten, dus dat is een kwestie van vooruit denken lijkt mij.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:29

hier bij de c 1000 is het een groot drama. ik denk dat 9 van de 10 keer iets verkeerd op de bon staat. meestal niet de schuld van de kassiere maar het staat verkeerd in de computer of de oude aanbieding staat nog op het schap kaartje en de normale prijs wordt aangeslagen. Je moet hier echt goed kijken wat er op je bon staat! heel erg vervelend....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:39

dees_daan schreef:
Shadow, wisselen is bij ons niet toegestaan ivm de wisseltrucs, dat risico loop je naast het overvallen worden ook nog dus wij mogen niet meer wisselen bij het servicepoint.

Niet wisselen met klanten, maar de mogelijkheid bieden dat cassieres hun ontvangen 50jes kunnen wisselen voor 10tjes, zodat ze in principe nooit door hun kleinere briefgeld heen gaan, en ze ook niet meer in kas hebben dan nodig. Alleen in kleinere coupures. (Al worden 50jes misschien meteen afgevoerd, dat weet ik niet?)

Verder: de klanten wisselen niet, ze willen alleen hun kleingeld niet gebruiken om mee te betalen. Tsja, dat mag denk ik. Als ik weet dat ik ergens gepast geld voor nodig heb doe ik het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:01

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Niet wisselen met klanten, maar de mogelijkheid bieden dat cassieres hun ontvangen 50jes kunnen wisselen voor 10tjes, zodat ze in principe nooit door hun kleinere briefgeld heen gaan, en ze ook niet meer in kas hebben dan nodig. Alleen in kleinere coupures. (Al worden 50jes misschien meteen afgevoerd, dat weet ik niet?)

Verder: de klanten wisselen niet, ze willen alleen hun kleingeld niet gebruiken om mee te betalen. Tsja, dat mag denk ik. Als ik weet dat ik ergens gepast geld voor nodig heb doe ik het ook.

Dan heb je bij het service point een te groot aantal briefjes nodig.
Bellen om nieuwe is dan veiliger.

Natuurlijk mag dat, daarom zeg ik, ik doe er ook niet moeilijk over maar soms is het gewoon vervelend.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:58

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
Je kan natuurlijk gewoon maar een beperkte hoeveelheid geld in kas hebben voor het wel heel aantrekkelijk word voor allerlei gespuis om het met geweld op te komen halen 8)7

Daar hoef je natuurlijk niet heel neerbuigend over te doen: de mogelijkheid om briefjes te wisselen is best te realiseren zonder dat je de hoeveelheid geld in de kassa meteen verhoogt.

Je kan natuurlijk niet meer geld in kas te hebben zonder meer geld in kas te hebben? Dat geld ligt dan dus gewoon ergens voor het grijpen en dat wil je niet. Kluizen kunnen over het algemeen echt niet open tijdens de openingstijden dus daar kan je het niet uithalen moet je ook niet willen want dan weet een overvaller natuurlijk ook binnen no time dat een kluis open kan :)*

Geld wat je teveel ontvangt gooi je in principe altijd in zo'n buizen systeem dat werkt met boxen die worden opgezogen als ze vol zijn, waar dus alleen geld in kan en niet uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:56

Ik heb een vraagje voor de kassadames hier:
Beseffen jullie je wel dat er heel wat mensen zijn die totaal geen besef hebben van hoe het werkt met wisselgeld, regels etc? Voordat ik dit soort topics had gelezen, wist ik bijv totaal niet dat er maar een bepaald bedrag in je lade zit en dat je dat niet overal gewoon kan laten bijvullen. Dat soort beperkingen in je werkzaamheden wordt dus echt niet openbaar gemaakt, wat volgens mij de grootste oorzaak is van irritaties tussen cassiere en klant. Leggen jullie wel eens uit dat je anders door je wisselgeld heen bent en geen nieuwe krijgt?
Ik bewaar bijv mijn kleingeld het liefste omdat ik dat op andere plekken nogal eens nodig heb (wc's enzo). Ik zou dus ook zo'n type kunnen zijn die met 50 betaald, terwijl er genoeg muntjes in mn portemonnee zitten. Voor mn eigen gemak maar ook zeker omdat ik eerder dus dacht dat jullie gewoon nieuw wisselgeld krijgen als het op is. Nu ik dit weet, zal ik sneller mn kleingeld in een winkel uitgeven.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:31

Zwerte schreef:
Ik heb een vraagje voor de kassadames hier:
Beseffen jullie je wel dat er heel wat mensen zijn die totaal geen besef hebben van hoe het werkt met wisselgeld, regels etc? Voordat ik dit soort topics had gelezen, wist ik bijv totaal niet dat er maar een bepaald bedrag in je lade zit en dat je dat niet overal gewoon kan laten bijvullen. Dat soort beperkingen in je werkzaamheden wordt dus echt niet openbaar gemaakt, wat volgens mij de grootste oorzaak is van irritaties tussen cassiere en klant. Leggen jullie wel eens uit dat je anders door je wisselgeld heen bent en geen nieuwe krijgt?
Ik bewaar bijv mijn kleingeld het liefste omdat ik dat op andere plekken nogal eens nodig heb (wc's enzo). Ik zou dus ook zo'n type kunnen zijn die met 50 betaald, terwijl er genoeg muntjes in mn portemonnee zitten. Voor mn eigen gemak maar ook zeker omdat ik eerder dus dacht dat jullie gewoon nieuw wisselgeld krijgen als het op is. Nu ik dit weet, zal ik sneller mn kleingeld in een winkel uitgeven.

Ja dit besef ik heel goed, maar mensen intresseert het over het algemeen niet dat ik dan door al mijn briefjes/kleingeld heen ben want "dan moet ik maar nieuwe gaan vragen".

Ook mensen die het niet snappen dat ze niet met 200 euro kunnen betalen voor een bedrag van minder dan 5 euro. "Want we hebben toch zeker wel genoeg geld in de lade na 9 uur". Nee dus, dat zit allemaal in de koker.

Sommigen mensen weten het inderdaad oprecht niet, maar sommige mensen wíllen het ook gewoon niet weten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:49

SuperAssie schreef:
Ook mensen die het niet snappen dat ze niet met 200 euro kunnen betalen voor een bedrag van minder dan 5 euro.

Daar geloof ik dan weer niks van. Briefjes van 200 worden echt al tijden vrijwel nergens meer aangenomen, ik kan me dus niet voorstellen dat veel mensen dat nog proberen. (Nog afgezien van het feit dat je die briefjes ook bijna nergens krijgt)

(Oh, en als ze geweigerd worden, dan meestal niet afhankelijk van het bedrag, maar gewoon altijd. Dus ook als je 200 euro moet betalen kun je vaak niet met een 200je betalen.)

Maar het lijkt mij helemaal niet gek als het beleid wordt om als pinautomaat standaard kleinere coupures te geven. Dat zou een deel van het probleem wel oplossen denk ik. (En dan liefst ook nog de mogelijkheid om 5'jes te pinnen...)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:54

Shadow0 schreef:
SuperAssie schreef:
Ook mensen die het niet snappen dat ze niet met 200 euro kunnen betalen voor een bedrag van minder dan 5 euro.

Daar geloof ik dan weer niks van. Briefjes van 200 worden echt al tijden vrijwel nergens meer aangenomen, ik kan me dus niet voorstellen dat veel mensen dat nog proberen. (Nog afgezien van het feit dat je die briefjes ook bijna nergens krijgt)

(Oh, en als ze geweigerd worden, dan meestal niet afhankelijk van het bedrag, maar gewoon altijd. Dus ook als je 200 euro moet betalen kun je vaak niet met een 200je betalen.)

Maar het lijkt mij helemaal niet gek als het beleid wordt om als pinautomaat standaard kleinere coupures te geven. Dat zou een deel van het probleem wel oplossen denk ik. (En dan liefst ook nog de mogelijkheid om 5'jes te pinnen...)

Had het ook nog nooit meegemaakt in mijn nu 2 jaar als cassiere, maar nu in het touristenseizoen al 2x in 1 week. Een keer een engels koppel dat voor wat snoep(nog geen 5 euro) wilde afrekenen en die maar niet snapten dat wij geen 200 aannamen en dat ze niet geloofden dat wij zoveel niet in de kassa hadden, en een keer een lokaal koppen die het gelukkig wel begrepen(zij hadden voor ong 50 euro boodschappen) en hebben het gewisseld gekregen in een frituur waarna ze alsnog hun boodschappen kwamen halen en afrekenen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:57

Wij krijgen regelmatig klanten met briefjes van 100 en 200. Soms zelfs 500. Komt omdat de pinautomaat tegenover de winkel die briefjes nog wel geeft. Heel handig. Maar wij nemen het niet aan. Vooral omdat het in de cashbox blijft en dus niet weggaat achter de kassa vandaan.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:06

Ik doe zelf nu kassa, alleen de scanneer isby de ene kassa sneller dan bij de andere. Dys soms scan ik perongeluk iets dubbel. Ook is het altijd gezeur met de bonuskaarten dat de bonus er niet afgaat. Maar dat ligt dan aanhet systeem en niet aan de cassiere al spreken de mensen je dr wel op aan. Wat ik afentoe lastig vind aangezien het dan in de computer niet goed staat.

Bij mijn oude werk, kreeg ik nooit te zien hoeveel ik de klant terug moest betalen, dus dat moest je dat zelf uitrekenen, en dat was echt een hersenkraker. Nu wordt het automatishch voor je berkent, en zelf maak ik daar nauwelijks fouten in. Alleen in het begin als mensen dan zeidwn, 'zal ik er 25 cent bij doen? ' (Bedrag is bv 1,75) en dan in het begin dacht ik dus, 1,75-0,25 = 1,50 terug geven. Maar ik kwam er al sn dan 1,75 + 0,25 = 2,00 dan moet terug geven :p

Voorderest heb ik zelf weinig problemen bij andere winkels, kassa draaien is makkelijk. De meeste fouten zitten hem meer in de computer zelf of barcodes.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:05

Zonder bedrag op de kassa hersenkraken??? Dat noem je terugtellen en makkelijker rekenen bestaat echt niet :=
Ik heb in het verleden bijbaantje gehad bij de C1000 en daar was de functie om het bedrag in de kassa in te voeren uitgeschakeld. Met terugtellen 'reken' je namelijk 2x uit waarvan de 2e keer met de klant samen.

En zelfs de meeste van mijn leerlingen krijg ik het terugtellen aangeleerd en dat zijn praktijkschoolleerlingen met een iq tot 80 ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:21

Shadow0 schreef:
SuperAssie schreef:

Gisteren zelfs een koppel dat met 500 euro iets van tien euro afrekende ;) Dus het gebeurt zeker wel. Heb er ook de baas moeten bijhalen want wist niet zeker of ik het kon maken de kassa zo leeg te halen..

Ik werk ondertussen 6 jaar achter de kassa (weekendjob, studeer verder gewoon) en één van mijn top ergernissen van klanten is als ze betalen met een briefje, ik dat al heb ingegeven (dus het wisselgeld verschijnt) en dan willen ze ineens perse nog wat centjes gaan bijgeven. Aaarghhll :') Doe dat gewoon niet :P Ik kan het heus terugrekenen, maar je zit zo in je 'flow', het duurt dan gewoon ff wat langer, de rij groeit,... Wij zijn maar een kleine winkel met één kassa dus het houdt de boel gewoon op. En dan zijn er idd klanten die je bekijken alsof je een domme koe bent (of nog beter, gewoon ronduit in je gezicht gooien dat "je ook geen diploma hebt zeker?" En bedankt :P )

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:24

Tja, maar op school reken je tegenwoordig alleen met rekenmachine, dus als je ineens moet terug rekenen gaat dat niet zo super vlot :')